Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

vrees dat dit het grote probleem gaat worden voor het westen. Dit is ook waar ik mij zelf het meeste zorgen om maak, dat hij dit conflict tot wereld schaal gaat brengen.

De VS blijft ook maar olie op het vuur gooien en wij als europa zitten er midden in.

Wat een nonsens verkoop jij hier toch. Je moest je schamen. Men vindt wekelijks nieuwe folterkamers en massagraven in de bevrijde gebieden, maar het is de VS die olie op het vuur gooit. Wat.

Het verloopt allemaal volgens plan. Slava Rossija! :unsure:

Knap staaltje hersengymnastiek hier. Kadyrov zou 100K strijders verzamelen, Syriërs en Afrikanen zouden er nog 100K bij kunnen zwieren. Manpads zijn een beetje vervelend, maar 95% van de Oekraïnse luchtmacht is kapot en Poetin hé, die heeft gezegd dat hij nog niet eens begonnen is. Wacht maar af! Er zijn al 500K "Ukies" gedood. Het Westen heeft geen wapens meer en kannibaliseert de bestaande legers om toch maar iets te sturen.
Wie schrijft die onzin?

Ma mannekes, het is toch allemaal zo moeilijk niet. Als Oekraïne braafkes die gebieden afstaat hebben wij deze winter lekker goedkoop gas.
t'Is toch niet alsof u bomma haar gebit hier tussenligt of er iemand een speeltje op u uittest? Dus wat is het probleem dan...

bron :

Gisteren beslist van het niet te posten, maar blijkbaar zijn er mensen die dit allemaal een normale gang van zaken vinden.

Wat een nonsens verkoop jij hier toch. Je moest je schamen. Men vindt wekelijks nieuwe folterkamers en massagraven in de bevrijde gebieden, maar het is de VS die olie op het vuur gooit. Wat.
Inderdaad nonsens tot en met...

Zonder de nucleaire dreiging van Poetin waren die Russen daar in Oekraïne al even opgekuist geweest door de NAVO/USA..

Dit dus!
Het is vergelijkbaar met de geallieerden die concentratiekampen vonden waardoor iedereen van ons de geschiedenis en de wreedheid van de nazis heeft meegekregen.
Rusland is letterlijk hetzelfde aan het doen, maar dan iets minder goed georganiseerd.

Waarom voorziet de EU allerlei sancties die de gewone bevolking treffen (verbod op Russische olie), maar dan bv geen verbod op diamanten? Heeft dat een speciale reden waarom die diamanten mogen blijven geïmporteerd worden?
Ze moeten iets doen. Die andere dictators in het Midden-Oosten kiezen duidelijk partij. Nog een reden om zo snel mogelijk van olie af te geraken: om die andere stukken stront geen geld meer geven.

Het is al langer geweten dat Oekraïne twee maand geleden heeft gecommuniceerd dat ze Kherson gingen aanvallen, om daar een Russische troepenconcentratie te bekomen (Kherson is de belangrijkste overwinning van Poetin). Dit maakte het OekraIne mogelijk om noordelijk flinke terreinwinst te boeken...

Maar eigenlijk zijn de Russen dubbel in de val gelopen. Van zodra de Russische versterkingen geconcentreerd zaten op de Oostelijke oever van de Dnjepr, zijn alle bruggen over de Dnjepr opgeblazen. En die zitten dus nu als ratten in de val...

Rusland wordt op strategisch vlak echt wel overtroffen door Oekraïne dat de Westerse middelen gewoon super effectief in lijkt te zetten.

Rusland wordt op strategisch vlak echt wel overtroffen door Oekraïne dat de Westerse middelen gewoon super effectief in lijkt te zetten.
Ik zou echt eens graag weten hoe de communicatie, strategie, welke info men kent, … etc werkt. Zo eens achter de schermen, Poetin en zijn generaals moeten daar compleet gek van worden. Ook de moraal van de troepen wordt continu op de proef gesteld.

Het is al langer geweten dat Oekraïne twee maand geleden heeft gecommuniceerd dat ze Kherson gingen aanvallen, om daar een Russische troepenconcentratie te bekomen (Kherson is de belangrijkste overwinning van Poetin). Dit maakte het OekraIne mogelijk om noordelijk flinke terreinwinst te boeken...

Maar eigenlijk zijn de Russen dubbel in de val gelopen. Van zodra de Russische versterkingen geconcentreerd zaten op de Oostelijke oever van de Dnjepr, zijn alle bruggen over de Dnjepr opgeblazen. En die zitten dus nu als ratten in de val...

Het imago van het Oekraïnse opperbevel wordt hoog gehouden door de succesverhalen op het terrein. En ik ben de eerste om dat toe te juichen. Tegelijk hoop ik later en wanneer dit alles achter ons ligt meer inzicht te krijgen in de rol van de NATO in het strategische verhaal.

Op strategisch niveau is Rusland solo een potje schaak aan het spelen tegen een tegenstander die op de eerste rij in de tribune een dozijn grootmeesters heeft zitten. Als uiteindelijk het doek over dit Europese drama valt mag en moet NATO wat mij betreft die rol dubbel en dik in de verf zetten op het thuisfront als counter tegen de eeuwige naysayers.

Wat ik me soms afvraag is wat er eigenlijk allemaal gebeurt op gebied van cyberoorlog. De russen stonden er alleszins om bekend geregeld aanvallen uit te voeren op westerse doelwitten, reeds voor de oorlog. Maar ik kan me inbeelden dat het in omgekeerde richting minstens even hard ging/gaat zonder dat we er ooit iets van horen omdat de Russen nu eenmaal niet graag publiekelijk toegeven als iets foutloopt. Ik kan me inbeelden dat het personeel van de NSA de laatste maanden ferm bezig is de Russische industrie te targetten.

Wat ik me soms afvraag is wat er eigenlijk allemaal gebeurt op gebied van cyberoorlog. De russen stonden er alleszins om bekend geregeld aanvallen uit te voeren op westerse doelwitten, reeds voor de oorlog. Maar ik kan me inbeelden dat het in omgekeerde richting minstens even hard ging/gaat zonder dat we er ooit iets van horen omdat de Russen nu eenmaal niet graag publiekelijk toegeven als iets foutloopt. Ik kan me inbeelden dat het personeel van de NSA de laatste maanden ferm bezig is de Russische industrie te targetten.
Oekraïense hackers hebben het communicatiekanaal van het Russisch leger tijdens het begin van de invasie plat gelegd.
Russen zijn dan beginnen communiceren met GSM's, een communicatie die diezelfde Oekraïners hebben gekraakt.
Ze hebben dat effectief gebruikt om hoger officieren in het Russische leger te tracen (via telefoongesprekken), om die dan te doden. In een leger waar alle beslissingen top down genomen worden door de generaal/kolonel, is het elimineren van die top een zeer efficiënte techniek : je legt er hele divisies mee plat.
Wanneer je de structuur van het Russisch leger ziet in de link hieronder, zie je hoe onwaarschijnlijk veel kolonels, commandanten en generaals zijn uitgeschakeld.
Van de twee airborne takken van het Russisch leger zijn 19 van de 24 leiders van divisies uitgeschakeld....

Kan natuurlijk zijn dat die lijst niet helemaal klopt, maar er staat toch heel veel kruisjes...

Ik vrees dat dit het grote probleem gaat worden voor het westen. Dit is ook waar ik mij zelf het meeste zorgen om maak, dat hij dit conflict tot wereld schaal gaat brengen.

De VS blijft ook maar olie op het vuur gooien en wij als europa zitten er midden in.

Met alle respect maar de vs doet juist niets buiten wapens geven om te vechten waar Oekraïne recht op had.

Ik kan gerust nog andere filmtjes posten die nsfw zijn hoe gruwelijk de russen te werk gaan, maar de schuld op de vs steken nee dat is kort door de bocht.

Amerikanen doen nix omdat het hun probleem niet is. NSA dus ook niet.

Die volgen wel allemaal lekker vanop afstand natuurlijk om de russen hun capaciteiten in het oog te houden want de russen leggen wel is regelmatig een powerplant neer

Het is een beetje naïef om te denken dat Washington niet aan counter-intelligence en sabotagepraktijken doet, maar Rusland is moeilijker om binnen te dringen dan de VS en het Westen in het algemeen. Kijk bijvoorbeeld naar de vermeende Russische inmenging bij de Amerikaanse verkiezingen en de nu wat beschaamde radicaal-rechtse partijvoorzitters die pre-invasie nog vrolijk de handjes schudden van meneer Poetin. Mogelijk vallen er nog wel wat lijken uit de kast, maar dat geldt ook voor Chinezen en Saudi's trouwens. Daar is het laatste nog niet over gezegd. Europa is op dat vlak naïef. We zouden onze afhankelijkheid ten aanzien van Washington ook moeten afbouwen. Nu Biden in het Witte Huis zit zijn we weer in slaap gevallen, toen Trump er nog zat werden we stilletjesaan wakker. Dat is jammer. Ni Washington, ni Moscou.

Waar zouden we staan tov Moscou zonder Washington? Het is echt niet de moment om relaties tussen westerse en gelijkgezinde naties af te bouwen imo. Dan liever wat meer betalen aan de US (NAVO) en de banden juist versterken.

The US intelligence community believes that the car bombing that killed Darya Dugina, the daughter of prominent Russian political figure Alexander Dugin, was authorized by elements within the Ukrainian government, sources briefed on the intelligence told CNN.

Had Rusland toch nog gelijk wrs :laugh:

Waar zouden we staan tov Moscou zonder Washington? Het is echt niet de moment om relaties tussen westerse en gelijkgezinde naties af te bouwen imo. Dan liever wat meer betalen aan de US (NAVO) en de banden juist versterken.
Historisch gezien zouden we nergens staan. Maar het is wel zo dat we serieus afhankelijk zijn van de VS op militair vlak. Door een moderner leger op te bouwen, een betere Europese samenwerking, meer Europese wapensystemen te gebruiken,... maak je jezelf minder afhankelijk. Maar daarom bouw je geen relaties af. Ik denk dat het trouwens de betrekkingen ook kan verbeteren, als je zorgt dat de VS niet alle last draagt.

Terug
Bovenaan