je hebt wel de indruk dat zowel Turkije , Rusland als China in een machtsverhouding zitten ivm de controle over de Centraal-Aziatische landen .
Duidelijk, er verandert zeker iets. Het verdere verloop van het conflict zal bepalen wat er gebeurt, maar zo zie je maar dat het niet alleen het westen is dat het conflict volgt en waar het leeft. En dat er elders ook wel wat beweegt. Er verschuift iets en dat zorgt voor nieuwe bewegingen van bepaalde landen.
Zoals altijd speelt energie ook hier een rol en er zijn bijvoorbeeld al langer plannen om een onderzeese pijplijn te leggen tussen Kazakstan en Baku. Gas uit Baku vind een weg via Georgië naar Turkije. En Kazachstan is tevens ook een buurland van China.
Dat zal zeker meer prioriteit krijgen, want gezien Rusland meer en meer geisoleerd wordt zal Kazachstan nog sterkere relaties moeten aangaan met die landen willen ze meedoen, als verbindingsland tussen Turkije en China.
Kazachstan heeft ook goede relaties met Azerbeidzjan, denk dat beiden ook een vrij vergelijkbare regering hebben, en qua soort volk zijn Kazakken ook van oorsprong een Turks nomadenvolk, net zoals Azerbeidzjan en Turkije. Turkije ligt uiteraard op een strategisch belangrijke plek die zelfs nog strategischer wordt door dat we proberen onze afhankelijkheid van Rusland te verkleinen, daardoor worden we nog afhankelijker van Turkije als een soort van enige poort naar Azië en het oosten, en als verbindingsland tussen de "islamitische wereld" en het westen. In Turkije zijn ook veel meer mensen seculier dan in de rest van de Arabische wereld, vooral door hun geschiedenis.
Turkije ruikt zeker zijn kans, denk ook wel dat dat één van de redenen is waarom als het op Rusland aankomt dat Turkije toch de kant v/h westen zal kiezen omdat het in zijn voordeel is, hoewel Erdogan ook wel wat soms tussen twee vuren tracht te spelen omdat goede relaties met Rusland ook andere voordelen met zich meebrengt. Maar uiteindelijk is een verzwakking van Rusland goed nieuws voor Turkije, en heel dit circus komt hem goed uit.
Wat ik me wel afvraag is wat Iran gaat doen of hoe zij hierop zullen reageren. Maar volgens mij staan ze niet zo heel sterk om Turkije eventueel uit te dagen.