Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ooit wel. Berlijn, Stalingrad, Grozny, ... zijn maar een aantal voorbeelden van totaal kapotgeschoten grootsteden die zijn heropgebouwd. De vraag is wie dat gaat doen: Kiev of Moskou.
Is het zo simpel te zeggen zolang er olie of gas is in die buurt zal het nooit veilig zijn? Kan niet inbeelden dat Ukraine dat ooit zal willen afstaan, en Rusland al zeker niet zo te zien.

Ik vraag mij toch af wat Rusland gaat doen met hun zogenaamde "Novorossiya" eens ze het ingepalmd hebben. Al die steden zijn aan gort geschoten, en veel burgers zijn gaan lopen. Wat ben je met gebied waar je niks meer uit kunt halen, maar dat alleen geld kost.
Enfin.

Dat was het probleem wat met de Krim dacht ik. Die droogte en het runnen van de fabrieken kostte hun teveel.

Real life Inglorious Bastards?

'k Heb em terug zien passeren.

En zenne kameraad:

Eigenlijk toch wel confronterend ergens. Filmpkes van trainingszaal, oefenen en ten oorlog trekken als nationale garde (gele band) om dan volledig toegekend te zijn aan een leger component (blauwe band). En dat allemaal op enkele weken.

Op zo'n momenten als ik door zo'n profiel scroll ben ik ergens wel blij dat ik een instagram feed tegenkom waar twee uur geleden nog crap op gepost wordt.

EDIT:
Interview met die mens:

Laatst bewerkt:
Staalproductie verbruikt voornamelijk kolen (en dat brandt wel, maar ontploft niet). Ik kan uiteraard mis zijn he.
Mogelijk ook gas om de ovens warm te krijgen. Of eventueel een gascentrale voor de elektriciteit (BASF in Antwerpen heeft/had zo ook hun eigen gascentrale, kwam goedkoper uit). Het zou mij niet vreemd overkomen mocht dat een heftige explosie kunnen geven.

Goed idee:

Zou men meet meer talen moeten doen, want hier kunnen mensen "eenvoudig" nieuws in hun taal lezen en toch Nederlands horen tegelijk.
De fout gemaakt om eens de reacties open te klikken op FB bij dat artikel. Jezus, dan schaam je je toch om je mede-burgers.

Welke talen zou je er dan nog bij doen? Ik zou daar toch mee oppassen, omdat je zo kinderen voor een stukje gaat 'ontmoedigen' in de inspanning om Nederlands te leren. Het kijkpubliek van Karrewiet zijn obv. kinderen, en dat is een groep die qua taal in hun prime time zitten. Natuurlijk voor de Oekraïense kinderen is dat totaal anders, aangezien zij hier holderdebolder gedropt zijn en (hopelijk voor hun) ook maar tijdelijk blijven. Dat laatste is met andere vluchtelingen/immigranten vrijwel nooit het geval.

Enfin, los daarvan zeker doen. En dat mag uitgebreid worden naar Vlaamse tv in het algemeen.
Ik vind het een goed initiatief. Ik wil er nog bij zeggen dat het kinderen niet lui zal maken, en als kinderen te lui zijn om naar nederlandstalige programma's te luisteren, dan kijken ze niet naar ketnet. We hebben tal van andere zenders zoals CN, Nickelodeon etc (al zijn die nu je het zegt ook al aangepast aan onze taal zeker..). Maar kinderen met een anderstalige achtergrond zullen wel manieren vinden om in eigen taal of in het engels/frans naar iets te kijken als ze dat willen, satelliettv - netflix - waalse zenders en digitale tv in het brusselse - youtube enzovoort. En tegenover mijn tijd zelfs al (dus 10-15 jaar geleden) is het aanbod nog veel groter geworden: vtm kzoom had ik niet, studio 100 tv, we hebben zelfs babytv. Laat staan on demand/streaming tv en apps op tv [als je digitaal en/of smart tv hebt]

Ik bedoel, ik denk niet dat als je meer talen zal aanbieden als ONDERTITELS (dus niet dub) dat kinderen dan plots lui zullen worden en hun nederlands erop achteruitgaat. Kan zelfs kinderen met enkel nederlandstalige achtergrond ook leren lezen, en als je engels kan als kind worden uw mogelijkheden groter voor andere dingen te zien/spelen/ervaren.

Je moet ook niet de evoluties proberen tegengehouden, maar daarin proberen mee te gaan en aan te passen wil je kinderen uitdagen of iets bijleren. Als je dat niet doet, raak je ze volledig kwijt.

Laatst bewerkt:

And so it begins...

Een ex-bankdirecteur die niet meer in Rusland woont. Het doet een klein beetje deugd om zo iemand te horen zeggen wat hij zegt. Maar zal het veel zoden aan de dijk brengen?

Hij vraagt aan het westen om toegevingen te doen zodat Putin geen toegevingen moet doen.
Oude wijn, nieuwe zakken.

Er is maar 1 man die Putin kan redden van gezichtverlies en dit bloedbad kan stoppen. Putin zelf.
Hij kan Marioepol opblazen, zeggen dat de nazi's teruggedrongen zijn en zijn troepen terugtrekken uit, volledig, ukraine.
Afgang voorkomen maar zijn lange termijn doelen opgegeven. Not going to happen.

Hij vraagt aan het westen om toegevingen te doen zodat Putin geen toegevingen moet doen.
Oude wijn, nieuwe zakken.

Er is maar 1 man die Putin kan redden van gezichtverlies en dit bloedbad kan stoppen. Putin zelf.
Hij kan Marioepol opblazen, zeggen dat de nazi's teruggedrongen zijn en zijn troepen terugtrekken uit, volledig, ukraine.
Afgang voorkomen maar zijn lange termijn doelen opgegeven. Not going to happen.

Inderdaad.
Give putin a clear exit

Wel laat je tanks 180 graden draaien en weer naar Rusland laten rijden : daar is je clear exit

Rusland en Poetin zijn nog altijd de aggressor die zonder provocatie een ander land hebben aangevallen. Blijkbaar gaat dat bij de Russen zelf moeilijk in hun hoofd.

Ik vind het eigenlijk wel wat opmerkelijk dat er tussen 2014 en nu hier in het Westen zo weinig aandacht is gegeven aan het feit dat een extreemrechtse (para-)militaire eenheid (Azov Regiment) zo'n belangrijke schakel is van het Oekraïense leger in de Donbas. Er zijn best wel wat vermoedens en getuigenissen (/bewijzen) dat dat Battalion/Regiment zich in het verleden even beestachtig heeft gedragen als de Russen nu.

Enfin, laat de Russen en die Azov-mannen elkaar maar uitmoorden. 2 vliegen in één klap.

Inderdaad.
Give putin a clear exit

Wel laat je tanks 180 graden draaien en weer naar Rusland laten rijden : daar is je clear exit

Rusland en Poetin zijn nog altijd de aggressor die zonder provocatie een ander land hebben aangevallen. Blijkbaar gaat dat bij de Russen zelf moeilijk in hun hoofd.
Conflict is eigenlijk als sinds 2014 bezig, dat wordt vaak vergeten.

Conflict is eigenlijk als sinds 2014 bezig, dat wordt vaak vergeten.

En is Oekraïne daar de aggressor?

On 22–23 February 2014, Russian president Vladimir Putin convened an all-night meeting with security service chiefs to discuss assisting the deposed Ukrainian president Viktor Yanukovych with leaving the country. At the end of the meeting, Putin remarked that "we must start working on returning Crimea to Russia."[4] On 23 February, pro-Russian demonstrations were held in the Crimean city of Sevastopol. On 27 February, masked Russian troops without insignia[41] took over the Supreme Council (parliament) of Crimea[42][43] and captured strategic sites across Crimea. This led to the installation of the pro-Russian Sergey Aksyonov government in Crimea, the Crimean status referendum and the declaration of Crimea's independence on 16 March 2014.[44][45] Russia formally incorporated Crimea as two Russian federal subjects—the Republic of Crimea and the federal city of Sevastopol on 18 March 2014.[46][47][note 2] Following the annexation, Russia escalated its military presence on the peninsula and leveraged nuclear threats to solidify the new status quo on the ground.[49]

Klassen waar veel mensen van dezelfde etniciteit/taal zitten, daar kan je zonder veel problemen ondersteuning in de eigen taal voorzien (desnoods door het toe te laten dat die leerlingen onder elkaar 'hun' taal spreken). Maar ik zou toch oppassen met te beginnen ondertitelen in 'niet-standaard' talen (dus anders dan het Nederlands, Engels of Frans). Want waar stopt het dan? Onze samenleving is rijk aan enorm veel etniciteiten, en elkaar goed verstaan is nu in veel gevallen al een groot probleem.

Leerlingen onder elkaar in hun taal laten praten is het slechtste dat ge kunt doen.. Dan is er echt geen noodzaak om de taal te leren en worden er "groepjes" gemaakt en dus niks geïntegreerd. Mijn dochter zit in de eerste kleuterklas waar de helft allochtoon is en ik ben heel blij dat ze die kindjes verplichten om Nederlands te spreken. Dat zorgt voor integratie al vanaf het begin en op die leeftijd pikken ze heel snel een andere taal op. Op haar verjaardagsfeestje waren er trouwens 2 van die allochtone kindjes uitgenodigd.. Ik ben dan blij dat ze mij tenmisnte verstaan terwijl de ouders met moeite Frans kunnen.

Daartegenover staat dat ik Engels geleerd heb door ondertitelde films en spellekes. Toen ik een jaar of 10 was kon ik al Engels praten en begrijpen en de enige reden waren, Nederlands ondertitelde, Engels gesproken films en Engelse spellekes(monkey island, Loom, syndicate plus enzo)
Dus ondertitels zijn de beste, niet invasieve manier om talen te leren. Het gebeurd onbewust. Zolang het de ondertitels zijn en er niet gedubt wordt is het volgens mij alleen maar positief..

Ik heb dus de volledig tegenovergestelde mening dan u.

Laatst bewerkt:
Ik vind het eigenlijk wel wat opmerkelijk dat er tussen 2014 en nu hier in het Westen zo weinig aandacht is gegeven aan het feit dat een extreemrechtse (para-)militaire eenheid (Azov Regiment) zo'n belangrijke schakel is van het Oekraïense leger in de Donbas. Er zijn best wel wat vermoedens en getuigenissen (/bewijzen) dat dat Battalion/Regiment zich in het verleden even beestachtig heeft gedragen als de Russen nu.

Enfin, laat de Russen en die Azov-mannen elkaar maar uitmoorden. 2 vliegen in één klap.

Op dit moment zijn er gigantisch veel niet racistische en niet extreemrechtse vrijwilligers die zich aangesloten hebben bij Azov ter verdediging van hun land. Als deel van de nationale garde is dit de eerste stap om vrijwilligers die willen vechten te trainen en toe te staan om wapens op te nemen.

De enigste plaats waar je als burger de wapens kunt opnemen terwijl je als ratten in de val zit in een omsingeld Marioepol is de 36ste brigade of 503ste bateljon, elks professionele legercomponenten, of... de nationale garde: azov.

Deze mensen die nu deel uit maken van het azov batteljon in één adem als neo nazi's bestempelen is zeer maar dan ook zeer kortzichtig. Dit zou quasi overeen komen met het Belgische leger als neo nazi's te beschrijven door het gedrag van enkele extremistische kornuiten. Elke legermacht ter wereld kent zijn individu'en die het wel eens eventjes rechtser willen organiseren met de nodige verkeerde sympathieën.

Verder, dat het azov batteljon geen onbeschreven blad is, dat is duidelijk. De oprichters waren inderdaad figuren die er een zeer bedenkelijke visie aan over hielden. Echter dit is niet het gros van de soldaten, hier zitten de dag van vandaag vooral veel nationalisten, 2016 is de politieke tak losgescheurd van de militaire tak. Deze eenheid is dan ook opgericht in het vacuum en als gevolg van de Russen die binnen vielen in Oekraïne in 2014. Als de Russen niet binnen gevallen waren, dan had dit deel van de strijdmachten gewoon opgeslorpt geweest binnen het normale leger.

Azov kent een grootte van 800 tot 5000, om dat een belangrijk deel van het leger te noemen... In België eventueel, in Oekraïne met 200.000+ actief militair personeel?

Simpelweg gezegd: "Azov Battalion Is Not Neo-Nazi, But Some People In Battalion Are"

Het hele: "laat ze die racisten maar uitmoorden" is natuurlijk de narrative en leuke whataboutism die Putin maar al te graag gebruikt om zijn eigen oorlogsmisdaden te camoufleren. Want vergis je niet, elke persoon die nu in Azovstal zit (hier zitten ook nog een hele boel burgers) gaat worden afgeslacht als varkens door het russische leger: soldaten, vrouwen, bejaarden, kinderen en baby's.

Laatst bewerkt:
Ik zou zelfs denken dat dubbele ondertiteling (dus nederlands, exact wat er gesproken wordt, en dan de vertaling eronder) een heel goede manier is om een taal te leren.

Ik moet eerlijk toegeven dat met gewoon eentalige ondertiteling van bvb een spaanse serie, ik niet veel spaans oppik. Moest daar een tweede taal in de ontertitels gestaan hebben, lees je dat onbewust mee.

Laatst bewerkt:
En is Oekraïne daar de aggressor?

On 22–23 February 2014, Russian president Vladimir Putin convened an all-night meeting with security service chiefs to discuss assisting the deposed Ukrainian president Viktor Yanukovych with leaving the country. At the end of the meeting, Putin remarked that "we must start working on returning Crimea to Russia."[4] On 23 February, pro-Russian demonstrations were held in the Crimean city of Sevastopol. On 27 February, masked Russian troops without insignia[41] took over the Supreme Council (parliament) of Crimea[42][43] and captured strategic sites across Crimea. This led to the installation of the pro-Russian Sergey Aksyonov government in Crimea, the Crimean status referendum and the declaration of Crimea's independence on 16 March 2014.[44][45] Russia formally incorporated Crimea as two Russian federal subjects—the Republic of Crimea and the federal city of Sevastopol on 18 March 2014.[46][47][note 2] Following the annexation, Russia escalated its military presence on the peninsula and leveraged nuclear threats to solidify the new status quo on the ground.[49]

Het is geen geheim dat Moskou graag een meewerkend Oekraïne heeft (lees: marionet), maar dat maakt niet dat Kiev zelf geen fouten heeft gemaakt in de escalatie van het conflict. Een van de eerste wetgevingshandelingen van de nieuwe pro-Westerse regering in Kiev was de afschaffing van de wet Kivalov-Kolesnitjsenko, die van het Russisch een officiële regionale taal maakt. Dat heeft wel degelijk een beroering veroorzaakt bij de Russischtalige Oekraïeners dat leidde tot protesten die hardhandig werden onderdrukt, iets waarvan Moskou handig gebruik maakte omdat de Russische cultuur onder druk zou staan en de minderheden bedreigd*. Door de escalatie in 2014 zijn er echter helaas vele slachtoffers gevallen.

De oorlog tegen de Russischgezinde opstandelingen ging echter slecht omdat het Oekraïense leger in een abominabele staat was: grootschalige corruptie van de kaders, slechte moreel, desertie, ... Om die reden nam de regering haar toevlucht tot paramilitaire milities zoals het Azov-bataljon, die aanvankelijk werden opgeleid en bewapend door Westerse landen, maar die ook vaak oorlogsmisdaden begingen. Zelfde trouwens voor de opstandelingen. Aan beide zijden is er sprake van ontvoeringen, martelingen, executies, ... Oekraïne vuurde regelmatig op woonwijken, zoals de Russen dat nu ook doen waarbij vooral burgerslachtoffers vielen.

Begrijp me niet verkeerd: het is Rusland die morrelt aan de soevereiniteit van Oekraïne en niet omgekeerd en deze militaire "speciale operatie" is een oorlogsmisdaad, maar de regering in Kiev is geen onschuldig schaap dat geen vlieg kwaad zou durven doen.

*In het kader van de Russificatie in tijdens de tsaristische en sovjetperiode kan je de Russische verontwaardiging natuurlijk wel relativeren. Als je Moskou zijn zin geeft wordt Oekraïne morgen opnieuw gerussificeerd. Je kan dat hypocriet noemen, maar ik hou het op selectieve verontwaardiging.

Oekraïne heeft soevereiniteit zoals je zelf zegt.
Als een democratisch verkozen parlement en regering beslist om dingen uit te voeren maar het is niet naar de zin van Rusland betekent niet dat Oekraïne slecht bezig is. Enkel dat Rusland denkt te moeien in andere landen omdat het in hun invloedsfeer ligt.
Nu loopt dat slecht af voor Rusland die dachten een walk over te hebben. Sancties zijn ook uitgebreider en zwaarder dan verwacht en gaan serieus doorwegen binnenkort;

Dan moeten ze ook niet afkomen dat WESTERSE landen Poetin een clean exit moeten aanbieden.

De rol van Duitsland en vooral Scholz begint toch ook zeer beschamend en compromiterend te worden...
Je kan het ook zien als 'eigen volk eerst', in dit geval het Duitse.

Hij wil zijn eigen economie zo min mogelijk schade toebrengen.
Rusland niet provoceren betekent een gaskraan die open blijft + lagere energieprijzen.

Terug
Bovenaan