Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Eigenlijk moet Oekraïne maar 1 ding doen met die 300k extra soldaten vanuit Rusland.

- Schiet erop, als deze soldaten aanvallen --> Kanonnenvoer en amper doden bij de Oekraïners
- Als deze soldaten de bezette gebieden verdedigen? --> Blaas alles op, sluit ze in, zorg ervoor dat ze geen eten en drank meer geleverd krijgen en maak er een uitputtingsslag van. Na enkele maanden is 2/3de van die extra soldaten, daar dan overleden aan ontbering.

Eigenlijk moet Oekraïne de strategie van Rusland toepassen --> Geduldig afwachten en het Russisch leger langzaam aan verzwakken en steeds harder dichtknijpen.

Dit wordt een uitputtingsslag en het is te hopen dat Oekraïne en het Westen deze niet opgeeft. Als men volhard in de boosheid en ze rekken deze uitputtingsslag nog voor maanden (worst case jaren), dan is de kans dat Poetin gaat kraken toch 100%? Als hij tegen dan nog niet overleden is (vermoord of overleden door ziekte)

Poetin hoopt gewoon dat de bevolking in het Westen gaat zagen en klagen over de torenhoge inflatie (want geloof mij, wij GAAN eveneens AFZIEN) en dat de EU finaal in elkaar stort vooraleer Rusland in elkaar stort. Een zware gok (maar in het verleden is dit meestal gelukt), echter als het lukt, wint Poetin alsnog. Dus ik zou nog niet victorie kraaien. Het gaat er hier echt om: Wie laatst lacht, lacht het best.

Ik snap niet waar dat idee komt van "Als Putin weg is, is alles opgelost"

Alsof één man alles beslist. Het probleem is het Russisch autocratisch politiek systeem waar een heel deel mensen belang hebben om het systeem vereind te houden in hun eigen belang ten koste van Oekraïnse burgers of Russisch kanonnenvlees. Putin is daar ook enkel maar een (grote weliswaar) tandwiel in.

Ik snap niet waar dat idee komt van "Als Putin weg is, is alles opgelost"
Dat heb ik nu ook weer niet gezegd. Maar als Poetin verzuipt, ruimen ze hem uit de weg en komt er iemand anders die in het begin een beetje gaat 'slijmen' met het Westen en er sympathiek uit ziet (om ooit weer eens toe te slaan he)

Dat Poetin niet de enige is en er ook zoiets bestaat als een inner circle lijkt mij evident.

Laatst bewerkt:
Dat heb ik nu ook weer niet gezegd. Maar als Poetin verzuipt, ruimen ze hem uit de weg en komt er iemand anders die in het begin een beetje gaat 'slijmen' met het Westen en er sympathiek uit ziet (om ooit weer eens toe te slaan he)

Dat Poetin niet de enige is en er ook zoiets bestaat als een inner circle lijkt mij evident.
Iemand anders kan ook de algehele mobilisatie afroepen, het land met het grootste nucleair arsenaal zou ook kunnen imploderen en in chaos vervallen, ... het kan écht nog slechter dan Poetin.

Iemand anders kan ook de algehele mobilisatie afroepen, het land met het grootste nucleair arsenaal zou ook kunnen imploderen en in chaos vervallen, ... het kan écht nog slechter dan Poetin.
Stel je voor: een twintigtal concurrerende warlords met kernwapens. Fallout maar dan in 't echt. En niet zo plezant, vrees ik.

Dus Putin gaat die gebieden vanaf nu Ruisch noemen en dan alle aanvallen op dat grondgebied een aanval tegen Rusland noemen.. Manmanm het ziet er niet naar uit dat dit nog goedkomt.. In tegendeel, we hebben het ergste nog niet gezien. Ik zie het nog wel escaleren op deze manier..

We moeten ook niet naïef zijn. Stel dat over een minuutje 100 ECHTE -Jan Modaal- Russen inloggen op beyondgaming en dit forum doorlezen. Die gaan ons allemaal (90%+) uitmaken voor fantasten, gekken, onzinkramers, zeggen dat wij het Westen kloothommels zijn en dat Oekraïne zelf de oorlog gestart is enzovoorts ..

Wie denkt dat de Rus op de straat de werkelijkheid kent of dat als ze de werkelijkheid onder ogen krijgen, deze zullen geloven, is extreem naïef.

De Rus leeft op een heel andere wereld. Ze weten ook niet beter. Veel mensen daar (zeker de wat oudere bevolking) zien alleen wat de staatsmedia verkondigt, héél hun leven lang van 0 jaar tot .. velen kunnen zich dat niet voorstellen ..

We moeten ook niet naïef zijn. Stel dat over een minuutje 100 ECHTE -Jan Modaal- Russen inloggen op beyondgaming en dit forum doorlezen. Die gaan ons allemaal uitmaken voor fantasten, gekken, onzinkramers, zeggen dat wij het Westen kloothommels zijn en dat Oekraïne zelf de oorlog gestart is enzovoorts ..

Wie denkt dat de Rus op de straat de werkelijkheid kent of dat als ze de werkelijkheid onder ogen krijgen, deze zullen geloven, is extreem naïef.

De Rus leeft op een heel andere wereld. Ze weten ook niet beter. Veel mensen daar (zeker de wat oudere bevolking) zien alleen wat de staatsmedia verkondigt, héél hun leven lang van 0 jaar tot ..
Bwa, ik zou het toch straf vinden dat al die Russen nederlands kunnen lezen. :unsure:

Waarom zouden die anderen "slijmen met het Westen"? Juist op deze momenten dat extremere politici aan de macht geraken.
Wie is "ze" in jouw verhaal?
Wie is die "iemand anders"?
Kans is veel groter dat een vervanger van Putin (Zeker als Putin op gewelddadige wijze verdwijnt - dan ga je nogal een grote schoonmaak zien binnen Rusland. De Siberische kampen gaan vol steken met "ongewensten"), nog veel anti-westerser gaat zijn en Rusland nog meer gaat isoleren om hun macht te kunnen bewaken. Rusland heeft al 200 jaar geschiedenis om iedere keer zichzelf te isoleren :p.

Medvedev:
Opent de mogelijkheid tot nucleaire interventie

Lavrov:
Ook: opent de mogelijkheid tot de nucleaire interventie

Medvedev:
Opent de mogelijkheid tot invoering van de doodstraf in Rusland. Al die lastige oppositieleden zo opruimen is natuurlijk ook een stuk makkelijker.

Er zijn eigenlijk maar twee uitkomsten meer:
- Oekraïne geeft in en zegt vaarwel tegen die 4 geannexeerde gebieden. Iedereen vrede, duitsers krijgen weer terug gas
of
- Een jarenlange sluimerende oorlog met Rusland. Er kan zich een nieuw stabiel front ontwikkelen aan die vier geannexeerde gebieden zoals we de laatste vijf jaar gehad hebben met Donbas en Luhansk. Oekraïne moet hopen dat de EU (en de rest van de wereld) veel goesting heeft om sancties voor meerdere jaren vol te houden wat gezien sommige politieke uitslagen in Europa heel betwijfelbaar is. Rusland kan van die tijd gebruik maken om zijn leger weer op orde te stellen en een nieuwe tournéé lanceren voor 2025..
Zolang Oekraïne de facto in oorlog is met Rusland, gaan de Europese landen nooit Oekraïne toelaten in de EU/NAVO. EU kan hopen dat er iets beweegt in de Russische onderbuik (Voor de EU de goedkoopste oplossing want wij willen/kunnen geen geld geven aan defensie :p.) maar dat lijkt mij ijdele hoop te zijn.

Dat idee van een Russische interne revolutie lijkt mij een verre droom te zijn.

Die speech is hallucinant. Een grote, waanzinnige rant. Vol met leugens, halve waarheden en boordevol hypocriete uitspraken (Rusland is bv niet nationalistisch en racistisch bv).
Ik was hert ook aant denken. Een grote rant naar Europa en hoe slecht het daar wel niet is en hoe het beter is in Rusland. Over die armoede heb ik toch eens hartig moeten lachen.

Tja typische kenmerken van een mega-narcist hé. Het ergst is dat ie die leugens op de duur allemaal zelf is beginnen geloven.

Hopelijk bestaat de hemel niet wanneer ik sterf, want dan kom ik Poetin daar gewoon tegen (die maakt de goden ook wel wijs dat hij naar de hemel moet gaan!). Gelukkig begrijp ik geen Russisch.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan