Wat mij betreft, geen verdere escalatie van het Westen richting Rusland. (hoe fout het ook aanvoelt, net zoals Noam Chomsky aangeeft)
Dat betekent onder andere (ik beperk me hier tot een paar topics):
- Geen olie/gas embargo.
Krankzinnig is dat. Onze bevolking en industrie zouden hier bijzonder hard onder lijden. En wat met derdewereldlanden? Een olieprijs die nog eens 30, 40, 50%, ... hoger komt te liggen, dan is het gewoon boeken toe daar. Dit laat zich voelen over de hele keten; van de energieprijs zelf, tot transport, voedsel, etc.
De globale tol (in mensenlevens, armoede, etc.), zal vele malen hoger liggen dan wat de oorlog in Oekraine nu teweegbrengt.
- Geen straaljagers naar Oekraine.
Hoe durft het Westen nog te beweren dat we niet in rechtstreekse oorlog zitten met Rusland en dat ook zo willen houden, terwijl ze er verdomme alles aan doen om te escaleren. Elke dag opnieuw een stapje verder...
- Aan Zelensky duidelijk maken dat toegevingen hoe dan ook nodig zullen zijn om dit conflict te stoppen.
Dankzij de Westerse steun totnogtoe, zal Oekraine als land dit conflict wel overleven. Daar moet Oekraine dankbaar voor zijn.
Maar de illusie dat ze de Donbas en misschien zelfs de Krim toch nog kunnen behouden / terugkrijgen... Daar moeten ze toch stilaan van afstappen (hoe gesterkt ze zich ook voelen na het terugtrekken van de Russische troepen uit andere gebieden eerder in de maand).
Ik zie Putin nog liever een paar kernbommen droppen op Oekraine, dan die regio's zomaar te moeten afgeven.
Dit conflict vormt voor hem een existentiele bedreiging. Als hij met lege handen naar huis gaat, zie ik het hem niet lang meer uithouden in het Kremlin. Hij zal er met andere woorden alles voor doen om toch iets in de wacht te slepen, hoeveel mensenlevens het ook mag kosten aan beide kanten.
-> Geef hem dus zsm die exitmogelijkheid. En dan heb ik het specifiek over het Krim+Donbas, desnoods met dat laatste als (semi) onafhankelijke staat. Aan de andere kant moet Oekraine garanties krijgen in de vorm van een vredesverdrag met Rusland, en een aantal "neutrale" staten zoals Israel en Turkije als "veiligheidshandhavers". En voor Oekraine is er ook nog oog op EU toetreding.
Verder eventueel reparatiebetalingen na een tijdje (in de vorm van "investeringen" uiteraard, zodat Putin gezichtsverlies kan vermijden, of op z'n minst beperken).
Armchair politics uiteraard. Maar het pad dat we nu aan bewandelen zijn is bijzonder gevaarlijk, met als enige garantie
nog veel meer leed. Voor Oekrainers, maar ook voor Europeanen, Afrikanen, gewone Russen, etc.