Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik denk dat als er een lancering komt op een NAVO-land dat Rusland er direct 100 terugkrijgt. We kunnen maar hopen dat de Russische kernwapens zo veel mogelijk hun doel missen of gewoon niet afgaan dan.
't Is anders als er een kernbom op Oekraïne valt, ik denk niet dat het westen daarvoor een kernoorlog met Rusland gaat beginnen.
Of afgaan in de silo... :wink:

Die vraag met het gebruik van een kernbom op Oekraïne stel ik me ook. Wat als ze daar zo'n bom/raket smijten? Het is een niet-NAVO land. Hoe gaat het Westen dan reageren?

De mogelijkheid om te onderscheppen zal afhankelijk zijn van het type raket, denk ik.

Wat ik gisteren postte:
Er zijn steeds 'ogen' vanuit de lucht gericht op Rusland en Oekraïne. Elke detectie van een lancering van een raket (hoe klein ook) kan waargenomen worden. Er hangen 24/24u gevechtsvliegtuigen in de lucht langs de NAVO-grenzen en er staan er tientallen aan de grond om, indien nodig, onderscheppingen te doen. Ook staan er her en der raketschilden (o.a. in Roemenië) opgesteld.
En vooraleer ze ons land bereiken moeten die raketten over Polen en Duitsland.
Die satan raket vliegt in de ruimte dacht ik (of toch heel hoog).. Veel afschieten met raketschilden of onderscheppingsvliegtuigen komt daar niet bij kijken. Das ondergaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fractional_Orbital_Bombardment_System
https://interestingengineering.com/...owerful-new-missile-tested-by-russia-satan-ii

Laatst bewerkt:
Die satan raket vliegt in de ruimte dacht ik (of toch heel hoog).. Veel afschieten met raketschilden of onderscheppingsvliegtuigen komt daar niet bij kijken. Das ondergaan.
Idd, dat vliegt op >1000km hoogte, enige om zo'n raket te onderscheppen is er een andere ballistische raket naartoe te sturen en dichtbij te laten ontploffen, denk ik.

Ondertussen duiken de eerste beelden op van de reservisten die bij de Russische kazernes aankomen. Absurd om te zien eigenlijk.

Weeral de deelregio's en weeral de minderheidsgroepen. Natuurlijk als je de minderheidsgroepen verzwakt, door de mannen naar het front te sturen, heb je ook minder kans dat er een opstand komt in die regio's.

Ik denk dat als er een lancering komt op een NAVO-land dat Rusland er direct 100 terugkrijgt. We kunnen maar hopen dat de Russische kernwapens zo veel mogelijk hun doel missen of gewoon niet afgaan dan.

Ik vraag me dan eerder af wat het effect is op de rest van de wereld als 'Rusland er direct 100 terugkrijgt'. Dan kunnen we zien hoe het zit met die theorie van een nucleaire winter :unsure:

't Is anders als er een kernbom op Oekraïne valt, ik denk niet dat het westen daarvoor een kernoorlog met Rusland gaat beginnen.

Dit is ook de reden dat we hier in West-Europa geen kernbom hoeven te verwachten.

Maar op zich wel een interessante vraag... Vanuit Russisch standpunt: als je die grens overschrijdt en dus een kernwapen afvuurt op Oekraïne, wat verwacht je dan dat de NAVO gaat doen? Als je verwacht dat ze zouden reageren met eigen kernwapens, dan zou je beter ook direct NAVO landen aanvallen. Maar in zo'n globale nucleaire oorlog wint niemand. Probleem is dat iemand als Poetin misschien echt zo zot is geworden dat hij letterlijk denkt 'over mijn lijk, liever de hele wereld kapot dan enkel Rusland dat verliest'.

Ik ga ervan uit dat de NAVO nu al exact weet wat ze zouden doen in het scenario van een aanval met kernwapens op Oekraïne. Uiteraard is dat 'top secret' (en hopelijk blijft het zo).

Maar op zich wel een interessante vraag... Vanuit Russisch standpunt: als je die grens overschrijdt en dus een kernwapen afvuurt op Oekraïne, wat verwacht je dan dat de NAVO gaat doen? Als je verwacht dat ze zouden reageren met eigen kernwapens, dan zou je beter ook direct NAVO landen aanvallen. Maar in zo'n globale nucleaire oorlog wint niemand. Probleem is dat iemand als Poetin misschien echt zo zot is geworden dat hij letterlijk denkt 'over mijn lijk, liever de hele wereld kapot dan enkel Rusland dat verliest'.

Ik ga ervan uit dat de NAVO nu al exact weet wat ze zouden doen in het scenario van een aanval met kernwapens op Oekraïne. Uiteraard is dat 'top secret' (en hopelijk blijft het zo).

De vraag is eerder wat de reactie zal zijn bij het gebruik van een relatief zware wapens of tactische nucleaire wapens, de full nucleaire piste is gewoon geen realistische optie (tenzij Poetin vanuit zijn sterfbed kan beslissen of compleet het noorden kwijt is) - dat is zoiezo het einde van Poetin.

Weet eigenlijk iemand wie, hoe, ... beslist over het inzetten van echte kernwapens - ik vermoed enkel Poetin? Kans op verzet?

Wat ik mij eigenlijk afvraag: stel (worst case scenario), dat Poetin binnenkort toch een aantal kernraketten richting het westen stuurt. In welke mate kunnen deze dan onderschept worden? Voor zover ik weet beschikt België bijvoorbeeld niet over luchtafweer.
Op het moment dat er een kernraket gelanceerd wordt zal Amerika het direct weten.
Voor wat er publiek bekend is zal daar op gereageerd worden met de dichtstbijzijnde vliegtuigen die zullen opstijgen, boten die op de vluchtlijn liggen gaan hun anti-lucht raketten klaarmaken en ballistische raketinstallaties over heel de wereld gaan in alarmfase.
Dat is het enige niet-geheime dat we weten.
VK en Australië worden onmiddellijk ingelicht. België zal het pas weten via de Navo. Tegen dan heeft Amerika al heel wat tegenacties gestart.

Ben ik de enige die mij in zo een geval eerder zorgen maakt over de radioactieve fallout van dergelijke bommen?
Er hoeft echt geen bom óp ons te vallen om ook hier de nare effecten van te krijgen hoor.

De vraag is eerder wat de reactie zal zijn bij het gebruik van een relatief zware wapens of tactische nucleaire wapens, de full nucleaire piste is gewoon geen realistische optie (tenzij Poetin vanuit zijn sterfbed kan beslissen of compleet het noorden kwijt is) - dat is zoiezo het einde van Poetin.

Weet eigenlijk iemand wie, hoe, ... beslist over het inzetten van echte kernwapens - ik vermoed enkel Poetin? Kans op verzet?
Da's zoals in het geval van de VS als Rusland waarschijnlijk de president die dat autonoom beslist, zeker als het defensief is en tijd een issue is. Het probleem is dat zo'n nucleair conflict veel te snel zal gaan om daar een commissie over op te zetten of zelfs veel overleg over te plegen, extreem belangrijke beslissingen zullen moeten genomen worden in de tijdspanne van enkele uren tot enkele minuten. Hoewel staatsleiders nu niet meer de absolute macht hebben die ze vroeger hadden is er waarschijnlijk nog nooit een punt in de geschiedenis geweest waarin één man zoveel impact kon hebben met zijn beslissingen als sedert het moment dat beide blokken nucleaire wapens hadden, wat een enge gedachte is maar ergens ook wel verassend positief dat we intussen al 70 jaar in die situatie zitten en iedereen erin geslaagd is er rationeel mee om te gaan.

Mobilisatie van 1 miljoen man?

"According to Novaya Gazeta, classified 7th paragraph of Putin's decree on mobilisation put number of mobilised at 1 million" liveuamap

Artikel in kwestie (gtranslate gebruiken)

als dat zo is denk ik wel dat we een in nieuwe fase in de oorlog aanbeland zijn.

1 miljoen! Wat gaan ze daar mee doen?
Iedere expert betwijfelt al of ze 300.000 man kunnen huisvesten, trainen en van wapens voorzien.
Het 3-voudige daarvan? Lukt nooit.
En ondertussen gaat de Russische economie helemaal op haar gat.

Een collega van mij is Russische, met heel wat familie in Yoshkar-Ola, ook een buitengebied. Die zegt dat het daar een groot drama is en er daar elke week mensen begraven worden. Het nieuws zegt dat het allemaal zo erg niet is maar elke week komen daar lijkkisten toe. En nu met de mobilisatie zijn de grenzen dicht, mannen weg en de tragedie is compleet.

Ondertussen duiken de eerste beelden op van de reservisten die bij de Russische kazernes aankomen. Absurd om te zien eigenlijk.

1 miljoen! Wat gaan ze daar mee doen?
Iedere expert betwijfelt al of ze 300.000 man kunnen huisvesten, trainen en van wapens voorzien.
Het 3-voudige daarvan? Lukt nooit.
En ondertussen gaat de Russische economie helemaal op haar gat.
Sovjetmentaliteit en de mythe van Stalingrad. En vooral niet doorhebben dat Lend Lease deze keer voor de tegenstander werkt.

1 miljoen? Ik denk dat we een conflict op die schaal niet meer gezien hebben sinds WOII. Althans toch in Europa niet. Maar dan lijkt het mij nog totaal niet realistisch. Dat is bijna een totale oorlog dan.

1 miljoen? Ik denk dat we een conflict op die schaal niet meer gezien hebben sinds WOII. Althans toch in Europa niet. Maar dan lijkt het mij nog totaal niet realistisch. Dat is bijna een totale oorlog dan.
ahum
speciale militaire operatie. Ik denk eens dat ze de volledig mobilisatie gaan uitroepen, dat het dan oorlog gaat worden.

Terug
Bovenaan