Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ja en Nee vind ik persoonlijk.

het waren inderdaad hun grondgebieden, maar waren toch al PRO russisch gezind, en moesten weinig van de Oekraieners weten...

Dus ik vraag het me dan openlijk af: is het niet beter dat ze die kwijt zijn?
Een regio met separatisten, lijkt me niet echt bevorderlijk. Kijk naar de Catalanen in Spanje, en heel dat gedoe geweest met Puigdemont...
Maar ook in Hong Kong, Taiwan....

Ik zou moest ik Zelenski zijn, aan tafel gaan en zeggen tegen Putin. Ok tis goed, hou ze maar, we gaan de oorlog stoppen, op voorwaarde dat er geen meerdere gebieden nog moeten worden afgestaan.
FTG8l-KXwAA7k7k
FTG8l-KWIAAe3G4

FTIx0VhaAAAubdx

Ziehier het pro-russische Mariupol in 2019 tijdens een Oekraïense feestdag, de laatste die gehouden werd voor covid en dan de invasie.
Straten vol mensen in Oekraïense klederdracht en geen militair te bespeuren.

En Oekraïne dat zou stoppen met "aanvallen"... Rusland controleert ong. 60% van de geclaimde gebieden.
Dus zelfs een volledig staakt-het-vuren gaat Rusland niet geven wat ze claimen.

Je kan geen rechtsgeldig referendum houden in een provincie waar een actieve oorlog plaatsvind. Een kind van vijf begrijpt dat.

---

Een interessante Twitter-thread van een Oekrainse vrouw met Russische familie-leden. Ronduit triest.

Ik weet heus ook wel dat dat referendum een grap was en zo fake als iets hoor. Daar heb ik het helemaal niet over.

Enkel dat het Putin (nu toch) vooral te doen is om die deelstaten. Ewel dat hij ze neemt, en dat Zelenski ze afstaat.
Maar dan wel met in het achterhoofd zo snel mogelijk die NAVO toetreding te forceren, zodat hij geen andere gebieden meer in neemt.

Het blijft toch waanzinnig dat iemand zogezegd 'referenda' organiseert in regio's die ze nog maar enkele maanden geleden zijn binnen gevallen, waar nog steeds volop gevochten wordt, met van de pot gerukte claims dat de opkomst bijna 100% is terwijl niemand zelfs weet hoeveel mensen daar nog gebleven zijn nu... en dan luttele dagen later verklaart 'dit is nu ons territorium, non-negotiable & permanent'.

Je moet bij mij niet afkomen achteraf van 'wir haben es nicht gewust', want elke doorsnee Rus met 1 hersenhelft begrijpt toch dat er iets niet klopt als je eerst 300k man mobiliseert voor de 'speciale militaire operatie' en dan daarna een week later plots het bovenstaande doet...

We zitten dus nog niet op het hoogtepunt van de escalatie. Een mens blijft denken: no way dat ze nucleair gaan, teveel gevolgen op allerlei vlakken. Maar langs de andere kant denk ik: het is gewoon wachten tot het gebeurt nu :shutup:
Doelwit Kiev (kleine tactical nuke) lijkt me een optie :unsure:
Als er al een nuke wordt gegooid is Snake Island, waar niemand woont, logischer dan de geboorteplek van de Pan-Russische cultuur (Kiev-Rus) te verwoesten.

Ik heb sinds de oorlog in Oekraine, nog geen enkel Nieuwsjournaal gemist,
en Robin Raeymakers , die toch wel erg accuraat de gebeurtenissen verslaat, heeft dit toch al veel keer uitgelegd.
Die provincies zijn nu eenmaal PRO RUSSISCH. Wat is daar nu zo ongeloofwaardig aan?

Hij heeft genoeg mensen daar geïnterviewd, en die waren toch veelal blij dat de Rusissche bezetters alles in het werk stelden, om die deelstaten terug bij Rusland te krijgen.

Vreemde stelling hoor. In 1991 was er een officieel referendum in Oekraine over de onafhankelijkheid van Oekraine. In Donetsk and Loehansk stemde 64-68% van de TOTALE bevolking (dus niet enkel van zij die stemden) voor een onafhankelijk Oekraine. In heel het land stemden 55% van de etnische Russen voor een onafhankelijk Oekraine.
Dus op 20 jaar tijd, is dat allemaal veranderd, zijn die allemaal gedesillusioneerd door een onafhankelijk Oekraine en willen ze allemaal terug bij Rusland? Op basis van een paar interviews van Robin Raeymakers in de regio. Knap.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/1991_Ukrainian_independence_referendum#Results

Ik heb sinds de oorlog in Oekraine, nog geen enkel Nieuwsjournaal gemist,
en Robin Raeymakers , die toch wel erg accuraat de gebeurtenissen verslaat, heeft dit toch al veel keer uitgelegd.
Die provincies zijn nu eenmaal PRO RUSSISCH. Wat is daar nu zo ongeloofwaardig aan?

Hij heeft genoeg mensen daar geïnterviewd, en die waren toch veelal blij dat de Rusissche bezetters alles in het werk stelden, om die deelstaten terug bij Rusland te krijgen.

Dat Robin Raeymakers iets zegt, is geen bron.

Pro-Russisch zijn is bovendien geen synoniem voor aansluiting bij Rusland willen.
Ik ben ook pro-Duitsland, maar wil geen Duitser worden.

Er zijn makkelijk bronnen te vinden, zowel journalistieke als sociologische, die het tegenovergestelde zeggen:

Wat jij zegt, is volgens mij gewoon leugenachtig en Russische desinformatie.

Je vergeet 1 belangrijk gegeven:

Tegen dan is Oekraïne al lang lid van de NAVO, en zal Putin het echt wel niet in z'n hoofd halen, dan nog Oekraïne binnen te vallen. (tegen dan is hij al lang dood trouwens).

Maar de toetreding van Oekraine, in deze situatie, zal er echt wel versneld komen. Ik dacht trouwens dat Ursula VDL dit reeds had bevestigd.
Ik zou het niet aanraden of doen, maar dat is een mogelijke uitkomst van de oorlog .. de gebieden kan men echter in jou scenario en binnen jou persoonlijke mening, pas opgeven op het ogenblik dat Oekraïne effectief deel uitmaakt van de NAVO en de EU.

Je kan niet gebieden eerst opgeven en dan pas beginnen praten over het beloofde lidmaatschap. Dat is hetzelfde als zonder salaris of contract al beginnen werken bij een werkgever, omdat die werkgever belooft er werk van te maken. Zo werkt dat niet.

Dus aan Ursula als je dit leest --> Maak er effectief werk ipv veel te praten maar in praktijk niks te doen.

Vreemde stelling hoor. In 1991 was er een officieel referendum in Oekraine over de onafhankelijkheid van Oekraine. In Donetsk and Loehansk stemde 64-68% van de TOTALE bevolking (dus niet enkel van zij die stemden) voor een onafhankelijk Oekraine. In heel het land stemden 55% van de etnische Russen voor een onafhankelijk Oekraine.
Dus op 20 jaar tijd, is dat allemaal veranderd, zijn die allemaal gedesillusioneerd door een onafhankelijk Oekraine en willen ze allemaal terug bij Rusland? Op basis van een paar interviews van Robin Raeymakers in de regio. Knap.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/1991_Ukrainian_independence_referendum#Results
1991 is ondertussen 30 jaar geleden, geen 20.
En laat ons niet vergeten: 1991 was pas het jaar van de onafhankelijkheid van de ex-USSR staten. Wellicht hadden een hele hoop mensen grote verwachtingen , van die onafhankelijkheid, die mogelijks niet zijn ingelost.

Is het zo verwonderlijk dat nu, 30 jaar later, veel van die mensen heimwee hebben terug naar de glorie tijden van de oude Soviet unie?

Want laat ons wel wezen: Ukraine is nu niet bepaald het toonbeeld van welvaart en modernisering hé. Ben er zelf ook 2 keer geweest, en voelt toch armtierig aan (ja zelfs ook de hoofdstad Kiev).
(Wat niet wil zeggen dat er in Rusland nu wél zoveel welvaart en dergelijke is).

Onder andere. Maar er is natuurlijk ook een projectie naar de internationale gemeenschap toe. Dat zie je bijvoorbeeld in de post van @{BK}Black Devil die met open ogen daarin mee stapt.
Het gaat me over het feit dat dit nu voor Moskou Russisch grondgebied is , wat de situatie wel degelijk anders maakt , nog meer middelen om hun Russisch grondgebied te verdedigen , dat de rest van de wereld dat niet herkent is niet het probleem van Moskou .

Het zal maw zéér moeilijk worden om die gebieden nog te heroveren en terug pro-Oekraïns te krijgen . Dat is de realiteit .

Je kan geen rechtsgeldig referendum houden in een provincie waar een actieve oorlog plaatsvind. Een kind van vijf begrijpt dat.

---

Een interessante Twitter-thread van een Oekrainse vrouw met Russische familie-leden. Ronduit triest.

Het is allemaal zo eenvoudig niet. Maar sommige familieleden gaan hier, wel absurd ver. Defrienden en familieleden negeren? :unsure:
Ik kan best begrijpen dat je tov familie in Oekraïne en in het Westen NIET wil praten over de oorlog.
Je moet maar iemand hebben die je verklikt bij de ordediensten. Je hebt overal spionnen zelfs binnen je eigen Russische familie.

Maar daarvoor moet je uw familieleden, nog niet permanent bannen uit uw leven he. Je kan gewoon zeggen telkens het over de oorlog gaat: Begin er niet over, ik zeg 'niks'.

En als dan andere 'Russische familieleden u voor de gedwongen keuze stellen: Zij of wij! Dan stel ik mij neutraal op (moest ik Rus zijn). En als ze dat niet willen dan mogen ze oprotten. Ik heb dit in het echte leven ook ooit meegemaakt, dat twee vrienden zeiden: Hij of ik. Ik heb toen effectief gezegd: Ik kies niet, als het u niet aanstaat daar is de deur en rot nu de fuck op (ik heb dat dus echt zo gezegd en die vriend wist niet meer wat zeggen, die had dat niet zien aankomen)

Die twee vrienden praten nog steeds niet tegen elkaar maar ik wel tegen beiden

Maar opnieuw: Zo simpel is het allemaal niet. Er is veel druk om een zijde te kiezen en als je niet kiest ben je 'zogezegd' tegen. Ik kan over zulke gedwongen feiten zelf mee spreken (maar dan wel een gradatie minder erg, ik leef niet in Rusland en ik ben geen Rus).

Laatst bewerkt:
Als er al een nuke wordt gegooid is Snake Island, waar niemand woont, logischer dan de geboorteplek van de Pan-Russische cultuur (Kiev-Rus) te verwoesten.
Een tactische nuke gooien op 35km van Roemenië, zelfs maar ~15 km v. hun territoriale wateren, lijkt me nu niet echt een solide plan.
Goede kans dat ze die raket recht op Roemenie zien afstevenen en hem proberen onderscheppen.

Laatst bewerkt:
Een tactische nuke gooien op 35km van Roemenië, zelfs maar ~15 km v. hun territoriale wateren, lijkt me nu niet echt een solide plan.
Goede kans dat ze die raket recht op Roemenie zien afstevenen en hem proberen onderscheppen.
Ze hadden ook een tactische nuke kunnen gooien tijdens Poetin zijn toespraak. Net op 'dit' moment dus

900

Dat had ne serieuze knaller geweest.

Zelfs goede kans dat ze die raket recht op Roemenie zien afstevenen en hem proberen onderscheppen.
Ik heb ergens opgevangen dat de VS de signatuur van ballistische raketten kan detecteren tot zelfs een bepaald type, wat best indrukwekkend is. Een kernwapen kan echter ook ingezet worden met andere draagraketten zoals de Zirkon waar een "klassiek" ABS-afweersysteem geen verweer tegen heeft.

De zot gaat duidelijk niet toegeven. Denk dat het nu helemaal uit de hand gaat lopen. Jammer genoeg zijn er hier zelfs mensen die Putler propaganda geloven.
Hoh , dit kan nu wel de situatie voor een tijdje zijn ook . Een status quo waar binnen 10 jaar die gebieden nog onder Russische controle zijn , geen idee hoe Rusland van de pariastatus zal afgeraken wel . Wie weet ook hoe de andere leiders vd wereld omgaan met de situatie naar de toekomst toe .

2de optie is dat we nu full-out alles doen om die gebieden te heroveren , maar dat kan ook met alle gevolgen van dien zijn .

1991 is ondertussen 30 jaar geleden, geen 20.
En laat ons niet vergeten: 1991 was pas het jaar van de onafhankelijkheid van de ex-USSR staten. Wellicht hadden een hele hoop mensen grote verwachtingen , van die onafhankelijkheid, die mogelijks niet zijn ingelost.

Is het zo verwonderlijk dat nu, 30 jaar later, veel van die mensen heimwee hebben terug naar de glorie tijden van de oude Soviet unie?

Want laat ons wel wezen: Ukraine is nu niet bepaald het toonbeeld van welvaart en modernisering hé. Ben er zelf ook 2 keer geweest, en voelt toch armtierig aan (ja zelfs ook de hoofdstad Kiev).
(Wat niet wil zeggen dat er in Rusland nu wél zoveel welvaart en dergelijke is).

Je sprak over het begin van de oorlog, de oorlog is begonnen in 2014 he. Dat zijn 23 jaar. Dat nu, 7 jaar later waarbij de pro-Oekrainse bevolking uit Donetsk en Luhansk gevlucht/gepest/gedeporteerd is, de lokale bevolking pro-Rusland is, mag weinig verbazen denk ik.

In 2014 zijn er verscheidene polls uitgevoerd door instituten zoals het Kiev Institute of Sociology en het Donetsk Institute for Social Research and Political Analysis en die kwamen tot de conclusie dat men meer onafhankelijkheid wou binnenin Oekraine, en dat maar 25-30% aangesloten wou worden bij Rusland.

30% zijn veel mensen, maar blijven uiteindelijk gewoon een minderheid.

Waarom zijn al jouw argumenten, hier en in de topics over USA/Biden/Trump altijd zo emotioneel gebaseerd en met zo weinig bronmateriaal?

Neen want het is vanaf vandaag Russisch grondgebied. Dat grondgebied straks aanvallen (door Oekraïne) is een oorlogsverklaring.
Nu is het nog altijd maar een 'speciale operatie' he. Vanaf dan niet meer. Maar het zijn dan de vreselijke Oekraïners (en het Westen) die begonnen zijn met de oorlog.

--> Dat is de visie van Poetin. Niet die van het Westen / Oekraïne. Maar op die manier kan hij de 'oorlog' dus beginnen te verkopen aan zijn eigen bevolking.
Dus volgens Putin zijn visie moet Oekraïne aan hem zeggen.. voila proficiat met uw nieuwe land beste man.. wij staan het met dank af net zoals De Krim in 2014..

De wereld op zijn kop. Dan kan iedereen ter wereld dat beginnen doen zomaar land afpakken dat u niet toebehoort.

Ik denk niet dat Zelensky zich hierdoor gaat laten afschrikken.. en het hier braafjes bij laten.

Terug
Bovenaan