Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

FP5ZrTYagAYQKRB

The rally around the flag effect is wederom erg duidelijk. Zelenski stijgt op 2 maanden tijd bijna 60% in approve, terwijl disapprove ook 60% zakt. Zelensky is misschien op dit moment de meest populaire leider in een land.

Dit is ook iets dat je kon zien aan W Bush na 9/11. Volgens peilingen in Rusland neemt de steun voor Poetin ook toe met ongeveer 20%, maar persoonlijk vertrouw ik die peilingen niet 100% gezien veel peilingbureaus deels in handen van de staat zijn en dus ook een "tool" zijn, zeker nu, om publieke opinie te domineren en beïnvloeden.

Hoe dan ook, ongeacht van of die peilingen vervalst zijn of niet, zelfs dan nog is Zelensky van minder populair dan Poetin opgeschoven naar populairder dan Poetin in eigen land.

eap_1.png

De Russische peilingen zijn door Levada Center gedaan.

1200px-George_W_Bush_approval_ratings_with_events.svg.png

En ter vervollediging ook nog even die van Bush meegeven gezien die ook wel wat "war support momentjes" en "rally around the flag" heeft gehad.

Laatst bewerkt:
Ik acht de kans groot dat ze dan het lef hebben om een krachtige bom op Kiev of een andere grootstad te droppen. Na al hun breed uitgesmeerde verliezen van manschappen (voetvolk en generaals) tot hun meest gevreesde materiaal (bootje) zouden ze wel eens kunnen broeden op een strategie om hun gekrenkte eer te herstellen. Misschien als laatste zet als zou blijken dat alle andere strategieën falen, maar ik acht de kans realistisch gezien de omgang met hun eigen kannonenvlees....euh soldaten en het afslachten van Oekraïense burgers.
Als de bom op Kiev (of een andere plaats in Oekraine komt), altijd als het westen terugslaan. Daar ligt de "rode lijn", dan hebben we een CB om de oorlog aan te gaan.

Wij houden ons zo veel mogelijk afzijdig op militair vlak, juist door de "bedreiging" van een kernoorlog. Wanneer kernwapens gebruikt worden, is de kernoorlog begonnen. Dan reageer je als westen. Altijd.

Als ze het lef dus hebben, moeten ze de consequenties voor mij daar ook van voelen. U gooit een bom op Kiev, wij vegen Rusland van de kaart. Duidelijk!

Kernwapens zijn blijkbaar al geen deterrent om genocides te voorkomen, gebruik v. chemische wapens en WOII-achtige slachtpartijen te voorkomen. Integendeel, het sterkt Poetin zelfs aan om dit te doen juist doordat ze garanderen dat wij niet kunnen reageren.

Vanaf er één atoombom valt, zijn wij in oorlog en is de kernoorlog gestart.

Daarom - alles eraan doen - zodat Poetin en zijn clan dit niet in hun hoofd krijgen om dit te doen.

Als de bom op Kiev (of een andere plaats in Oekraine komt), altijd als het westen terugslaan. Daar ligt de "rode lijn", dan hebben we een CB om de oorlog aan te gaan.

Wij houden ons zo veel mogelijk afzijdig op militair vlak, juist door de "bedreiging" van een kernoorlog. Wanneer kernwapens gebruikt worden, is de kernoorlog begonnen. Dan reageer je als westen. Altijd.

Als ze het lef dus hebben, moeten ze de consequenties voor mij daar ook van voelen. U gooit een bom op Kiev, wij vegen Rusland van de kaart. Duidelijk!

Kernwapens zijn blijkbaar al geen deterrent om genocides te voorkomen, gebruik v. chemische wapens en WOII-achtige slachtpartijen te voorkomen. Integendeel, het sterkt Poetin zelfs aan om dit te doen juist doordat ze garanderen dat wij niet kunnen reageren.

Vanaf er één atoombom valt, zijn wij in oorlog en is de kernoorlog gestart.

Daarom - alles eraan doen - zodat Poetin en zijn clan dit niet in hun hoofd krijgen om dit te doen.
Pff , ik hoop echt dat het zover niet komt . Een kernbom is gwn 3de wereldoorlog die start .

Interessant artikel met wat meer duiding over art. 5 van NAVO en dat dit geen vanzelfsprekendheid is en over de houding van Le Pen t.o.v. de NAVO.

Artikel 5 is geen automatisme. Het is niet omdat er bvb een verdwaalde raket in Polen zou landen dat het meteen automatisch "gang" is. Er moet eerst unaniem gestemd worden. Ik dacht dat zoiets in 2001 met Irak ooi gebeurd was en dat de US dan maar met een "coalition of the willing" op invasie getrokken is.

Ik dacht dat zoiets in 2001 met Irak ooi gebeurd was en dat de US dan maar met een "coalition of the willing" op invasie getrokken is.
Dat zat net iets anders. NATO is een puur defensieve alliantie, wat de US in Irak gedaan heeft was iets offensief, en dan is artikel 5 gewoon by default niet van toepassing.

Als er een "verdwaalde"/verdwaalde raket op NATO grondgebied valt, dan kan artikel 5 gewoon ingeroepen worden. Kans is groot dat men eerst Rusland ter verantwoording zal roepen waarom dat voorgevallen is, maar als er geen antwoord komt, of het antwoord stipuleert dat het niet accidenteel is, dan zit het spel waarschijnlijk gewoon op de wagen hoor.

Dat zat net iets anders. NATO is een puur defensieve alliantie, wat de US in Irak gedaan heeft was iets offensief, en dan is artikel 5 gewoon by default niet van toepassing.

Als er een "verdwaalde"/verdwaalde raket op NATO grondgebied valt, dan kan artikel 5 gewoon ingeroepen worden. Kans is groot dat men eerst Rusland ter verantwoording zal roepen waarom dat voorgevallen is, maar als er geen antwoord komt, of het antwoord stipuleert dat het niet accidenteel is, dan zit het spel waarschijnlijk gewoon op de wagen hoor.

Lijkt me onwaarschijnlijk dat men Rusland om uitleg gaan vragen. Het moment dat men de deur voor dergelijke zaken op een kiertje zet is het hek van de dam. Je kan niet van de toppen van de daken schreeuwen dat je elke vierkante centimeter NATO grondgebied gaan verdedigen om dan bij dergelijk incident te zeggen oeps accidents happen.

Vijftig dagen in de oorlog voor het bestaan van hun land en dan komen ze met zo'n dingen op de proppen. Het liedje van Bon Jovi is een referentie naar de beelden aan het begin van de oorlog, waar burgers uit Odessa zandzakjes vullen aan het strand.

Speciaal volk daar in Oekraïne. En ik bedoel speciaal in de positieve zin.

Ondertussen wordt op de Russische staatstelevisie gewoon gezegd dat Rusland tegen de NATO aan het vechten is.

Laatst bewerkt:

Vijftig dagen in de oorlog voor het bestaan van hun land en dan komen ze met zo'n dingen op de proppen. Het liedje van Bon Jovi is een referentie naar de beelden aan het begin van de oorlog, waar burgers uit Odessa zandzakjes vullen aan het strand.

Ondertussen wordt op de Russische staatstelevisie gewoon gezegd dat Rusland tegen de NATO aan het vechten is.

En dan zijn ze nog niet eens tegen gelijk welk navo leger aan het vechten. Wel goed dat ze al durven toegeven op tv dat ze het nooit gaan halen tegen de navo zelf.

En dan zijn ze nog niet eens tegen gelijk welk navo leger aan het vechten. Wel goed dat ze al durven toegeven op tv dat ze het nooit gaan halen tegen de navo zelf.
Die ene man was doodsbang precies dat hij zou opgepakt worden " i wasn't complaining"

Nu ja als ze daar echt geloven dat ze in oorlog zijn met de volledige NATO dan zijn ze dommer dan we dachten maar ik ga ervan uit dat ze een script volgen om intern de bevolking op stang te jagen tegen NATO en alles dat niet Russich is.

Interessant artikel met wat meer duiding over art. 5 van NAVO en dat dit geen vanzelfsprekendheid is en over de houding van Le Pen t.o.v. de NAVO.

Een eventueel referendum over NAVO-toetreding kan gebruikt worden voor veel desinformatie in de tegencampagne als er mogendheden of groepen zijn met belang die eraan winnen om tegen de NAVO te zijn, en dat kan wel een rol spelen als de publieke opinie niet unaniem is.

Mijn probleem met de NAVO is de afhankelijkheid van de VS. Maar onafhankelijkheid van de VS vraagt een nauwe Europese samenwerking en dat is ook al problematisch. Dan heb je een supranationale coördinatie nodig en een geïntegreerde Europese militaire industrie. Er is een schaalvoordeel dat we met zijn allen een F-35 kopen, want zo kunnen we beter op elkaar afstemmen. Er is wel de Eurofighter of de Rafale, maar dat is nog de vorige generatie en er is geen Europese vijfde generatie gevechtsvliegtuig. Gezien de R&D die daarvoor vereist is betwijfel ik dat Europa die zelf gaat produceren op grote schaal.

In feite kan je als Europees NAVO-lid moeilijk zonder Washington. Maar wat als we na Biden weer een Trump krijgen? Gaan we dan weer "wakker geschud" worden, voor de zoveelste keer?

Een Backfire boven Mariupol. Strategische supersonische bommenwerper in plain sight. Een TU-160 Blackjack werd in het begin van het conflict gebruikt voor stand off aanvallen, maar daar blijft het voorlopig bij. Los van waar het voor wordt gebruikt: indrukwekkend ding wel.

Laatst bewerkt:
Mijn probleem met de NAVO is de afhankelijkheid van de VS. Maar onafhankelijkheid van de VS vraagt een nauwe Europese samenwerking en dat is ook al problematisch. Dan heb je een supranationale coördinatie nodig en een geïntegreerde Europese militaire industrie. Er is een schaalvoordeel dat we met zijn allen een F-35 kopen, want zo kunnen we beter op elkaar afstemmen. Er is wel de Eurofighter of de Rafale, maar dat is nog de vorige generatie en er is geen Europese vijfde generatie gevechtsvliegtuig. Gezien de R&D die daarvoor vereist is betwijfel ik dat Europa die zelf gaat produceren op grote schaal.

In feite kan je als Europees NAVO-lid moeilijk zonder Washington. Maar wat als we na Biden weer een Trump krijgen? Gaan we dan weer "wakker geschud" worden, voor de zoveelste keer?

Een Backfire boven Mariupol. Strategische supersonische bommenwerper in plain sight. Een TU-160 Blackjack werd in het begin van het conflict gebruikt voor stand off aanvallen, maar daar blijft het voorlopig bij. Los van waar het voor wordt gebruikt: indrukwekkend ding wel.

"afhankelijkheid van de VS."
Er is een vrij grote wapenindustrie in Europa. Quasi alles van wapens kan binnen Europa en Azië geproduceerd worden.
Van Airbus, Saab, FN tot Turkse drones. De Fransen hebben een carrier gebouwd, begot.

De afhankelijkheid is vooral omdat de VS veruit de grootste slagkracht heeft en Europese landen niet graag betalen voor defensie.

Offensief in het oosten zou begonnen zijn. Zeer benieuwd naar wat er te gebeuren staat
Sowieso weinig goed voor de burgerbevolking die daar achtergebleven is.

Onlangs nog iemand gesproken met een zéér zwart-witte mening: of je blijft volledig uit de oorlog of je gaat volledig mee in de oorlog. De wapenleveringen zijn een "tussenin-oplossing" die het lijden van de bevolking enkel maar vergroot en vooral de zakken vult van de wapenindustrie.

Russia deploys its most powerful jamming communication system Murmansk-BN in Ukraine

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan