Zoals je aangeeft, Landen en overheidsprogramma's.... Er is geen enkel commercieel bedrijf dat dit spontaan zal doen zonder hierop winst te willen maken. En als ze dit doen noemt men dit weer "schandalige" speculatie waardoor er minder op de markt komt en de prijzen daardoor nog stijgen...
En die 4 miljard is wel wereldwijd. Wat denk je dat hun zo'n investeringen wereldwijd zouden kosten? Nee, het zal niet meer in de miljoenen zijn.
Maar waarom wachten op de overheid? Zet zelf een extra gebouw in de tuin, leg zelf een "strategische voorraad" met graan, benzine, huisbrandolie. Zet er ook een fiets bij voor als je in panne valt want deze zijn moeilijk te verkrijgen nu, samen met een paar diepvriezers met varkensvlees en kippenvlees voor als de varkenspest of vogelgriep en dioxinecrisis nog eens opspeelt. En direct een paar m³ melk voor als onze boeren binnen 5 jaar moeten stoppen door de stikstofcrisis? Paar 100kg aardappelen voor als de oogst nog eens mislukt en paar 100m³ water als door de droogte ons drinkwater 3x zo duur word? Maar jammer dat je de prijsstijging van rijst niet kon voorzien, en hier geen voorraad van hebt... Belachelijk voorbeeld I Know, waarom zou je hier zelf geld insteken en het risico lopen dat voeding slecht of goedkoper word. Maar je verwacht dit wel van commerciële bedrijven?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben er zeker mee akkoord dat zo'n voorraad niet slecht zou zijn. Maar bedrijven gaan hierin (zonder winstmodel) niet voorzien, en voor overheden is deze noodzaak er lang niet geweest. En in alle eerlijkheid is deze noodzaak er voor ons nu nog niet. Ok, prijzen stijgen maar bijna alle producten zijn hier nog verkrijgbaar en als dat niet zo is zijn er nog vele alternatieven...
In onze westerse wereld zijn we m.i. veel te hard verwent. Is een half jaar extra wachten door corona op die flashy koersfiets nu zo'n probleem als de vorige nog rijd of je nog een gewone fiets hebt? En die 200 EUR die hij duurder is geworden betaal je toch ook omdat je net dat model wou? Of een keer diepvriespizza moeten eten omdat je nu net geel type "00" bloem vond in de supermarkt door de oorlog in Oekraine? Ik vind dat kleine "ongemakken" t.o.v. het leed bij de Oekrainers nu, of de situaties in andere (vb Afrikaanse) landen.