Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ook een mogelijkheid, maar ik stel me ook de vraag of gifgas wel zal werken door die tunnels en schuilplekken. Het enige wat voor mij vast staat is dat de russen hier zeker niet gaan conventioneel vechten voor de overwinning.
Denk net dat gas perfect is. Ge blaast dat door die tunnels met ventilatoren en dat penetreert dan overal. Dat gas is ook zwaarder dan lucht dus dat blijft lang hangen.

Lijkt me logischer dan dat ze gifgas gebruiken. Kleine ruimtes, moeilijk in te nemen, ... Gaat een kernwapen bovendien al die kelders kunnen vernietigen? Gifgas heeft ook precedent en kreeg lauwe reacties. Met kernwapens zal er reactie zijn. Met gifgas kunnen ze de infrastructuur ook nog later hergebruiken - allez als er nog iets staat ondertussen.

Ook een mogelijkheid, maar ik stel me ook de vraag of gifgas wel zal werken door die tunnels en schuilplekken. Het enige wat voor mij vast staat is dat de russen hier zeker niet gaan conventioneel vechten voor de overwinning.

Of zo'n vacuümbom (thermobarisch wapen)... zuigt alle lucht en zuurstof weg uit de omgeving, incl. tunnels neem ik aan :unsure:

Goed idee:

Zou men meet meer talen moeten doen, want hier kunnen mensen "eenvoudig" nieuws in hun taal lezen en toch Nederlands horen tegelijk.

Denk net dat gas perfect is. Ge blaast dat door die tunnels met ventilatoren en dat penetreert dan overal. Dat gas is ook zwaarder dan lucht dus dat blijft lang hangen.

die tunnels zijn geen gewone tunnels hé
Die zijn speciaal gebouwd in soviettijdperk om kernbommen te weerstaan.
Het zou me dan verbazen dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden.

Als heel de NAVO hier vol in zou gaan, is Rusland waarschijnlijk op minder dan 2 weken op de knieën. We moeten niet Rusland veroveren he, enkel Oekraïne beveiligen! Iedere SAM die vanuit Russisch gebied een vliegtuig boven Oekraïne aanvalt, wordt uitgeschakeld. Andere Russische doelen in Rusland worden niet aangevallen.
Het zal rap gedaan zijn zonder zware escalatie.
Ik begrijp je standpunt hoor, maar met welke "legitimatie"reden zou da Navo (of EU) kunnen ingrijpen?

Omdat het een buurland van de EU en Navo is? Dan moeten we Wit Rusland ook gaan helpen als de russen daar binnenvallen. Of zelfs Rusland als het aangevallen word door china nadat Finland lid is geworden.
Omdat het een buurland is van de EU? Idem, Wit rusland helpen?
Omdat het bij de EU wil? Turkije heeft ook al jaren een "kandidaat-status"
Omdat we bij Navo landen die lid willen worden ook al beschermen? Dan vraagt Taiwan ook eerstdaags lidmaatschap aan.
Omdat het een democratisch land is? Gaat de Navo ook Mexico helpen als het aangevallen zou worden?
Omdat het een Navo buurland is? idem, Mexico is dit ook...

Enfin, er zijn veel "redenen" waarom je voor Navo tussenkomst zou kunnen pleiten, maar bijna elke mogelijke tussenkomst heeft wel gevolgen/risico's bij andere conflicten. Het feit dat EU en Navo niet gelijklopend zijn maakt het alleen maar complexer en ingewikkelder en het feit dat elk EU land zijn leger heeft is ook niet bevorderlijk voor de "slagkracht" en de dreiging die het uitstraalt.

Vergeet ook niet een Navo land momenteel zelf ook al (onafhankelijk) bombardementen uitvoert in een ander land (Turkije - PKK) Navo blijft een "verdedigingsmechanisme" geen "aanvalsleger".

Goed idee:

Zou men meet meer talen moeten doen, want hier kunnen mensen "eenvoudig" nieuws in hun taal lezen en toch Nederlands horen tegelijk.
Ondertitels zijn idd de beste manier om een taal te leren.

Dat "detail" negeert of minimaliseert hij hier elke 2 dagen ...
Heb je het op mij? Beetje overdrijven kan je ook zeg. Ga mijn post historie maar eens na. Elke 2 weken zal het eerder zijn.
En wat gaat er gebeuren als Putin geen uitweg meer ziet in een conventionele oorlog?
Hij zit nu al 2 maanden te dreigen met een nucleaire oorlog.

Wat maakt jullie zo zeker dat hij niet naar een atoombom gaat grijpen als hij serieus gaat verliezen?
1 ding dat Putin keer op keer heeft gedaan, is verder escaleren zonder dat daar reden voor was.
Vacuümbom was toch al gebruikt? Gifgas ook naar het schijnt.

Ivm slachtoffers van EU:
- ga eens in Nederland horen hoe ze over de 196 doden denken van MH17.
Of zijn we dat al vergeten?
Ik heb de colonne lijkwagens gezien op de A2 van Eindhoven naar Hilversum. Vergeet ik niet meer hoor.
Allemaal omdat mijnheertje iets wilde kunnen claimen in Oekraïne.
- 4 Belgen ook op MH17
- vrouw in de UK na vergiftiging, haar man heeft het kennelijk overleeft, maar nog steeds problemen.

Ok dan. Russisch vliegtuig boven Ukraine wordt neergehaald door Belgische F16.
Volgende sortie wordt Franse Rafaele neergehaald door SAM in Ukraine, vlucht die SAM1 gaat uitschakelen wordt neergehaald door SAM2 op Russisch grondgebied. Vlucht 2 op weg naar SAM2 wordt onderschept. En voor ge het weet hebt ge dogfights boven Siberië, zit ge NATO luchtafweer te installeren op't rode plein en moet ge grondtroepen uitsturen voor de mobiele luchtafweer te onderdrukken en neergehaalde piloten te redden
Een No Fly instellen EN afdwingen is de facto een open oorlog

Trekt het maar in het belachelijke: dogfights boven Siberië, NATO luchtafweer op het Rode Plein, echt ja.

Alsof geen enkele luchtmacht eraan gedacht heeft dat er SAM raketten zijn.
USAF heeft F-15E Strike Weasels en F-16 Wild Weasels die deze opzoeken, Navy de F-18 Prowler, Duitsland de Tornado ECR, Franse Rafales hebben boven Libië laten zien dat SPECTRA serieus wat in zijn mars heeft en Italië heeft al geoefend met F-35 in de SEAD/DEAD rollen.
Een F-22 of B-2 die boven Oekraïne patrouilleert neerschieten zal ook niet simpel zijn met hun lage radar signature.

Na een paar dagen zou geen enkele Russische SAM meer zijn radar aan durven zetten, want dan worden ze direct opgeblazen.

Ivm open oorlog: Russische TV niet gezien? Voor hen is het al een open oorlog.

die tunnels zijn geen gewone tunnels hé
Die zijn speciaal gebouwd in soviettijdperk om kernbommen te weerstaan.
Het zou me dan verbazen dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden.
Inderdaad en die Oekraïners zullen ook wel gasmaskers en dergelijke meegenomen hebben in die tunnels voor het geval dat er gifgas wordt verspreidt..

Na 11 seconden de knal, dus dat is op 3,5km afstand ongeveer

Als ge ziet hoe immens de ontploffing is en de opstijgende vuurzee zou het wel kunnen.
Maar soms is het ook gewoon het gevolg van een opslagplaats van munitie of brandstof die geraakt is.

Je zal er maar in de buurt van zitten.
Bah man, fucking russen. Zomaar een land binnenvallen en alles en iedereen kapot maken. Ik kan er bijna niet meer tegen. ook het Russisch volk dat volledig voor een harde oorlog is... ik walg ervan.
Zieke, zieke geesten.

Na 11 seconden de knal, dus dat is op 3,5km afstand ongeveer

Als ge ziet hoe immens de ontploffing is en de opstijgende vuurzee zou het wel kunnen.
Maar soms is het ook gewoon het gevolg van een opslagplaats van munitie of brandstof die geraakt is.

Daar dacht ik ook al aan, maar een staalfabriek heeft naar mijn weten geen grote brandstofopslag. Staalproductie verbruikt voornamelijk kolen (en dat brandt wel, maar ontploft niet). Ik kan uiteraard mis zijn he.

Die video is niet van Azovstal maar een explosie van 2017:
Het kan zijn dat het nog 1-2 dagen duurt voor beelden buiten komen (wss van Russische bronnen) aangezien Mariupol redelijk geïsoleerd is. De burgers en milities zitten in de tunnels zelf, dus een mooi panoramashot zit er niet echt in van hun kant.

Ter referentie, de laatste beelden van de stadsraad van Mariupol zelf (al minstens 1 dag oud):

Laatst bewerkt:
Goed idee:

Welke talen zou je er dan nog bij doen? Ik zou daar toch mee oppassen, omdat je zo kinderen voor een stukje gaat 'ontmoedigen' in de inspanning om Nederlands te leren. Het kijkpubliek van Karrewiet zijn obv. kinderen, en dat is een groep die qua taal in hun prime time zitten. Natuurlijk voor de Oekraïense kinderen is dat totaal anders, aangezien zij hier holderdebolder gedropt zijn en (hopelijk voor hun) ook maar tijdelijk blijven. Dat laatste is met andere vluchtelingen/immigranten vrijwel nooit het geval.

Enfin, los daarvan zeker doen. En dat mag uitgebreid worden naar Vlaamse tv in het algemeen.

Welke talen zou je er dan nog bij doen? Ik zou daar toch mee oppassen, omdat je zo kinderen voor een stukje gaat 'ontmoedigen' in de inspanning om Nederlands te leren. Het kijkpubliek van Karrewiet zijn obv. kinderen, en dat is een groep die qua taal in hun prime time zitten. Natuurlijk voor de Oekraïense kinderen is dat totaal anders, aangezien zij hier holderdebolder gedropt zijn en (hopelijk voor hun) ook maar tijdelijk blijven. Dat laatste is met andere vluchtelingen/immigranten vrijwel nooit het geval.

Enfin, los daarvan zeker doen. En dat mag uitgebreid worden naar Vlaamse tv in het algemeen.
De talen die veel gebruikt worden door instromers:

Ik vraag mij toch af wat Rusland gaat doen met hun zogenaamde "Novorossiya" eens ze het ingepalmd hebben. Al die steden zijn aan gort geschoten, en veel burgers zijn gaan lopen. Wat ben je met gebied waar je niks meer uit kunt halen, maar dat alleen geld kost.
Enfin.

Als je daarmee Engels en/of Frans bedoelt (en in mijn geval Spaans), dan ben ik volledig akkoord. Of doel je eerder op talen à la Arabisch, Koerdisch, Berbers, Turks, Albanees, ...?

Klassen waar veel mensen van dezelfde etniciteit/taal zitten, daar kan je zonder veel problemen ondersteuning in de eigen taal voorzien (desnoods door het toe te laten dat die leerlingen onder elkaar 'hun' taal spreken). Maar ik zou toch oppassen met te beginnen ondertitelen in 'niet-standaard' talen (dus anders dan het Nederlands, Engels of Frans). Want waar stopt het dan? Onze samenleving is rijk aan enorm veel etniciteiten, en elkaar goed verstaan is nu in veel gevallen al een groot probleem.

Ik vraag mij toch af wat Rusland gaat doen met hun zogenaamde "Novorossiya" eens ze het ingepalmd hebben. Al die steden zijn aan gort geschoten, en veel burgers zijn gaan lopen. Wat ben je met gebied waar je niks meer uit kunt halen, maar dat alleen geld kost.
Enfin.

Gewoon wat gasinstallaties bouwen in een wasteland :unsure:
En dat gas verkopen aan, euh, China en India? :unsure:

Maar serieus: het is idd vreselijk om te zien.

Terug
Bovenaan