Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Rusland is echt niet aan het winnen op lange termijn. Ze gaan misschien max donbas kunnen veroveren maar economisch en militair is het gedaan met hen voor lange tijd.
En de reden om Oekraïne binnen te vallen is gewoon erger geworden : een leger van 300.000 man gaat er nu klaar staan.
Benieuwd hoe snel dat leger gaat gereed staan, maar dat is inderdaad wel een indrukwekkende troepenmacht.

Ondertussen raketinslagen op een winkelcentrum in Centraal-Oekraïne.. er zouden 1000 mensen aanwezig zijn.

Ondertussen raketinslagen op een winkelcentrum in Centraal-Oekraïne.. er zouden 1000 mensen aanwezig zijn.

Hoe gaat Moskou uitleggen dat dat een legitiem militair doelwit was? Het Kremlin houdt immers vol dat niet zij, maar Oekraïne burgerdoelwitten onder vuur neemt. Fraaie hersengymnastiek ...

Rusland is echt niet aan het winnen op lange termijn. Ze gaan misschien max donbas kunnen veroveren maar economisch en militair is het gedaan met hen voor lange tijd.
En de reden om Oekraïne binnen te vallen is gewoon erger geworden : een leger van 300.000 man gaat er nu klaar staan.

Ik zou toch oppassen met zo'n groteske uitspraken. Rusland is z'n export volledig aan het herpositioneren richting India en China (die echt niet wakker liggen van wat Rusland doet aan de andere kant van de wereld), en verdient momenteel nog altijd heel veel door de gigantisch hoge energieprijzen.

Volgens The Independent, CNN en allerlei andere Westerse news outlets (kuch, tabloids) moest Rusland 3 maanden geleden al volledig geïmplodeerd zijn, iets wat tot nog toe héél ver van de realiteit is. Ik zou toch oppassen met die Westerse 'roddels' (iets anders kan ik het niet noemen).

Ik zou toch oppassen met zo'n groteske uitspraken. Rusland is z'n export volledig aan het herpositioneren richting India en China (die echt niet wakker liggen van wat Rusland doet aan de andere kant van de wereld), en verdient momenteel nog altijd heel veel door de gigantisch hoge energieprijzen.

Volgens The Independent, CNN en allerlei andere Westerse news outlets (kuch, tabloids) moest Rusland 3 maanden geleden al volledig geïmplodeerd zijn, iets wat tot nog toe héél ver van de realiteit is. Ik zou toch oppassen met die Westerse 'roddels' (iets anders kan ik het niet noemen).
Ik heb ook soms de indruk dat sommige Westerse media en analisten door een roze bril kijken en aan wishful thinking doen in plaats van de ongemakkelijke waarheden te vertellen. Anders dan het Kremlin dat doet, maar alleszins naïef.

Grote uitspraken zijn mogelijk omdat de G7 en EU nog altijd de grootste economieën zijn van de wereld.
Je kan een restaurant hebben die 400€ per menu vraagt en vlotjes draait maar als die mensen voor een reden niet meer komen dan kan je inderdaad beginnen met menuutjes van 50€ en je gaat ook nog draaien.
Is het dan even goed qua omzet?
En Russische economie is ook niet de sterkste ter wereld.

Dat Rusland niet wint maakt niets uit.
Het probleem is dat Oekraïne veel verliest.

De weg dat het nu opgaat is dat Rusland een groot deel van het oosten en het zuiden gaat hebben binnen x tijd en dat Okraïne nog decennia grensoorlogje kan spelen.
Hun grootste steden plat gebombardeerd en de industrie terug op te bouwen vanaf 0.
Dat Rusland hun economie in puin ligt en militair geen grote operaties meer kan opzetten helpt noch Okraïne noch het westen.
Waarschijnlijk meer een probleem voor het westen dan voor Rusland. Sinds het begin van de (2de) oorlog wordt elk ongemak en economisch gevolg gewoon geabsorbeerd door de Rus alsof men nooit anders heeft gekend. Ik ben er van overtuigd dat als straks 1/3de van de Russen omkomt door honger dat er nog altijd voor Poetin gestemd gaat worden. In tegenstelling tot Europa waarbij oplopende kosten op termijn koppen gaat kosten in de politiek.
Tijd is de vriend van Rusland. Als er straks ergens bv extreem rechts aan de macht komt in Europa gaat het nog moeilijker worden om de steun voor Oekraïne vol te houden..

Als Poetin dat wil doen gaat hij toch op zijn minst een mobilisatie moeten overwegen
Mobiliseren, allemaal goed en wel, maar:
- wat er tot nu toe aan Russische manschappen geplaatst is, lijken vooral Russen uit het oosten te zijn, geen 'echte' Russen van het westen en rond Moskou. Vorige week of zo heb ik een lijst gezien gepubliceerd door Oekraïne van Russische oorlogsmisdadigers. Dat leken eerder Chinezen dan Russen. Daarnaast ook veel pro-Russische Oekraïeners uit de veroverde gebieden. Als Putin dus mobiliseert en Moskovieten etc wil laten aanrukken, gaat er toch wel wat weerstand zijn bij de bevolking, vermoed ik.
- wie gaat die trainen? De Russen hebben hun beste manschappen al verspeeld op het slagveld. In WWII plaatsten de US hun beste piloten etc in de trainingscentra, was veel nuttiger, maar die les hebben de Russen ook niet geleerd.
- met welke wapens gaan die vechten? T34 tanks uit WWII? Ze zitten al tanks uit de jaren 60 en 70 in te zetten en Mosin Nagant geweren van voor WWII. Ze schieten nu verdomd veel artillerie af, maar hun stock opgebouwd door de Soviet Unie in 50 jaar begint er naar het schijnt door te geraken.
Die foto had ik al een paar weken geleden gezien op Reddit, dus ik weet niet in hoeverre dat klopt.
Maar naar het schijnt gaat hij niet alle Russische forces leiden, maar slechts een unit. DailyMail is nu niet direct een kwaliteitskrant.

Grote uitspraken zijn mogelijk omdat de G7 en EU nog altijd de grootste economieën zijn van de wereld.
Je kan een restaurant hebben die 400€ per menu vraagt en vlotjes draait maar als die mensen voor een reden niet meer komen dan kan je inderdaad beginnen met menuutjes van 50€ en je gaat ook nog draaien.
Is het dan even goed qua omzet?
En Russische economie is ook niet de sterkste ter wereld.

Bovendien zou Rusland door de hoge grondstoffenprijzen tot een miljard dollar per dag verdienen aan de export van olie en gas.

Blijkbaar zouden ze in het Oosten 30% meer durven bieden voor de Russische olie & gas dan wij doen.
Ik vrees dat de Russen momenteel 5 gangen menu's van €800 aan het verkopen zijn.

Ondertussen lezen we plezantje berichtjes in de krant van toppolitici die het hilarisch vinden dat Putin in blote borst rondrijdt op een paard.
Al goed en wel maar ze gaan het hun nog zwaar beklagen wanneer de man in de straat ze gaan afstraffen omdat de energieprijzen deze winter gewoonweg door het dak zullen gaan.

Heel dit gedoe maakt voor mij toch pijnlijk duidelijk dat wij Europeanen in een belachelijk slechte positie zitten. Ik vind niet dat er goede bondgenoten zijn. Rusland lijkt mij op dit moment duidelijk de grotere evil te zijn, en normalisering v. relaties zou in geen geval mogelijk moeten zijn in de komende decennia or zolang het Poetinbeleid aanwezig blijft.

Maar om nu geallieerd te zijn met de VS, gezien de trends die daar momenteel zich voordoen, vind ik ook gevaarlijk. Met de Democraten heb ik verder geen (grote) problemen, maar er zijn zaken waar ik mij aan stoor, en vooral de posities van de Republikeinse Partij. Goed, dat is voer voor een ander topic maar ik ben voorzichtig en niet echt genegen om mijn kar snel aan dat van de VS te pikken. Bovendien zijn ze selectief in wie ze als "de kwaden" omschrijven.

En van "grote blokken" is China dan het enige alternatief. Maar ook daar heb ik mijn twijfels bij. Kan je ze vertrouwen. Gezien hun sterke grip op het binnenlands beleid en groeiend autoritaire karakter alsook isolationistische van de binnenstaat lijkt mij dat ook geen natuurlijke bondgenoot. Op dit moment zijn alle drie landen gewoon "evil", en kan ik moeilijk één van de drie verdedigen.

De enige oplossing is een sterk Europa denk ik, een Europa dat durft op te staan tegen zowel de VS, Rusland als Oekraïne. En een Europa dat ook een eigen invloedssfeer terugkrijgt, dit met name door in Azië en Zuid-Amerika bondgenoten te zoeken, eventueel een alliantie met een organisatie van ALLE Centraal en Zuid-Amerikaanse landen, alsook allianties met de Maghreblanden, India, Indonesië, Iran, Oekraïne, Georgië, Armenie, Canada, VK, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Korea, Taiwan, Vietnam en Japan. Een anti-imperialistische alliantie.

Maar om nu geallieerd te zijn met de VS, gezien de trends die daar momenteel zich voordoen, vind ik ook gevaarlijk. Met de Democraten heb ik verder geen (grote) problemen, maar er zijn zaken waar ik mij aan stoor, en vooral de posities van de Republikeinse Partij. Goed, dat is voer voor een ander topic maar ik ben voorzichtig en niet echt genegen om mijn kar snel aan dat van de VS te pikken. Bovendien zijn ze selectief in wie ze als "de kwaden" omschrijven.
Je kan toch tegen bepaalde elementen in de VS zijn, maar niet ontkennen dat dat een functionerende democratie is? Dat is toch wat wij met de VS delen, dat wij functioneren als democratie. ik ben ook niet tevreden met wie er bijvoorbeeld in Nederland of Duitsland aan de macht is, maar als ik hen moet verdedigen zal ik dat doen.

De VS is voor ons overigens ook effectief een paraplu, ons loskoppelen van de VS zou een verveelvoudiging van ons defensiebudget moeten betekenen .

Er mag nu toch wel een sterke actie gebeuren als je een winkelcentrum met burgers aanvalt, er mag toch iets beginnen nu als je zulke laffe acties doet.

Je kan toch tegen bepaalde elementen in de VS zijn, maar niet ontkennen dat dat een functionerende democratie is? Dat is toch wat wij met de VS delen, dat wij functioneren als democratie. ik ben ook niet tevreden met wie er bijvoorbeeld in Nederland of Duitsland aan de macht is, maar als ik hen moet verdedigen zal ik dat doen.

De VS is voor ons overigens ook effectief een paraplu, ons loskoppelen van de VS zou een verveelvoudiging van ons defensiebudget moeten betekenen .
Ik vind het een heel slecht voorbeeld, want ik vind niet dat de VS nog een functionerende democratie is. Als een hooggerechtshof een beslissing maakt waar de meerderheid v/d populatie tegen is, en als het land faalt om de Amerikaan te vertegenwoordigen in de politiek van alle kanten heen: ook op basis van leeftijd en nog steeds diversiteit (en diversiteit is niet alleen zwarte mensen en vrouwen die ook nog steeds in een minderheid zijn, maar zoveel meer dan dat).

Als het land verder elk ander land zal dicteren hoe het zijn land moet leiden maar zelf zich nauwelijks aan mensenrechten kan houden, heb ik daar veel moeite mee.

Onderstaand artikel toont duidelijk aan hoe de verdeeldheid in de VS voor instabiliteit op korte termijn kan zorgen.

The Trump model, in other words, is more the South in 1850 than the South in 1950, more John Calhoun than Richard Russell. (Some red-state Republicans are even distantly echoing Calhoun in promising to nullify—that is, defy—federal laws with which they disagree.) That doesn’t mean that Americans are condemned to fight one another again as they did after the 1850s. But it does mean that the 2020s may bring the greatest threats to the country’s basic stability since those dark and tumultuous years.

Als het land zich niet aan internationale verantwoordelijkheden kan houden zoals de strijd tegen klimaatverandering, en als het land op het internationale toneel keer op keer zijn kat stuurt, veel criminele beleiden door de vingers ziet (apartheidspolitiek v. Israël), zeurt en zeurt over genocides van 100 en 200 jaar oud, en er zelf tal gesteund heeft, zelf heeft uitgevoerd en zelf raciale segregatie tot de jaren '60 heeft gehad, dan kan ik dat moeilijk serieus nemen.

We zijn beter af zonder hun en door Amerika net zoals Rusland te isoleren.

Er mag nu toch wel een sterke actie gebeuren als je een winkelcentrum met burgers aanvalt, er mag toch iets beginnen nu als je zulke laffe acties doet.
Akkoord.

Dit zijn zaken dat terroristische organisaties normaal doen, niet wat landen zouden doen. In feite zouden we een soort van permanente status v. oorlog met Rusland moeten aangaan tot het land valt of zich overgeeft. Als de oorlog 1000 jaar duurt, dan duurt ze 1000 jaar. Maar v. vrede kan geen sprake zijn met dit Rusland. Nooit. En beginnen doe je door Rusland niet te erkennen als land, en uit elke organisatie terug te trekken dat Rusland erkent. Vrede kan er enkel zijn als Rusland zich onvoorwaardelijk overgeeft.

Laatst bewerkt:
Onze democratie draait anders ook maar vierkant. Vivaldi is nu niet bepaald een succesnummer.

Tot 1960 hadden we ook nog een kolonie. Wat de Belgen in de Kongo hebben uitgespookt was ook niet fraai. Handjes afkappen. Na de onafhankelijkheid nog even Lumumba liquideren en Mobutu aan de macht brengen. Mogen we fier op zijn.

Als het land zich niet aan internationale verantwoordelijkheden kan houden zoals de strijd tegen klimaatverandering, en als het land op het internationale toneel keer op keer zijn kat stuurt, veel criminele beleiden door de vingers ziet (apartheidspolitiek v. Israël), zeurt en zeurt over genocides van 100 en 200 jaar oud, en er zelf tal gesteund heeft, zelf heeft uitgevoerd en zelf raciale segregatie tot de jaren '60 heeft gehad, dan kan ik dat moeilijk serieus nemen.
Ik ga fundamenteel niet akkoord met die zaken, maar dit is niet het topic om dat te bediscussiëren. Maar hoe je het ook ziet, wij hebben de VS toch nodig in onze bescherming tegen bijvoorbeeld Rusland. Wie gaat het doen? De Britten die uit de EU zijn? De Fransen die zich louter focussen op wat ten zuiden van hen ligt, of nog beter de Duitsers wiens militair materiaal op sommige gebieden een opperationaliteit van 20% heeft?

Commentaar pro-Russische zijde over aanval op winkelcentrum:

(noot: ik deel het hier omdat het "nieuwswaardig" is, niet omdat ik het onderschrijf)

Krementsjoeg - lezen aub - hier de waarheid !

Over het ‘fake’ verhaal van het "Russisch bombardement op het winkelcentrum van Krementsjoeg"

Fake versie door TV-Zelenski (hij heeft wapens nodig) :
Opnieuw stond de westerse pers op zijn hoofd. “De Russen begingen opnieuw misdaden tegen de mensheid. Nu beschoten ze een winkelcentrum in Krementsjoeg. Er waren zeker 1000 mensen aanwezig. 2 ervan overleden.” Bron : TV-Zelenski.

Nu de waarheid.
Het Amstor-winkelcentrum bevindt zich naast de Krementsjoeg-fabriek die machines voor wegenwerken bouwt. Daarnaast ligt het treinstation van Krementsjoeg. In een van de video's lijkt het voor mensen dat de raket de fabriek heeft geraakt (de uitdrukking "Dormash, Dormash” werd gehoord).

Bronnen die goed bekend zijn met het verloop van de Speciale Operatie weten dat het Amstor-winkelcentrum gebruikt wordt als opslagplaats voor militair materieel, net als het Retroville-winkelcentrum in Kiev.
Het station van Krementsjoeg is een van de belangrijkste spoorwegknooppunten in Oekraïne en verbindt de centrale en westelijke delen van het land. Daarnaast is er in Krementsjoeg een locomotiefdepot (TC-6) en de Krementsjoeg-stroomvoorziening (EC-8). Het station wordt actief gebruikt voor de levering van brandstof van de Krementsjoeg-raffinaderij voor de behoeften van de (terroristische) strijdkrachten van Oekraïne.

Voor de duidelijkheid : op 90 meter van het winkelcentrum ligt de fabriek van wegmachines in Krementsjoeg. Sinds 2014 repareert die fabriek apparaten voor de behoeften van de strijdkrachten van Oekraïne. Een spoorlijn vanaf het station Kremenchug leidt naar de fabriek.

Volodymyr Zelenskyy zei dat er ongeveer duizend burgers in het winkelcentrum waren, maar de parkeerplaats voor het gebouw van het winkelcentrum is bijna leeg, er staan maar weinig auto's geparkeerd. Bovendien zijn er onder de mensen die over de parkeerplaats lopen veel militairen in "pixel" -uniformen (gewone T-shirts van de strijdkrachten van Oekraïne, camouflagetassen), sommigen van hen zijn gewapend met machinegeweren. Tegelijkertijd zijn er praktisch geen vrouwen in de video die door Zelensky is gepost, evenals in de video's op sociale netwerken.

Het ziet er niet naar uit dat het winkelcentrum helemaal open was. Op Instagram zijn er volgens de geotag "Amstor-winkelcentrum" sinds maart geen foto's van bezoekers te vinden. Ook recensies op websites en Google maps gingen in maart niet meer weg. De bij Dormash opgeslagen apparatuur bevond zich in het winkelcentrum.
Ondanks het onbevestigde karakter van Zelensky's verklaring over duizend bezoekers in het winkelcentrum en de officiële informatie over twee doden (militairen), pikten de internationale media het nieuws snel op en dit in de leugenachtige context dat “een Russische raket het winkelcentrum met 1.000 bezoekers trof.”
De komende dagen vindt er een NAVO-top plaats, waarbij Volodymyr Zelensky voornemens is om nog meer militaire hulp te vragen. Nu bereiden de Oekraïense autoriteiten de basis om van Amstor een nieuwe ‘false flag’ zoals in Bucha te maken.

Bron : Канал «Война с фейками»

Ook interessant:

Laatst bewerkt:
Turkije krijgt gestolen Oekraïens graan (ook al zeggen ze van niet). Brazilië krijgt kunstmest van Rusland. India en China krijgen grondstoffen aan interessante prijzen. En Europa ... tja Europa.

Ook interessant:

Ik denk dat Rusland nog moeite gaat krijgen met de open vlaktes als ze verder willen gaan duwen (wat ze waarschijnlijk gaan doen)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan