Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat is ook geen kwestie van maanden of jaren maar eerder van decennia. Tegen 2030 wil Rusland bv volledig chip onafhankelijk zijn. Mocht dat lukken uiteraard...maar waar een wil is, is een weg. Nu nog competentie vinden en de corruptie bestrijden anders zullen de chips snel in chips veranderen. Revanchisme hebben we al meegemaakt in de vorige eeuw. We moeten zorgen dat dezelfde fouten niet opnieuw gebeuren.

Over 7 jaar chip Independant? Jij hebt meestal betere bronnen in de cyrillosche wereld, maar dat is toch een totale pipe dream van Rusland? Ze hebben niet eens een bedrijf dat x86 licenties heeft. En dat kunnen ze nu zeker nooit meer krijgen

Over 7 jaar chip Independant? Jij hebt meestal betere bronnen in de cyrillosche wereld, maar dat is toch een totale pipe dream van Rusland? Ze hebben niet eens een bedrijf dat x86 licenties heeft. En dat kunnen ze nu zeker nooit meer krijgen
Vandaar mijn sarcasme. Kans is zeer klein tot nihil.

Europa wil dat ook, de VS ook. Iedereen begint wel door te hebben dat als Taiwan valt en in de handen van China komt of op zijn minst geblokkeerd worden, de hele wereld gesjareld is. Of dat allemaal binnen 10 jaar haalbaar is betwijfel ik ook en zeker het zwaar gesanctioneerde Rusland gaat zich na dit conflict met een grote handicap op de wereldmarkt begeven. Tenzij we daar ineens een liberale democraat aan de macht zien die braafjes doet wat Washington zegt.

Ik kan het volledige artikel helaas niet lezen. Maar dit lijkt toch ook weer een deukje te slaan in het waarom van deze "speciale militaire operatie".

Europa wil dat ook, de VS ook. Iedereen begint wel door te hebben dat als Taiwan valt en in de handen van China komt of op zijn minst geblokkeerd worden, de hele wereld gesjareld is. Of dat allemaal binnen 10 jaar haalbaar is betwijfel ik ook en zeker het zwaar gesanctioneerde Rusland gaat zich na dit conflict met een grote handicap op de wereldmarkt begeven. Tenzij we daar ineens een liberale democraat aan de macht zien die braafjes doet wat Washington zegt.
Hier hebben we als Europa nog wel het voordeel dat we DE maker van de chip machines, ASML, in Nederland hebben.
Veel productie faciliteiten hebben we niet (meer), maar daar wordt dus nu wel geld tegenaan gegooid door de EU.
Licenties krijgen voor chip architecturen is ook geen groot probleem met (voorlopig?) ARM in de UK.
China heeft problemen om die chip machines te krijgen.
Rusland heeft het probleem dat ze zowel chip architecturen alsook machines niet kunnen krijgen. Dat wordt het dus niet.

Ik kan het volledige artikel helaas niet lezen. Maar dit lijkt toch ook weer een deukje te slaan in het waarom van deze "speciale militaire operatie".
Wat was die deal dan. Opnieuw een "mondelinge deal"? Ach kom op. In de jaren '90 en in 2008 genoeg aangetoond dat we op dat vlak niet te vertrouwen zijn. Ik ga Poetin hier niet verdedigen, hij is de schuldige van deze oorlog, en geeft geen enkele moer om het welzijn van de mensheid in het algemeen en nog minder van zijn eigen mensen.

Maar we hebben veel dingen beloofd en gezegd, en die ook niet nagekomen dus waarom zouden we dan nu wel vertrouwen te zijn. Persoonlijk vind ik dit soort journalistiek naar framing ruiken.

Wie is de bron trouwens?
Six months on from the start of the war, Kozak remains in his post as Kremlin deputy chief of staff. But he is no longer handling the Ukraine dossier, according to six of the sources who spoke to Reuters.

"From what I can see, Kozak is nowhere to be seen," said one of the six, a source close to the separatist leadership in eastern Ukraine.

Wie zijn die zes mensen. Wat zou hun motief zijn. Veel berichten uit het Kremlin zijn speculatie en geruchten.

Hier hebben we als Europa nog wel het voordeel dat we DE maker van de chip machines, ASML, in Nederland hebben.
Veel productie faciliteiten hebben we niet (meer), maar daar wordt dus nu wel geld tegenaan gegooid door de EU.
Licenties krijgen voor chip architecturen is ook geen groot probleem met (voorlopig?) ARM in de UK.
Rusland heeft het probleem dat ze zowel chip architecturen alsook machines niet kunnen krijgen. Dat wordt het dus niet.
Ik heb gehoord dat ze bij Roger & Roger N.V. in Moeskroen aan het spioneren zijn om zowel de machines als het productieproces te stelen.

Verder, als je eens kijkt hoe intens dit conflict is in vergelijking met de oorlogen die de VS in Irak en Afghanistan heeft gevoerd :-o... dat is echt gestoord. De geallieerden hadden over 8 jaar tijd bijvoorbeeld 25.000 doden (waarvan merendeel Iraki) in de laatste Irakoorlog... . VS zat rond de 4.500. Ondertussen zitten de Russen al aan ergens tussen de 25.000 en 50.000 doden (afhankelijk van de bron).

Wat was die deal dan. Opnieuw een "mondelinge deal"? Ach kom op. In de jaren '90 en in 2008 genoeg aangetoond dat we op dat vlak niet te vertrouwen zijn. Ik ga Poetin hier niet verdedigen, hij is de schuldige van deze oorlog, en geeft geen enkele moer om het welzijn van de mensheid in het algemeen en nog minder van zijn eigen mensen.

Maar we hebben veel dingen beloofd en gezegd, en die ook niet nagekomen dus waarom zouden we dan nu wel vertrouwen te zijn. Persoonlijk vind ik dit soort journalistiek naar framing ruiken.

Wie is de bron trouwens?
Six months on from the start of the war, Kozak remains in his post as Kremlin deputy chief of staff. But he is no longer handling the Ukraine dossier, according to six of the sources who spoke to Reuters.

"From what I can see, Kozak is nowhere to be seen," said one of the six, a source close to the separatist leadership in eastern Ukraine.

Wie zijn die zes mensen. Wat zou hun motief zijn. Veel berichten uit het Kremlin zijn speculatie en geruchten.

ah de fameuze 'ze hebben gezegd dat NATO niet gaat uitbreiden' argument :)

Nu gelukkig dat die landen bij NATO zitten of we gingen veel Oekraïnes hebben gehad.

Ik heb gehoord dat ze bij Roger & Roger N.V. in Moeskroen aan het spioneren zijn om zowel de machines als het productieproces te stelen.

Verder, als je eens kijkt hoe intens dit conflict is in vergelijking met de oorlogen die de VS in Irak en Afghanistan heeft gevoerd :-o... dat is echt gestoord. De geallieerden hadden over 8 jaar tijd bijvoorbeeld 25.000 doden (waarvan merendeel Iraki) in de laatste Irakoorlog... . VS zat rond de 4.500. Ondertussen zitten de Russen al aan ergens tussen de 25.000 en 50.000 doden (afhankelijk van de bron).
Dan heb het enkel over militaire doden, dat bij zowel Oekraïne als Rusland zeer hoog moet zijn. De hoeveelheid burgerdoden zal helaas niet zo'n vreemde eend in de bijt zijn als je dat gaat vergelijken met Irak en Afghanistan, maar we hebben over Oekraïne nog geen "definitieve" cijfers.

FcdcVivWYAAHm-f

Yabloko ook van de kaart geveegd na lokale verkiezingen in Moskou, uiteraard na de nodige intimidatie en allerlei anti-democratische handelingen.

Wij hebben ook Melexis, of stelt dat niet veel voor in de chipwereld?

Zoals ik het begrepen heb, maakt Melexis chips, niet de chip machines. Zou dus eerder een klant zijn van ASML.
Maar zeker niet van de laatste generatie EUV machines, want die gaan naar Intel, Samsung en TSMC.
Melexis zit nog op oudere nodes, met grotere transistor grootte.

De Kaukasus is een doos van Pandora die liefst gesloten blijft.
Deels door dat het een regio is in een gebergte waardoor die regio's doorheen de geschiedenis meer geisoleerd bleven omdat het voor andere machten vaak veel energie kostte om invloed uit te oefenen, zelfs als ze het onder controle hadden en het moeilijk aan te vallen gebieden zijn. Daardoor heb je daar een mengelmoes aan van alles en nog wat, en veel etnische identiteiten. Een ander voorbeeld daarvan nog zijn de Basken in het Baskenland, vandaag één van de enige niet Indo-Europeaanse volkeren die overblijven op het Europese vasteland. Finland, Estland, Hongarije, de Kaukaskus en de Turken zijn de andere in Europa (althans qua talen dan toch). Maar natuurlijk is er altijd interactie met buurlanden enzovoort en is er nooit 100% onaangetaste culturele identiteit. Dat bestaat natuurlijk niet. Vroeger was er zelfs geen natie, dan had je het eerder over "communicerende vaten".

Azerbeidzjan, de naam is ook controversieel trouwens, en eigenlijk wat vergelijkbaar met Macedonië. De regio heette normaal Shirvan.

The name of "Azerbaijan" which the leading Musavat party adopted, for political reasons,[11][12] was, prior to the establishment of the Azerbaijan Democratic Republic in 1918, exclusively used to identify the adjacent region of contemporary northwestern Iran.

Ook altijd Iran geweest eigenlijk doorheen de geschiedenis. Maar dit gebied was onder controle van Rusland dat na de Russische revolutie en burgeroorlog onstabiel was, en tijdens die periode hebben tal van staten, vaak zeer tijdelijk hun onafhankelijkheid uitgeroepen, in de werkelijkheid tientallen staten die de sovjet Rusland in vele gevallen terug veroverde. Wanneer zo een groot land door revoluties enzovoort ineenstort of tekenen v. zwakte vertoont krijg je veel van dat soort conflicten (val en verzwakking van Ottomaanse rijk, val van het tsarenrijk, val van het communisme). Dat zijn periodes waar op korte tijd heel veel veranderingen plaatsvinden en de machtsbalans die voor de stabiliteit zorgt in een bepaalde regio volledig wegvalt.

Ook nu zie je dit bij het nieuwe conflict.
1. Rusland is bezig in een kostelijke en lange oorlog, en heeft recent verliezen geleden. Ze tonen een teken van zwakte. Rusland steunt (min of meer) Armenië via CSTO, een collectieve organisatie met landen die geallieerd zijn aan Rusland. Armenië heeft CSTO ook bijeengeroepen en gevraagd voor interventie. Iets waar Rusland wellicht niet op zal ingaan.

2. Op Europa moet Armenië ook niet rekenen. Wij zoeken alternatieven voor import van gas door de sancties op Rusland en dat Rusland de gaskraan min of meer dichtdraait. Wij zoeken naar alternatieven en Azerbeidzjan is één van de alternatieven waar Europa meer dan ooit import uit heeft. Europa kan het zich dus niet veroorloven om de samenwerking te laten vallen en sancties op te leggen aan Azerbeidzjan. Wel ben ik ervan overtuigd dat dit enkel en alleen is door de strategische en tactische waarde van Azerbeidzjan. Ik ben ervan overtuigd dat zonder olie Azerbeidzjan niet eens zou bestaan.

3. De enigen die kunnen reageren eventueel zijn de Iraniërs die omwille van tal van redenen niet happy zijn op Azerbeidzjan dat verder ook goede en nauwe relaties met Israël heeft, een vijand van Iran. Azerbeidzjan is verder wel bevriend met Turkije doordat het beide "Turkse" volkeren zijn. Turkije is verder ook niet echt happy op Armenië omwille van de geschiedenis. Iran kan ook niet binnenvallen omdat dan Turkije ook een interventie zou uitvoeren wellicht. En Europa en Israël zullen ook niet happy zijn.

Iran was initieel heel erg tevreden dat Azerbeidzjan onafhankelijk was, en was het eerste land dat Azerbeidzjan officieel erkende, en hoopte initieel dat hun staatsmodel zich zou verspreiden naar Azerbeidzjan, beide hoofdzakelijk dominant sjiitische landen. Al snel maakte dat plaats voor vijandigheid.

Maakt ons ook wel zwak dit allemaal, want het maakt ons hypocriet. We leggen de zwaarste sancties op aan Rusland omdat ze een invasie uitvoerden maar als Azerbeidzjan hetzelfde doet, kraait er geen haan... Maar dit is dus sneeuwbaleffect van deze oorlog.

Laatst bewerkt:
Als Rusland verzwakt komt uit dit conflict, dan komt er een machtsvacuüm opnieuw vrij, waar eigenlijk Azerbeidzjan al gretig gebruik van maakt. Maar dat moet dan weer opgevuld worden of bepaalde regio's worden terug opnieuw onstabiel.

Het kan toch niet anders dat heel wat mensen in de republieken en oblasten denken: "Wat heeft Moskou nu eigenlijk voor ons gedaan?"
Zolang ze het goed hebben stelt de bevolking die laatste vraag volgens mij niet eens. Dit was in eerste instantie een 'I dont care. We do I fucking care? Dit is een ver van mijn bed show, ik wil het niet weten. Of gewoon whatever! Of gewoon meedoen en zeggen: Die Oekraïners! Dat zijn toch echt de nazi's hoor! enzovoorts .. '

Als ik hierboven de verkiezingsresultaten bekijken (gemanipuleerd of niet), dat geven die cijfers mij ook gewoon gelijk. Mensen hebben het nog redelijk 'ok', dus ze knikken gewoon en stemmen pro-Poetin.

Natuurlijk als de oorlog van Poetin aan de centjes gaat zitten van de bevolking en ze ineens honger gaan lijden, dan gaan ze wel eens verder kijken en denken dan hun neus lang is. Voor Poetin is het van belang dat hij zijn bevolking 'gelukkig' kan houden en dat begint nu toch wel hier en daar af te brokkelen.

Laatst bewerkt:
In de FT ging het vooral over de cijfers.
Rusland zat met een groot overschot maar da's opgesoupeerd nu de gaskraan toe is gedraaid. Amper inkomsten en torenhoge kosten door de oorlog.

Het overschot is een tekort geworden.

Kanttekening: gas was de spreekwoordelijke druppel. Steenkool en olie was al zwaar beperkt, dus gas was het enige wat Putin nog had. Die heeft hij dus zelf toe gedraaid.

Vreemd. De Tijd deelde onlangs nog mee dat Rusland nu al meer inkomsten uit olie had binnengehaald dan in gans 2021, en ook de gasprijzen zijn veel hoger dan vorig jaar dus zelfs met de mindere leveringen in de eerste 6 maanden, verdiende men veel meer dan de vorige jaren.
Lijkt me sterk dat hun financiele reserve er effectief door zit.

Terug
Bovenaan