Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Er zullen zeker wel duizenden of tienduizenden mannen zijn die willen wegvluchten, maar dat maakt dat er wellicht ook genoeg mannen zijn om de troepen weer op krachten te brengen en in te graven voor de winter er aan komt. Tenzij Oekraïne erin slaagt om Rusland nog een heel eind terug te drijven naar quasi onhoudbare posities. Dan is het feestje afgelopen.

Putin escaleert?

Tijd voor ATACMS.
Kerch brug naar de kloten, vliegvelden/zee bases op Crimea onbruikbaar, logistiek compleet naar de kloten, ongeacht reservisten.

Op twitter toch beelden te zien van straatprotesten in Moskou. en dat gaat dan toch over redelijk wat mensen. Misschien kan die beweging de komende dagen groeien....

Ondertussen meldt De Morgen dat er al meer dan duizend mensen zijn opgepakt bij protesten in minstens 36 steden. Laat ons hopen dat het Russische volk ook de waanzin begint in te zien, al weet ik natuurlijk wel dat Putin en zijn kornuiten zich niks van de wil van het volk aantrekken.

Ik ben eerder cynisch ingesteld.

Ik zit op voldoende Telegram kanalen om genoeg dode Russen gezien te hebben ondertussen enn de meeste daarvan zien er niet uit als het volk dat vandaag loopt te protesteren.

Zuiver anekdotisch uiteraard. Maar ik vraag me af wat in welke mate het bij de betogers in Moskou en Sint-Petersburg gaat om plat zelfbehoud danwel een oprecht protest tegen de oorlog an sich.

Chapeau van die mensen. Ik weet niet of ik 't zou durven, hoor.
Hangt er van af

Als niemand naar buitenkomt en iedereen ja knikt, dan blijf ik ook binnen, ook al denk ik van "neen, dit kan niet".

Als iedereen naar buiten komt op straat om te protesteren en ik ben akkoord met de actie, dan ga ik ook naar buiten, want dan is het gemakkelijker om naar buiten te gaan. Je bent niet alleen en men zal veel mensen moeten arresteren. Het is een stuk makkelijker om te protesteren als je in een groep kan opgaan.

Met mijn persoonlijkheid is het ook makkelijker om mijn ongenoegen als dat er is te uiten op het internet, en op die manier in debat te gaan met anderen als dat nodig is. Is een stuk toegankelijker dan echt naar buiten te gaan, met acties mee te doen en voor groepen mensen te spreken.

En uiteraard, chapeau voor die mensen.

Ik ben eerder cynisch ingesteld.

Ik zit op voldoende Telegram kanalen om genoeg dode Russen gezien te hebben ondertussen enn de meeste daarvan zien er niet uit als het volk dat vandaag loopt te protesteren.

Zuiver anekdotisch uiteraard. Maar ik vraag me af wat in welke mate het bij de betogers in Moskou en Sint-Petersburg gaat om plat zelfbehoud danwel een oprecht protest tegen de oorlog an sich.
Ik ben pragmatisch. Mij maakt het niet uit waarom ze naar buiten komen. Als dat protest kan helpen tot het beëindigen van dit conflict/bewind, is dat OK voor mij
Hangt er van af

Als niemand naar buitenkomt en iedereen ja knikt, dan blijf ik ook binnen, ook al denk ik van "neen, dit kan niet".

Als iedereen naar buiten komt op straat om te protesteren en ik ben akkoord met de actie, dan ga ik ook naar buiten, want dan is het gemakkelijker om naar buiten te gaan. Je bent niet alleen en men zal veel mensen moeten arresteren. Het is een stuk makkelijker om te protesteren als je in een groep kan opgaan.

Met mijn persoonlijkheid is het ook makkelijker om mijn ongenoegen als dat er is te uiten op het internet, en op die manier in debat te gaan met anderen als dat nodig is. Is een stuk toegankelijker dan echt naar buiten te gaan, met acties mee te doen en voor groepen mensen te spreken.

En uiteraard, chapeau voor die mensen.
dat is ook wat ik aangeef, protest op zo'n plek kan dag na dag uitgroeien. De eerste dag zijn het de echte durvers, de dagen nadien de meelopers, en hoe groter de groep, hoe meer mensen durven mee gaan in zo'n protest. Wanneer er 100 000 man door 't straat loopt , kan je die echt niet allemaal oppakken.

Ik ben pragmatisch. Mij maakt het niet uit waarom ze naar buiten komen. Als dat protest kan helpen tot het beëindigen van dit conflict/bewind, is dat OK voor mij

dat is ook wat ik aangeef, protest op zo'n plek kan dag na dag uitgroeien. De eerste dag zijn het de echte durvers, de dagen nadien de meelopers, en hoe groter de groep, hoe meer mensen durven mee gaan in zo'n protest. Wanneer er 100 000 man door 't straat loopt , kan je die echt niet allemaal oppakken.
Kijk naar de Groene Beweging in Iran in 2009. Ook enorm veel betogers (+100K op Ashura) maar uiteindelijk bleef het regime in het zadel. Er is meer nodig, vooral de steun van dissidente stemmen binnen het Kremlin en andere steunpilaren zoals FSB en de commandostructuur. Het machtscentrum moet zo uit balans worden gebracht dat het zichzelf niet meer kan of wil verdedigen, ook omdat het repressieapparaat stuurloos en inept wordt.

Zelensky eist dat Rusland wordt gestraft

Begrijpelijke eis, maar dat schaffen ze beter dat hele vetosysteem af zodat iedereen kan worden berecht. Tot hiertoe erkent ook de VS het ICC in Den Haag niet en kan ook niet worden berecht voor haar oorlogsmisdaden (bvb. Invasie Irak).

Laatst bewerkt:
‘Deze oorlog kan slechts op twee manieren eindigen: of Rusland wint of Rusland gebruikt kernwapens’
Konstantin Malofejev
Oligarch en loyale medestander van Poetin
Bron

Mannen in de winter van hun leven die nog in de geschiedenisboekskes willen geraken ... kunnen we die voortaan niet uitsluiten van verkiesbare posities?

‘Deze oorlog kan slechts op twee manieren eindigen: of Rusland wint of Rusland gebruikt kernwapens’
Konstantin Malofejev
Oligarch en loyale medestander van Poetin
Bron

Mannen in de winter van hun leven die nog in de geschiedenisboekskes willen geraken ... kunnen we die voortaan niet uitsluiten van verkiesbare posities?
Dan hebben we geen "weredleiders" meer :unsure:

ik vraag me af wie hier (kan mss eens een poll van komen) in februari-maart een doos jodiumpillen gaan halen is?😊

Ik heb het alvast gedaan voor de kinderen😅
Voor mij 40 plusser heeft het toch geen zin meer

Terug
Bovenaan