Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

ahum
speciale militaire operatie. Ik denk eens dat ze de volledig mobilisatie gaan uitroepen, dat het dan oorlog gaat worden.
Wat hebben die buiten kernwapens nog te bieden? Al het bruikbare van wapens en nodige is al lang naar Ukraine gestuurd hoor. Alle middelen die nu zogezegd beschikbaar worden gesteld is gebakken lucht, die gaan niet aan 100 000 man geraken laat staat 1 miljoen. Ja die dictator probeert met slechte kaarten het Westen te laten folden, maar dat gaat echt niet lukken. Een poging om zich in te graven dat kan, fair enough, maar dat wil ook zeggen dat meer en meer russen last gaan krijgen van sancties. In tussentijd kan het Westen nog meer wapens leveren, en mogelijks nog zwaardere wapens.

Ik herinner mij nog in het begin hoe een aantal hier spraken over dat Ukraine platgewalst zou worden, wel dat is niet gebeurd en dat zal niet gebeuren tenzij er kernwapens aan te pas komen. En het gebruik van kernwapens wil ook zeggen het einde van de dictator en zijn regime.

Wat hebben die buiten kernwapens nog te bieden? Al het bruikbare van wapens en nodige is al lang naar Ukraine gestuurd hoor. Alle middelen die nu zogezegd beschikbaar worden gesteld is gebakken lucht, die gaan niet aan 100 000 man geraken laat staat 1 miljoen. Ja die dictator probeert met slechte kaarten het Westen te laten folden, maar dat gaat echt niet lukken. Een poging om zich in te graven dat kan, fair enough, maar dat wil ook zeggen dat meer en meer russen last gaan krijgen van sancties. In tussentijd kan het Westen nog meer wapens leveren, en mogelijks nog zwaardere wapens.

Ik herinner mij nog in het begin hoe een aantal hier spraken over dat Ukraine platgewalst zou worden, wel dat is niet gebeurd en dat zal niet gebeuren tenzij er kernwapens aan te pas komen. En het gebruik van kernwapens wil ook zeggen het einde van de dictator en zijn regime.
Daar zit uiteraard ook een limiet op :) Wapendepots zijn geen onuitputbare emmers waar je maar wapens uit kan halen.
En je kan niet zomaar tanks en weet ik wat allemaal aan de lopende band van de band laten rollen zonder alles op alles op oorlogseconomie te zetten. Maar dan zitten we in een full blown WWIII

Daar zit uiteraard ook een limiet op :) Wapendepots zijn geen onuitputbare emmers waar je maar wapens uit kan halen.
En je kan niet zomaar tanks en weet ik allemaal aan de lopende band van de band laten rollen zonder alles op alles op oorlogseconomie te zetten.
Verschil is dat het Westen wel kan produceren, terwijl Rusland dat niet kan.
Sterker nog: het militair-industrieel complex zal maar al te graag extra willen produceren (zo lang er betaald wordt)
En het is al duidelijk dat China ook geen wapens wil leveren.

Verschil is dat het Westen wel kan produceren, terwijl Rusland dat niet kan.
Sterker nog: het militair-industrieel complex zal maar al te graag extra willen produceren (zo lang er betaald wordt)
En het is al duidelijk dat China ook geen wapens wil leveren.
Iedereen zit te lijden onder een tekort aan halfgeleiders. Je kan maar blijven produceren als je de grondstoffen hebt.
Rusland kan nog steeds wapens produceren. Misschien niet high tech naar westerse normen maar genoeg vermoed ik om alles plat te bombarderen.

Laatst bewerkt:
En ondertussen lacht China zich in het vuistje. Misschien gaat het te snel en is het moment niet ideaal, maar als het Westen in rechtstreekse oorlog is met Rusland, dan is er één winnaar: China. Die hebben tenminste een 50 jaren plan.

En ondertussen lacht China zich in het vuistje. Misschien gaat het te snel en is het moment niet ideaal, maar als het Westen in rechtstreekse oorlog is met Rusland, dan is er één winnaar: China. Die hebben tenminste een 50 jaren plan.

China staat er ook niet goed voor op dit moment en zijn niet voorzien op het risico van een dalende vraag en dus minder groei. Dat model is en blijft zoveel mogelijk produceren om erna te exporteren. Die kunnen nu tijdelijk gebruik maken van de situatie, maar dat blijft ook niet duren.

Het grote verschil is dat indien zij Taiwan aanvallen, het wel rechtstreeks een confrontatie wordt met de US en daar zitten zij ook niet op te wachten. Het zou China sieren om mee te helpen dit conflict te ontmijnen ipv opportunistisch goedkoop aan resources te geraken.

Ik blijf erbij, het Russische volk moet zelf die corrupte genocidale clique rond Putin uitschakelen.

Het Russische volk zelf heeft dit veel te ver laten komen.
Die leven in een staat van hypernormalisatie, ze kunnen zich niets anders voorstellen dan het huidige systeem en er kan niet plotsklaps iets nieuws worden gecreëerd. De decennialange provocatie van NATO & co rechtvaardigt alles voor Putin, die gaat tot het gaatje. Als de thermometer hier onder nul gaat zal ie aan de gaskraan draaien.

Termen als 'vrede' en 'democratie' betekenen niks in Россия als ze Zelenski op de cover van Vogue zien. Misschien 30 miljoen Oekraïners willen krampachtig de landsgrenzen behouden en daarvoor betalen wij de prijs. Trek Xi Jinping aan z'n mouw en zeg dat z'n afzetmarkt in gevaar komt, Vladje op het matje, nieuw statuut voor die oostelijke regio's, status quo en dan afwachten tot 'm dood valt.

Die satan raket is pure speculatie niet dat ik wil dat hij gebruikt word, moest hij doen wat ze zeggen is het wel een een monster van een raket.

Maar zoals zo veel met rusland veel blabla.

En je kan niet zomaar tanks en weet ik wat allemaal aan de lopende band van de band laten rollen zonder alles op alles op oorlogseconomie te zetten. Maar dan zitten we in een full blown WWIII

Ik denk dat we ons niet geheel bewust zijn van de grootte van de Amerikaanse stockpile.

Kijk eens op Google naar plaatsen als Fort Hood bij Killeen in Texas, of Davis Monthan AFB in Arizona. En dat zijn twee voorbeelden.

Op een geven moment is er een schandaal geweest omdat het leger gewoon tanks moest kopen om te kopen, het had er ondertussen reeds teveel.

Is dat allemaal netto transfereerbaar? Neen natuurlijk niet. En misschien dat er voor een bepaald type wapen wel sneller een stocklimiet kan op staan, zoals Javelins. Maar dat is dan ook allen maar omdat er een politieke rem welke wapens wel en niet mogen worden geleverd. Een echt tekort zie ik niet binnenkort

1 miljoen! Wat gaan ze daar mee doen?
Iedere expert betwijfelt al of ze 300.000 man kunnen huisvesten, trainen en van wapens voorzien.
Het 3-voudige daarvan? Lukt nooit.
En ondertussen gaat de Russische economie helemaal op haar gat.

Putin kon zijn huidig leger al niet de baas, werd teruggedrongen en kapot gemaakt. Hoe denkt hij logistiek 300.000 soldaten daar operatief te houden zonder dat ze aan flarden geschoten worden of verhongeren? Hij kan het nu al niet boltrekken, logistiek. Laat staan dat hij 1 miljoen soldaten wil mobiliseren. Er gaan heel veel Russische mannen terugkomen in kisten of met zware oorlogswonden. Dat dictatorke mag er trots op zijn. Hoeveel lijkzakken moeten er terugkeren voor de Russen dit niet langer pikken eigenlijk?

Ik denk dat ze nog veeel hebben.
De meeste denken als putin verliest "kernwapens" maar denk dan eerder aan chemische wapens.
Je wil denk ik niet weten wat voor vernielende wapens ze nog zouden hebben

Ik denk dat we ons niet geheel bewust zijn van de grootte van de Amerikaanse stockpile.

Kijk eens op Google naar plaatsen als Fort Hood bij Killeen in Texas, of Davis Monthan AFB in Arizona. En dat zijn twee voorbeelden.

Op een geven moment is er een schandaal geweest omdat het leger gewoon tanks moest kopen om te kopen, het had er ondertussen reeds teveel.

Is dat allemaal netto transfereerbaar? Neen natuurlijk niet. En misschien dat er voor een bepaald type wapen wel sneller een stocklimiet kan op staan, zoals Javelins. Maar dat is dan ook allen maar omdat er een politieke rem welke wapens wel en niet mogen worden geleverd. Een echt tekort zie ik niet binnenkort
Ja maar voorlopig blijkt de rem bestaan. Dus dan zal er ook een tekort ontstaan.

Ik denk dat ze nog veeel hebben.
De meeste denken als putin verliest "kernwapens" maar denk dan eerder aan chemische wapens.
Je wil denk ik niet weten wat voor vernielende wapens ze nog zouden hebben
Een nuke heeft iedereen direct gezien, maar chemische wapens richten idd ook veel vernieling aan zonder het zo hard opvalt.

De mogelijkheid om te onderscheppen zal afhankelijk zijn van het type raket, denk ik.

Wat ik gisteren postte:
Er zijn steeds 'ogen' vanuit de lucht gericht op Rusland en Oekraïne. Elke detectie van een lancering van een raket (hoe klein ook) kan waargenomen worden. Er hangen 24/24u gevechtsvliegtuigen in de lucht langs de NAVO-grenzen en er staan er tientallen aan de grond om, indien nodig, onderscheppingen te doen. Ook staan er her en der raketschilden (o.a. in Roemenië) opgesteld.
En vooraleer ze ons land bereiken moeten die raketten over Polen en Duitsland.
Klopt idd maar als die raket dan succesvol uit de lucht wordt gehaald.. bv. boven Polen of Duitsland.. dan zitten ze daar toch direct met de nucleaire fallout ervan?

Klopt idd maar als die raket dan succesvol uit de lucht wordt gehaald.. bv. boven Polen of Duitsland.. dan zitten ze daar toch direct met de nucleaire fallout ervan?
Ik geloof niet dat Rusland echt nukes gaat afschieten, dat is stoere oorlogstaal, niet meer en niet minder. Ik geloof inderdaad ook eerder aan 'tactisch ingezette' vuile chemische wapens. (worst case)

Vergeet niet dat Poetin nog altijd de steun nodig heeft van zijn inner circle. Stel dat de geruchten waar zijn dat Poetin ongeneeslijk ziek is. Hijzelf zou dan (als hij toch zou komen te overlijden), worst case beslissen dat ze dan ASAP een aantal kernwapens op de EU moeten afschieten. Maar gaat zijn inner circle -waarvan een groot deel, hun leven nog niet moe zijn- dat dan toelaten? Het zijn misschien allemaal criminelen en gangsters maar zelf hun eigen leven op het spel zetten? NO fucking way ..

---

Deze oorlog is zeker nog niet gedaan, .. er gaan nog veel doden vallen en er gaat nog heel veel leed zijn voor deze oorlog stopt. Het eindresultaat weet niemand, maar het is duidelijk dat dit gewoon en vies spelletje is, waarvan de gewone burgers het grootste slachtoffers zijn. :frown:

Klopt. Er is een heel specifieke sequence om de reactie op gang te brengen en dat zal niet gebeuren wanneer hij wordt neergehaald.
En volgens mij zit die splijtstof ook in een stevig omhulsel opgeslagen waardoor die niet zomaar vrijkomt wanneer een kernkop uit de lucht valt zonder te ontploffen.

Terug
Bovenaan