Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zelenski geeft aan dat er al > 1000km² terrein is teruggewonnen op de Russen deze week. Om daar een idee van te krijgen : de provincie Vlaams-Brabant is 2200 km² groot.
Volgens The Institute for the Study of War zou Koepjansk binnen de 72 uur in handen zijn van Oekraïne.

De context van het gebied is wel relevant voor mij.

1000 km2 in de Vlaamse Ruit innemen, of diezelfde oppervlakte in de polders van Oekraïne, het is wat anders. Desalniettemin hoopvol nieuws.

De context van het gebied is wel relevant voor mij.

1000 km2 in de Vlaamse Ruit innemen, of diezelfde oppervlakte in de polders van Oekraïne, het is wat anders. Desalniettemin hoopvol nieuws.
Als ze Koepjansk nog innemen is dat wel significant voor de bevoorrading, naar verluidt. Rusland kan zich wel hergroeperen en terugtrekken, maar als je naar hun vooruitgang kijkt in de voorbije maanden is een nieuw offensief niet waarschijnlijk.

We mogen Rusland niet onderschatten. In 1941 dacht ook iedereen dat binnen 3 maanden het rotte bouwsel ging ineenstorten. Ja, de Russen hebben 2 jaar tot begin 1943 enorm veel terrein verloren, maar ze hebben geleerd en enorm veel manschappen ingezet en uiteindelijk met 20.000.000 doden volgehouden.

Als de Russen dezelfde drive ontwikkelen nu, dan zijn we nog niet aan de nieuwe patatjes.

We mogen Rusland niet onderschatten. In 1941 dacht ook iedereen dat binnen 3 maanden het rotte bouwsel ging ineenstorten. Ja, de Russen hebben 2 jaar tot begin 1943 enorm veel terrein verloren, maar ze hebben geleerd en enorm veel manschappen ingezet en uiteindelijk met 20.000.000 doden volgehouden.

Als de Russen dezelfde drive ontwikkelen nu, dan zijn we nog niet aan de nieuwe patatjes.
Dat is sovjet unie vergelijken met Rusland van nu, dat geeft een compleet verkeerd beeld.
En het is een heel pak makkelijker om volk op te trommelen om je eigen land te verdedigen in vergelijking met een ander land binnen te vallen.

Valse vergelijking zoals ik een tijd geleden al heb uitgelegd.
Soviet Unie != Rusland.
Soviet Unie omvatte ook Oekraïne, Belarus en vele andere landen. De meeste gevechten in WO2 vonden plaats in Oekraïne!
En de Soviet Unie heeft maar stand kunnen houden door de gigantische wapen- en voedselleveringen door de US. Nu staat Rusland sterk geïsoleerd. (Merk op dat China geen enkel wapen heeft geleverd)
Dus totaal andere situatie.

Net zoals dat gezever dat Rusland koning winter aan hun zijde gaat hebben. En Oekraïne weet niets van winters op hun grondgebied, of wat?

Bevolking klaarmaken voor een algemene mobilisatie?
Ik zou het hem eigenlijk eens willen zien proberen.
Ben er vrij zeker van dat dat heel averechts gaat uitpakken. Zolang (sociale) minderheden uit de Russische Federatie zich mogen laten slachtofferen in Oekraïne is het allemaal goed, maar als Moskovieten of Sint-Petersburgers dat moeten doen, is de dam gebroken.

Lend-Lease.

Die kaart klopt al niet. Gisteren zijn ze daar in Rusland blijkbaar wakker geworden. Oskil en Horokhovatka is terug in Russische handen en ze zijn vanuit regio Izyum aan het duwen richting noorden. Balaklia is nog niet volledig verlaten dus ik vermoed dat ze ook nog een duw gaan doen richting Balaklia om de eenheden daar te ondersteunen ofwel om een passage te creëren. Bij Kypanks trekt men zich terug achter de Oskol.

Gevechten beginnen nu bij Lyman in het zuiden van Izyum.

Edit: Izuym lijken ze nu ook te "evacueren" dus zal waarschijnlijk ook zeer snel verlaten worden.

Laatst bewerkt:
Eerste berichten van Russen die burger kleding aantrekken en deserteren komen ook al binnen.

Hopelijk doen ze het binnenkort massaal
Zoals in een film (ik weet wel niet goed meer de welke) toen een militair merkte dat het fout ging aflopen. Die gast trok toen niemand het zag, snel zijn militaire kledij uit, dumpte dit, deed burgerkledij aan en wandelde doodleuk tussen de (woedende) menigte terwijl zijn medecompanen afgeslacht werden.

Zoals in een film (ik weet wel niet goed meer de welke) toen een militair merkte dat het fout ging aflopen. Die gast trok toen niemand het zag, snel zijn militaire kledij uit, dumpte dit, deed burgerkledij aan en wandelde doodleuk tussen de (woedende) menigte terwijl zijn medecompanen afgeslacht werden.
Saving Private Ryan :unsure:

Er zijn ook meldingen dat er gisteren vuurgevechten waren uitgebroken in de buurt van Soedzja op het territorium van Rusland, net over de grens. Als dit klopt dan is de oorlog in een totaal andere fase aan het terechtkomen. Bombardementen zijn niet nieuw, maar troepenbeweging wel.

edit:

Strelkov

It has been confirmed that our troops have abandoned the western part (about 2/3 of the city) of Kupiansk. There has already been talk of "the right tactical decision" to "withdraw behind the water line and organise defences there".

For the reference, at this time of the year the river Oskol is crossable on foot in ford almost in any place and is not any serious obstacle for the tracked and wheeled cross-country vehicles at all.

I would also remind you that the respective settlements (Severodonetsk, for example) - separated from the "mainland" by a river flood plain - were stubbornly defended for many weeks by the AFU.

There is an ongoing acute operational crisis in a broad section of the front, which has already developed into a major defeat. Now, in fact, our side can only talk about how to stop its further deepening and prevent the operational defeat from turning into a strategic one... Although, in general, it has already escalated. - "The battle for the initiative" has already been won by the enemy. Now it should be a question of preventing the AFU from encircling and destroying large formations of our troops.

And, yes, alas - all this was expected by me.

P.S. There are still unverified reports of enemy attacks (and allegedly) breakthroughs in the Liman and Lisichansk directions.
Donetsk is under heavy shelling.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Laatst bewerkt:
Die kaart klopt al niet. Gisteren zijn ze daar in Rusland blijkbaar wakker geworden. Oskil en Horokhovatka is terug in Russische handen en ze zijn vanuit regio Izyum aan het duwen richting noorden. Balaklia is nog niet volledig verlaten dus ik vermoed dat ze ook nog een duw gaan doen richting Balaklia om de eenheden daar te ondersteunen ofwel om een passage te creëren. Bij Kypanks trekt men zich terug achter de Oskol.

Gevechten beginnen nu bij Lyman in het zuiden van Izyum.

Edit: Izuym lijken ze nu ook te "evacueren" dus zal waarschijnlijk ook zeer snel verlaten worden.

Russen gaan een passage moeten openhouden natuurlijk of het is helemaal gedaan met die soldaten.
Of het gaat lukken weet ik niet want HIMARS en daardoor is grote troepenopbouw riskant.

Terug
Bovenaan