Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik mag er allemaal niet te veel over nadenken want het is gewoon zo verschrikkelijk woede opwekkend hoe we op onze kleine bol elkaar zo den duvel aandoen :(

Zo een gigantische oorlogsindustrie op deze planeet, bedoeld om elkaar zo kapot mogelijk te krijgen. Omdat er daar wat snullen beslissen dat ze niet content zijn met de huidige stand van zaken wordt uw thuis, uw leven, uw famillie vernietigd door een vijand die u niet eens in de ogen heeft gezien. Allemaal anoniem.. raketje afschieten en zien dat het dodentol stijgt.

Fuck dat, echt.

Zit daar niet eenzelfde mechanisme achter waarom er zoveel mensen in deze tijden van onbehagen en ressentiment stemmen op radicale partijen terwijl traditionele systeempartijen moeite hebben om hun verhaal nog verkocht te krijgen? Het succes van het VB en PVDA is vooral te danken aan het falen van die "normale" partijen om misnoegde burgers aan te spreken.
Niets met falen te maken, dat fabeltje is allang doorprikt.
Extreme partijen hebben in de voorbije 5 jaar dikwijls verkiezingen gewonnen terwijl de economie aan het boomen was dat het geen naam had, werkloosheid op absolute dieptepunten stond, en lonen (ook de laagste) goed stegen.

Puur emotioneel opzwepen, gevoed door sociale media die alles versterken en zorgen voor echokamers.

Hierboven zijn we bv. bezig over 'waarom zien de russen de waarheid niet, zo stom'.
Terwijl we hier in dit topic en in het Amerika topic continu discussies aan het houden zijn met Westerse jongens die compleet gedesinformeerd zijn door Kremlin propaganda...

Niets met falen te maken, dat fabeltje is allang doorprikt.
Extreme partijen hebben in de voorbije 5 jaar dikwijls verkiezingen gewonnen terwijl de economie aan het boomen was dat het geen naam had, werkloosheid op absolute dieptepunten stond, en lonen (ook de laagste) goed stegen.

Puur emotioneel opzwepen, gevoed door sociale media die alles versterken en zorgen voor echokamers.

Hierboven zijn we bv. bezig over 'waarom zien de russen de waarheid niet, zo stom'.
Terwijl we hier in dit topic en in het Amerika topic continu discussies aan het houden zijn met Westerse jongens die compleet gedesinformeerd zijn door Kremlin propaganda...
Als die traditionele en gematigde partijen er niet meer in slagen hun kiezers terug te winnen van extreme partijen mag je toch wel van een falen spreken? Of dat ressentiment en onbehagen terecht ontstaat of niet (waarop je lijkt te alluderen) doet er in feite niet toe, maar het bestaat en er is blijkbaar wel een onvermogen om de groei van extreme partijen te counteren. In Wallonië is het goed gelukt om extreem-rechts in te dammen, hoewel daar zeker een groeipotentieel voor bestaat, maar PTB is daar nu wel een grote speler geworden.

Als die traditionele en gematigde partijen er niet meer in slagen hun kiezers terug te winnen van extreme partijen mag je toch wel van een falen spreken? Of dat ressentiment en onbehagen terecht ontstaat of niet (waarop je lijkt te alluderen) doet er in feite niet toe, maar het bestaat en er is blijkbaar wel een onvermogen om de groei van extreme partijen te counteren. In Wallonië is het goed gelukt om extreem-rechts in te dammen, hoewel daar zeker een groeipotentieel voor bestaat, maar PTB is daar nu wel een grote speler geworden.

Falen is nogal sterk uitgedrukt. Hoe counter je nu eenmaal zo'n plat populisme? Tijdens corona hebben we het al gezien dat meningen van deskundige, gekwalificeerde personen gewoon opzij gezet worden. Er wordt naarstig gezocht naar een kleine fout, die wordt maximaal uitgebuit en in de tussentijd wordt er iemand gevonden met ook schijnbaar kwalificaties die 2 keer per dag de juiste tijd vertelt, en net die juiste tijden worden dan gebruikt om een ganse leugenmachine in gang te houden.

Dat lijkt me gewoon iets te zijn waar tot op heden gewoon geen oplossing voor gevonden is. Zelfs hier op het forum heeft niemand er een oplossing voor gevonden, anders zou het er een pak anders uitzien in het USA topic bv.

extreem rechts is ingedamd maar ze gaan nu naar extreem links
blijft hetzelfde toch?
Als je met coalitiepartners moet regeren dan met je altijd water bij de wijn doen en ga je altijd kiezers teleurstellen. Hoe meer partners hoe meer teleurstelling.
En Rusland is ook gekend om extreme partijen te financieren en te promoten waardoor je weer die echokamer hebt.

Als ik op de commentaren afga: GPS-coördinaten aan het instellen, vermits het om $70K-Excaliburgranaten gaat.

En hoe stuurt die obus zich eenmaal in vlucht? Zit daar iets van kleine boosters in ofzo?

Het heeft blijkbaar kleine stuurvleugeltjes

extreem rechts is ingedamd maar ze gaan nu naar extreem links
blijft hetzelfde toch?
Als je met coalitiepartners moet regeren dan met je altijd water bij de wijn doen en ga je altijd kiezers teleurstellen. Hoe meer partners hoe meer teleurstelling.
En Rusland is ook gekend om extreme partijen te financieren en te promoten waardoor je weer die echokamer hebt.
Het blijft "spectaculair" om te zien hoe innovatief we zijn wanneer er mensen compleet naar de kloten moeten geholpen worden.

En hoe stuurt die obus zich eenmaal in vlucht? Zit daar iets van kleine boosters in ofzo?

Het heeft blijkbaar kleine stuurvleugeltjes
Behoorlijk 'schattig', ja. :unsure:
Het blijft "spectaculair" om te zien hoe innovatief we zijn wanneer er mensen compleet naar de kloten moeten geholpen worden.
De overtreffende trap wat wederzijdse vernietiging betreft wordt de laatste tijd iets té vaak in de mond genomen. Als Brussel getroffen wordt hoop ik alvast niet dat er dan een zuid-westerwind staat.

Behoorlijk 'schattig', ja. :unsure:

De overtreffende trap wat wederzijdse vernietiging betreft wordt de laatste tijd iets té vaak in de mond genomen. Als Brussel getroffen wordt hoop ik alvast niet dat er dan een zuid-westerwind staat.
Voor Mol hangt het tenminste nog van de wind af, ik zit wel wat dichter bij Brussel. Misschien tijd om de schoonfamilie eens te bezoeken voor een langere termijn.

Nu goed, de nucleaire optie is toch iets dat iedereen (doelbewust) probeert te negeren in het dagelijkse leven lijkt me.

Voor Mol hangt het tenminste nog van de wind af, ik zit wel wat dichter bij Brussel. Misschien tijd om de schoonfamilie eens te bezoeken voor een langere termijn.

Nu goed, de nucleaire optie is toch iets dat iedereen (doelbewust) probeert te negeren in het dagelijkse leven lijkt me.
Ik vind het allemaal wel fascinerend om te zien hoe nucleaire doctrines in elkaar zitten en hoe die wapens gemaakt worden om tegenmaatregelen te omzeilen, maar de vernietiging na zo'n treffer is zo waanzinnig groot dat je hoopt dat die nooit wordt ingezet.

Ze zijn ook ergens wel waanzinnig mooi:

boah ik denk dat iedereen er toch nog altijd vanuit gaat dat er geen nukes zullen gelanceerd worden.. Als Brussel een doelwit zou zijn, denk ik niet dat ik er ver genoeg van ben om het na te vertellen..

Het klinkt cru, maar het heeft ook wel zijn voordelen. Kijk maar welke medische en technologische vooruitgang er is gemaakt tijdens de wereldoorlogen.

Het klinkt cru, maar het heeft ook wel zijn voordelen. Kijk maar welke medische en technologische vooruitgang er is gemaakt tijdens de wereldoorlogen.

Een wereldoorlog nu gaat geen vooruitgang beteken door de schaal van verwoestingen dat we nu kunnen aanbrengen.
In begin van WWII was het ergste dat je op serieuse afstand kon doen een luchtaanval met vliegtuigen die bommen droppen.

Met de huidige wapens moeten ze zelfs hun stad niet verlaten om duizenden kilometers verder alles te vernietigen.

Een wereldoorlog nu gaat geen vooruitgang beteken door de schaal van verwoestingen dat we nu kunnen aanbrengen.
In begin van WWII was het ergste dat je op serieuse afstand kon doen een luchtaanval met vliegtuigen die bommen droppen.

Met de huidige wapens moeten ze zelfs hun stad niet verlaten om duizenden kilometers verder alles te vernietigen.
De v2 was het ergste wapen toen. Een peulschil met wat nu afgevuurd kan worden.

Men hoeft ook geen wereldoorlog te voeren om vooruitgang te boeken. Het was om aan te tonen dat op die 2x 5 jaar enorme vooruitgang is geboekt, net door de wapenwedloop. Die vooruitgang hebben we nu ook, alleen gaat het iets trager. Maar dat neemt niet weg dat we behoorlijk wat luxe en comfort te danken hebben aan oorlogstuig.

Denk maar aan het internet, computers, straalmotoren,...
De v2 was het ergste wapen toen. Een peulschil met wat nu afgevuurd kan worden.
Mij lijkt Fatman en Little Boy net iets erger. Maar dankzij die V2's hebben we wel enorme vooruitgang geboekt in de ruimtevaart.

Terug
Bovenaan