Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

In zo'n groot en diverse land als Rusland is enig etnisch separatisme onvermijdelijk, maar het staat niet in de sterren geschreven dat Rusland met een machtsvacuüm gaat uiteenspatten in tientallen republiekjes. Indien dat wel het geval is vermoed ik dat China wel in dat gat zal springen, want dat is hun achtertuin.

SU24 is uitgekomen in 1967...
De C130 is uitgekomen in 1956 en die vlogen tot vorig jaar in ons land ook nog rond. De Belgische waren van 1972 en hebben bijna 50 jaar gevlogen.

Type zegt dus weinig/niets. Een model van 1990 zonder updates/aanpassingen kan dus hopeloos verouderd zijn terwijl een model van 1960 met alle updates nog perfect kan zijn. Geloof trouwens dat deze SU24 nog tot in de jaren 90 is geproduceerd, dus mogelijks zelfs nog jonger was dan onze F16's die we momenteel hebben.

Edit: te laat gezien dat het een post van gisteren was en bovenstaande reeds vermeld was

Laatst bewerkt:
De C130 is uitgekomen in 1956 en die vlogen tot vorig jaar in ons land ook nog rond. De Belgische waren van 1972 en hebben bijna 50 jaar gevlogen.

Type zegt dus weinig/niets. Een model van 1990 zonder updates/aanpassingen kan dus hopeloos verouderd zijn terwijl een model van 1960 met alle updates nog perfect kan zijn. Geloof trouwens dat deze SU24 nog tot in de jaren 90 is geproduceerd, dus mogelijks zelfs nog jonger was dan onze F16's die we momenteel hebben.

Edit: te laat gezien dat het een post van gisteren was en bovenstaande reeds vermeld was

En als ik Top Gun Maverick mag geloven is een 5th generation geen garantie dat je dogfights wint
Als ik zie hoe zwak Russisch luchtmacht is begin ik het te geloven :)

En als ik Top Gun Maverick mag geloven is een 5th generation geen garantie dat je dogfights wint
Dat kan wel kloppen, want de bedoeling is dat die 5th gen de andere uit de lucht schiet voor die de 5th gen nog maar kan zien (op radar of visueel)
Het zou wel eens goed kunnen dat een F-35 het moet afleggen in een dogfight tegen een F-16, F-15, Su-27.
F-35 is dan ook niet ontworpen als air superiority fighter zoals de F-22, maar als aanvalsvliegtuig.
Echter zover zou het dus nooit mogen komen.

Dat kan wel kloppen, want de bedoeling is dat die 5th gen de andere uit de lucht schiet voor die de 5th gen nog maar kan zien (op radar of visueel)
Het zou wel eens goed kunnen dat een F-35 het moet afleggen in een dogfight tegen een F-16, F-15, Su-27.
F-35 is dan ook niet ontworpen als air superiority fighter zoals de F-22, maar als aanvalsvliegtuig.
BVR-engagement (beyond visual range) is dat in het vakjargon. Een gevechtsvliegtuig vliegt echter nooit alleen, er zijn niet alleen wingmen maar ook AWACS, sattelieten en andere centra die de situational awareness op peil houden en kunnen aansturen. Het heeft dus niet veel zin om te zeggen dat vliegtuig X op papier beter is dan vliegtuig Y, want er zijn véél bepalende parameters die voor- en nadelen kunnen geven.

BVR-engagement (beyond visual range) is dat in het vakjargon. Een gevechtsvliegtuig vliegt echter nooit alleen, er zijn niet alleen wingmen maar ook AWACS, sattelieten en andere centra die de situational awareness op peil houden en kunnen aansturen. Het heeft dus niet veel zin om te zeggen dat vliegtuig X op papier beter is dan vliegtuig Y, want er zijn véél bepalende parameters die voor- en nadelen kunnen geven.

zoals opleiding ;)
Iets waar Rusland serieus op faalt op alle niveau's en onderdelen.
Maverick argument was sarcastisch bedoeld maar ja :)

Yep, want Top Gun is dé referentie hoe dog fights in het echt zijn. :unsure: Dan is DCS geloofwaardiger.
Die laatste topgun was op sommige punten wel realistisch.
Hoe ze echt die ademoefeningen deden bij high G manouvres was wel redelijk accuraat. (in hoeverre de rest van de film accuraat is laat ik nog int midden :p)
Squeeze the butt squeeze the legs.. breath breath breath..

En dan die bewuste scene..

Dat kon ik wel pruimen dat het een pak realistischer was dan de eerste topgun.

De toekomst van vliegtuigen ligt wel in de unmanned divisie. De G krachten op de mens zijn al enige tijd de zwakste schakel.

Laatst bewerkt:
Was de f-35 niet de "budget" versie van de F-22? Die F-22 blijft echt mijn favoriet.

Was de f-35 niet de "budget" versie van de F-22? Die F-22 blijft echt mijn favoriet.
Niet letterlijk budget versie, maar de USAF heeft al wel decennia het High-Low mantra:
F-15 was de dure, 2-motorige vechter die alles in de lucht aankon, en de F-16 de goedkope vechter. Die ze dan ook konden exporteren.
Die filosofie hadden ze ook met de F-22 een de F-35. Alleen zijn de kosten van de F-35 de spuigaten uitgelopen, dus echt Low is dit niet meer.
F-35 is wel ontwikkeld als aanvalsvliegtuig, terwijl de F-15 en F-16 die mogelijkheden pas later hebben gekregen. De F-22 heeft dat helemaal niet en vermits de productielijn ontmanteld is, kunnen ze die ook niet meer bij maken. Of toch niet goedkoper dan volledig nieuwe fighter.

hoe zou dat komen?
Toch geen reden om je eigen land te heroveren indien mogelijk
Ik weet de actuele situatie niet van verhoudingen van etnische Georgiërs en Abchazen of Osseten. Finland kan ook Karelië opnieuw claimen als ze willen, maar daar zullen op dit moment ook niet veel etnische Finnen meer wonen sinds de Russen het in handen hebben sinds de jaren '40.

Abchazië en Ossetië zijn natuurlijk recentere conflicten, dat ligt wel anders. Maar het lijkt me allemaal niet zo evident om gebieden na twintig of dertig jaar weer eventjes over te nemen. Heel de Kaukasus is een etnisch kruidvat, dat is nu ook alweer duidelijk als je naar de huidige spanningen ziet tussen Armenië en Azerbaidjan die weer zijn opgelaaid.

hoe zou dat komen?
Toch geen reden om je eigen land te heroveren indien mogelijk
In Abchazië wonen voornamelijk etnische Abchaziërs. Samen met Georgiërs en Armeniërs maken zijn op dit moment het grootste deel van de inwoners uit. Voor de oorlog waren er meer Georgiërs dan Abchaziërs. Etnische Russen waren altijd een kleine minderheid, net zoals de Grieken. Voor Stalin (zelf Georgier) waren Abchaziërs altijd tweederangsburgers. Na de verovering van Georgië en Abchazië door de bolschevieken werd Abchazië opgenomen in Georgië. De Kaukasus is een doos van Pandora die liefst gesloten blijft.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan