Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Stuk over de materiële en menselijke verliezen sinds de start van het dubbele offensief:

Als nog maar een fractie van die cijfers 100% kloppen dan zit Rusland is serieuse problemen.

Als Oekraïne momentum kan behouden dan zie ik een volledige route (wat is het nederlandstalig woord eigenlijk) van Russisch leger.
Vluchtende troepen sporen andere troepen aan om ook te vluchten. Een reden waarom dit best nooit gebeurd en altijd een georganiseerde terugtrekking nodig is.
Die vluchtende troepen gaan de verdedigingslijnen overspoelen en hun mede-soldaten aansporen om ook te vluchten want ze kunnen toch niet winnen.

De verliezen die nu worden geleden door de Russen zijn dramatisch en ze konden al niet rap genoeg hun troepen aansterken.

Stuk over de materiële en menselijke verliezen sinds de start van het dubbele offensief:

Binnenkort aan het front.

Laatst bewerkt:
Als nog maar een fractie van die cijfers 100% kloppen dan zit Rusland is serieuse problemen.

Als Oekraïne momentum kan behouden dan zie ik een volledige route (wat is het nederlandstalig woord eigenlijk) van Russisch leger.
Vluchtende troepen sporen andere troepen aan om ook te vluchten. Een reden waarom dit best nooit gebeurd en altijd een georganiseerde terugtrekking nodig is.
Die vluchtende troepen gaan de verdedigingslijnen overspoelen en hun mede-soldaten aansporen om ook te vluchten want ze kunnen toch niet winnen.

De verliezen die nu worden geleden door de Russen zijn dramatisch en ze konden al niet rap genoeg hun troepen aansterken.

In een militaire context "rout = nederlaag" (ééntje met de connotatie dat he in volledige chaos verloopt), kan ook als werkwoord gebruikt worden maar dan is het "to rout". Route past hier niet, want dat is zoals het Nederlanse route denk ik dan.
Ik snap de verwarring want je hebt hetzelfde present particle voor "to rout" als voor "to route" (dat laatste is het meer courant gebruikte natuurlijk).

In een militaire context "rout = nederlaag" (ééntje met de connotatie dat he in volledige chaos verloopt), kan ook als werkwoord gebruikt worden maar dan is het "to rout". Route past hier niet, want dat is zoals het Nederlanse route denk ik dan.
Ik snap de verwarring want je hebt hetzelfde present particle voor "to rout" als voor "to route" (dat laatste is het meer courant gebruikte natuurlijk).

Tis dus rout in Engels, ik lees veel in het Engels, zeker over historische gebeurtenissen.
Nederlaag is nog anders dan een volledige chaotische terugtrekking zonder controle over de troepen.

• Ukrainian military: Russians flee strategic town in Luhansk: In a statement Sunday, the Ukrainian military's general staff said that Russian forces had abandoned the town of Svatove in Luhansk region, a town that until Saturday was still 40 kilometers (25 miles) beyond the known front line of the Ukrainian advance. Svatove has been an important hub on Russian resupply routes to the front lines further south - along the borders of Donetsk and Luhansk regions. "The occupiers have abandoned Svatove in Luhansk region," the general staff's office said in a Facebook post. "They rushed away in four Kamaz trucks, twenty Tigr AVs [armored vehicles] and stole over 20 cars of local residents." CNN cannot independently verify the Ukrainian account.

hopelijk waar...

Tis dus rout in Engels, ik lees veel in het Engels, zeker over historische gebeurtenissen.
Nederlaag is nog anders dan een volledige chaotische terugtrekking zonder controle over de troepen.

Dat had ik begrepen, maar denk dat je nier verder zal geraken qua vertaling dan "zware nederlaag" of "aftocht", want het Engels heeft nu éénmaal een rijkere woordenschat gemiddeld gesproken dan het Nederlands denk ik, maar goed, dat valt meer op wanneer je woorden tegenkomt die je niet letterlijk kan vertalen naar je eigen taal dan omgekeerd.

Barsten beginnen te komen. En dit op NTV.

Laatst bewerkt:

Barsten beginnen te komen. En dit op NTV.
Zeer belangrijk: die critici laten Poetin een eenvoudig pad om geen gezichtsverlies te lijden in Rusland: de schuld in de nek van de Russische nationalisten uit Oekraïne te schuiven, en vrede sluiten met Oekraïne…

Zeer belangrijk: die critici laten Poetin een eenvoudig pad om geen gezichtsverlies te lijden in Rusland: de schuld in de nek van de Russische nationalisten uit Oekraïne te schuiven, en vrede sluiten met Oekraïne…
Ik denk dat critici elk woord moeten wikken en wegen om niet bezocht te worden door de ramenwasser. Maar het feit dat men al zoiets zegt op nationale televisie waarbij je al merkt dat de presentator licht ongemakkelijk begint te kijken...

Gaat hij die pad willen kiezen?
Probleem is dat ze LDR en DPR hebben erkend. Dus een vredesakkoord gaat moeten inhouden dat deze 'staten' blijven bestaan en afscheuren van Oekraïne.
Geen idee in hoeverre Oekraïne dit wil. Als het niet zo is gaat Rusland daar moeten blijven om bestaan van die staten te verzekeren.

Gaat hij die pad willen kiezen?
Probleem is dat ze LDR en DPR hebben erkend. Dus een vredesakkoord gaat moeten inhouden dat deze 'staten' blijven bestaan en afscheuren van Oekraïne.
Geen idee in hoeverre Oekraïne dit wil. Als het niet zo is gaat Rusland daar moeten blijven om bestaan van die staten te verzekeren.
Krim niet te vergeten.

Krim niet te vergeten.

Voor Oekraïne gaat Krim opgeven gemakkelijker zijn en ik denk sowieso een voorwaarde voor vrede.
In sé is het niet zo erg want de facto zijn ze al sinds 2014 geen baas meer over Krim en is de economisch meerwaarde miniem. Enkel toegang tot zee van Azov gemakkelijker afsluitbaar door de Russen.

Alles hangt ook af van hoever Oekraïne kan gaan met het verdrijven van de Russen.
In principe is er geen vredesakkoord nodig aangezien er nooit een officiële oorlogsverklaring is geweest.

Ik denk dat je na al deze gruwel op je volk wel iets meer wilt dan gewoon vrede. Ik denk dat Oekraine compensatie zal wensen. En kan je ze ongelijk geven. Want vrede lijkt allemaal mooi, maar we weten allemaal dat nonkel Vlad een jaar later met nieuwe middelen terug aan de grens staan voor poging 2, maar nu beter voorbereid.

Oekraïne gaat Krim opgeven gemakkelijker zijn en ik denk sowieso een voorwaarde voor vrede.
In sé is het niet zo erg want de facto zijn ze al sinds 2014 geen baas meer over Krim en is de economisch meerwaarde miniem. Enkel toegang tot zee van Azov gemakkelijker afsluitbaar door de Russen.

Alles hangt ook af van hoever Oekraïne kan gaan met het verdrijven van de Russen.
In principe is er geen vredesakkoord nodig aangezien er nooit een officiële oorlogsverklaring is geweest.

Economische meerwaarde miniem? Er liggen gigantische gasreseves onder de territoriale wateren van de Krim?

Terug
Bovenaan