Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik zou wel eens de economische waarde van grondstoffen willen zien tegenover die van kennis. Ik ben ook altijd geneigd om te redeneren dat een land wat rijk is aan grondstoffen een immens economisch voordeel heeft, maar in de praktijk worden veel van die grondstoffen door laag geschoold personeel uit de grond gehaald, en vrij goedkoop verkocht. De meeste economische toegevoegde waarde zit volgens mij in het verwerken van de grondstoffen tot een afgewerkt product, en niet in die grondstoffen zelf.

Dan hebben de landen zonder grondstoffen plots als "voordeel" dat ze geen andere keuze hebben dan in te zetten op een goede opleiding. Onze enige grondstof is kennis, dus wij hebben niet te kiezen. En naar wat de cijfers doen uitschijnen lijkt kennis de meest kostbare grondstof te zijn (op grote schaal toch).
Grondstoffen delven en exporteren volstaat inderdaad niet, als je die zelf nog eens kan bewerken en afgewerkte producten kan afleveren voor export (en binnenlands gebruik) ben je daar meer mee. Tal van Afrikaanse landen exporteren hun grondstoffen, maar er is weinig industrie aanwezig om daar iets mee te doen. Grondstoffen exporteren om dan goederen te importeren die bestaan uit nét die grondstoffen ... En dan heb je nog de corruptie: het vele geld dat er wordt verdiend met die grondstoffen verdwijnt in de zakken van machtspotentaten. Congo, Nigeria, Angola, ... zouden welvarende staten kunnen zijn.
 
Intressant artikel in Knack van deze week over de Russische economie, dat zoals het artikel stelt de volledige tabel van Mendeljev in zijn bodem heeft zitten:



Onder een ander beleid moet de gemiddelde Rus toch een pak welvarender zijn dan de gemiddelde Europeaan? De VS is ook een land dat een groot deel van de tabel van Mendeljev in zijn bodem heeft zitten, maar daar zie je ook schrijnende armoede en grote sociale verschillen.

Landen rijk aan grondstoffen hebben de neiging om autocratische/dictatoriale regimes te worden. Dat is geen toeval. Je hebt gewoon wat volk nodig om de grondstoffen te delven en wat infrastructuur om het naar je afnemers te vervoeren.

De beste landen om te leven zijn vaak die waar de welvaart gegenereerd wordt door de kennis en expertise van hun burgers. Ook geen toeval.
 
Ik heb het al eerder gezegd, maar ik zou echt niet verschieten als we het einde van de Russische Federatie zien.
Dat wordt al 7 maanden voorspeld.
Ik heb zelfs ministers serieus horen zeggen dat er een opstand zou komen als daar de MacDonalds dichtgingen.

Lachwekkende analyse van een land en cultuur die slechts weinigen hier kennen en wordt beschouwd vanuit het hypermaterialistische Westerse consumentisme waar alles draait om geld....
 
Als een opstand kans wil maken, moet op zijn minst een deel van het leger en politie (en "liefst" ook nog FSB) mee in opstand komen. Kijk naar hoe de SU uiteindelijk is gevallen: een verwarde staat die geen vuist meer kon vormen en haar bestaan kon afdwingen. Verlam de staat, verlam het repressieapparaat en zorgt ervoor dat het Kremlin ook van binnenuit zichzelf opeet.

Maar ... wat dan?
Geen garantie dat het beter gaat zijn onder nieuw bewind, maar als er niet meer opstand komt dan zal er natuurlijk ook niet veel veranderen aan de situatie.
Als het nu blijft slecht gaan in Oekraïne voor Rusland, wat gaat Poetin dan doen? Volledige mobilisatie afkondigen dan? Nog meer volk in de vleesmolen draaien? Kernwapens inzetten in Oekraïne? Ofwel moddert dat daar nog 10 jaar aan tot Poetin of een opvolger er genoeg van heeft. Ik zie het maar somber in eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Dat wordt al 7 maanden voorspeld.
Ik heb zelfs ministers serieus horen zeggen dat er een opstand zou komen als daar de MacDonalds dichtgingen.

Lachwekkende analyse van een land en cultuur die slechts weinigen hier kennen en wordt beschouwd vanuit het hypermaterialistische Westerse consumentisme waar alles draait om geld....
Het is lachwekkend te denken dat in Rusland ook niet alles draait om geld. Alleen is het daar nog wat anders verdeeld dan in onze samenleving.
 
Landen rijk aan grondstoffen hebben de neiging om autocratische/dictatoriale regimes te worden. Dat is geen toeval. Je hebt gewoon wat volk nodig om de grondstoffen te delven en wat infrastructuur om het naar je afnemers te vervoeren.

De beste landen om te leven zijn vaak die waar de welvaart gegenereerd wordt door de kennis en expertise van hun burgers. Ook geen toeval.
Er bestaat daar een term voor: de Resource curse. Noorwegen, Canada en in zekere mate de VS zijn de enigen die de dans zijn ontsprongen. Het probleem met grondstoffen is dat je dat makkelijk kan controleren. Je weet waar ze zitten, dus je kan makkelijk mensen sturen om belastingen te innen. De staat kan ook concessies geven aan wie ze willen (lees hun vriendjes en familie). Bovendien heb je inderdaad beperkte middelen nodig om ze te ontginnen. Met het geld uit deze grondstoffen kan je bovendien een repressief beleid (e.g. Rusland) of een pamperend beleid (bijvoorbeeld golfstaten waar ze gooien met uitkeringen) voeren dat het volk kalm gaat houden. Een land met grondstoffen wordt pas rijk als ze een degelijke instituties hebben.
 
Het is lachwekkend te denken dat in Rusland ook niet alles draait om geld.
Deze opmerking is heel Vlaams.

Zelfs ten zuiden van de taalgrens zie je al een verschil met de verzengende Vlaamse obsessie met geld.
Je kunt als je een correcte analyse wil maken niet ons eigen waardensysteem 1 op 1 transponeren op de situatie in Rusland.
 
Deze opmerking is heel Vlaams.

Zelfs ten zuiden van de taalgrens zie je al een verschil met de verzengende Vlaamse obsessie met geld.
Je kunt als je een correcte analyse wil maken niet ons eigen waardensysteem 1 op 1 transponeren op de situatie in Rusland.
Ah ja, vandaar al die corruptieschandalen die we van de PS kennen. Maak jezelf toch niets wijs, alles in deze wereld draait om geld.
 
We gaan toch naar een nieuwe fase in dit conflict , de regio's die tot Rusland zullen horen + extra troepen om ze te verdedigen . Dit wordt lastiger om die nog terug te heroveren . Ik vermoed ergens dat de oorlog nu nog meer vast zal zitten hierdoor .

Hoe zal Rusland weer mee kunnen doen op internationaal toneel (sport enzo bijvoorbeeld , de gewone Rus wil toch ook af van die pariastatus ? )
 
We gaan toch naar een nieuwe fase in dit conflict , de regio's die tot Rusland zullen horen + extra troepen om ze te verdedigen . Dit wordt lastiger om die nog terug te heroveren . Ik vermoed ergens dat de oorlog nu nog meer vast zal zitten hierdoor .

Hoe zal Rusland weer mee kunnen doen op internationaal toneel (sport enzo bijvoorbeeld , de gewone Rus wil toch ook af van die pariastatus ? )
Tenzij Rusland zich volledig terug trekt uit Oekraïne zie ik de huidige sancties niet meer verdwijnen.
 
Dat wordt al 7 maanden voorspeld.
Ik heb zelfs ministers serieus horen zeggen dat er een opstand zou komen als daar de MacDonalds dichtgingen.

Lachwekkende analyse van een land en cultuur die slechts weinigen hier kennen en wordt beschouwd vanuit het hypermaterialistische Westerse consumentisme waar alles draait om geld....
Ik spreek ook over een langere termijn dan 7 maanden.
Over 5 of 10 jaar.
 
Terug
Bovenaan