Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

deze zijn aangekomen in Oekraïne

12 stuks in totaal lees ik en ze hebben al training gehad dus direct inzetbaar

als je wil weten wat er zooooo speciaal aan is : kijk vanaf 1:30
Wat een tijden, Westerlingen die juichen om Duitse panzers ... :unsure: Wel een indrukwekkend stuk self-propelling artillery, zeker wanneer de Excaliburgranaat wordt ingezet maar volgens mij was dat nog niet het plan? Dat vraagt niet alleen training, maar ook een hele infrastructuur. Kost ook 50k dollar per granaat ...

Dit is ook geen positieve richting die Oekraïne uitgaat:
Oekraïne wil land "derussificeren" met nieuwe wetten tegen Russische boeken en muziek: "Absurd, net wat Poetin wil"
Poetin nog wat gelijk beginnen geven ...

Laatst bewerkt:
Dit is ook geen positieve richting die Oekraïne uitgaat:
Oekraïne wil land "derussificeren" met nieuwe wetten tegen Russische boeken en muziek: "Absurd, net wat Poetin wil"
Poetin nog wat gelijk beginnen geven ...

Enerzijds niets meer dan wat Rusland doet, en eigenlijk nog altijd een pak minder dan wat Rusland doet wanneer het Oekrainse gebieden veroverd.
Anderzijds ook compleet normaal dat je import van propaganda uit de vijand aan banden legt. Je kan echt niet op basis van nummer, album, boek of tijdschrift gaan nakijken of het propaganda is, dat kost teveel tijd en geld. Dus ten tijde van de oorlog gewoon een blanket ban om propaganda van de vijand te voorkomen.
Russisch-sprekende Oekrainers worden op geen enkele manier het zwijgen opgelegd, zij kunnen nog steeds overal Russisch spreken, zij kunnen nog steeds Russische liedjes creeeren, Russische boeken schrijven, etc.

Als dit na de oorlog gangbaar blijft, is het problematisch. Ten tijde van oorlog, niet echt.

Enerzijds niets meer dan wat Rusland doet, en eigenlijk nog altijd een pak minder dan wat Rusland doet wanneer het Oekrainse gebieden veroverd.
Anderzijds ook compleet normaal dat je import van propaganda uit de vijand aan banden legt. Je kan echt niet op basis van nummer, album, boek of tijdschrift gaan nakijken of het propaganda is, dat kost teveel tijd en geld. Dus ten tijde van de oorlog gewoon een blanket ban om propaganda van de vijand te voorkomen.
Russisch-sprekende Oekrainers worden op geen enkele manier het zwijgen opgelegd, zij kunnen nog steeds overal Russisch spreken, zij kunnen nog steeds Russische liedjes creeeren, Russische boeken schrijven, etc.

Als dit na de oorlog gangbaar blijft, is het problematisch. Ten tijde van oorlog, niet echt.
Partijen van Russische minderheden en kritische media worden daar toch ook wel stilaan de mond gesnoerd, maar dat is peanuts vergeleken met Rusland die de russificatie in bezette gebieden gevoelig opvoert en whataboutism en je weet wel wat. Culturele afstand creëren met Rusland vind ik echter absurd, want die twee culturen zijn innig met elkaar vervlochten. Het is vooral absurd omdat Zelensky hiermee de polarisatie eigen land voedt, want voorheen pro-Russische minderheden zijn aan zijn kant komen staan na de inval van Rusland.

Maar dat gaat dan ten koste van vrije meningsuiting/expressie. Dan doe je net hetzelfde als Rusland. En Rusland gebruikt dat dan als excuus om hun oorlog te rechtvaardigen.

Partijen van Russische minderheden en kritische media worden daar toch ook wel stilaan de mond gesnoerd, maar dat is peanuts vergeleken met Rusland die de russificatie in bezette gebieden gevoelig opvoert en whataboutism en je weet wel wat. Culturele afstand creëren met Rusland vind ik echter absurd, want die twee culturen zijn innig met elkaar vervlochten. Het is vooral absurd omdat Zelensky hiermee de polarisatie eigen land voedt, want voorheen pro-Russische minderheden zijn aan zijn kant komen staan na de inval van Rusland.

De partijen van Russische media die de mond gesnoerd worden, zijn wel voornamelijk partijen die samenwerken met Rusland. Een hoop parlementariers van die partijen wordt ook gevraagd om de inval van Rusland af te keuren en als ze dat doen, kan de partij verder of kunnen ze een nieuwe partij starten. Zoals bv gebeurd is met de partij van Medvedchuk: https://en.wikipedia.org/wiki/Platform_for_Life_and_Peace

Maar dat gaat dan ten koste van vrije meningsuiting/expressie. Dan doe je net hetzelfde als Rusland. En Rusland gebruikt dat dan als excuus om hun oorlog te rechtvaardigen.

Sorry, tijdens oorlog primeert nationale veiligheid boven vrije meningsuiting. Afin, voor mij toch. Daar ga ik niet over discussieren.
Je doet niet hetzelfde als Rusland, want Oekraine doet dit in het belang van de nationale veiligheid ten tijde van een invasie. Rusland doet dit al 20+ jaar, Rusland is gewoon een dictatuur op dat vlak.
Rusland is de oorlog gestart voor dit plaatsvond, enkele lokale uitzonderingen daargelaten (zoals een lokale ban in Lviv bv).

Sorry, tijdens oorlog primeert nationale veiligheid boven vrije meningsuiting. Afin, voor mij toch. Daar ga ik niet over discussieren.
Je doet niet hetzelfde als Rusland, want Oekraine doet dit in het belang van de nationale veiligheid ten tijde van een invasie. Rusland doet dit al 20+ jaar, Rusland is gewoon een dictatuur op dat vlak.
Rusland is de oorlog gestart voor dit plaatsvond, enkele lokale uitzonderingen daargelaten (zoals een lokale ban in Lviv bv).
Ik denk dat er geen oorlog bestaat zonder dat er propaganda wordt verspreid of zonder dat de neutrale berichtgeving en vrije meningsuiting in het gedrang komt.

Care to explain?
Operatie Barbarossa begon op 22 juni. Herkenbare retoriek, weer rivieren van bloed in die regio waar al zoveel geleden is, ... Ik ben altijd voorzichtig geweest met nazi-vergelijkingen en ga geen woorden zoals Vladolf Putler in mijn mond nemen, maar die ronkende namen zoals Kharkov, Odessa, Donbas, ... zijn ook vandaag weer gekoppeld met het oorlogsgebeuren.

Gaat het eindresultaat hetzelfde zijn?
Daar kan je ook wel vergelijkingen maken natuurlijk.

Britten denken dat momentum eruit aan het gaan is bij de Russen wegens minder en minder reserves.
Dan zouden ze willen Oekraïne helpen om push te doen.
Feit dat de Russen, allé seperatisten, een Brit willen executeren en ook 2 Amerikanen gevangen hebben gaat vastberadenheid bij VK en VS wel hoog houden.

Snake Island is ook goed aangevallen geweest door Oekraïne, een herovering zit er voorlopig nog niet in.

Edit : en Dvornikov zou opzij gezet zijn

Laatst bewerkt:
Volgens de onderzoeksbloggers van het Conflict Intelligence Team (CIT) zou Dvornikov al vervangen zíjn als opperbevelhebber van de Russische troepen in Oekraïne en dat door kolonel-generaal Gennady Zhidko. Die laatste staat aan het hoofd van de afdeling van het ministerie van Defensie die verantwoordelijk is voor het hoog houden van het moreel van de Russische soldaten en de ideologische controle in het leger.
1: "het hoog houden van het moreel en de ideologische controle", voor de bazen kan dat waarschijnlijk goed door 1 bevelhebber gedaan worden, maar ik denk dat de manschappen daar heel anders over denken.
2: Ik denk dat als een generaal die hier verantwoordelijk voor was nu opperbevelhebber wordt, de Russische aanval alleen nog maar meer chaos wordt. Lijkt mij nu niet een persoon die ervaring in tactiek heeft.

Over het plan van de VS om fancy Grey Eagle-drones te leveren. De situatie is toch wel sterk veranderd sinds de aanvankelijk succesvolle aanvallen op onwetende Russische colonnes van Oekraïne met TB2-drones. Rusland heeft daaruit geleerd en een complex luchtafweersysteem uit de voeten gestampt, waardoor de rol van drones toch minder groot is geworden. Ze worden minder aan het front gebruikt dan voorheen.

‘It’s Not Afghanistan’: Ukrainian Pilots Push Back on U.S.-Provided Drones

The risk of operating drones in Ukraine, which saw cheap strike drones like the Turkish Bayraktar have significant impact against the Russian military in the first days of the war, has increased as the fight has moved east to the Donbas region, which abuts Russia’s Western Military District and larger clusters of advanced air defense systems, such as S-300 and S-400 missile batteries.

“It’s very dangerous to use such expensive drones in our case, because of the enemy’s air defense,” he added. “It’s not Afghanistan here.”

Both Ukrainian and American officials are increasingly concerned that Gray Eagles could be shot down by advanced Russian air defense systems. The attack drones are armed with Hellfire missiles that can hit targets only up to about 5 miles away, far less than the one-way kamikaze drones that the United States has provided to Ukraine. In just the past several weeks, Russia has beefed up air defenses on the border and inside Ukraine, said Samuel Bendett, an advisor with the CNA think tank.

Oekraïense piloten vragen naar Westerse jets om SEAD-opdrachten uit te voeren, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren. Bovendien vraagt dat ook de nodige training, normaal gezien in de VS zelf gedurende lange tijd. Daar heeft Oekraïne geen tijd voor. Een jet kost ook immens veel geld en het verlies van meerdere F-15's door niet-Amerikaanse piloten is ook een beeld dat Washington wellicht niet graag ziet.
But unlike in the early days of the war, Ukraine has dialed back its air operations to between 20 to 30 sorties per day. “We have a lot more pilots than jets right now,” Moonfish said. They argue for taking more Ukrainian pilots off the flight lines for training on advanced U.S. fighter jets, such as F-15s and F-16s, in hopes of obtaining the new platforms. About 70 percent of Ukraine’s air missions are now close air support to help advancing troops, a role that both U.S. jets can perform. The pilots said that bringing in advanced U.S. fighter aircraft could help suppress increasingly active Russian air defenses.

Toch is het Oekraïense luchtafweersysteem nog redelijk intact.

Meanwhile, Ukraine has managed to keep its air defenses mostly intact nearly four months into the war with a shoot-and-move strategy and more decentralized tactics than Russia, said Denys Smazhnyi, a Ukrainian lieutenant colonel who specializes in training anti-aircraft units. Smazhnyi added that Ukraine’s anti-aircraft batteries had destroyed 500 targets, including 150 Russian helicopters and a similar number of cruise missiles, since the start of the war, though the figures were not independently verified.
Maar er is uiteraard het gevaar dat de peperdure drones in verkeerde handen vallen.
But back in Washington, few officials are optimistic the deal for Gray Eagles will move ahead quickly. Russian officials had been collecting intelligence on American long-range drones for years prior to this conflict, said Bendett, the CNA drone expert. And those concerns are beginning to bubble up within the Biden administration. Reuters reported last week that American officials are concerned that sensitive equipment onboard could fall into Russian hands, leading to yet more hand-wringing from an administration that, while ultimately generous in its military support for Ukraine, has drawn criticism for being too sluggish in its response.

De HIMARS zijn geärriveerd

De Ruskies zijn er wel niet zo blij mee.

De HIMARS zijn geärriveerd

De Ruskies zijn er wel niet zo blij mee.

Ik hoop voor de Oekraïeners dat die HIMARS-systemen niet snel worden uitgeschakeld of in de handen vallen van de Russen. Benieuwd of ze een impact gaan hebben, want het zijn ook maar een handvol stuks.

De slag om Severodonetsk lijkt voorbij te zijn als ik dit mag geloven? Het is kiezen tussen de pest en de cholera: de rode loper uitrollen voor de Russen in de regio of talloze manschappen verliezen in de onvermijdelijke omsingeling.

Lijkt me fake? :unsure:

Terug
Bovenaan