Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Welke schade was er dan aan het ISS? Voor zover ik het me herinner hebben ze enkel voorzorgsmaatregelen genomen door zich gedurende een korte periode terug te trekken naar bepaalde modules en de luiken te sluiten.

Er wordt soms vergeten dat de ruimte enorm groot is. Die voorzorgsmaatregelen nemen zijn vergelijkbaar met iemand in Brussel die in een kelder kruipt omdat er ergens in de buurt van Brugge een kogel voorbijzoeft.

Op grotere hoogtes is dit weldegelijk een risico, omdat die kogel decennia lang 15 keer per dag blijft langskomen, maar op de hoogtes waar Starlink komt is dit minder een probleem.
Het probleem wordt exponentieel kleiner op grotere hoogtes :) Gewoon omdat er meer ruimte is. Low earth orbit is met zijn 1000km niet zo heel hoog.
Maar we mogen de impact van een ruimteoorlog niet onderschatten. Een ontplofte satelliet en de gebruikte raket geeft duizenden partikels die tegen 28.000km verder vliegen. Zelfs een verfschilfer kan veel schade aanrichten ongeacht ze na een jaar of twee weer de dampkring invallen. Starhsip satellieten doen een de-orbit burn na hun missietijd en vallen pas een jaar later in de dampkring. Dat zijn nog steeds een kleine 6000 rotaties rond de aarde.

Tijd voor het Westen om Oekraïne vliegtuigen met deftige raketten te geven en lange afstand afweerraketten zodat ze de bommenwerpers die de raketten lanceren uit lucht kunnen schieten.
Gooi er ineens ook nog wat anti-scheepswapens bij zodat de Russische subs uitgeschakeld kunnen worden.
Een bedenking maar iets onrealistisch meer dan wss.. --> Oekraïne dat zelf Moskou of een grotere stad in Rusland eens doet daveren met conventionele raketten.

Problemen:

1) afstand meer dan wss te ver waardoor de Russische luchtafweer alle raketten uit de lucht haalt
2) Oekraïnse raketten reiken zover niet?
3) angst voor tegenaanval van Rusland op Oekraïne met tactische nucleaire wapens?

Een bedenking maar iets onrealistisch meer dan wss.. --> Oekraïne dat zelf Moskou of een grotere stad in Rusland eens doet daveren met conventionele raketten.

Problemen:

1) afstand meer dan wss te ver waardoor de Russische luchtafweer alle raketten uit de lucht haalt
3) angst voor tegenaanval van Rusland op Oekraïne met tactische nucleaire wapens?
Dan zit je met een aanvalsoorlog op Russisch grondgebied. Tot hiertoe is dat vrij beperkt gebleven tot wat grensincidenten en wat explosies nabij Belgorod en Rostov. Je kan je ook afvragen welk militair nut het heeft om een raket op Moskou af te vuren terwijl die Russische troepen in de Donbas of Kherson zitten. Gebruik je die raket, die toch al snel honderdduizenden euro's kost, dan beter niet op een munitiedepot of transportknooppunt?

Kunnen ze daar geen raketten leveren en richten op Moskou, met zogezegd een self-triggering system dat afvuurt wanneer er zelf raketten neerkomen. Dan kan je zeggen dat bij een volgende bombardement Rusland zelf Moskou bombordeert :)

Problemen:

Om dan uiteindelijk hetzelfde te doen als de agressor: de bevolking terroriseren?

Daarnaast zijn de meeste Russen nu niet gemotiveerd om te gaan vechten. Maar als je hen rechtstreeks aanvalt kan die motivatie er wel eens snel komen.

Laatst bewerkt:
Het probleem wordt exponentieel kleiner op grotere hoogtes :) Gewoon omdat er meer ruimte is. Low earth orbit is met zijn 1000km niet zo heel hoog.
Maar we mogen de impact van een ruimteoorlog niet onderschatten. Een ontplofte satelliet en de gebruikte raket geeft duizenden partikels die tegen 28.000km verder vliegen. Zelfs een verfschilfer kan veel schade aanrichten ongeacht ze na een jaar of twee weer de dampkring invallen. Starhsip satellieten doen een de-orbit burn na hun missietijd en vallen pas een jaar later in de dampkring. Dat zijn nog steeds een kleine 6000 rotaties rond de aarde.
Hangt af wat je als grotere hoogtes definieert. GEO, ja dan natuurlijk. De hogere schillen in LEO? Compleet ander verhaal. Ik ben zelf geen expert, maar er zijn genoeg experts die verklaren dat Starlink geen risico vormt voor een Kessler-cascade doordat ze laag genoeg hangen om wrijving te ondervinden waardoor de puinstukken snel afdalen tot lagere schillen.

Problemen:

Munitiedepots opblazen is nuttiger en geeft een mooiere knal. Laten de Oekraïners zich vooral daarmee bezighouden in plaats van de terrorist uit te hangen. Tenzij de Russische leiding sociopathisch genoeg is om de reservisten zonder ook maar enige munitie gevechten in te sturen zal dat zelfs ook levens redden.

Oekraïne (+ het Westen) vs Rusland is een uitputtingsoorlog. Oekraïne moet er op hopen dat de Russische bevolking zich tegen de oorlog keert. Dan is het laatste dat je moet doen zelf raketten afschieten richting Moskou.

Hangt af wat je als grotere hoogtes definieert. GEO, ja dan natuurlijk. De hogere schillen in LEO? Compleet ander verhaal. Ik ben zelf geen expert, maar er zijn genoeg experts die verklaren dat Starlink geen risico vormt voor een Kessler-cascade doordat ze laag genoeg hangen om wrijving te ondervinden waardoor de puinstukken snel afdalen tot lagere schillen.
Ik geef toe ik ben enorm biased. Ik haat starlink uit de grond van mijn hart :D
Snel afdalen is relatief in deze discussie. Als het een jaar duurt na de-orbit burn om van 550km naar 100km af te dalen passeer je wel heel wat kleppers zoals het ISS op 420km, tiangong op 370km.
Bij een ongecontroleerde explosie kan dat wat langer durern.

Oekraïne (+ het Westen) vs Rusland is een uitputtingsoorlog. Oekraïne moet er op hopen dat de Russische bevolking zich tegen de oorlog keert. Dan is het laatste dat je moet doen zelf raketten afschieten richting Moskou.
Maar misschien wel raketten afvuren dat die brug nooit meer bruikbaar is. Dat zou een mooie vergelding zijn.

Volgens hln maakt het allemaal niet uit, de kernwapens zullen sowieso ingezet worden:
Maar volgens wat wij horen, zet Poetin eind november, begin december zijn nucleaire wapens in. Hij speelt een spelletje met Europa.
Wel zonder iets van bron te geven of er wat dieper op in te gaan.

Problemen:

Dan verlaag je jezelf naar het niveau van de tegenstander. En ook: dan motiveer je misschien de Russische bevolking om de oorlog net te ondersteunen.

Ik zie enkel nadelen. Zet dus die raketten in de plaats daarvan maar in om Russische troepen van Oekraïens grondgebied te verjagen.

Volgens hln maakt het allemaal niet uit, de kernwapens zullen sowieso ingezet worden:

Bij de zusterkrant geven ze toch een wat genuanceerder beeld:

Dan zit je met een aanvalsoorlog op Russisch grondgebied. Tot hiertoe is dat vrij beperkt gebleven tot wat grensincidenten en wat explosies nabij Belgorod en Rostov. Je kan je ook afvragen welk militair nut het heeft om een raket op Moskou af te vuren terwijl die Russische troepen in de Donbas of Kherson zitten. Gebruik je die raket, die toch al snel honderdduizenden euro's kost, dan beter niet op een munitiedepot of transportknooppunt?

Het idee is dat Putin maar bij extensie een groot deel van Rusland alleen maar de holbewonermentaliteit begrijpt van kracht om kracht.
Het is zoals het advies om te gaan praten met de pestkop die je leven een ware hel maakt. Mensen kunnen maar redeneren binnen het kader dat ze kennen. En omdat het maatschappelijk kader in Rusland eentje is van institutionele geweldpleging en strongman-cultuur zitten we nu met een gigantisch probleem.

Het idee is dat Putin maar bij extensie een groot deel van Rusland alleen maar de holbewonermentaliteit begrijpt van kracht om kracht.
Het is zoals het advies om te gaan praten met de pestkop die je leven een ware hel maakt. Mensen kunnen maar redeneren binnen het kader dat ze kennen. En omdat het maatschappelijk kader in Rusland eentje is van institutionele geweldpleging en strongman-cultuur zitten we nu met een gigantisch probleem.
Je moet gewoon binnen dat systeem durven denken. Geen diplomatie, niet praten maar de strongkman zijn broek aftrekken.
De perceptie van een zwakke leider creeeren.
Zelensky snapt dat, het westen soms iets minder.

Je moet gewoon binnen dat systeem durven denken. Geen diplomatie, niet praten maar de strongkman zijn broek aftrekken.
De perceptie van een zwakke leider creeeren.
Zelensky snapt dat, het westen soms iets minder.
Ik beeld me nu in dat Lavrov op de volgende publieke meeting de broek van Poetin aftrekt en dan giechelend wegloopt. :unsure:

Maar je maakt wel een punt, natuurlijk. Het Kherson-offensief dat snel volgde op de annexaties waren een mooi voorbeeld hoe je die Russische grootspraak doorprikt.

Problemen:

Lijkt me geen goed idee.
Tactisch of strategisch heeft dat weinig of geen voordeel, maar kan perceptie bij bepaalde partijen (China, India, ...) serieus doen omkeren.
Net zoals de aanvallen die Putin nu laat uitvoeren.
Oekraïne moet blijven militaire doelwitten aanvallen en naar mijn mening mag dat ook in Rusland (en Belarus) nabij de grens met Oekraïne.
Maar EU/UK/US moet echt wel iets gaan aanbieden waarmee Oekraïne de bommenwerpers en schepen die raketten lanceren op burgerdoelwitten kan aanpakken.

Hln is echt zo'n stront nieuwsdienst die enkel leeft van de angst die ze de mensen kunnen inboezemen.

Het is niet voor niets dat je daar vaak van die pessimistische doemprofeten zoals Criekemans ziet voorbijkomen.

Lijkt me geen goed idee.
Tactisch of strategisch heeft dat weinig of geen voordeel, maar kan perceptie bij bepaalde partijen (China, India, ...) serieus doen omkeren.
Net zoals de aanvallen die Putin nu laat uitvoeren.
Oekraïne moet blijven militaire doelwitten aanvallen en naar mijn mening mag dat ook in Rusland (en Belarus) nabij de grens met Oekraïne.
Maar EU/UK/US moet echt wel iets gaan aanbieden waarmee Oekraïne de bommenwerpers en schepen die raketten lanceren op burgerdoelwitten kan aanpakken.
AMRAAM en LRASM? Peperdure dingetjes wel, maar aan de andere kant: zo worden die wapens getest in een echte oorlogssituatie.

Rusland blijft aanvallen uitvoeren op kritische infrastructuur met kruisraketten en Shahed-136 drones, maar dat effect gaat pas voelbaar zijn als die aanvallen blijven doorgaan en ik denk niet dat Rusland die capaciteit heeft. Maar dat laatste denken we al maanden.

Terug
Bovenaan