Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
![]()
precies een stevige push op 1 dag tijd
Blijkbaar al 10km van Kupyansk. Vanuit Rusland komt er een significante hoeveelheid reservetroepen richting Kypyanks. 1 BTR en 4 soldaten?Dat wordt eentje die in de militaire handboeken komt te staan.
Het is twijfelachtig dat de Russen nog een Von Manstein-ke gaan doen zoals in de Derde Slag bij Kharkov in 1943. Toen werd het Rode Leger in de pan gehakt nadat ze diep door de verdedigingslijn van de Duitsers zijn geraakt.Verdedigingslijn is gekraakt hé. Paniek onder de Russen en structuur is niet gemaakt om rap te reageren en te reorganiseren.
Gevechten voor grote steden gaat waarschijnlijk veel moeilijker zijn maar ik denk dat ze gewoon gaan omsingelen. Oekraïne heeft tijd om beleg te doen.
Zoals Avondland zegt : textbook material
Nu zien hoe de Russen reageren. Er zouden al troepen richting die regio gaan maar die komen waarschijnlijk ook ergens van een ander deel van de frontlinie.
Het is twijfelachtig dat de Russen nog een Von Manstein-ke gaan doen zoals in de Derde Slag bij Kharkov in 1943. Toen werd het Rode Leger in de pan gehakt nadat ze diep door de verdedigingslijn van de Duitsers zijn geraakt.
Gebrek aan mankracht gaat Rusland nog kraken. Een mobilisatie zou dat in principe kunnen oplossen maar 1. het is daar nu te laat voor en 2. dat zou het thuisfront destabiliseren. Oekraïne is alleszins goed bezig om Rusland mentaal en fysiek uit te putten, al zal daar ook wel een kost tegenover staan die wel eens hoog kan liggen.Rivier tussen dus ze kunnen waarschijnlijk niet sluiten. Of de Russen gaan hun troepen moeten splitsen naar Izyum en Kupyansk wat dan weer serieus in voordeel van Oekraïne speelt.
Als het zo blijft duren is het over en uit voor Rusland in het Noorden maar eigenlijk zou Oekraïne er een manpower drain moeten van maken voor Rusland. Dat ze troepen moeten weghalen van Kherson.
Ik denk dat we vandaag nog niet met zekerheid kunnen zeggen of al die cijfers wel kloppen, dat zal hopelijk over een aantal jaar wel duidelijk worden wat de wérkelijke kost aan levens is geweest - zowel burgerlevens als militaire levens. Het geeft Oekraïne een grote morele boost wanneer ze zeggen dat Rusland 50K troepen heeft verloren en 230+ vliegtuigen, maar je ziet ook wel dat Westerse bronnen dat aantal telkens naar beneden schroeft. Rusland geeft dan zelf heel weinig info vrij over de eigen verliezen, maar verrassend ook weinig over de vijandelijke verliezen. Ik zag onlangs ook nog een cijfer circuleren dat er 115K burgerdoden zouden zijn gevallen in Marioepol. Dat lijkt me toch ook een zeer stevig aantal.2 dagen op rij dat Rusland +-650 troepen/dag verliest. Oo een klassieke dag was +150 troepen/dag al veel.
De teller zit al boven de 51k verloren troepen*
*Verloren= gedood/gewond/vastgehouden
Of nu al?Zelenski geeft aan dat er al > 1000km² terrein is teruggewonnen op de Russen deze week. Om daar een idee van te krijgen : de provincie Vlaams-Brabant is 2200 km² groot.
Volgens The Institute for the Study of War zou Koepjansk binnen de 72 uur in handen zijn van Oekraïne.

Dat is inderdaad wel zo. Je had in februari ook meldingen van Russische eenheden in een voorstad van Kiev op een boogscheut van het centrum en een Russische BMP in Kharkov, maar dat waren slechts verkenningen. De Russen brengen in allerijl versterkingen aan, maar het is de vraag of die het gat nog kunnen dichten of op zijn minst een verdere uitbraak kunnen voorkomen. Als Koepjansk zo'n belangrijk logistiek knooppunt is, zal dat niet naar behoren functioneren onder constante bombardementen. Ze zijn gesjareld.Goh ja, dat is waarschijnlijk de grens waar die stad begint.
Ik kan bij wijze van spreke ook een selfie nemen voor een bord waar de bebouwde kom van Scherpenheuvel begint, maar dat betekent niet dat ik de hele stad al doorgewandeld ben![]()
dus binnen de 72 h

Duizend Noord-Koreaanse kernbommen en granaten!dus binnen de 72 h
Ik las vanmorgen dat strategisch document van de opperbevelhebber van het Oekraïnse leger. "Een groot Russisch leger kan je niet verslagen met een klein Russich leger"
Zijn strategie lijkt duidelijk te werken. Blijkbaar worden die HIMARS ingezet om munitiedepots, luchtafweer en bruggen op te blazen. En tankbrigades worden door infanterie met Javelin en de Turkse drones bestookt.
Wanneer je de zwakke plek van je tegenstrever ten volle kan benutten, kan je op korte termijn veel winst boeken natuurlijk, maar nu is het wachten op de tegenzet van de Russen
Dan horen we wellicht vanuit het Kremlin dat de Oekraïnse veroveraars zich barbaars gedragen tegenover de Russischsprekende bevolking en dat de hele boel wordt gederussificeerd.Hopelijk binnenkort een eerste stadje terug overgenomen van Luhansk.
Dat zou ook al een symbolische doorn zijn in het oog van Putin.