Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Indien Putin nu nog escaleert dan draait eerst India en daarna China ook wel de kar. T zal niet lang meer duren.

Op basis van?
Zoals al paar keer getoond, in die landen kijken ze echt niet zo nauw naar die dingen zoals wij doen en hebben ze meer een "hoe kunnen wij hier profijt uit halen"-visie.
Zolang ze er profijt kunnen uithalen, zullen ze wel wat mompelen over "stoute Putin" maar voor de rest niks doen. Zolang Indie goedkoop gas, olie, graan en allerhande metalen/kunststoffen krijgt, verwacht ik echt niet veel van hun. Zeker met hun eigenste versie van Trump, Modi aan het roer.

Op basis van?
Zoals al paar keer getoond, in die landen kijken ze echt niet zo nauw naar die dingen zoals wij doen en hebben ze meer een "hoe kunnen wij hier profijt uit halen"-visie.
Zolang ze er profijt kunnen uithalen, zullen ze wel wat mompelen over "stoute Putin" maar voor de rest niks doen. Zolang Indie goedkoop gas, olie, graan en allerhande metalen/kunststoffen krijgt, verwacht ik echt niet veel van hun. Zeker met hun eigenste versie van Trump, Modi aan het roer.
Aan olie en gas geraken ze wel via een andere weg. Erger is dat ze niet meer aan reserve-onderdelen en munitie geraken voor hun eigen leger. Want dat kwam allemaal van Rusland. En daar kunnen ze op dit moment nergens anders voor shoppen wat hen zeer kwetsbaar maakt op termijn.

Ik was hert ook aant denken. Een grote rant naar Europa en hoe slecht het daar wel niet is en hoe het beter is in Rusland. Over die armoede heb ik toch eens hartig moeten lachen.
Maar toch massaal -nuja, voor de oorlog dan- naar West-Europa op vakantie gaan, kasten van villa's kopen in mondaine badplaatsen, voetbalclubs of kunst opkopen,... :thinking:

Dus Putin gaat die gebieden vanaf nu Ruisch noemen en dan alle aanvallen op dat grondgebied een aanval tegen Rusland noemen.. Manmanm het ziet er niet naar uit dat dit nog goedkomt.. In tegendeel, we hebben het ergste nog niet gezien. Ik zie het nog wel escaleren op deze manier..
Inderdaad ik vrees het ook.. en wees maar zeker dat Oekraïne die onterechte en valselijke geannexeerde gebieden gaat aanvallen de komende tijd. En gelijk hebben ze uiteindelijk.. het is tenslotte hun grondgebied.

Inderdaad ik vrees het ook.. en wees maar zeker dat Oekraïne die onterechte en valselijke geannexeerde gebieden gaat aanvallen de komende tijd. En gelijk hebben ze uiteindelijk.. het is tenslotte hun grondgebied.
Neen want het is vanaf vandaag Russisch grondgebied. Dat grondgebied straks aanvallen (door Oekraïne) is een oorlogsverklaring.
Nu is het nog altijd maar een 'speciale operatie' he. Vanaf dan niet meer. Maar het zijn dan de vreselijke Oekraïners (en het Westen) die begonnen zijn met de oorlog.

--> Dat is de visie van Poetin. Niet die van het Westen / Oekraïne. Maar op die manier kan hij de 'oorlog' dus beginnen te verkopen aan zijn eigen bevolking.

Op basis van?
Over Indië komen de laatste dagen/weken toch meer en meer zulke verhalen naar voor:
https://ssaurel.medium.com/india-is...-putin-to-end-the-war-in-ukraine-742cd2d7783c

Het blijft toch waanzinnig dat iemand zogezegd 'referenda' organiseert in regio's die ze nog maar enkele maanden geleden zijn binnen gevallen, waar nog steeds volop gevochten wordt, met van de pot gerukte claims dat de opkomst bijna 100% is terwijl niemand zelfs weet hoeveel mensen daar nog gebleven zijn nu... en dan luttele dagen later verklaart 'dit is nu ons territorium, non-negotiable & permanent'.

Je moet bij mij niet afkomen achteraf van 'wir haben es nicht gewust', want elke doorsnee Rus met 1 hersenhelft begrijpt toch dat er iets niet klopt als je eerst 300k man mobiliseert voor de 'speciale militaire operatie' en dan daarna een week later plots het bovenstaande doet...

We zitten dus nog niet op het hoogtepunt van de escalatie. Een mens blijft denken: no way dat ze nucleair gaan, teveel gevolgen op allerlei vlakken. Maar langs de andere kant denk ik: het is gewoon wachten tot het gebeurt nu :shutup:
Doelwit Kiev (kleine tactical nuke) lijkt me een optie :unsure:

Dus de grote vraag, en ook iets wat Putin hoopt. Gaat de Navo, en dan vooral de EU, conflictvermijdend als ze zijn er mee stoppen ?

Neen want het is vanaf vandaag Russisch grondgebied. Dat grondgebied straks aanvallen (door Oekraïne) is een oorlogsverklaring.
Nu is het nog altijd maar een 'speciale operatie' he. Vanaf dan niet meer. Maar het zijn dan de vreselijke Oekraïners (en het Westen) die begonnen zijn met de oorlog.

--> Dat is de visie van Poetin. Niet die van het Westen / Oekraïne. Maar op die manier kan hij de 'oorlog' dus beginnen te verkopen aan zijn eigen bevolking.
Enkel en alleen voor Rusland hoor, niemand erkent dat.

Ja en Nee vind ik persoonlijk.

het waren inderdaad hun grondgebieden, maar waren toch al PRO russisch gezind, en moesten weinig van de Oekraieners weten...

Dus ik vraag het me dan openlijk af: is het niet beter dat ze die kwijt zijn?
Een regio met separatisten, lijkt me niet echt bevorderlijk. Kijk naar de Catalanen in Spanje, en heel dat gedoe geweest met Puigdemont...
Maar ook in Hong Kong, Taiwan....

Ik zou moest ik Zelenski zijn, aan tafel gaan en zeggen tegen Putin. Ok tis goed, hou ze maar, we gaan de oorlog stoppen, op voorwaarde dat er geen meerdere gebieden nog moeten worden afgestaan.

het waren inderdaad hun grondgebieden, maar waren toch al PRO russisch gezind, en moesten weinig van de Oekraieners weten...

Een regio met separatisten, lijkt me niet echt bevorderlijk. Kijk naar de Catalanen in Spanje, en heel dat gedoe geweest met Puigdemont...

Ik zou moest ik Zelenski zijn, aan tafel gaan en zeggen tegen Putin. Ok tis goed, hou ze maar, we gaan de oorlog stoppen, op voorwaarde dat er geen meerdere gebieden nog moeten worden afgestaan.

Gelieve dit te bewijzen.

Misschien heb je een punt, misschien niet, maar eerlijkheidshalve vind ik die laatste zin een fout signaal.

Omdat als ze zomaar zouden toegeven, dan gaat Rusland zijn legertje terug heropbouwen en over x jaar annexeren ze opnieuw x gebieden.
Tegen 20xx is Oekraïne dan gewoon onderdeel van (Groot) Rusland.

Dat is dan exact wat er gaat gebeuren. Dat scenario ziet het kleinste kind gebeuren, als men steeds te snel toegevingen gaat doen.

Pure propaganda hoor. Ja, men wou meer onafhankelijkheid van de Oekrainse overheid. Vooral dan betreffende economische beslissingen en besluiten. Maar dat men pre-2014 pro Rusland was en anti Oekraine, is gewoon onzin en valt niet te staven.

Gelieve dit te bewijzen.
Ik heb sinds de oorlog in Oekraine, nog geen enkel Nieuwsjournaal gemist,
en Robin Raeymakers , die toch wel erg accuraat de gebeurtenissen verslaat, heeft dit toch al veel keer uitgelegd.
Die provincies zijn nu eenmaal PRO RUSSISCH. Wat is daar nu zo ongeloofwaardig aan?

Hij heeft genoeg mensen daar geïnterviewd, en die waren toch veelal blij dat de Rusissche bezetters alles in het werk stelden, om die deelstaten terug bij Rusland te krijgen.

Misschien heb je een punt, misschien niet, maar eerlijkheidshalve vind ik die laatste zin een fout signaal.

Omdat als ze zomaar zouden toegeven, dan gaat Rusland zijn legertje terug heropbouwen en over x jaar annexeren ze opnieuw x gebieden.
Tegen 20xx is Oekraïne dan gewoon onderdeel van (Groot) Rusland.

Dat is dan exact wat er gaat gebeuren. Dat scenario ziet het kleinste kind gebeuren, als men steeds te snel toegevingen gaat doen.
Je vergeet 1 belangrijk gegeven:

Tegen dan is Oekraïne al lang lid van de NAVO, en zal Putin het echt wel niet in z'n hoofd halen, dan nog Oekraïne binnen te vallen. (tegen dan is hij al lang dood trouwens).

Maar de toetreding van Oekraine, in deze situatie, zal er echt wel versneld komen. Ik dacht trouwens dat Ursula VDL dit reeds had bevestigd.

Ik heb sinds de oorlog in Oekraine, nog geen enkel Nieuwsjournaal gemist,
en Robin Raeymakers , die toch wel erg accuraat de gebeurtenissen verslaat, heeft dit toch al veel keer uitgelegd.
Die provincies zijn nu eenmaal PRO RUSSISCH. Wat is daar nu zo ongeloofwaardig aan?

Je kan geen rechtsgeldig referendum houden in een provincie waar een actieve oorlog plaatsvind. Een kind van vijf begrijpt dat.

---

Een interessante Twitter-thread van een Oekrainse vrouw met Russische familie-leden. Ronduit triest.

Terug
Bovenaan