Je ziet soortgelijke toestanden soms toch wel ook aan de Amerikaanse rechterkant. Het is heus niet zo moeilijk om "zaadjes" te planten in massaal veel hoofden v. mensen. Misschien is dat ondenkbaar voor ons - Belgen / Vlamingen - omdat we toch graag denken dat wij een nuchter volk zijn, en in zekere zin is dat relatief ook zo op veel zaken.Ik heb toch mijn twijfels bij die "de meeste Russen weten niet beter". Tot voor kort was er nog toegang tot internet, was er nog toegang tot semi-vrije pers, was er nog toegang tot het buitenland, was er nog semi-vrijemeningsuiting. Het lijkt me vaak toch eerder een gevalletje te zijn van "niet beter willen weten". Wat in die maatschappij ook niet zo te verbazen valt natuurlijk, zeker nu niet.
Er zijn ook enorm veel Russen met familie in Oekraïne, die voor de oorlog elkaar regelmatig hoorden en zagen ... Neen, die 'Wir haben es nicht gewußt' vlieger gaat toch niet echt op hoor.
Kijk, je hebt heel veel nuchtere mensen in de VS ook, die het beleid van de Republikeinen en Trump afkeuren, heel velen, maar uiteindelijk, hoeveel mensen wonen in dat land. Je gaat daar automatisch meer tegenstanders hebben van Trump dan in bijna heel west-Europa omwille van hoe groot de bevolking is, maar je hebt er blijkbaar ook veel voorstanders van. En rechtse mediazenders en kanalen, vaak lokaal/regionaal - christelijk/conservatief van aard - bereiken ze die mensen.
Ik denk niet dat dat in Rusland anders is, maar in tegenstelling tot religieuze praat, complottheoriëen, anti-abortus en anti-lgbtq standpunten, identitaire/christelijk traditionele praat dus, gaat het dan over "de haat tegenover het imperialistische/multiculturele westen die het nuchtere traditionele Rusland met een mooie cultuur bedreigt".