Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik zou het niet weten, ik ken die mens niet zo goed.

Denk dat het gaat over de drugs. Hitler kreeg dagelijks een 'vitaminespuitje' met o.a. methamfetamine, cocaïne, heroïne :unsure:
Mogelijks dus steroïden bij Poetin - iets minder extreem dan die andere danscaramellen, maar denk dat je er wel wat agressiever van kan worden?

Maar wat is Oekraïne en wat is Rusland? Internationaal zijn de Krim, Donetsk en Loehansk Oekraaiens grondgebied, maar Rusland rekent de Krim al tot zijn grondgebied en Donetsk en Loehansk zijn volgens hen onafhankelijke staten die ze beschermen.
Orgineel Oekraine, Krim hoort daar bij. En het is niet omdat 1 land staten als onafhankelijk beschouwd dat dat ook effectief zo is..

Wat moest de navo nu een soort navo vredestroepen naar oekrainië sturen. En deze sturen naar bijv kiev en de gebieden die al een paar keer gebombardeerd zijn.. zouden de Russen deze gebieden of steden nog durven aanvallen?

Eigenlijk moet de NAVO niets doen.
De NAVO is vooral een excuus voor Europese leiders om niet het initiatief te moeten nemen en een booswicht voor Poetin om aan zijn volk te verkopen.
Europese landen kunnen perfect een coalitie vormen die achteraf bijgevuld wordt met andere landen en/of de NAVO.

Irak was een coalitie.
Libië was een coalitie van landen dat achteraf is overgenomen door de NAVO.
Afghanistan was een Amerikaanse interventie waarbij de NAVO mee voor de rechtvaardiging in bad is getrokken (artikel 5 trouwens) maar de eerste jaren enkel flexi jobs deden.
Het is altijd een coalitie met NAVO leden waar op een bepaald moment de NAVO de coördinatie overneemt of een VN resolutie waar NAVO leden aan meedoen waar op een bepaald moment de NAVO de coördinatie overneemt.

Orgineel Oekraine, Krim hoort daar bij. En het is niet omdat 1 land staten als onafhankelijk beschouwd dat dat ook effectief zo is..
neen, feit. maar je zegt "Rusland niet binnenvallen". maar Rusland beschouwt die gebieden welvan hun, of onder hun bescherming. Dus dan gade in hun ogen wel Rusland binnenvallen, als ge de krim gaat heroveren.

Russische oligarch en gezin dood teruggevonden in luxueuze villa in Spanje. Dag eerder gebeurde iets soortgelijks in Moskou

Interne afrekeningen?

Ik vind het nogal grof dat je mij een wat niet weet, niet deert mentaliteit toeschrijft. Er is geen uitkomst meer voor deze oorlog waarbij je nog kan spreken van "winnaars". De bevolking verliest in elke uitkomst. Ik ben absoluut niet blind voor wat er kan gebeuren, en wat er aan het gebeuren is, met de Oekraïeners in een bezet Oekraïne. Maar op basis van wat ik weet, lees, denk lijkt het me dat de weegschaal van humaan leed overhelt naar een aanslepende oorlog. Ook rekening houdende met het feit dat die oorlog nog steeds verder kan escaleren, zowel naar gebruikte wapens als naar oppervlakte toe. Je moet er ook al van uit gaan dat het Kremlin effectief zou overgaan tot een volledige bezetting van Oekraïne bij een vroege capitulatie. Dat lijkt me nogal een stretch.

We hebben overigens gezien hoe makkelijk het was om te vluchten uit Marioepol.
Je kan het ook andersom stellen.

Voor mij vechten die Oekraïners nu voor hun eigen toekomst. Ofwel een Russische marionet worden met alle economische miserie en het opgeven van vrijheid erbij ofwel vechten voor vrijheid en hopen zich aan te sluiten met het Westen door de Russen zoeen hoog mogelijk prijs te betalen zodat zij zelf ook aan de onderhandelingstafel willen zitten.

De Finnen hebben veel verloren na hun verzet maar ze hebben tenminste hun onafhankelijkheid kunnen bewaren. Wat zou een capitulatie toen opgeleverd hebben? Zou Finland dan niet meer lijken op Wit-Rusland hadden ze toen gecapituleerd?

...
Afghanistan was een Amerikaanse interventie waarbij de NAVO mee voor de rechtvaardiging in bad is getrokken (artikel 5 trouwens) maar de eerste jaren enkel flexi jobs deden.
...
Nog steeds acht ik het mogelijk dat Amerika (en nadien NAVO) hier hetzelfde gaat doen wanneer de zoveelste donkerrode lijn (en wie weet wat speelt er achter de schermen) overschreden wordt.
Bouw een leger op aan de NAVO-grenzen (is nu bezig) om het NAVO-grondgebied te verdedigen naar analogie hoe de Russen een leger opbouwden aan de grenzen voor 'oefeningen'.
Val Oekraïne binnen en drijf de Russen alvast terug tot aan de Oostkant van de Dnjepr.
Als de Russen zo zwak staan als de nieuwsberichten ons doen geloven dan is het wellicht mogelijk verder te trekken en Marioepol, Charkov e.a. terug in handen te krijgen. Misschien zelfs druk op Rusland uitoefenen om volledig terug te trekken door de Russisch bezette gebieden Donetsk en Luhansk te omsingelen.
Misschien waren de voorbije weken het momentum geweest, toen -naar wat de media ons vertelde- de Russen ongemotiveerd waren, voorraden van voedsel en munitie tekort hadden en ze slecht materiaal ter beschikking hadden. Nu lijken de Russen zich terug georganiseerd te hebben en vol (maar voor hoelang?) voor een paar doelen te gaan.
Wishful thinking vanuit m'n luie zetel, ik weet.
Op een hoger niveau, ongrijpbaar voor ons, zullen ze wel weten wat ze doen en welke mogelijkheden er zijn om op korte of lange termijn hier een einde aan te maken.

Russische oligarch en gezin dood teruggevonden in luxueuze villa in Spanje. Dag eerder gebeurde iets soortgelijks in Moskou

Interne afrekeningen?
Speculeren heeft geen enkele zin.

Ik denk dat de NAVO hoopt dat Oekraïne het zelf aan kan met de leveringen die net gedaan zijn of er aan komen. En dat kan ook wel eens goed mogelijk zijn.
US levert 72 houwitzers met 144.000 stuks munitie:

Nederland levert ook artillerie, geen oud spul, maar state of the art Duitse machines. Duitsland geeft training in Oekraïners.

100 Quantix drones voor reconnaissance, kunnen amper jammed worden:

121 Phoenix Ghost drones, gloednieuw en speciaal ontwikkeld voor een slagveld als in Oekraïne:

120 gepantserde voertuigen van de UK + training in de UK:

Tijd van enkel mitrailleurs , MANPADS en Javelins is voorbij. Men gaat nu all-in!

Gisteren heeft Oekraïne 15 luchtdoelwitten neergeschoten, 6 vliegtuigen (Su-34, Su-35, Su-25, Mil-8, Mil-8 en Ka-52) en 9 UAV:

En wat krijgt Rusland? Ethiopiërs schuiven aan de Russische ambassade aan om in te schrijven. Uit liefde voor Rusland? Nee:
"The reason I want to go to Russia is not to fight Ukraine but it is because I am not benefiting from my country," said Binyam Woldetsadik, a 40-year-old security guard who said he served in Ethiopia's 1998-2000 border war with Eritrea.
"I'd rather be a national of a different country."
Hopen zo Europa binnen te geraken, maar voor Putin zijn deze arme stakkers niets meer dan kanonnenvoer.

Rusland heeft natuurlijk ook drones, maar meer hobbyist drone dan iets professioneel: Canon DSLR camera met velcro en ducktape vastgemaakt:

Oekraïne zou nu meer werkende tanks hebben in Oekraïne dan Rusland. Dat is toch wel iets om over na te denken...

Laatst bewerkt:
Zwaar materiaal naar Oost-Oekraïne brengen is ook een huzarenstuk: dat is een afstand van meer dan 1000 km en de Russen wéten dat dit onderweg is, dus het kan onder vuur worden genomen. En dan nog opleiding voorzien, wat dus maakt dat ze tegen dit weekend niet meteen gebruik kunnen maken van dit "speelgoed". Kan een proces van meerdere weken zijn. Het zal zéker helpen om zich te verdedigen tegen Rusland, maar of het volstaat om de Russen uit het land te jagen weet ik niet. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen of het Oekraïense leger in staat is om zelf een offensief te lanceren.

Trololo. :tongue:

Ik denk dat de NAVO hoopt dat Oekraïne het zelf aan kan met de leveringen die net gedaan zijn of er aan komen. En dat kan ook wel eens goed mogelijk zijn.
US levert 72 houwitzers met 144.000 stuks munitie:

Nederland levert ook artillerie, geen oud spul, maar state of the art Duitse machines. Duitsland geeft training in Oekraïners.

100 Quantix drones voor reconnaissance, kunnen amper jammed worden:

121 Phoenix Ghost drones, gloednieuw en speciaal ontwikkeld voor een slagveld als in Oekraïne:

120 gepantserde voertuigen van de UK + training in de UK:

Tijd van enkel mitrailleurs , MANPADS en Javelins is voorbij. Men gaat nu all-in!

Gisteren heeft Oekraïne 15 luchtdoelwitten neergeschoten, 6 vliegtuigen (Su-34, Su-35, Su-25, Mil-8, Mil-8 en Ka-52) en 9 UAV:

En wat krijgt Rusland? Ethiopiërs schuiven aan de Russische ambassade aan om in te schrijven. Uit liefde voor Rusland? Nee:

Hopen zo Europa binnen te geraken, maar voor Putin zijn deze arme stakkers niets meer dan kanonnenvoer.

Rusland heeft natuurlijk ook drones, maar meer hobbyist drone dan iets professioneel: Canon DSLR camera met velcro en ducktape vastgemaakt:

Oekraïne zou nu meer werkende tanks hebben in Oekraïne dan Rusland. Dat is toch wel iets om over na te denken...
meanwhile in Belgium

“Oud ijzer, artillerie zonder munitie en antitankwagens die in een halve dag zijn opgebruikt”: dit zijn de wapens die België naar Oekraïne stuurt

meanwhile in Belgium

“Oud ijzer, artillerie zonder munitie en antitankwagens die in een halve dag zijn opgebruikt”: dit zijn de wapens die België naar Oekraïne stuurt

Tja, het is niet dat we volle magazijnen splinternieuw materiaal hebben waar we wat van kunnen missen. Dat krijg je niet snel aangevuld.

Deze oorlog zal waarschijnlijk jaren aanslepen en eenmaal al het russisch materiaal vervangen is door gloednieuw NATO materiaal zie ik Oekraïne eigenlijk wel nog winnen. Als de sancties blijven voor Rusland zal hij geen oorlog voor jaren kunnen vechten. Kan best zijn dat ik het te rooskleurig zie , de toekomst zal het uitwijzen. Jammer dat Rusland altijd een dictator heeft gehad. Een democratisch Rusland zou iets heel moois zijn voor de wereld en schitterende toevoeging zijn voor de EU en eventuele NATO.

Tja, het is niet dat we volle magazijnen splinternieuw materiaal hebben waar we wat van kunnen missen. Dat krijg je niet snel aangevuld.
Natuurlijk niet. Maar het blijft wel schrijnend voor een land als België maar ja met een spilzuchtige regering verwacht je niet anders.

Hadden ze beter Oekraïne laten kiezen uit

Very effective.

Deze oorlog zal waarschijnlijk jaren aanslepen en eenmaal al het russisch materiaal vervangen is door gloednieuw NATO materiaal zie ik Oekraïne eigenlijk wel nog winnen. Als de sancties blijven voor Rusland zal hij geen oorlog voor jaren kunnen vechten. Kan best zijn dat ik het te rooskleurig zie , de toekomst zal het uitwijzen. Jammer dat Rusland altijd een dictator heeft gehad. Een democratisch Rusland zou iets heel moois zijn voor de wereld en schitterende toevoeging zijn voor de EU en eventuele NATO.
Dat zou de NAVO geheel overnodig maken, want dat is een defensieve organisatie die is opgericht tégen Rusland (Sovjet-Unie).

Ik denk niet dat het jaren zal duren:
- Rusland kan dat niet betalen
- ik vermoed dat Putin het lichamelijk niet zal volhouden. Naar het schijnt is die mens echt serieus ziek.

Rusland bij EU? Dat weet ik niet. Is een gigantisch land (federatie eigenlijk). Een stad als Sint-Petersburg zie ik nog wel Europese waarden aan hangen (is trouwens ook een Federale stad), maar een Novosibirsk of een Vladivostok? Snap zelfs eigenlijk niet dat dat al zo lang verenigd is in een federatie. Of is dat omdat dat zo dunbevolkt is? Als je dan ziet hoeveel koninkrijkjes er vroeger in Duitsland waren.

Terug
Bovenaan