Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ze zeggen al een jaar dat hun materiaal opgeraakt. Niemand weet wat ze exact hebben steken. Hoeveel heb je er trouwens nodig? Er is een verschil tussen elke militaire positie eender waar in het land te raken of enkel 2 grote steden.
Je hebt geen hypermodern materiaal nodig op te bombarderen. Dat gebruiken ze nu ook niet.
Jaar lijkt me overdreven, want de oorlog is nog maar dik half jaar bezig.
Alle tekenen wijzen er wel op dat Rusland serieus door de voorraden begint te geraken.
Anders gingen ze niet slecht onderhouden tanks uit Belarus halen en drones uit Iran.
Ik ben vrij zeker dat Rusland het niet nog eens 6 maanden kan volhouden aan dit tempo.

Hypermodern niet, maar het moet toch al wel redelijk materiaal zijn om op een 1.000km te kunnen afschieten.
Precisie bombardementen zijn de Russen al enkele maanden niet meer toe in staat lijkt het.

De Rus (en ook de Wit-Rus) weet niks he. Ja Loekasjenko moet het normaal wel weten, die zal wel toegang hebben tot externe bronnen en extra informatie. Maar als je dan Poetin bezig ziet, schrik ik van niks meer ..

Je zou denken dat ze wel wat intelligence teams hebben, maar misschien geloofd Poetin die niet ofzo.
Dat en ze hebben geen moderne oorlogstacktieken.

In wezen strijd Rusland tegen de NAVO op gebied van spionage/intelligence en wapens. Oekraine kan dat hoogstwaarschijnlijk ook niet op dezelfde geavanceerde manier dan wat ze nu aangeboden krijgen.

Alle tekenen wijzen er wel op dat Rusland serieus door de voorraden begint te geraken.
Anders gingen ze niet slecht onderhouden tanks uit Belarus halen en drones uit Iran.
Ik ben vrij zeker dat Rusland het niet nog eens 6 maanden kan volhouden aan dit tempo.

Hypermodern niet, maar het moet toch al wel redelijk materiaal zijn om op een 1.000km te kunnen afschieten.
Precisie bombardementen zijn de Russen al enkele maanden niet meer toe in staat lijkt het.
Zelfs de VS kan geen maandenlange high-intensity conflicten aan zonder bevoorradingsproblemen te krijgen. In WO II kon je een autofabriek relatief "gemakkelijk" ombouwen tot een tankfabriek, maar dat lukt vandaag niet meer. Datzelfde geldt voor geleide bommen en raketten: dat zijn geen dingen die je even snel snel in elkaar flanst zoals een granaat. Er zijn teveel tussen- en toeleveranciers mee gemoeid en we zijn teveel afhankelijk van overzeese stromen - de halfgeleidsproblematiek is daar een heel gekende van. Rusland heeft een veel kleinere industriële draagkracht dan de VS, maar we weten niet welke voorraden zij werkelijk hebben. Mogelijk was dat wat groter dan eerst werd gedacht, want in april waren er al signalen dat die door hun voorraden heen zitten. Die recente berichtgevingen dat Rusland bij Noord-Korea is gaan aankloppen voor munitie was wellicht fake news door Westerse inlichtingendiensten om de Russen in het diskrediet te brengen, al zal Noord-Korea ongetwijfeld een gigantische voorraad "simpele" munitie hebben.

Zou Rusland ook geen grote voorraad uitgerangeerde ICBM's bezitten (stocks van de jaren '60, '70 en '80) waar ze conventionele springstoffen op kunnen zetten en afvuren naar Oekraïne? Moeilijker uit te schakelen en de kinetische energie geeft een grote impact. Alleen een twijfelachtige precisie bij de oudere modellen. Dat is ook een gevaarlijke escalatie, want dan zullen alle early warning systemen op hol slaan na een lancering omdat niemand behalve de Russen weet of er een kernlading of een conventionele lading in die wapens zit. Er zijn nog wel informele communicatielijnen tussen het Kremlin en Washington, maar toch ... Op moderne ICBM's lijkt me dat niet zinnig, alleen al om de gigantische kost van zo'n raket: 32 miljoen dollar voor een Bulava-SLBM.

Lavrov: Russia would consider Putin-Biden meeting at G20​

Moscow would not turn down a meeting between President Vladimir Putin and his US counterpart, Joe Biden, at the G20 meeting next month, Russia’s foreign minister, Sergei Lavrov, said.

Moscow was open to talks with the west on the Ukraine war but had yet to receive any “serious offers” to negotiate, Lavrov said in an interview on Russian state television. He said US officials including the White House’s national security spokesperson, John Kirby, had said the US was willing to engage in discussions but Russia had refused.

Lavrov said:
This is a lie. We have not received any serious offers to make contact.
He suggested Russia was willing to listen to any suggestions regarding peace talks:

We have repeatedly said that we never refuse meetings. If there is a proposal, then we will consider it.
Speaking about the possibility that Turkey could host talks between Russia and the west, Lavrov said Moscow would be willing to listen to any suggestions but could not say in advance whether this would lead to results. He said Turkey’s president, Recep Tayyip Erdoğan, would have the opportunity to put forward proposals to Putin when both visit Kazakhstan this week.

Lavrov also claimed the US had long been involved in the war in Ukraine, which he said was “being controlled by the Anglo-Saxons”.

Lavrov blaast weer wat warm en koud tegelijkertijd. Als het dezelfde soort onderhandelingen zijn zoals die ze int begin met Oekraine hadden, geef u over en sta u land af aan ons dan gaan we inderdaad nergens komen. Maar je zou ergens hopen dat de Russen toch wel een beetje aant bijdraaien zijn en hopelijk zelf naar een opening richting uitweg aant zoeken zijn.

Zou Rusland ook geen grote voorraad uitgerangeerde ICBM's bezitten (stocks van de jaren '60, '70 en '80) waar ze conventionele springstoffen op kunnen zetten en afvuren naar Oekraïne?
Dat lijkt me wel het domste wat Rusland zou kunnen doen. Hoe kan het Westen weten dat een ICBM geen nucleaire kop bevat? Bijna onmogelijk.
En ik denk niet dat je bij lancering al kan bepalen naar waar die raket gericht is.
Wachten tot dat duidelijk is, kan men niet, men moet direct reageren in geval van nucleaire oorlog (in MAD principe)

EDIT: ik denk ook dat deze oude raketten volgens de SALT verdragen voor satellieten zichtbaar vernietigd moesten worden.
Die onderhouden is zowiezo duur, te duur voor Rusland.

Laatst bewerkt:
Dat lijkt me wel het domste wat Rusland zou kunnen doen. Hoe kan het Westen weten dat een ICBM geen nucleaire kop bevat? Bijna onmogelijk.
En ik denk niet dat je bij lancering al kan bepalen naar waar die raket gericht is.
Wachten tot dat duidelijk is, kan men niet, men moet direct reageren in geval van nucleaire oorlog (in MAD principe)
Telefoontje naar de Yanks met de rode telefoon om te zeggen dat ze zich geen zorgen moeten maken? :unsure:

Lavrov: Russia would consider Putin-Biden meeting at G20​

Moscow would not turn down a meeting between President Vladimir Putin and his US counterpart, Joe Biden, at the G20 meeting next month, Russia’s foreign minister, Sergei Lavrov, said.

Moscow was open to talks with the west on the Ukraine war but had yet to receive any “serious offers” to negotiate, Lavrov said in an interview on Russian state television. He said US officials including the White House’s national security spokesperson, John Kirby, had said the US was willing to engage in discussions but Russia had refused.

Lavrov said:

He suggested Russia was willing to listen to any suggestions regarding peace talks:

Speaking about the possibility that Turkey could host talks between Russia and the west, Lavrov said Moscow would be willing to listen to any suggestions but could not say in advance whether this would lead to results. He said Turkey’s president, Recep Tayyip Erdoğan, would have the opportunity to put forward proposals to Putin when both visit Kazakhstan this week.

Lavrov also claimed the US had long been involved in the war in Ukraine, which he said was “being controlled by the Anglo-Saxons”.

Lavrov blaast weer wat warm en koud tegelijkertijd. Als het dezelfde soort onderhandelingen zijn zoals die ze int begin met Oekraine hadden, geef u over en sta u land af aan ons dan gaan we inderdaad nergens komen. Maar je zou ergens hopen dat de Russen toch wel een beetje aant bijdraaien zijn en hopelijk zelf naar een opening richting uitweg aant zoeken zijn.
Weer typisch gezever van Lavrov.. 1 van de marionetten van Poetin. Dienen bompa gelooft zelf zijn eigen leugens veronderstel ik..

Rusland heeft tot nu toe enkel "kleine" raketten gelanceerd.
Hun artillerie is beperkt ja. Hun echte intercontinentale raketten daarentegen. Daar heb je geen 1000 voor nodig.
Dat is een stap die nog niet gezet is. Als je bv moskou zou raken dan zal er imo geen enkele terughouding meer zijn.

intercontinentale raketten zonder nuke op oekraine gebruiken is vooral HEEL duur zonder dat die raketten veel extra doen. Iets grotere boem.
12 ipv 10 doden.

intercontinentale raketten zonder nuke op oekraine gebruiken is vooral HEEL duur zonder dat die raketten veel extra doen. Iets grotere boem.
12 ipv 10 doden.
Met die logica had Rusland al lang opgegeven.
Een raket in Poetin zijn voortuin. Poetin:"hmm, ik ga geen raketten lanceren die te duur zijn".
Je moet consequent zijn in de logica en in tegenstelling tot de NAVO is Oekraïne nog minder dan een hond voor Rusland.
De handelingen zullen dan ook in proportie zijn.

Met die logica had Rusland al lang opgegeven.
Een raket in Poetin zijn voortuin. Poetin:"hmm, ik ga geen raketten lanceren die te duur zijn".
Je moet consequent zijn in de logica en in tegenstelling tot de NAVO is Oekraïne nog minder dan een hond voor Rusland.
De handelingen zullen dan ook in die proportie zijn.
hoe meer dure raketten, hoe meer vervangingen er moeten gebeuren, hoe sneller Rusland failliet is.

12 ipv 10 doden.
Het ging me niet om de nieuwe (en inderdaad peperdure) exemplaren die klaar zitten in de silo's, bunkers op vliegvelden en onderzeeërs, maar raketten die buiten gebruik zijn genomen en in afwachting zijn van ontmanteling. Kost wellicht teveel om die "zomaar" terug te heractiveren, maar misschien is dat technisch een haalbare kaart.

Dus even "murricah fuck yeah" boots on the ground en we wagen het erop?

Er zijn nog een hoop stappen te nemen.

1) Andere landen de wapens laten zenden die ze willen, nu mogen bepaalde landen nog steeds niet leveren wat ze willen uit angst dat er represailles komen en de NAVO moet inspringen.

2) Wapens sturen die Oekraïne vraagt, dus ook lange afstandsrakketen, tanks en jets.

3) Boots on the ground, maar in Oekraïense regio's waar er momenteel niet gevochten wordt als "peacekeeping".
Laat die noordgrens met Wit-Rusland desnoods bewaken door Polen en andere vrijwillige naties.

Bombardementen op burgerdoelwitten hebben een omgekeerd effect. Om die reden zou het niet slim zijn om Russische burgerdoelwitten te viseren: dat zou het verzet tegen Poetin breken en een rally round the flag tot effect hebben.

De Russen worden al jaren wijsgemaakt dat er bombardementen en slachtingen zijn op burgerdoelwitten (hun vrienden in Donbass). Het "rally round the flag effect" was er al bij de start van de oorlog. Dus moest Oekraïne burgerdoelwitten viseren, doen ze gewoon wat hun nu al verweten wordt.

Ik zou zelf durven zeggen dat een goeie bom in Moskou of Sint Petersburg enkel en alleen maar de zwakte van Putin zou etaleren en mogelijk de elite nog wat meer de gordijnen zou injagen. Het wordt tijd dat de Russische bevolking zijn vertrouwen in Putin verliest en niet meer het idee heeft dat ze ontastbaar zijn onder Putin.

hoe meer dure raketten, hoe meer vervangingen er moeten gebeuren, hoe sneller Rusland failliet is.
Het doel is om Oekraïne zijn volledig land terug te geven met minimaal aantal doden.
Rusland klein krijgen is een manier, geen doel.
Dat stoort me aan sommige reacties hier. Fixeren op wat Rusland verkeerd doet. Dat helpt Oekraïne niet. Dat is enkel een bonus.

Het ging me niet om de nieuwe (en inderdaad peperdure) exemplaren die klaar zitten in de silo's, bunkers op vliegvelden en onderzeeërs, maar raketten die buiten gebruik zijn genomen en in afwachting zijn van ontmanteling. Kost wellicht teveel om die "zomaar" terug te heractiveren, maar misschien is dat technisch een haalbare kaart.
misschien haalbaarder dan nieuwe te maken zonder toegang tot de materialen die je ervoor nodig hebt.

Het doel is om Oekraïne zijn volledig land terug te geven met minimaal aantal doden.
Rusland klein krijgen is een manier, geen doel.
Dat stoort me aan sommige reacties hier. Fixeren op wat Rusland verkeerd doet. Dat helpt Oekraïne niet. Dat is enkel een bonus.
Economische schade leidt tot onvrede, onvrede leidt tot betogingen, massale betogingen leidt tot ongelukjes voor de president, dode Putin leidt tot een meer intern gefocused Rusland en bijgevolg min of meer vrede.
Also, na al deze shit is Rusland veranderen wel degelijk het doel. Als dat niet gebeurd dan herhaalt zich dit gewoon nog een keer binnen een aantal jaar.

Die recente berichtgevingen dat Rusland bij Noord-Korea is gaan aankloppen voor munitie was wellicht fake news door Westerse inlichtingendiensten om de Russen in het diskrediet te brengen, al zal Noord-Korea ongetwijfeld een gigantische voorraad "simpele" munitie hebben.
Welke aanwijzingen heb je daarvoor?

Terug
Bovenaan