Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Indien er zich een majeur incident voordoet in Zaporizhzia zal Rusland in minder dan 4 decennia verantwoordelijk zijn voor de twee ernstigste kernrampen in de geschiedenis. Het gaat om een bijna cartoonesque personificatie van het kwaad in dat land.
Ze hadden beter wat meer opgravingen gedaan in Rudyi Lis

"Our forces don't shoot back because the 30km (19-mile) zone around the power station is sacred. You don't want to shoot there. But the Russians are terrorists. There's nothing sacred to them," the local businessman, who did not want to be named, told the BBC.

Ook wel onwaar. Ze gebruiken kamikaze drones op het terrein van de centrale (reeds beelden gepost op de Reddit van Oekraine). Er moet maar eentje verkeerd inslaan en een wapenopslag raken. Dan is het vuurwerk.

Are HIMARS making a difference in Ukraine?
Initially HIMARS made quite some difference, Ukrainians managed to destroy a number of command posts, ammunition dumps and fuel dumps of the occupying forces. That was nice to see.
But it would be a mistake to think the invaders would not adapt. They have successfully adapted to the Javelin infested battlefield, for example. I can't see a reason, why they couldn't adapter to HIMARS.
HIMARS was a very good addition to the Ukrainian armed forces arsenal. Very effective, makes a difference. But calling it a game changer is a bit of an exaggeration. No, it is not a game changer, it dealt the invading and occupying forces some good blows, but they will adapt, and press on with their invasion.
What we really need to do, is to send Ukraine hundreds more HIMARS, we must send hundreds more Panzerhaubitze 2000, hundreds more Caesars, and millions of tons of ammunition.
We must also send modern western airplanes, perhaps a wing of Eurofighters and a wing of F16V. That would truly make a difference, and help end the invasion and occupation.
If you think Russian invasion and occupation of Ukraine is wrong, and you want to do something about it, I have written a few suggestions about how to help Ukrainian people defend their land and their people. Read my answer about how to help Ukraine, and join us, many of us are helping Ukrainian people to the best of our abilities.
Info van Quora, daar bulkt het van de bureaustoelgeneraals maar wel interessant. Volgens Wikipedia heeft de VS ca. 540 HIMARS gebouwd en ik las onlangs dat de VS ook al een derde van haar Javelin-arsenaal heeft gestuurd naar Oekraïne. Ze zullen dus nog wel wat hulp krijgen, maar ergens is er wel een limiet aan de hoeveelheid materiaal dat de "internationale gemeenschap" kan sturen naar Oekraïne. Je kan wel bijproduceren via een of andere defense act, maar dat is niet evident. Een grotere gamechanger zou misschien wel eens een volwaardige luchtmacht zijn, want je hoort op dit moment niet veel meer over Oekraïense luchtaanvallen en Rusland verliest op dit moment ook amper nog vliegtuigen. Maar het is al bijna half augustus en Koning Winter komt eraan. Ik acht de kans niet zo groot dat Oekraïne de lucht snel gaat domineren.

En ook dit is interessant:

Info van Quora, daar bulkt het van de bureaustoelgeneraals maar wel interessant. Volgens Wikipedia heeft de VS ca. 540 HIMARS gebouwd en ik las onlangs dat de VS ook al een derde van haar Javelin-arsenaal heeft gestuurd naar Oekraïne. Ze zullen dus nog wel wat hulp krijgen, maar ergens is er wel een limiet aan de hoeveelheid materiaal dat de "internationale gemeenschap" kan sturen naar Oekraïne. Je kan wel bijproduceren via een of andere defense act, maar dat is niet evident. Een grotere gamechanger zou misschien wel eens een volwaardige luchtmacht zijn, want je hoort op dit moment niet veel meer over Oekraïense luchtaanvallen en Rusland verliest op dit moment ook amper nog vliegtuigen. Maar het is al bijna half augustus en Koning Winter komt eraan. Ik acht de kans niet zo groot dat Oekraïne de lucht snel gaat domineren.

En ook dit is interessant:

Op telegram zijn er ook geruchten dat er een Oekraïense troepenopbouw is rond Kharkiv (incl materieel) en dat ze eventueel een 2de push willen doen via daar (na Kherson).

Op telegram zijn er ook geruchten dat er een Oekraïense troepenopbouw is rond Kharkiv (incl materieel) en dat ze eventueel een 2de push willen doen via daar (na Kherson).
Als ik De Standaard mag geloven waren ze daar sowieso onderbemand: ‘Als we niet snel meer zware wapens krijgen, halen we de winter niet’

De struise Roman Hrysjtsjenko (40) is geen onbekende in militaire kringen: in mei deed zijn brigade 127 in het noorden van Charkov een tegenaanval en duwde ze de Russen terug tot achter de grens. Dat huzarenstukje wil hij binnenkort overdoen. Hij wil de regio vanaf het bezette Slobozjanske heroveren. ‘Daar liggen Russische tanks’, wijst hij, terwijl hij zijn vinger op de kaart de imaginaire tanks platdrukt. ‘Met een Himar zouden we hen van hieruit kunnen raken. Maar zulke zware wapens hebben we niet. Onze mannen moeten met gewone artillerie meter voor meter dichter bij de Russen komen. Dat kan mensenlevens kosten.’
De Oekraïense soldaten zijn fors in de minderheid tegenover de Russen. ‘Daardoor moeten we strategisch denken’, verklaart Hrysjtsjenko het succes van de actie in mei. ‘Van elk plan wegen we de voor- en nadelen af, en we blijven voorzichtig.’ Hij glundert. De zware nederlaag die hij de Russen heeft toegediend, is een mooie toevoeging aan zijn palmares. De commandant, die van opleiding jurist is, leidde voor de oorlog een zittend leven als militair procureur. Tijdens ons gesprek bij de loopgraven strooit hij af en toe met filosofische traktaten. Confucius: als je de soldaten niet informeert, verraad je ze al van in het begin.
Op de Oekraïense MTV schalt de hele dag patriottische muziek. Elke artiest wil z’n bijdrage leveren aan de strijd. De clips tonen uitgebrande flats, huilende moeders, lijdende grootmoeders en dappere soldaten. In een video zijn de Oekraïense soldaten uitgedost als vogels die met klapperende vleugels een konvooi met Russisch militair materieel aanvallen. In eigen land zijn de militairen helden.
Maar in de velden en bossen rond Charkov hoor je verhalen over de wonden die de strijd van de eerste maanden heeft geslagen. ‘Weet je wat het betekent om constant beschoten te worden? Om elke dag opnieuw te denken dat je laatste uur geslagen heeft? Het is horror’, vertelt Marta, een 51-jarige vrouw met doktersopleiding. Ze toont een foto van een krater: op enkele honderden meters van haar schuilplek sloeg een raket in. Niet iedereen verteert zulke aanvallen. ‘Na die inslag vluchtte een van onze jongens naar een schuilkelder en weigerde eruit te komen. In de weken daarvoor had hij zwaar gevochten’, zegt ze. Volgens haar loopt een op de drie in haar divisie rond met symptomen van een posttraumatische stressstoornis. De commandant van de vijfduizendkoppige brigade bevestigt haar schatting schoorvoetend.

Het zal bij de Russen niet veel beter zijn, maar daar hoor je niet zoveel van in onze media.

Interessante uitleg over het HIMARS probleem. Lijkt redelijk aannemelijk dat het inderdaad een software probleem is. En dan los je niet zo maar op met hardware die in het veld staat.

StKVBoC.png

Zie je het al voor u? Een Annelies Verlinden of een Nadia Naji die het zeggen zoals het is. Gewoon straight shooting. Zo'n vrouwen kan België ook gebruiken in de politiek.

StKVBoC.png

Zie je het al voor u? Een Annelies Verlinden of een Nadia Naji die het zeggen zoals het is. Gewoon straight shooting. Zo'n vrouwen kan België ook gebruiken in de politiek.
Het klinkt vooral emotioneel en hysterisch. Of moet Amnesty verzwijgen dat Oekraïne ook fouten maakt in deze oorlog?

Het klinkt vooral emotioneel en hysterisch. Of moet Amnesty verzwijgen dat Oekraïne ook fouten maakt in deze oorlog?
Idd we moeten toch niet blind zijn dat oekraine wss echt die zaken gedaan heeft, schuilen in appartementen en wapens opslaan in burger omgeving. Ik neem het ze niet kwalijk hoor want rusland is agressor maar we mogen er toch opmerking over maken vind ik.

Idd we moeten toch niet blind zijn dat oekraine wss echt die zaken gedaan heeft, schuilen in appartementen en wapens opslaan in burger omgeving. Ik neem het ze niet kwalijk hoor want rusland is agressor maar we mogen er toch opmerking over maken vind ik.
Daar bestonden al gelijkaardige rapporten van in het conflict van 2014-2022, waarbij zowel de rebellen als de regeringstroepen opzettelijk burgerdoelwitten bezetten. Anderzijds: kan je oorlog op een andere manier voeren? Je kan toch moeilijk verwachten dat een legereenheid tenten gaat optrekken in het midden van een patattenveld om er zeker van te zijn dat er geen burgerdoelwitten in de buurt zijn. Hamas wordt door Israël beticht om zich te verschuilen in ziekenhuizen, scholen en appartementen maar die opereren in een dichtbevolkt en verstedelijkt gebied. Moeten die dan een groot kruis op de grond gaan tekenen met de vraag om alstublieft naar daar te schieten? Burgers moeten maximaal worden geëvacueerd uit die gebieden en wie blijft moet beseffen welke risico's daaraan vasthangen.

Die vrouw vecht in een oorlog Avondland. Emotioneel en hysterisch? Wat een hooghartige kijk van je.

Kunnen we het both sides argument laten voor wat het is. Wie het rapport effectief gelezen heeft kan alleen maar concluderen dat het met dat oogmerk geschreven is. Alsof je in een defensieve oorlog keuze hebt hoe je je land verdedigt wanneer de tegenstander alle regels op het slagveld naast zich neerlegt.

Die vrouw vecht in een oorlog Avondland. Emotioneel en hysterisch? Wat een hooghartige kijk van je.

Kunnen we het both sides argument laten voor wat het is. Wie het rapport effectief gelezen heeft kan alleen maar concluderen dat het met dat oogmerk geschreven is. Alsof je in een defensieve oorlog keuze hebt hoe je je land verdedigt wanneer de tegenstander alle regels op het slagveld naast zich neerlegt.
Het rapport van Amnesty komt misschien op een ongelegen moment, maar dat wil niet zeggen dat ze het zwijgen opgelegd moeten worden wanneer ze erop wijzen dat Oekraïne het spel niet eerlijk speelt. "Russian dick in your mound" klinkt eerder als een uiting van frustratie, al begrijp ik zeker dat dit rapport vanuit het standpunt van Kiev niet gelegen komt en dat ze ieder greintje steun vanuit het Westen hard nodig hebben.

Rusland legt inderdaad alle regels naast zich neer maar dat maakt het regime van Kiev niet heilig en onbevlekt. Zoals ik zelf al zeg: er bestaat geen "fraaie" manier van oorlogsvoering en excessen zijn nooit helemaal in te perken. Het enige wat je mag hopen is dat er genoeg mensen meevechten die hun verantwoordelijkheid opnemen en uitspattingen indammen tot een absoluut minimum. In plaats van "Russian dick in your mound" was een stoïcijnse "Et alors?" mogelijk een beter antwoord geweest.

Er vallen me toch enkele zaken sterk op aan het rapport van Amesty International:
1- AI internationaal zelf is niet op het veld geweest, dit is vanop afstand gemaakt
2- Oekraïnse branch van AI wilde dit gaan onderzoeken en kreeg daar slechts 5 dagen voor. Toen dit niet op tijd lukte, heeft men het maar gepubliceerd. Alsof AI Internationaal AI Oekraïne niet vertrouwde, toch hun eigen mensen?
3- Hierdoor heeft hoofd AI Oekraïne al ontslag genomen
4- AI Polen heeft dit rapport ook al veroordeeld.
Dus hoe het rapport is gemaakt, ruikt toch wel wat.

Daarnaast:
Als Rusland burgerdoelwitten aanvalt, hoe moet je die dan verdedigen? Met het Oekraïense leger in een boerenveld gaan staan, zoals AI suggereert, werkt dan niet. Als je de mensen wil beschermen, zal je toch in de buurt van de mensen moeten zijn.

Dat AI Rusland ook al veroordeeld heeft, zou er nog maar aan moeten ontbreken!

En van een organisatie als AI zou je ook mogen verwachten dat zij toch iets meer de politieke zaken begrijpen. Rusland en hun aanhangers zijn dit rapport al direct gaan gebruiken om hun wandaden te rechtvaardigen.

Dus ook al heeft AI dit rapport met de beste bedoelingen geschreven, wat heeft het nu bereikt?
- Rusland voelt zich nog meer gesterkt want "both sides!"
- Oekraïne moet nog altijd haar burgers verdedigen tegen de Russische wandaden en daarvoor moet je nog altijd in de buurt van die burgers zijn
- AI lijdt gezichtsverlies, waardoor een volgend rapport over wandaden nog gemakkelijker aan de kant kan worden geschoven.

Laatst bewerkt:
Het rapport van Amnesty komt misschien op een ongelegen moment, maar dat wil niet zeggen dat ze het zwijgen opgelegd moeten worden wanneer ze erop wijzen dat Oekraïne het spel niet eerlijk speelt. "Russian dick in your mound" klinkt eerder als een uiting van frustratie, al begrijp ik zeker dat dit rapport vanuit het standpunt van Kiev niet gelegen komt en dat ze ieder greintje steun vanuit het Westen hard nodig hebben.

Rusland legt inderdaad alle regels naast zich neer maar dat maakt het regime van Kiev niet heilig en onbevlekt. Zoals ik zelf al zeg: er bestaat geen "fraaie" manier van oorlogsvoering en excessen zijn nooit helemaal in te perken. Het enige wat je mag hopen is dat er genoeg mensen meevechten die hun verantwoordelijkheid opnemen en uitspattingen indammen tot een absoluut minimum. In plaats van "Russian dick in your mound" was een stoïcijnse "Et alors?" mogelijk een beter antwoord geweest.

Ik begrijp je uitgangspunt niet. Je lijkt afstand te willen nemen van het conflict in een poging een soort van neutrale blik te werpen. Maar het eindresultaat is eigenlijk een verdere propagatie van het both sides argument dat Rusland maar wat graag in de discussies wil houden. Heb je het rapport gelezen?

Uiteraard is er frustratie. Die vrouw ziet haar land dag na dag verkracht door een agressor. Maar het is zij die dat moet internaliseren, want anders is ze hysterisch. Als dat geen mooie analogie is voor de schijnheilige manier waarop het Westen naar deze oorlog kijkt. Het verwoorden van oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid als excessen op kop.

Uiteraard is er frustratie. Die vrouw ziet haar land dag na dag verkracht door een agressor. Maar het is zij die dat moet internaliseren, want anders is ze hysterisch. Als dat geen mooie analogie is voor de schijnheilige manier waarop het Westen naar deze oorlog kijkt. Het verwoorden van oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid als excessen op kop.
Ik begrijp de frustratie vast en zeker, maar we moeten anderzijds ook eerlijk wezen.

Er gaan zeker en vast ook Oekraïnse soldaten bestaan, die al een Russische soldaat zwaar gefolterd hebben en ook eens met ne piemel of gewoon een houten stok, in zijn nolleke gestoken hebben. Naïef moeten we nu ook weer niet zijn. T'is oorlog en in oorlog gebeuren wreedheden. Ik vermoed zowiezo wel meer langs de zijde van de Russen (90+%?), maar omgekeerd gebeurt het ook wel eens.

Sorry voor mijn bewoording.

Ja volledig mee eens met bovenstaande paragraaf. Je kan natuurlijk beter een defig rapport schrijven of anders gewoon helemaal 'niet'.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp de frustratie vast en zeker, maar we moeten anderzijds ook eerlijk wezen.

Er gaan zeker en vast ook Oekraïnse soldaten bestaan, die al een Russische soldaat zwaar gefolterd hebben en ook eens met ne piemel of gewoon een houten stok, in zijn nolleke gestoken hebben. Naïef moeten we nu ook weer niet zijn. T'is oorlog en in oorlog gebeuren wreedheden. Ik vermoed zowiezo wel meer langs de zijde van de Russen (90+%?), maar omgekeerd gebeurt het ook wel eens.
Allemaal goed en wel, maar één heel belangrijke zaak haal je niet aan: Rusland heeft de oorlog gestart en dus "gevraagd" om wreedheden. Oekraïne ondergaat en het is maar wat normaal dat ze wraak willen.

Nukes roepen de Russen, met of zonder raketten.

Russians laid explosive mines in Zaporizhzhia NPP in Enerhodar, threatening to blow it up, Ukraine’s state nuclear agency Energoatom said.

“Here will be either Russian land or a desert. The nuclear power plant will be either Russian or no one’s,” commander of the Russian garrison at NPP, head of Russia’s radiation, chemical, and biological forces major-general Valeriy Vasiliev said in a statement that was later deleted, Energoatom reported.

Vind ik persoonlijk genoeg reden om met de NAVO orde op zaken te gaan stellen. Nu is de fallout letterlijk niet meer beperkt tot Oekraïne.
En neen, je moet me niet vragen hoe je een ondermijnde nucleaire installaties herovert, dat is voor de militaire experts.
Men ziet nu wel wat er van komt als men de Russen hun gang steeds maar laat gaan.

Vind ik persoonlijk genoeg reden om met de NAVO orde op zaken te gaan stellen. Nu is de fallout letterlijk niet meer beperkt tot Oekraïne.
En neen, je moet me niet vragen hoe je een ondermijnde nucleaire installaties herovert, dat is voor de militaire experts.
Men ziet nu wel wat er van komt als men de Russen hun gang steeds maar laat gaan.
Op papier is dit makkelijk gezegd maar imo kan het leiden tot veel ergere gevolgen als de NAVO daar halsoverkop aan de oorlog gaat deelnemen. Nogmaals, ik wil niet de persoon zijn die die beslissing zou moeten nemen.

Indien waar: koekerond, dixit een illustere Temptationganger.

Op papier is dit makkelijk gezegd maar imo kan het leiden tot veel ergere gevolgen als de NAVO daar halsoverkop aan de oorlog gaat deelnemen. Nogmaals, ik wil niet de persoon zijn die die beslissing zou moeten nemen.

Dat zeiden ze in het begin van de oorlog ook al.
Het enige dat je daar nu van kan zeggen is dat door te wachten de inzet alleen maar is verhoogt.
Daarom dat ik maanden geleden al voorstander was om in te grijpen. Dan heb je heel wat zaken zelf nog in de hand.
Nu niets. Of nog erger, we komen op een punt dat de inzet zo hoog is dat je helemaal buiten spel bent gezet en Rusland volledig(er) los kan gaan.
Rusland zit op de long game en ik ben zeker dat er nog een aantal zetten komen die ons niet goed uitkomen.

Dat zeiden ze in het begin van de oorlog ook al.
Het enige dat je daar nu van kan zeggen is dat door te wachten de inzet alleen maar is verhoogt.
Daarom dat ik maanden geleden al voorstander was om in te grijpen. Dan heb je heel wat zaken zelf nog in de hand.
Nu niets. Of nog erger, we komen op een punt dat de inzet zo hoog is dat je helemaal buiten spel bent gezet en Rusland volledig(er) los kan gaan.
Rusland zit op de long game en ik ben zeker dat er nog een aantal zetten komen die ons niet goed uitkomen.

Rusland moet niet uithouden tegen Oekraïne maar tegen Biden. In 2024 winnen de republikeinen het presidentschap van Biden en dan is het de doos van Pandora voor Europa en Oekraïne.

Terug
Bovenaan