Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Mss beter niet reageren dan? Want dit brengt ook niks zinnings mee.
Gaan we nu echt Libië proberen vergelijken met Rusland om proberen een punt te maken? Enfin, ik ging me niet meer laten baiten ...

Je blijft maar dingen verkondigen alsof ze waarheid zijn, zonder te controleren:

Hoe hebben we dat dan in Libië gedaan?

Gaat dat zo vlot gaan boven Oekraïne? Hoogstwaarschijnlijk niet.
Maar het is dus perfect mogelijk om een no-fly zone in te stellen boven Oekraïne zonder grondtroepen in Rusland.
Ukraïne zou ook al heel ver geraken met een uitbreiding van hun SAM raketten zonder dat er Russische SAM lanceerders in Rusland aangevallen moeten worden. We zien nu al dat de Russen niet happig zijn om vliegtuigen boven Oekraïne te riskeren. Er is niet veel extra voor nodig om dat helemaal te ontmoedigen.
Maar louter rusland bombarderen is ook al open oorlog met Rusland, iets wat in heel de kouder oorlog nooit gebeurd is. Rechtstreekse confrontatie op elkaars grondgebied hebben we altijd ten alle koste vermeden en is volledig onbekend terrein. Ik weet niet of boots on the ground dan zoveel verschil zou maken vanuit Rusland's standpunt.

Maar in een oorlog die blijft voortduren, heb je die vluchtelingen en deportaties eveneens, alleen dan nog gecombineerd met het oorlogsgeweld er bij. Enfin, het is aartsmoeilijk om zoiets in een weegschaal te leggen, maar ik vrees dat we nog veel Buchas en Marioepols gaan zien als er niet snel een einde komt aan het oorlogsgeweld.
In de weegschaal is zeer moeilijk inderdaad, maar hoe moeilijk ook, de meeste vluchtelingen zitten in beide situaties relatief "safe". Nu vluchten lijkt mij een stuk eenvoudiger dan onder Russische bezetting. En aantal "deportaties" is nu nog "beperkt" tot de bezette gebieden. Mochten ze heel Oekraine hebben (10x de bezette gebieden in oppervlakte?) gaat dit x10 of zo.

Maar het is waar, als Rusland Oekraine volledig zou bezetten(en houden) zouden we geen Buchas en Mariupols zien. Maar maak je geen illusies, deze gaan wel gebeuren hoor in "niet Russisch gezinde" delen (neerslaan opstanden, uitmoorden tegenstanders, terreur om weerstand te onderdrukken,...) maar dan zouden we daar geen beelden van hebben omdat de Russen deze uiteraard niet zullen verspreiden... Beetje "wat niet weet niet deert" mentaliteit lijkt mij nu ook niet de oplossing voor die mensen.

Gaan we nu echt Libië proberen vergelijken met Rusland om proberen een punt te maken? Enfin, ik ging me niet meer laten baiten ...
Sterk antwoord, echt...
Ja, de Russen hebben beter materiaal. NAVO ondertussen ook weer. En ik heb al toegegeven dat er waarschijnlijk vliegtuigen verloren zouden gaan. Een argument waarom boots on the ground nodig zijn om luchtdefensie systemen uit te schakelen heb ik niet gehoord.
Men zorgt eerst voor luchtoverwicht, dan zet men grondtroepen in. Was in Irak 2x zo, in Libië geen grondtroepen nodig.
Maar louter rusland bombarderen is ook al open oorlog met Rusland, iets wat in heel de kouder oorlog nooit gebeurd is. Rechtstreekse confrontatie op elkaars grondgebied hebben we altijd ten alle koste vermeden en is volledig onbekend terrein. Ik weet niet of boots on the ground dan zoveel verschil zou maken vanuit Rusland's standpunt.
Tja, wat is geen open oorlog met Rusland volgens Rusland?
Wapenleveringen zijn dat, Zweden en Finland bij NAVO zijn dat, welke actie van ons heeft nog geen dreiging met oorlog of nucleaire wapens ten gevolg gehad van Rusland?

Tja, wat is geen open oorlog met Rusland volgens Rusland?
Wapenleveringen zijn dat, Zweden en Finland bij NAVO zijn dat, welke actie van ons heeft nog geen dreiging met oorlog of nucleaire wapens ten gevolg gehad van Rusland?
Da's grootspraak van Rusland. Al zo'n zaken zijn in het verleden ook gebeurd maar zijn nooit echt als oorlog geïnterpreteerd. De VS en Rusland hebben tijdens de koude oorlog in elk gewapend conflict waar één van de twee in betrokken was zich gemoeid maar ze hebben altijd vermeden om openlijk in conflict te treden met elkaar. Vietnam, Afghanistan, Cuba, wapenleveringen en steun maar da's nooit als een oorlogsverklaring geïnterpreteerd. Als een land bommen op een ander land begint te smijten dan denk ik niet dat er iemand nog twijfelt dat dat oorlog is.

WAt niet wegneemt dat wapenleveringen op zich niet als een oorlogsdaad gezien kunnen worden. In WOII toen de VS nog niet betrokken was heeft de VS bijvoorbeeld altijd vermeden wapens te schenken aan de geallieerden, er werd altijd betaling geëist, al was het maar voor de vorm ten dele omdat wapens gratis geven als een oorlogsdaad beschouwd zou worden tegenover Duitsland. Maar in de koude oorlog is die interpretatie in de praktijk wat veranderd.

In de weegschaal is zeer moeilijk inderdaad, maar hoe moeilijk ook, de meeste vluchtelingen zitten in beide situaties relatief "safe". Nu vluchten lijkt mij een stuk eenvoudiger dan onder Russische bezetting. En aantal "deportaties" is nu nog "beperkt" tot de bezette gebieden. Mochten ze heel Oekraine hebben (10x de bezette gebieden in oppervlakte?) gaat dit x10 of zo.

Maar het is waar, als Rusland Oekraine volledig zou bezetten(en houden) zouden we geen Buchas en Mariupols zien. Maar maak je geen illusies, deze gaan wel gebeuren hoor in "niet Russisch gezinde" delen (neerslaan opstanden, uitmoorden tegenstanders, terreur om weerstand te onderdrukken,...) maar dan zouden we daar geen beelden van hebben omdat de Russen deze uiteraard niet zullen verspreiden... Beetje "wat niet weet niet deert" mentaliteit lijkt mij nu ook niet de oplossing voor die mensen.
Ik vind het nogal grof dat je mij een wat niet weet, niet deert mentaliteit toeschrijft. Er is geen uitkomst meer voor deze oorlog waarbij je nog kan spreken van "winnaars". De bevolking verliest in elke uitkomst. Ik ben absoluut niet blind voor wat er kan gebeuren, en wat er aan het gebeuren is, met de Oekraïeners in een bezet Oekraïne. Maar op basis van wat ik weet, lees, denk lijkt het me dat de weegschaal van humaan leed overhelt naar een aanslepende oorlog. Ook rekening houdende met het feit dat die oorlog nog steeds verder kan escaleren, zowel naar gebruikte wapens als naar oppervlakte toe. Je moet er ook al van uit gaan dat het Kremlin effectief zou overgaan tot een volledige bezetting van Oekraïne bij een vroege capitulatie. Dat lijkt me nogal een stretch.

We hebben overigens gezien hoe makkelijk het was om te vluchten uit Marioepol.

Ik vind het nogal grof dat je mij een wat niet weet, niet deert mentaliteit toeschrijft. Er is geen uitkomst meer voor deze oorlog waarbij je nog kan spreken van "winnaars". De bevolking verliest in elke uitkomst. Ik ben absoluut niet blind voor wat er kan gebeuren, en wat er aan het gebeuren is, met de Oekraïeners in een bezet Oekraïne. Maar op basis van wat ik weet, lees, denk lijkt het me dat de weegschaal van humaan leed overhelt naar een aanslepende oorlog. Ook rekening houdende met het feit dat die oorlog nog steeds verder kan escaleren, zowel naar gebruikte wapens als naar oppervlakte toe. Je moet er ook al van uit gaan dat het Kremlin effectief zou overgaan tot een volledige bezetting van Oekraïne bij een vroege capitulatie. Dat lijkt me nogal een stretch.

We hebben overigens gezien hoe makkelijk het was om te vluchten uit Marioepol.
Ik heb nergens toch nergens vermeld dat jij zo'n mentaliteit zou hebben? Mocht je dit persoonlijk opnemen, mijn excuses.

Maar ervan uitgaan dat er "geen Buchas" meer zijn na overgave is m.i. een utopie. Het zal niet meer "zo" zichtbaar zijn omdat het mogelijks niet meer "en masse" zal zijn zoals nu, maar eerder "een voor een" of "in elk dorp één" i.p.v. "500 in Bucha". Maar ook omdat de westerse wereld er niets meer van zou vernemen. Echter voor de inwoners blijft dit hetzelfde en het is niet opgelost als Westerse wereld dan de andere kant uit zou kijken.

Verder heb ik ook nergens gezegd dat Kremlin effectief moet overgaan tot volledige bezetting om leed en deportaties bij de bevolking te bewerkstelligen? Is m.i. ook nooit hun plan/mogelijkheid geweest denk ik, maar wel een verandering van regime en zo de westers-gezindheid. Kijk hoe ze dit in Rusland of Wit-rusland zelf doen: systematisch tegenstanders "laten verdwijnen" of opsluiten of vermoorden, wetten tegen vrije meningsuiting, met geweld onderdrukken van protesten, gevangenkampen,... Als Rusland in Oekraine aan de macht kwam zou ik niet verbaast zijn dat op termijn volledige (westers) gezinde gemeenschappen "gevraagd" worden om "vrijwillig" te verhuizen naar een "gemeenschappelijke huisvesting" in het oosters gezinde regio's (Krim?) waar ze ook "vrijwillig" mogen werken om zo Russich te mogen leren. Of Russisch de officiele taal worden en Oekraiens verboden is. Iedereen die niet mee wil zal nog wat verder in Rusland worden gestuurd en mogelijks "nooit" meer worden teruggezien... In Rusland is de bevolking al "gehersenspoeld en gekneed" waardoor de weerstand er relatief beperkt is, maar in Oekraine zou dit niet het geval zijn met alle gevolgen vandien...

Er zijn enkel verliezers, maar m.i. zou op lange termijn het menselijk leed nog hoger zijn onder een volledige Russische bezetting dan in de huidige situatie hoe erg deze ook is.

Amai, die ziet er slecht uit.
Dunne beentjes, de tafel krampachtig vasthouden, zijn been dat aan het shaken is.
Steroïden gebruik zie je wel in zijn gezicht. Naar het schijnt heeft hij Parkinson.

Dat is goed dat het geen bestorming wordt.
Zelensky had ermee gedreigd de onderhandelingen te stoppen mocht er iets gebeuren met die soldaten.
Dit lijkt me een strategische zet om de onderhandelingen niet volledig af te blazen.
Als Poetin tegen 9 mei z'n overwinning wil behalen moet hij dan ook nog een akkoord hebben bereikt met Oekraïne om definitief te maken.

Ik ben voor boots on the ground en Rusland verjagn uit Oekraïne. Zolang Rusland zelf niet wordt binnengevallen zullen er ook geen nukes vliegen..

Ik ben voor boots on the ground en Rusland verjagn uit Oekraïne. Zolang Rusland zelf niet wordt binnengevallen zullen er ook geen nukes vliegen..
Maar wat is Oekraïne en wat is Rusland? Internationaal zijn de Krim, Donetsk en Loehansk Oekraaiens grondgebied, maar Rusland rekent de Krim al tot zijn grondgebied en Donetsk en Loehansk zijn volgens hen onafhankelijke staten die ze beschermen.

Amai, die ziet er slecht uit.
Dunne beentjes, de tafel krampachtig vasthouden, zijn been dat aan het shaken is.
Steroïden gebruik zie je wel in zijn gezicht. Naar het schijnt heeft hij Parkinson.
Ik vind dat hij maar op een rare manier in zijn stoel zit. Precies of hij moet zich vasthouden om niet uit zijn stoel te zakken.

Wat moest de navo nu een soort navo vredestroepen naar oekrainië sturen. En deze sturen naar bijv kiev en de gebieden die al een paar keer gebombardeerd zijn.. zouden de Russen deze gebieden of steden nog durven aanvallen?

Volgens liveuamap zijn er vandaag meerdere SU jets neergehaald en een KA 52 helicopter.
Dit zonder noemenswaardige terreinwinsten voor Rusland.

Het Donbas offensief van de Russen verloopt toch niet van een leien dakje precies.
Was toch wel verrast van de sterkte van de Russisch leger. K had deze veel sterker verwacht.. eigenlijk stelt Rusland militair niets voor, jammer dat ze beschikken over kernbommen anders zou de navo wel tussengekomen zijn.

K zou niet goed weten wat ik zelf zou doen moest ik president zijn.. ik vind het echt niet kunnen dat dit ook nog in Europa gebeurt en dat Europa dit ook toelaat. Stuur troepen als een soort vredestroepen.. ik ka´ niet geloven dat putin het zou wagen deze troepen aan te vallen. Zet deze troepen in kiev,....

Dit toont nog eens aan hoe zwak Europa is. We laten toe dat Rusland onschuldigen vermoorden, verkrachtingen (ook van minderjarigen!!!!)En dat ze een Europees land (die geen bedreiging was) aanviel. Ik hoop echt dat de Russen dit lang zullen voelen (economisch) en dat Finland, Zweden asap bij de navo hoort. Elk land is toch vrij te doe wat ze willen, dit is democratie. Een buurland heeft het recht niet om iets te verbieden.

Terug
Bovenaan