Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat Europees leger hebben ze nu al paar keer geprobeerd maar ze krijgen het maar niet van grond. Europa heeft best wel een grote militaire dustrie dus ik denk dat we daar best wel goed in scoren maar we gaan nooit met de US concurreren op de cutting edge en dat lijkt me ook niet wenselijk om even veel in defensie te beginnen pompen als de US. Ik begrijp perfect wat je wil zeggen met afhankelijkheid van de US daarin maar Het feit dat alle navo leden toegang hebben tot diezelfde tech heeft ook veel voordelen voor interoperabiliteit.

Het is een beetje naïef om te denken dat Washington niet aan counter-intelligence en sabotagepraktijken doet, maar Rusland is moeilijker om binnen te dringen dan de VS en het Westen in het algemeen. Kijk bijvoorbeeld naar de vermeende Russische inmenging bij de Amerikaanse verkiezingen en de nu wat beschaamde radicaal-rechtse partijvoorzitters die pre-invasie nog vrolijk de handjes schudden van meneer Poetin. Mogelijk vallen er nog wel wat lijken uit de kast, maar dat geldt ook voor Chinezen en Saudi's trouwens. Daar is het laatste nog niet over gezegd. Europa is op dat vlak naïef. We zouden onze afhankelijkheid ten aanzien van Washington ook moeten afbouwen. Nu Biden in het Witte Huis zit zijn we weer in slaap gevallen, toen Trump er nog zat werden we stilletjesaan wakker. Dat is jammer. Ni Washington, ni Moscou.
Franse verkiezingen ook niet vergeten hé :)

Dat Europees leger hebben ze nu al paar keer geprobeerd maar ze krijgen het maar niet van grond. Europa heeft best wel een grote militaire dustrie dus ik denk dat we daar best wel goed in scoren maar we gaan nooit met de US concurreren op de cutting edge en dat lijkt me ook niet wenselijk om even veel in defensie te beginnen pompen als de US. Ik begrijp perfect wat je wil zeggen met afhankelijkheid van de US daarin maar Het feit dat alle navo leden toegang hebben tot diezelfde tech heeft ook veel voordelen voor interoperabiliteit.
Waarom zou Europa nooit kunnen scoren op vlak van cutting edge. Europa als blok zou minder afhankelijk moeten worden van andere imperialistische machten. Dan kan het makkelijker haar eigen koers varen.

Omdat om die cutting edge te behalen de US meer in defensie steekt dan de 9 volgende naties samen. Wij zouden dat ook kunnen doen maar dat lijkt me niet wenselijk.

Ik zie eerder "het westen" als dat blok en niet zo zeer Europa.

Omdat om die cutting edge te behalen de US meer in defensie steekt dan de 9 volgende naties samen. Wij zouden dat ook kunnen doen maar dat lijkt me niet wenselijk.

En waarom zou dat niet wenselijk zijn? Ons BBP als blok ligt ongeveer 20% lager dan dat van de VS en we geven 3 keer minder uit aan defensie dan de VS. Zo moeilijk is het niet. Beter dan aan de melkuiers van eender welk land te hangen.

Het Westen als blok wordt voornamelijk gedreven door Angelsaksische belangen. Rest van Europa hangt er gewoon aan.

De EU is niet gemaakt voor dit soort blokvorming. Duitsland en Frankrijk zouden daarin wel de lead kunnen nemen en de rest op sleeptouw nemen, maar dat is niet aan de orde. Dus we hangen ons karretje dan maar aan Washington dat we slaafs volgen en hopen dat na Biden opnieuw nen toffe Democraat volgt in plaats van een Trumpiaan en Boogaloo.

@Avondland maar dan volg je toch gewoon duitsland en frankrijk (iets wat in interne europese aangelegenheden eigenlijk al vaak het geval is). Dan zie ik werking in groot blokverband waar naast Europese stemmen en de US ook landen als Australie, Canada en de UK hun stem hebben als heilzamer. In zo'n grote poel heeft zelfs de US geen alleenrecht (zie iraq war). In een kleinere poel van enkel europese landen gaan we er niet beter uitkomen kwa zeggenschap.

@wootwoot Ik vind dat persoonlijk niet wenselijk. Je ziet ook wat de US moet inleveren om zoveel in wapens te kunne steken. Die hun infrastructuur is in erbarmelijke toestand, gezondheidszorg en educatie is bij de duurste van de wereld. Als je zoveel in wapens wil steken ga je andere takken droog moeten zetten.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat persoonlijk niet wenselijk. Je ziet ook wat de US moet inleveren om zoveel in wapens te kunne steken. Die hun infrastructuur is in erbarmelijke toestand, gezondheidszorg en educatie is bij de duurste van de wereld. Als je zoveel in wapens wil steken ga je andere takken droog moeten zetten.

Maar hoe lang gaat de US die rol op zich blijven nemen? Als het Trumpisme overleeft kan de US zijn rol binnen de NATO wel eens heel snel afbouwen.

Het zou goed zijn dat we in Europa op zijn minst de afspraken die we binnen de NATO gemaakt hebben nakomen.

Trump wou gewoon dat we meer betaalden. De US kan het niet permiteren om hun wapens niet door te verkopen aan NATO leden omdat de investering daarvoor veel te groot is en ze anders nog minder ROI eruit halen.

Wij hebben nog altijd nukes en hebben niet direct noodzaak aan force projection. Net zoals wij rusland niet rechtstreeks durven aanvallen gaat ook niemand ons rechtstreeks durven aanvallen. Ik zeg niet dat ons defensie budget niet omhoog mag maar daar zover in gaan als de states is echt geen goed idee imo.

Europa als blok kan gewoon niet onafhankelijk zijn, daarvoor zijn we te verdeeld. We hebben op supranationaal vlak gewoon geen machthebber, zoals de president van Amerika.
Wij hebben 30 landen die voornamelijk samenwerken, maar er zijn altijd landen die voor allerlei redenen dwarsliggen omdat ze het thuis niet aan hun stempubliek verkocht krijgen.
Dat zie je zelfs nu, tijdens de Russische invasie. Met Hongarije en Oostenrijk heb je twee landen die, al dan niet geniepig, zoveel mogelijk blokkeren en niet steunen omdat ze meer naar Moskou leunen.

Om onafhankelijk te zijn en te kunnen concurreren met de VS en China, en met Rusland, ga je toch veel meer centralisatie op EU-vlak moeten krijgen. En dat wenst niemand binnen de EU. Never gonna happen.

Kijk bijvoorbeeld naar de vermeende Russische inmenging bij de Amerikaanse verkiezingen
Waarom gebruik je subtiel het woord "vermeend"?

Rechtstreekse en substantiële Russische inmenging in de 2016 Amerikaanse presidentsverkiezingen is bewezen en bevestigd door een onafhankelijke onderzoekscommissie, voorgezeten door een republikein.

Kadyrov, de autoritaire Tsjetsjeense heerser, bekend als de bloedhond van Poetin, is door de Russische president benoemd tot kolonel-generaal.
https://www.hln.be/buitenland/poeti...dyrov-met-topfunctie-russisch-leger~a8dd3235/

Kan Kadyrov dan zelf beslissen om 'iets vuil' te droppen en kan Putin zijn handen in onschuld wassen want "het was niet mijn beslissing"?
Hangt ervan af wat je bedoelt onder 'iets vuil', maar Kadyrov kan niet zelf zomaar kernwapens afvuren.

Kadyrov, de autoritaire Tsjetsjeense heerser, bekend als de bloedhond van Poetin, is door de Russische president benoemd tot kolonel-generaal.
https://www.hln.be/buitenland/poeti...dyrov-met-topfunctie-russisch-leger~a8dd3235/

Kan Kadyrov dan zelf beslissen om 'iets vuil' te droppen en kan Putin zijn handen in onschuld wassen want "het was niet mijn beslissing"?
Misschien kan Oekraïne ook hem uitschakelen op het terrein. Dat zou een gigantische afgang voor Poetin zijn , en misschien verliest hij dan ook controle over Tsjetsjenië..

Blijkbaar hebben de Oekraïners al heel wat intacte Russische tanks kunnen onderscheppen tijdens de oorlog waaronder zelfs een hoogtechnologisch exemplaar.

Rusland is ondertussen de grootste "wapenleverancier" van Oekraïne.

Russische rekruten onderweg naar het front zonder kogels voor hun Kalasjnikovs. Rusland heeft schrik dat de eigen troepen wel eens zouden kunnen beslissen om zich om te draaien en in plaats van naar het front richting het lokale partijhoofdkwartier kunnen sporen.

Had ergens gelezen dat de elitetroepen de Russische conscripts eigenlijk gewoon gebruiken in gevechten om te zien vanwaar de Oekrainers schieten.

In dat opzicht is het perfect logisch dat ze geen wapens krijgen.

Een lokeend heeft nu eenmaal geen wapen nodig.

Europa als blok kan gewoon niet onafhankelijk zijn, daarvoor zijn we te verdeeld. We hebben op supranationaal vlak gewoon geen machthebber, zoals de president van Amerika.
Wij hebben 30 landen die voornamelijk samenwerken, maar er zijn altijd landen die voor allerlei redenen dwarsliggen omdat ze het thuis niet aan hun stempubliek verkocht krijgen.
Dat zie je zelfs nu, tijdens de Russische invasie. Met Hongarije en Oostenrijk heb je twee landen die, al dan niet geniepig, zoveel mogelijk blokkeren en niet steunen omdat ze meer naar Moskou leunen.

Om onafhankelijk te zijn en te kunnen concurreren met de VS en China, en met Rusland, ga je toch veel meer centralisatie op EU-vlak moeten krijgen. En dat wenst niemand binnen de EU. Never gonna happen.

Op dat vlak is Afrika voor Europa een compleet gemiste kans. In plaats van ons bezig te houden met hopeloze (en goedkope) zelfkastijding over de gruwels van het verleden hadden we 40 jaar geleden ook massaal kunnen investeren zoals de Chinezen dat vandaag doen. Maar dan zonder debt traps en volgens de waarden en normen die we toch menen uit te dragen. Landen als Algerije, Marokko, Nigeria, Congo, hadden een volwaardige en gelijke bondgenoot kunnen zijn. Daar is het ondertussen wel te laat voor.

Terug
Bovenaan