Ja, maar wat is het nu?
Ten eerste: en als de volledige Donbass valt? Heeft Rusland dan hun doelstellingen van de 'speciale operatie' behaald? Alleen daar zaten Nazi's? (want daar ging dit toch om?) Putin zal het wel zo verkondigen naar zijn achterban. Allee, je spreekt over propaganda, maar dit klinkt ook serieus als propaganda, Russische dan.
Ten tweede: zelfs ALS valt Severodonetsk (niet zeker, dat horen we nu al weken), dan is het helemaal niet zeker dat Lysychansk ook valt. Staat op terrein dat toch wel serieus voordeel biedt naar het schijnt (ik ben geen militair expert)
Kan je dit staven, want zo is het maar mening, geen feit.
Gestegen export naar China, India, aan serieuze kortingen, minder export naar de EU, maar wel tegen een fors hogere prijs: Rusland voelt dit niet.
Wat de onderbroken Nordstream betreft is nieuw feit sedert gisteren (vervanging turbine die in Canada zit). Rusland ligt er niet wakker van, wat ze minder exporteren naar ons raken ze aan de rest van de wereld wel kwijt.
Europese gasprijs steeds hoger
Voor wat betreft het niet genoeg leveren van zware wapens;
Link Financial Times
Ergens las ik ook dat van die zware M-777 155mm howitzers dat ze geleverd zijn met 36000 granaten. Dat lijkt veel, maar als Rusland er 60000 per dag afschiet dan is dit toch maar weinig en zeker niet voldoende. De lopen zijn ook al aan vervanging toe.
THREAD Let's start a long thread about how Russian book market prepared Russians for a full-scale war against Ukraine, NATO, the West, and promoted stalinism and nazism, and how this was ignored by the West. Keep seat belts fasten, you will see a lot of nasty things here.
pic.twitter.com/iPgl4OTU7C
— Sergej Sumlenny (
@sumlenny)
Dan is dit ook zeer verontrustend. Hoe de Russische bevolking al jaren wordt voorbereid op een grote oorlog met Ukraine/het Westen.
Iemand spreekt van telkens bijstellen van je doelen, ik vermoed dat dit normaal is in zo een oorlog. Ze hebben de Blitz geprobeerd, dat is niet gelukt, het Russische leger heeft zich aangepast en doet nu waar het altijd al zeer goed is in geweest en blijkbaar zijn ze bereid de gevolgen te dragen.
Ik ben geen fan van Russische propaganda en probeer naar de feiten te kijken. Geopolitiek, militair, enzovoort...maar dit gaat jaren duren, zelfs al komt er een tijdelijke wapenstilstand.
Hoe lang zal de Europese bevolking de hoge gasprijzen blijven dragen?
Rusland heeft de sleutel tot de voedselzekerheid van de wereld in handen.
De VS heeft, naast interne problemen, ook te kijken naar China, ze kunnen niet alle wapens leveren die ze zouden willen, je mag je eigen voorraden niet volledig weggeven, en Europa heeft omzeggens geen voorraden munitie, etc...als Biden stopt met wapens dan is het over en uit voor Ukraine.
Ik vermoed dat de EU zal voorstellen dat de rompstaat Oekraïne zeer snel lid kan worden van de EU en dat er dan een wapenstilstand komt en Rusland zijn gebieden die het verovert heeft mag houden. Hoe duurzaam die vrede zal zijn is onbekend. Wie weet probeert 5 jaar later Rusland het nog eens.