Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Net zoals de val van Oekraïne ineens snel kan verlopen. Niemand heeft een glazen bol dus wat de toekomst brengt weten we niet. Feit is wel dat de realiteit onze "experts" die zeggen dat het Russische leger op instorten staat al ruime tijd tegenspreekt.
Er is voldoende incompetentie en vermoeidheid langs beide kanten om hiervan een lang conflict te maken, westerse wapens of niet. Beide kampen planten overal langs het front mijnen hetgeen de opmars voor beiden ook gewoon bemoeilijkt.

Laatst bewerkt:
Er is voldoende incompetentie en vermoeidheid langs beide kanten om hiervan een lang conflict te maken, westerse wapens of niet. Beide kampen planten overal langs de front mijnen hetgeen de opmars voor beiden ook gewoon bemoeilijkt.
Ik durf in ieder geval geen gok durven wagen wie hier zal winnen. Als westerling hoop ik Oekraïne maar daar is helemaal geen zekerheid over.

Op lange termijn verliest Rusland heel hard, daar ben ik zeker van, ongeacht wat er met Oekraïne gebeurd. Rusland was eigenlijk al enkel een tankstation met kernwapens.

Net zoals de val van Oekraïne ineens snel kan verlopen.
Daar zie ik eigenlijk weinig tot geen aanleiding toe.
Bij de Russen kan ik enkele factoren bedenken:
- moreel soldaten
- moreel en steun van de bevolking (propaganda werkt nog wel goed, ben benieuwd wat de aanval in de Krim teweegbrengt)
- steun oligarchen
- economie die platligt
- voorraad goede wapens
- steun legertop

Bij Oekraïne zou het volgende kunnen:
- US steun stopt
- bevolking geeft op
- leger geeft op
Ik zie die echter allemaal minder waarschijnlijk dan de factoren bij de Russen.

Daar zie ik eigenlijk weinig tot geen aanleiding toe.
Bij de Russen kan ik enkele factoren bedenken:
- moreel soldaten
- moreel en steun van de bevolking (propaganda werkt nog wel goed, ben benieuwd wat de aanval in de Krim teweegbrengt)
- steun oligarchen
- economie die platligt
- voorraad goede wapens
- steun legertop

Bij Oekraïne zou het volgende kunnen:
- US steun stopt
- bevolking geeft op
- leger geeft op
Ik zie die echter allemaal minder waarschijnlijk dan de factoren bij de Russen.
Dit conflict zal waarschijnlijk wel nog jaren duren , op 11 september zijn er referenda in Kherson en Zaporizya , je kan de uitslag al voorspellen . Voor de VS is dit conflict een goeie zaak , daar zal wel bussiness aan verbonden zijn .

Putin zie ik niet snel vallen , eerder w8en wat de gevolgen van de volgende verkiezingen in de VS en Oekraïne zullen zijn .
Voor Zelensky eindigt dit pas wanneer de Krim terug in Oekraïnse handen is , ja dan weet je dat we nog even zoet zijn.

I lol'd.

m4blwus4sbh91.jpg

Wie zei dat dan, want dat heb ik werkelijk nergens gelezen...

Een statement dat ongeveer een maand geleden gemaakt is. Ondertussen heeft Oekraïne al bewezen om Rusland ook ongemeen pijn te kunnen doen (zowel materieel als psychologisch) diep op de Krim (iets wat daarvoor door verschillende andere "experten" nog voor onmogelijk werd genomen).

Hmm ben toch geneigd om MI6 hier in te volgen.

2 artikelen van 3 weken geleden, dat is niet "geruime tijd".
En de artikels zeggen ook niet het Russisch leger op instorten staat.

Wat heeft het Russisch leger sindsdien bereikt? Naar wat ik lees: 1 dorpje veroverd, wauw.
Hoeveel verliezen in mensen en materiaal heeft Rusland ondertussen al gehad?
Ze zijn toch echt wel hun momentum kwijt.
Ze moeten verdorie een satteliet van Iran opvorderen om een beetje te kunnen spioneren:

2 artikelen van 3 weken geleden, dat is niet "geruime tijd".
En de artikels zeggen ook niet het Russisch leger op instorten staat.

Wat heeft het Russisch leger sindsdien bereikt? Naar wat ik lees: 1 dorpje veroverd, wauw.
Hoeveel verliezen in mensen en materiaal heeft Rusland ondertussen al gehad?
Ze zijn toch echt wel hun momentum kwijt.
Ze moeten verdorie een satteliet van Iran opvorderen om een beetje te kunnen spioneren:
Het is nochtans al niet de eerste keer hoor dat ik dat aanhaal:

Feit is dat ze het nu al een ruime tijd zeggen maar nergens zien we Oekraiene de Russen echt terugdrijven dus ben ik nog altijd niet van mening dat Rusland er zo slecht voor staat, dat ze verzwakt zijn zal wel waar zijn maar jammer genoeg vertelt men er niet bij dat dit ook zo zal zijn voor de Oekraiense zijde.

Ik hou mij dan ook aan de feiten en niet aan wilde voorspellingen zoals dat Rusland snel zal instorten. Ik verkoop het vel niet graag van de beer vooraleer ik hem geschoten heb.

In dat eerste artikel staat al letterlijk
Rusland zal problemen ondervinden om de militaire campagne in Oekraïne aan te houden. Dat zegt Richard Moore, de directeur van de Britse buitenlandse inlichtingendienst MI6 bij de BBC. Volgens Moore zal Oekraïne zelfs in staat kunnen zijn om terug te slaan.
Ehm, ja, da's toch inderdaad exact wat we zien? Oekraine die tegenoffensieven opstart. Ik snap niet hoe je dit kunt interpreteren als ver weg liggend van de actualiteit.

Feit is dat ze het nu al een ruime tijd zeggen maar nergens zien we Oekraiene de Russen echt terugdrijven
Ik denk dat dat strategie is van Oekraïne.
Ze zouden misschien nu wel reeds een offensief kunnen starten, maar ten koste van veel soldaten.
Waarschijnlijk proberen ze de Russen zoveel mogelijk de demoraliseren voor ze offensief starten. Als er nog wat depots ontploffen en bruggen instorten, kan dat misschien gebeuren. Beter dan eigen soldaten nodeloos opofferen voor wat grond.

Laatst bewerkt:
Zolang de HIMARS blijven gevoed worden, de Russen er geen antwoord op hebben, zie ik de oorlog geen jaren meer duren.

Veel zal afhangen van of men nu de Kherson regio weldra effectief terug kan innemen.
De nodige ammuntiedepots en bruggen zijn ondertussen opgeblazen.

Zolang de HIMARS blijven gevoed worden, de Russen er geen antwoord op hebben, zie ik de oorlog geen jaren meer duren.

Veel zal afhangen van of men nu de Kherson regio weldra effectief terug kan innemen.
De nodige ammuntiedepots en bruggen zijn ondertussen opgeblazen.
Die zijn op zoek naar een antwoord, maar dat is buiten decentralisatie van troepen en materieel niet evident. Je hebt een soort Iron Dome nodig.

zullen deze winter wel zien wie er zal kraken.
De Eu (en oekraine) of rusland.
Het word alvast een spannende winter me dunkt

Als het een harde winter wordt en Rusland blijft de gaskraan verder dichtdraaien wordt het interessant om te zien hoe Duitsland zich gaat gedragen.

Men zit daar wel met een probleem. De Rijn staat historisch laag (er is nu al een knip) dus heel die industrie gaat klappen krijgen, om dan vervolgens in de winter met gastekorten te zitten.

Zoveel verder kan de gaskraan niet dichtgedraaid worden, staat nu al op slechts 20%.
Nog verder, is dicht. En welke hefboom heeft Rusland dan nog?

Net zoals de Zuiderse landen de gevolgen moesten dragen van hun beslissingen in 2008, moet Duitsland nu de gevolgen dragen van hun beslissingen ivm gas.

Zoveel verder kan de gaskraan niet dichtgedraaid worden, staat nu al op slechts 20%.
Nog verder, is dicht. En welke hefboom heeft Rusland dan nog?

Net zoals de Zuiderse landen de gevolgen moesten dragen van hun beslissingen in 2008, moet Duitsland nu de gevolgen dragen van hun beslissingen ivm gas.

Een recessie in Duitsland betekent een recessie in Europa. Duitsland is de grootste export-partner van Vlaanderen. 17% van alles wat we maken ter waarde van 50 miljard euro gaat naar ginder. Wie denkt dat wij niet minstens even hard in de klappen gaan delen als Duitsland op de knieen gaat snapt het toch niet helemaal.

Terug
Bovenaan