Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Russen gaan een passage moeten openhouden natuurlijk of het is helemaal gedaan met die soldaten.
Of het gaat lukken weet ik niet want HIMARS en daardoor is grote troepenopbouw riskant.
Dat kan. Ik vermoed dat Poetin zijn tafel nu zo hard moet vasthouden om niet te trillen, dat heel het Kremlin doorheen wordt geschud.

Tactical nukes incoming? God forbid.

Langs de ene kant ben ik ongelofelijk blij als westerling dat de Oekraïners overwinningen aan het boeken zijn, langs de andere kant krijg ik dan wel weer angst dat de Russen dermate driester zullen worden met het gevaar dat er een serieuze escalatie zit aan te komen. Ik weet echt niet meer wat ik er moet van denken momenteel.

Valse vergelijking zoals ik een tijd geleden al heb uitgelegd.
Soviet Unie != Rusland.
Soviet Unie omvatte ook Oekraïne, Belarus en vele andere landen. De meeste gevechten in WO2 vonden plaats in Oekraïne!
En de Soviet Unie heeft maar stand kunnen houden door de gigantische wapen- en voedselleveringen door de US. Nu staat Rusland sterk geïsoleerd. (Merk op dat China geen enkel wapen heeft geleverd)
Dus totaal andere situatie.

Net zoals dat gezever dat Rusland koning winter aan hun zijde gaat hebben. En Oekraïne weet niets van winters op hun grondgebied, of wat?

Ik hoop echt dat het zo is en dat jullie gelijk hebben. De situatie aan het front ziet er vandaag toch al veel beter uit. Hopelijk is het een stabiele opmars. Gooien die Oekraïners de Russen eruit, komt er een groot vredesakkoord en zien de Russen in dat ze door hun 'leiders' al jaren om de tuin worden geleid.

Langs de ene kant ben ik ongelofelijk blij als westerling dat de Oekraïners overwinningen aan het boeken zijn, langs de andere kant krijg ik dan wel weer angst dat de Russen dermate driester zullen worden met het gevaar dat er een serieuze escalatie zit aan te komen. Ik weet echt niet meer wat ik er moet van denken momenteel.
Er zijn nog twee andere mogelijkheden
  • Oekraïne en Rusland gaan rond de tafel zitten, waarbij Rusland waarschijnlijk wat inschikkelijker gaat zijn
  • Poetin wordt opzijgeschoven in Moskou

Er zijn nog twee andere mogelijkheden
  • Oekraïne en Rusland gaan rond de tafel zitten, waarbij Rusland waarschijnlijk wat inschikkelijker gaat zijn
  • Poetin wordt opzijgeschoven in Moskou
Ik weet niet of Poetin het grootste probleem is.

Izyum blijkbaar onder Oekraïense controle?! Amai...dat was nog niets eens 72 uur :laugh:

Laatst bewerkt:

Izyum is onder Oekraïense controle. Amai...dat was nog niets eens 72 uur :laugh:
Gevlucht blijkbaar en alles achter gelaten
Dit lijkt me een route op ergst mogelijke manier.

Die troepen gaan ze eerste weken niet terug kunnen sturen naar front, ik denk dat het GG is Rusland in het noorden van Oekraïne.
Donbas en Kherson gaan nu onder zwaardere druk komen te staan.

Gevlucht blijkbaar en alles achter gelaten
Dit lijkt me een route op ergst mogelijke manier.

Die troepen gaan ze eerste weken niet terug kunnen sturen naar front, ik denk dat het GG is Rusland in het noorden van Oekraïne.
Donbas en Kherson gaan nu onder zwaardere druk komen te staan.
Blijkbaar beginnen ze levens nu toch te waarderen...nu dat ze er een tekort van hebben?

Izyum blijkbaar is onder Oekraïense controle?! Amai...dat was nog niets eens 72 uur :laugh:

De vraag is of Putin het hoofd van de slang is dan wel de frontman van het kartel. Ik ga er van uit dat er achter Putin nog een netwerk aan oude KGB'rs zit.

Berichten over grote winsten neem ik altijd met een korrel zout.

De vraag is of Putin het hoofd van de slang is dan wel de frontman van het kartel. Ik ga er van uit dat er achter Putin nog een netwerk aan oude KGB'rs zit.

Berichten over grote winsten neem ik altijd met een korrel zout.
Zijn verliezen gemeld door pro Russische kanalen dus ik vermoed dat ze wel min of meer correct zijn.

edit:

There are reports that troops are withdrawing from Izyum behind Oskol to avoid encirclement should the enemy break through to Oskol and Gorokhovatka. It appears to be impossible to hold the logistics to Izyum at this stage, so the choice is made to keep the troops to avoid a cauldron.

Gisteren ook voor het eerst cijfers zien passeren van het offensief in region Kherson. Volgens sommige kanalen rond de 4k militairen buiten strijd op 1 week tijd aan de Oekrainse zijde en veel apparatuur dat vernietigd is/en of in Russische handen is terechtgekomen. Als dit correct is, dan is dit wel een zware prijs ook voor Oekraïne, zelfs als het een fractie is. Onvermijdbaar bij een zwaar offensief zoals dit, vermoed ik?

Gisteren ook voor het eerst cijfers zien passeren van het offensief in region Kherson. Volgens sommige kanalen rond de 4k militairen buiten strijd op 1 week tijd aan de Oekrainse zijde en veel apparatuur dat vernietigd is/en of in Russische handen is terechtgekomen. Als dit correct is, dan is dit wel een zware prijs ook voor Oekraïne, zelfs als het een fractie is. Onvermijdbaar bij een zwaar offensief zoals dit, vermoed ik?
Oekraïne heeft reserves en krijgt veel high grade materiaal. Rusland niet.

Jij beroept je graag op Russische bronnen hé en daar ontbreekt de bewijslast wel eens vaak . ;)

Jij beroept je graag op Russische en Oekraïense bronnen hé. Vaak enige vorm van bewijs . ;)
Corrected. Ik volg ze allebei. Evenveel bewijs als van de Oekraïense bronnen betreft troepenverlies en verlies aan materieel maar diezelfde Oekraïense en Russiche bronnen zijn vaak beter betreft ad hoc informatie dan de echte officiële kanalen.

Is wel juni en sinds juni zijn er al veel ontwikkelingen betreft wapenleveringen en opleidingen maar huidige cijfers lijken niet onrealistisch.

Laatst bewerkt:
Ik laat me eigenlijk niet meer leiden door cijfers. 200, 500, 1000 per dag. De foutenmarge is omwille van de amplificatie in de tijd ondertussen zo gigantisch geworden dat je nog weinig zinvolle conclusies kan trekken uit die cijfers. Enkel een grondige analyse na de oorlog zal op het vlak van menselijke verliezen duidelijkheid kunnen brengen vermoed ik.

Terug
Bovenaan