Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Je wilt wel helpen maar geld geven is een brug te ver hoe kun je dan in gods naam gaan helpen ?
Wapens verkopen. Waarom zouden wij dat zelf moeten betalen?

China heeft Taiwan nog niet binnen gevallen
En jij denkt serieus dat wij China in dat geval gaan boycotten?

en het is niet dat Amerika zoals rusland de bevolking uitmoord he.
260.000 burgerdoden in Irak tijdens de Amerikaanse inval.

Daar zitten we (gelukkig) met de Oekraine nog lang niet.

dus ik ben er zeker van dat hij niet zou stoppen na de donbas.
Dan zou je toch niet met 150.000 soldaten een land van 40 miljoen inwoners gaan proberen te bezetten? Dat kan helemaal niet!

Met het vooruitzicht op een bittere winter met torenhoge prijzen zou een gestagneerd front met weinig perspectief op terreinwist wel eens kunnen leiden op een verminderde aandacht én levering door het Westen.
Ik denk juist dat als de onderklasse en de middenklasse straks zeg maar 500 euro per maand meer voor energie moet uitgeven dat de aandacht voor de oorlog weer heel erg oplaait.
Veel mensen zullen zich af gaan vragen waarvoor zij zich in de schulden moeten steken om geopolitiek spelletje mogelijk te maken.
Populistische partijen (die meestal mordicus tegen voortzetting van deze oorlog zijn) liggen op de loer om verkiezingen te winnen. Willen we dat?

Dat Oekraïne zoveel vooruitgang maakt is niet alleen een morele opsteker voor het thuisfront, maar ook een extra motivering voor Westerse landen om wapens te blijven leveren. Met het vooruitzicht op een bittere winter met torenhoge prijzen zou een gestagneerd front met weinig perspectief op terreinwist wel eens kunnen leiden op een verminderde aandacht én levering door het Westen. Onze regeringen hebben immers ook geld nodig voor steunmaatregelen voor de eigen bevolking en als zou blijken dat Rusland toch aan de winnende hand zou zijn, zouden die geïnvesteerde miljarden aan Kiev wel eens worden beschouwd als weggesmeten geld.
Wel niet vergeten dat de VS minder geld zal nodig hebben voor steunmaatregelen dan wij. Zij worden voorlopig minder getroffen door de gas-en energiecrisis. In Europa zijn de prijzen bijna tien keer zo duur. Natuurlijk hebben de VS in eigen land meer energievoorraden die wij in West-Europa maar beperkt hebben (Noorwegen bvb. en die zullen ook minder getroffen worden).

Dan zou je toch niet met 150.000 soldaten een land van 40 miljoen inwoners gaan proberen te bezetten? Dat kan helemaal niet!

Waarom denk je dat het belangrijk is om je dreigementen waar te maken?
Waarom denk je dat het goed is om aan te tonen wat VS en EU tesamen kunnen doen om Rusland tegen te houden zonder maar 1 voet op de grond te zetten?

Dit is inderdaad een geopolitiek spel niet alleen ten opzicht van Rusland maar ook van anderen en vooral gericht naar China.
Tweede voordeel van serieus verzwakt Rusland is dat VS na dit zich volledig kan focussen op China. Eerste 2 generaties gaat Rusland niet veel voorstellen.

Ik denk juist dat als de onderklasse en de middenklasse straks zeg maar 500 euro per maand meer voor energie moet uitgeven dat de aandacht voor de oorlog weer heel erg oplaait.
Veel mensen zullen zich af gaan vragen waarvoor zij zich in de schulden moeten steken om geopolitiek spelletje mogelijk te maken.
Populistische partijen (die meestal mordicus tegen voortzetting van deze oorlog zijn) liggen op de loer om verkiezingen te winnen. Willen we dat?
Wanneer we dit geopolitieke spelletje verliezen dan geven we met de gas/olie/graanvoorraden dat Oekraïne bezit een mooie kado aan nonkel Putin.
Van die voorraden zijn we (deels) afhankelijk. Wie zegt er dat we dan 'maar' 500 euro per maand extra moeten betalen? Nonkel Putin kan dan doen met de prijs wat hij wilt. Vredelievend als hij is zie ik hem de prijs niet laten zakken naar een niveau dat we als betaalbaar kunnen bestempelen.
Dus we verliezen best niet.

Het is jammer dat er buiten "De prijzen stijgen vandaag weeral door de oorlog." amper info gegeven wordt waarom we deze rit moeten uitzitten.
Nu is het enorm zwart-wit en dat speelt inderdaad in populistische kringen. Het is niet ondenkbaar dat de EU een ruk naar rechts gaat maken.
Maar veel van die rechtse personen zijn nu al dik vrienden met Putin en zijn kliek (zie Frankrijk met Le Pen).
Dit lijkt me ook geen al te beste uitkomst.

Als ik het zo lees, lijkt het echt snel te gaan in de regio rond Kharkiv:
Ik hoop dat de Oekraïners er wel voor zorgen dat hun voorhoede niet afgesneden kan worden. Heb ook geen flauw idee of er daar veel Russen zitten, of die alleen in de dorpen/steden zitten of ook in de velden, ...
Lastig natuurlijk: als de Russen op de vlucht zijn, wil je momentum behouden en blijven oprukken, maar je moet ook zien dat je niet te snel gaat.

Ze krijgen natuurlijk wel continu goede data van de Amerikanen. Dat zal zeker helpen!

Laatst bewerkt:
Wauw ze zijn al dicht bij Izyum ook.
Doel is wel duidelijk Kupiansk.
Ik denk niet dat ze voorlopig bang moeten zijn om afgesneden te worden. Zoals ik het zie moeten de Russen bang zijn in Semenivka en Balakliya om afgesneden te zijn.

E dit ko

China zal wel 2 keer nadenken hoe ze rusland bezig zien prutsen.

En dat kwam enkel door amerika die burger doden in irak dacht het niet.

Rusland schiet op burgers met opzet nu puur om te vermoorden en te verkrachten is nog altijd een groot verschil niet tegen staande dat ik het goed spreek dat die mensen omgekomen zijn.

Wat moet hij doen mobiliseren nee dat kan hij niet.

Stel, China ziet Rusland zo putsen en denkt, hmmm ... leuke prooi. Land wordt aangevallen vanuit het Oosten. Wat doet de US?

Waarom zou China Rusland willen aanvallen? Dit is geen spelletje Risk waar je meer mannetjes krijgt bij de volgende beurt als je gebied verovert hé mannen. :tongue:
Zo leek Rusland een tijdje geleden toch wel bezig: blijven grinden om toch maar dat 3e kaartje te krijgen om volgende ronde in te kunnen zetten.

Ivm China: China verkiest om op economische wijze gebieden (of beter grondstoffen) te veroveren. Daar zijn ze goed mee bezig in Afrika, en ik verwacht dat dat in Rusland nog beter zal gaan. (Taiwan is een uitzondering, want dat is een eigen provincie, volgens hun toch)

Zo leek Rusland een tijdje geleden toch wel bezig: blijven grinden om toch maar dat 3e kaartje te krijgen om volgende ronde in te kunnen zetten.

Ivm China: China verkiest om op economische wijze gebieden (of beter grondstoffen) te veroveren. Daar zijn ze goed mee bezig in Afrika, en ik verwacht dat dat in Rusland nog beter zal gaan. (Taiwan is een uitzondering, want dat is een eigen provincie, volgens hun toch)
Afghanistan ligt ook al een hele tijd in het vizier van China. Mocht daar een stabiel regime komen met aandacht voor onderwijs, infrastructuur en een succesvolle minerale exploitatie kan Afghanistan schatrijk worden. Maar zo simpel ligt dat allemaal niet. Rusland is in theorie ook een economische powerhouse. Op papier militair ook, maar blijkbaar is er heel veel van dat budget blijven plakken aan handjes die graag superjachten besturen in de Franse rivièra.

Bucht.

Staks vind je die drones gewoon in de action.

Weten we eigenlijk wat er met de soldaten van Azovstal fabriek gebeurd ? Zijn er daar levend terug van in Ukraine geraakt of zijn er daar geen enkele van via de corridor mogen vertrekken?

08-09-en-1.jpg

precies een stevige push op 1 dag tijd

Terug
Bovenaan