Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het zijn ook niet allemaal ambrasmakers, soms zit er daar ook schoon volk tussen. Lang niet elke Russische toerist veroorzaakt overlast.
Lange niet elke, inderdaad, maar wel heel veel:

En ja, schoon volk: bedoel je daarmee die trofee vrouwen, of vrouwen die een westerse rijke bent zoeken?

Begrip voor Rusland zelf is iets helemaal anders dan burgers dood wensen, toch? Sinds wanneer is dat normaal geworden?

Hangt er van af hoe diep je in dit conflict verwikkeld zit. Ik kan me gerust inbeelden dat er genoeg mensen in Oekraïne zonder probleem dergelijke zaken toewensen aan Rusland. Normaal heeft een geheel andere betekenis gekregen voor die mensen. Waar zit dat kantelpunt dan. Als je de Russische media leest staat de Russische bevolking hoofdzakelijk achter de oorlog.

Lange niet elke, inderdaad, maar wel heel veel:

En ja, schoon volk: bedoel je daarmee die trofee vrouwen, of vrouwen die een westerse rijke bent zoeken?
Was ook niet echt serieus bedoeld, maar idd er zitten daar wel mooie vrouwen tussen. Maar als ze 5 woorden Engels spreken is het al veel. Dus een serieus gesprek kan je daar al niet mee voeren. Soit, off topic.

Ik vraag mij af hoeveel Russen er nog op reis gaan. Voor de oorlog en voor COVID liep het het in Turkije vol met Russische toeristen, dat letterlijk 2/3 van de toeristen Russen waren, zou dat nu nog het geval zijn? Ik ben al meerdere keren naar Turkije geweest , en laat ons zeggen 7-8 jaar geleden waren het veel meer Duitsers.

Wat betreft die vliegtuigen. De vloot Airbussen zal sneller problemen ondervinden als de Boeings. Maar ik denk niet dat Rusland zich daar zorgen over maakt. Iran heeft decennia Amerikaanse vliegtuigen veilig laten rondvliegen zonder toegang tot wisselstukken.

Het onderhoud van die vliegtuigen is bovendien in eerste rang onderschreven door advocaten en dat om de aansprakelijkheid van de constructeur in te dekken. Dat heeft nog weinig met de techniek zelf te maken.

Ik vraag mij af hoeveel Russen er nog op reis gaan
Even snel gezocht.
Het zijn er minder dan vroeger in Turkije, maar toch nog heel wat en aan het toenemen:

Thailand heeft ook minder, maar nog heel wat:

Dus in het algemeen minder (ook door COVID), maar (vind ik) nog verdomd veel voor een land in oorlog. Duidt eigenlijk ook aan dat voor de meeste Russen dit nog steeds een 'speciale operatie' is, ver van hun bed.

Even snel gezocht.
Het zijn er minder dan vroeger in Turkije, maar toch nog heel wat en aan het toenemen:

Thailand heeft ook minder, maar nog heel wat:

Dus in het algemeen minder (ook door COVID), maar (vind ik) nog verdomd veel voor een land in oorlog. Duidt eigenlijk ook aan dat voor de meeste Russen dit nog steeds een 'speciale operatie' is, ver van hun bed.
Zolang het Kremlin geen algemene mobilisatie en een staat van beleg afkondigt kan dat allemaal, ja. Keep calm and carry on, op zijn Russisch.

Maar dat moet toch tot meer onrust leiden tussen westerse en Russische toeristen? En zeker tussen Russen en Oekraïners die in Turkije zitten.

Info van Russische hardliner Strelkov (Igor Girkin) op Telegram:

According to some reports, during the fighting for Bakhmut our troops managed to clear the Artyomovsk Champagne Wine Factory from the enemy.

On the Donetsk front - no change, according to reports from the front - the attacking potential of the Donetsk infantry units operating here (initially not rich) is practically exhausted. It is hardly possible to take Avdiivka and advance in other areas with the forces available. Fighting for the outskirts of Peski continues. Although the enemy is suffering far greater losses during this operation, even the tactical successes of the "Third Effective Phase" in terms of advancement are still humiliatingly minimal. Even I - for all my undisguised skepticism - had not anticipated such modest results.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Goe bezig: 130 mijlen van de huidige grens.
Ik zie 3 mogelijkheden:
- Oekraïne heeft lange afstandswapens, en dat niet alleen, ze kunnen ook door de Russische luchtafweer geraken.
- Of vanop zee, wat ook niet goed is voor de Russen
- Of partizanen, wat wel heel knap zou zijn om 12 raketten/explosieven op de juiste plaats te krijgen in een gebied dat al 8 jaar onder Russische controle staat.
Russische badgasten zien nu ook met eigen ogen dat Rusland helemaal niet alle controle heeft.
Als Oekraïne op 130 mijlen kan aanvallen, worden de aanvoerlijnen voor de Russen nog langer.

Hoogst onverantwoord van Rusland om toerisme toe te staan in een oorlogzone. Ik kijk rijkhalzend uit naar het rapport van Amnesty International dat zonder twijfel binnenkort in de dus zal vallen.

Net hetzelfde verhaal als bij de Moskva: nee nee, geen aanval, onze matrozen die niet met munitie kunnen werken.
Ik begin de laatste tijd niet zozeer schrik te hebben dat de Russen met nukes aanvallen, maar dat de Russische soldaten hun nukes laten vallen en ontploffen. Wat een imcompetentie! Kennelijk vind men in Rusland incompetentie minder erg dan aangevallen worden.

Oekraïne heeft reeds AGM-88 anti-radar raketten gekregen van de US, zegt Pentagon nu.

Oekraïne krijgt steeds beter en beter materiaal en training, terwijl Rusland steeds ouder materiaal uit de mottenballen moet halen en soldaten worden na een week training naar het front gestuurd.

Russen weer aan het roken in de Krim

"Viktor Andrusiv, a political scientist and former adviser to Ukraine’s Ministry of Internal Affairs, wrote on the Telegram: ‘As you can understand – missiles with a range of 200-300km are already in service with us and are being used in our country."

Als dat klopt, staat Rusland vrijwel machteloos. En kan geen enkele Rus daar nog rustig slapen (tenzij voor eeuwig).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan