Général Zantas
Well-known member
Benieuwd of die stad ooit weer heropgebouwd geraakt.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ooit wel. Berlijn, Stalingrad, Grozny, ... zijn maar een aantal voorbeelden van totaal kapotgeschoten grootsteden die zijn heropgebouwd. De vraag is wie dat gaat doen: Kiev of Moskou.
Benieuwd of die stad ooit weer heropgebouwd geraakt.
Ooit wel. Berlijn, Stalingrad, Grozny, ... zijn maar een aantal voorbeelden van totaal kapotgeschoten grootsteden die zijn heropgebouwd. De vraag is wie dat gaat doen: Kiev of Moskou.
De vraag is in hoeverre de Russen die Azovstaalfabriek gaan willen aanvallen. Omsingelen en laten uithongeren is ook een optie, al moet je daar wel een hoop troepen voor inzetten die ze elders nodig hebben.
De schaal van moderne oorlogen is heel anders dan tijdens WOII. Destijds trok een grootmacht ten strijde met een leger van een aantal miljoen, dat is vandaag niet het geval. Helaas blijft de hoeveelheid vernietiging wel groot.De vraag is natuurlijk ook hoeveel (vechtklare) manschappen de verdediging daar nog telt. De schaal zal in elk geval nier groot genoeg zijn voor een Stalingrad-situatie, maar mij lijkt het ook slimmer om ze gewoon uit te hongeren.
Verschil met Stalingrad is dat ze daar langs de Wolga nog steeds troepen en materiaal konden blijven aanvoeren, in Marioepol zitten ze volledig omsingeld en is enkel een luchtbrug met helicopters nog een optie, al is dat ook zelfmoord.Geen idee maar als je kijkt hoe groot die staalfabriek is en de Oekraïners bereid zijn tot de dood te vechten ervoor dan gaan het mss een Stalingrad worden voor de Russen.
Zo zwart-wit vind ik dit niet.Onlangs nog iemand gesproken met een zéér zwart-witte mening: of je blijft volledig uit de oorlog of je gaat volledig mee in de oorlog. De wapenleveringen zijn een "tussenin-oplossing" die het lijden van de bevolking enkel maar vergroot en vooral de zakken vult van de wapenindustrie.
Op het kleine "detail" van kernwapens na, die wat jij voorstelt onmogelijk maken, hoeveel EU-burgers zijn er dan al gestorven door Russische raketten?Zo zwart-wit vind ik dit niet.
Deze houding is vooral goed voor de Amerikanen:
- Rusland totaal verzwakt, economisch en militair
- Europese economie krijgt ook serieuze knauw door leveringsproblemen en vluchtelingen
- US defensie industrie draait weer op volle toeren zonder dat ze zelf daarvoor soldaten moeten verliezen.
China zal het waarschijnlijk ook wel goed vinden als dit wat aansleept.
Menselijke tol in Oekraïne is minder belangrijk...
Als heel de NAVO hier vol in zou gaan, is Rusland waarschijnlijk op minder dan 2 weken op de knieën. We moeten niet Rusland veroveren he, enkel Oekraïne beveiligen! Iedere SAM die vanuit Russisch gebied een vliegtuig boven Oekraïne aanvalt, wordt uitgeschakeld. Andere Russische doelen in Rusland worden niet aangevallen.
Het zal rap gedaan zijn zonder zware escalatie.
En ja, daar gaan ook Belgische militairen bij sterven. En dat is erg, maar zij hebben daarvoor getekend. Burgers niet. Er zijn al genoeg EU burgers gestorven door Russische raketten.
Dat "detail" negeert of minimaliseert hij hier elke 2 dagen ...Op het kleine "detail" van kernwapens na, die wat jij voorstelt onmogelijk maken, hoeveel EU-burgers zijn er dan al gestorven door Russische raketten?
Blijkbaar gebruiken de Russen nu bunker buster bommen, die de kelders penetreren om dan te ontploffen. En dit terwijl ze weten dat er burgers in die kelders en gangen zitten.Het is dat laatste dat probleem is voor de Russen : dan moeten ze veel troepen achterlaten.
Blijkbaar kunnen kleine groepen Oekraïnse soldaten wel buiten de fabriek nog aanvallen doen. Wat dan ook wel maakt dat je ze niet zomaar kan laten doen.
Platbombarderen is ook mogelijkheid maar dan zit je met die tunnelcomplex.
Alles hangt nu af van het russisch offensief : als die vlot loopt dan kan je laten uithongeren. Loopt het stroef of zelfs slecht dan gaan de Russen die bataljons nodig hebben.
9 mei komt eraan en op zich is dat een voordeel voor Oekraïne : de Russen willen een overwinning maar de omstandigheden zijn echt niet goed om nu een grootschalige mechanische aanval te doen.
Ok dan. Russisch vliegtuig boven Ukraine wordt neergehaald door Belgische F16.Zo zwart-wit vind ik dit niet.
- Europese economie krijgt ook serieuze knauw door leveringsproblemen en vluchtelingen
- US defensie industrie draait weer op volle toeren zonder dat ze zelf daarvoor soldaten moeten verliezen.
Menselijke tol in Oekraïne is minder belangrijk...
Als heel de NAVO hier vol in zou gaan, is Rusland waarschijnlijk op minder dan 2 weken op de knieën. We moeten niet Rusland veroveren he, enkel Oekraïne beveiligen! Iedere SAM die vanuit Russisch gebied een vliegtuig boven Oekraïne aanvalt, wordt uitgeschakeld. Andere Russische doelen in Rusland worden niet aangevallen.
Het zal rap gedaan zijn zonder zware escalatie.
En ja, daar gaan ook Belgische militairen bij sterven. En dat is erg, maar zij hebben daarvoor getekend. Burgers niet. Er zijn al genoeg EU burgers gestorven door Russische raketten.
Blijkbaar gebruiken de Russen nu bunker buster bommen, die de kelders penetreren om dan te ontploffen. En dit terwijl ze weten dat er burgers in die kelders en gangen zitten.
vooral goed voor de Amerikanen:Zo zwart-wit vind ik dit niet.
. De bedrijven bestaan hier ook. Luik was quasi de hoofdstad van kleine vuurwapens.Lijkt me logischer dan dat ze gifgas gebruiken. Kleine ruimtes, moeilijk in te nemen, ... Gaat een kernwapen bovendien al die kelders kunnen vernietigen? Gifgas heeft ook precedent en kreeg lauwe reacties. Met kernwapens zal er reactie zijn. Met gifgas kunnen ze de infrastructuur ook nog later hergebruiken - allez als er nog iets staat ondertussen.Ik begin toch te vrezen dat de azov staalfabriek wel eens het doelwit zou kunnen worden van een tactisch kernwapen. Zeker doordat Rusland daar nu al voor een 2e keer een ultimatum gesteld heeft waarbij achteraf dan kan aangegrepen worden dat men wel genoeg gedaan heeft om de escalatie te vermijden.
Lijkt me logischer dan dat ze gifgas gebruiken. Kleine ruimtes, moeilijk in te nemen, ... Gaat een kernwapen bovendien al die kelders kunnen vernietigen? Gifgas heeft ook precedent en kreeg lauwe reacties. Met kernwapens zal er reactie zijn. Met gifgas kunnen ze de infrastructuur ook nog later hergebruiken - allez als er nog iets staat ondertussen.
We zullen het missschien zien binnenkort.Bij vorige melding van chemische wapens was er ook al serieus kritiek van Westerse landen, VK en Frankrijk expliciet gezegd dat als het bevestigd wordt dat het een rode lijn is en gepast zal op gereageerd worden.
Tot op heden nog niet bevestigd maar als er nu weer meldingen van komen dan zie ik toch wel gevolgen ervoor.

Ook een mogelijkheid, maar ik stel me ook de vraag of gifgas wel zal werken door die tunnels en schuilplekken. Het enige wat voor mij vast staat is dat de russen hier zeker niet gaan conventioneel vechten voor de overwinning.Lijkt me logischer dan dat ze gifgas gebruiken. Kleine ruimtes, moeilijk in te nemen, ... Gaat een kernwapen bovendien al die kelders kunnen vernietigen? Gifgas heeft ook precedent en kreeg lauwe reacties. Met kernwapens zal er reactie zijn. Met gifgas kunnen ze de infrastructuur ook nog later hergebruiken - allez als er nog iets staat ondertussen.