Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Maar, ik snap het niet.
Er was toch gewoon een brandje uitgebroken op die boot volgens diezelfde media?
Er waren toch geen Oekraïense raketten?
Net zoals het brandstofdepot dat in brand vloog omdat 2 soldaten aan het roken waren. Had Oekraïne toch ook niets mee te maken?

Russen zijn zelden het meest geliefde volk van Europa geweest. Russofobie heeft altijd wel bestaan in het Westen, al gaat het vaak om iets onschuldigs als het feit dat de slechterik vaak een Rus is. Historicus Timothy Snyder heeft in 2010 een boek geschreven over de "Bloedlanden" in Oost-en Centraal-Europa, die post-Sovjetruimte waar al heel lang leed is en niet enkel door de Russen maar ook onderling. Tussen Oekraïne en Polen is er ook een zeer bloederig verleden, bijvoorbeeld.

Maar dat deze oorlog een serieuze deuk gaat geven op het imago van Rusland staat inderdaad buiten kijf. Koude Oorlog 2.0 zal het pas zijn als de vrede terugkeert en er een nieuw IJzeren Gordijn neerdaalt over Europa, maar dan spreken we van een Rusland waarin Poetin blijft zitten tot hij de kroon overdraagt. Geen idee wie daar in de coulissen staat te wachten of dat er iets helemaal anders kan gebeuren.
Check ook het boek Reel Bad Arab: How Hollywood villifies a people van Jack Shaheen en de gelijknamige documentaire.

Hier een interview met de auteur:

Toch gek om in dat station te staan en een heel arsenaal aan rakettenwerpers te zien voorbijrollen. Ik vind het al indrukwekkend om een tank te zien op een oplegger, dit is andere koek.

Vroeger deden ze nog geregeld schietoefeningen in Lombarsijde. In mijn tijd waren dat met nog veel tanks en dergelijke. Die werden ook niet vervoerd op trailers maar reden laatste stuk naar daar. Dan voel je ze gewoon aankomen voor je ze hoorde en zag.
Dus wel zeer indrukwekkend. Dan hoorde je dagen nadien veel gedonder :)

Nu het zinken van de Moskva is blijkbaar heel hard aangekomen in Rusland. Ze hebben het wel zelf gezocht maar zo zien de Russen het niet.

Ik blijf het moeilijk vinden om te geloven dat dit soort onzin representatief is op een of andere manier.

Vooral die oude kerel is volledig krankzinnig... Een 'speciale militaire operatie' opzetten om o.a. Marioepol met de grond gelijk te maken, en als uw vijand dan reageert door uw oorlogsschip te doen zinken: ze hebben ons aangevallen, casus belli! :unsure:
Diene pee is precies een soort Russische professor Gobelijn uit Jommeke maar dan met nog een veel groteren hoek af begot.. :unsure:

Maar, ik snap het niet.
Er was toch gewoon een brandje uitgebroken op die boot volgens diezelfde media?
Er waren toch geen Oekraïense raketten?
Net zoals het brandstofdepot dat in brand vloog omdat 2 soldaten aan het roken waren. Had Oekraïne toch ook niets mee te maken?
Het is platbombarderen (ongelukkige woordkeuze, maar zo is het wel) met foute informatie, totale destabilisatie, waardoor de ontvanger gewoon niet meer weet wat waar is en wat niet. Dat komt rechtstreeks uit George Orwell z'n 1984, maar is al ouder dan dat ook. En daarna ook gehanteerd door heel veel anderen, waarvan Trump recent het beste voorbeeld is.

De firehose of falsehood. Gewoon alles op een hoop smijten, dan ga jij als een schlemiel gaten prikken in de ene leugen, maar ondertussen zijn ze al van mening veranderd en hebben ze al over het tegengestelde standpunt een leugen. Of zijn ze zelfs daar al aan voorbij. Er is geen beginnen aan om dat te ontkrachten, en elke leugen leeft veel langer dan een uitgediepte waarheid. Dat is zeker waar op Twitter en andere kanalen. Daarom dat die "fact checking" niks uithaalt, en het gewoon een pure ban hoort te zijn op dat soort berichten en media.

Het is platbombarderen (ongelukkige woordkeuze, maar zo is het wel) met foute informatie, totale destabilisatie, waardoor de ontvanger gewoon niet meer weet wat waar is en wat niet. Dat komt rechtstreeks uit George Orwell z'n 1984, maar is al ouder dan dat ook. En daarna ook gehanteerd door heel veel anderen, waarvan Trump recent het beste voorbeeld is.

De firehose of falsehood. Gewoon alles op een hoop smijten, dan ga jij als een schlemiel gaten prikken in de ene leugen, maar ondertussen zijn ze al van mening veranderd en hebben ze al over het tegengestelde standpunt een leugen. Of zijn ze zelfs daar al aan voorbij. Er is geen beginnen aan om dat te ontkrachten, en elke leugen leeft veel langer dan een uitgediepte waarheid. Dat is zeker waar op Twitter en andere kanalen. Daarom dat die "fact checking" niks uithaalt, en het gewoon een pure ban hoort te zijn op dat soort berichten en media.
Eén woord: Maskirovka. Bestaat in Rusland al sinds het begin van de 20ste eeuw, al zijn er historische antecedenten, maar dat zorgt er ook wel voor dat de korrel zout waarmee je Russische berichtgeving moet nemen wel heel zwaar begint door de wegen. Hersengymnastiek voor gevorderden die deze "speciale militaire operatie" nog met hand en tand willen verdedigen.

Zelfs het Orwelliaans concept 'doublethink' begint toepasbaar te worden.

Dubbeldenk (ook wel: dubbeldunk; Engels: doublethink) is een activiteit van gewone mensen waarbij zij gelijktijdig twee elkaar uitsluitende gedachten als correct en legitiem volgens eigen moraal accepteren. Dubbeldenk is gerelateerd aan, maar is niet hetzelfde als hypocrisie en neutraliteit. Een tegenovergesteld begrip is cognitieve dissonantie, waarbij tegenstrijdige gedachten een conflict in de geest veroorzaken. Dubbeldenk heeft als kenmerk dat er geen cognitieve dissonantie voorkomt.

De term dubbeldenk werd geïntroduceerd door George Orwell in zijn dystopische roman 1984. Dubbeldenk is een onderdeel van nieuwspraak. In de roman is de oorsprong van dubbeldenk in de doorsnee burger onbekend, maar het zou een resultaat kunnen zijn van Big Brothers hersenspoelprogramma's. De roman beschrijft hoe mensen nieuwspraak en dubbeldenk leren als gevolg van groepsdruk, vanuit een verlangen om "erbij" te horen, of om meer status binnen de Partij te krijgen (om als een loyaal Partijlid te worden gezien). In de roman is het herkennen en duiden van een tegenstrijdigheid in de context van Partij programma's en doctrine gelijk aan godslastering en kan disciplinaire acties als gevolg hebben.
(wikipedia)

a) dat schip is per ongeluk gezonken o.w.v. een brand
b) we moeten terugslaan omdat het gezonken schip een casus belli is

a en b zijn tegenstrijdig, maar beiden correct :poop:

en nog wel wat voorbeelden, zoals
a) Oekraïne is geen land, en het zit vol met nazi's
b) Oekraïners dat zijn onze broeders

a) de oorlog verloopt volledig volgens plan
b) we trekken ons terug uit Kiev, ontslaan de generaal en stellen een nieuwe aan

Laatst bewerkt:
Zelfs het Orwelliaans concept 'doublethink' begint toepasbaar te worden.

(wikipedia)

a) dat schip is per ongeluk gezonken o.w.v. een brand
b) we moeten terugslaan omdat het gezonken schip een casus belli is

a en b zijn tegenstrijdig, maar beiden correct :poop:

en nog wel wat voorbeelden, zoals
a) Oekraïne is geen land, en het zit vol met nazi's
b) Oekraïners dat zijn onze broeders

a) de oorlog verloopt volledig volgens plan
b) we trekken ons terug uit Kiev, ontslaan de generaal en stellen een nieuwe aan
Beetje offtopic, maar net zoals in 1984, is iedereen hier constant de vijand en de bondgenoot tegelijk. Eastasia is de bondgenoot en dat is nooit anders geweest, en even later de vijand en dat is evenzeer nooit anders geweest. Iets anders denken is fout.

Wat gaat er dan veranderen?
Edit: mobilisatie: wettelijk kan Putin dan soldaten oproepen en naar het front sturen.
Ik acht de kans groot dat ze dan het lef hebben om een krachtige bom op Kiev of een andere grootstad te droppen. Na al hun breed uitgesmeerde verliezen van manschappen (voetvolk en generaals) tot hun meest gevreesde materiaal (bootje) zouden ze wel eens kunnen broeden op een strategie om hun gekrenkte eer te herstellen. Misschien als laatste zet als zou blijken dat alle andere strategieën falen, maar ik acht de kans realistisch gezien de omgang met hun eigen kannonenvlees....euh soldaten en het afslachten van Oekraïense burgers.

Ik acht de kans groot dat ze dan het lef hebben om een krachtige bom op Kiev of een andere grootstad te droppen. Na al hun breed uitgesmeerde verliezen van manschappen (voetvolk en generaals) tot hun meest gevreesde materiaal (bootje) zouden ze wel eens kunnen broeden op een strategie om hun gekrenkte eer te herstellen. Misschien als laatste zet als zou blijken dat alle andere strategieën falen, maar ik acht de kans realistisch gezien de omgang met hun eigen kannonenvlees....euh soldaten en het afslachten van Oekraïense burgers.
Ik begin ook wel voor zoiets te vrezen ja. Denk eerder aan een hele hoop raketten dan 1 grote bom, maar voor de inwoners zal het niet veel uitmaken.
Vrees zelfs dat dat voor de komende dagen kan zijn. Tegen 9 mei moet hij iets op de parade in Moskou kunnen tonen.
"Als we Kyiv niet kunnen veroveren, maken we het met de grond gelijk!"

Bij 'Moskva' moet ik spontaan terugdenken aan deze onvervalste Russische techno-klassieker

:music:

Eens benieuwd of er de komende dagen beelden of meer nieuws over de bemanning opduikt.

Ik snap niet dat mensen durven beweren dat dit koude oorlog 2.0 is. Imo was de rus ten tijde van de koude oorlog wat minder gewelddadig tegenover het westen.

In feite als je het keizerrijk (wat ook een beetje een "vijand" was maar dan minder acute vijand, maar gewoon een autoritaire wereldmacht was) vergelijkt met de USSR werd gevolgd door een instabiele democratie en vervolgens een beleid dat compleet waanzin en niet humanistisch was (de nazi's), zie je wel wat analoog wat hier gebeurt met Rusland. Na de val van de USSR verliest men de status als wereldmacht, en leidt dat tot een soort nostalgie van toen, niet voor het communisme maar echt door hoe groots Rusland toen was. Ik denk dat velen spijt hebben van hoe "relatief soft" de USSR wel niet was. Met de USSR viel te praten, met dit Rusland niet. Yeltsin is dan een soort incapabele overgangsleider, beetje vergelijkbaar met Von Hindenburg. Maar zelf absoluut ook achteraf gezien een slecht figuur.

Ik heb respect voor de USSR en de sovjetcultuur, absoluut. Maar naar dit Rusland kijk ik met afschuw. Er zijn weinig zaken die wel goed gaan in dit Rusland, terwijl de USSR wel kan uitpakken met het eerste land dat abortus legaliseerde en vooruitstrevend in vrouwenrechten (vooraleer Stalin het weer afnam, en Khroeschnev dit opnieuw invoerde. Onder Poetin door een dalende toename v/d bevolking is de wetgeving weer strenger worden.

Verder kan het uitpakken met supergoed onderwijs, door de snelle stijging van geletterdheid tijdens de overgang van het tsarenrijk en hoofdzakelijk agrarisch karakter van Rusland tot het land dat als eerste een mens in een baan rond de ruimte zou sturen en tot het Maanproject eigenlijk altijd de VS te snel af was in de Space Race. De VS heeft trouwens veel te danken aan Duitse ex-nazi wetenschappers zoals Von Braun en kennis opgedaan daar. Zonder die import van die wetenschappers had het wat langer geduurd vooraleer een macht een man op de maan zou zetten.

En de USSR heeft ook gevochten voor "bevrijding" in Oost-Europa van de nazi's hoewel sommige Oost-Europeanen dat terecht anders zullen zien. Maar zonder de USSR (en evt. een Russisch tsarenrijk en ondanks de purges van Stalin) hadden de nazi's het een stuk makkelijker in het oosten gehad en zou Europa bevrijden moeilijker geweest zijn, eventueel stalemate tussen VS-VK en Duits gedomineerd Europees vasteland.

Tegenover andere mogendheden heeft men eigenlijk weinig misdaan. In de eigen warschaupactzone heeft men wel revoluties met veel geweld en harde hand terug slaan in bepaalde Warschaupactlanden, en de misdaden onder Stalin natuurlijk (genocide, Holodomor, purges, schrikbewind, etc.). Maar eerder een binnenlandse autocraat/typische dictator. Zo hebben we er helaas veel gehad. En verder praat ik over de USSR, niet over andere communistische landen.

Poetin is zeker van een andere aard dan elke post-Stalin leider. Na Stalin viel er absoluut te praten met elke sovjetleider en voor leiders als Chroestjsjov en Gorbatsjov heb ik veel respect. Dat is voor Poetin (en zijn clan) absoluut niet het geval. De wereld heeft de val v/h communisme gevierd, en wat betreft Rusland zijn ze nog veel dieper gezakt dan toen, en staan we verder weg dan ooit van een ideale wereld.

Rusland verder heeft in zeer snel tempo geïndustrialiseerd, maar heeft nooit een democratische traditie gehad. Deels ook waarom de democratie in de jaren '90 of de poging tot gewoon faalt, en achter de schermen hadden vele machthebbers zich al voorbereid op de revanche. Als je niet akkoord gaat met Rusland vandaag = nazi analogie, dan is de democratie van jaren '90 wel zeer vergelijkbaar met de Weimarrepubliek: een democratie die van het begin gedoemd was om te mislukken. En staat alles in het teken om terug de macht te worden wat het ooit was (wat bij de nazi's ook was bij het Duitsland van voor WO1: het keizerrijk) te beginnen met het verenigen van Duitse-meerderheidgebieden (wat men bij de nazi's ook deed: Sudetenland, Oostenrijk, etc.)

Wat betreft de USSR vandaag, die rol lijkt China overgenomen te hebben, hoewel enkel communistisch in naam maar wel qua wereldmacht en tegenhefboom tegen het westen/Amerikanen en qua internationaal diplomatisch, maar binnenlands autoritair wel zeker wat gemeen met de USSR van weleer.

Laatst bewerkt:

Wat gelooft men eigenlijk in Rusland, dat zij kunnen doen wat ze willen en andere landen maar moeten luisteren. Het is tijd dat de VS en de NAVO eens antwoord in de stijl van de soldaten op Zmiinyi antxoorden. Go fuck yourself. Jezus mina, hoe kan het kremlin nog meer geloven dat de evenaar door hun gat loopt.

Ik hoop dat Oekraïne snel Reapers van General Atomics gaat verkrijgen.
Dat kan het tij snel doen keren.
Geen slecht woord over de Barayktar, maar een Reaper kan heel wat meer, vooral ook verder aanvallen.
Dan moet Rusland zich al ver gaan terugtrekken om veilig te zitten.
Ik hoop eigenlijk dat ze eigenlijk al heel stilletjes aangekomen zijn en we morgenochtend over een serieuze succesvolle aanval lezen.
Ik hoop gewoon dat het kremlin echt wel beseft dat ze geen kernwapen moeten gebruiken op een land van de Europese Unie.
(Ik spreek nu niet over Oekraïne zoals hierboven)

Want stel dat ze in het nauw gedreven, morgen ineens een kernwapen zouden gebruiken en afvuren op Polen bijvoorbeeld, wat dan?
Wat zou er dan volgen als tegenreactie?

Hier is daar blijkbaar een artikel over (datum vandaag)
Atoombom droppen op Europees grondgebied zou zelfmoord zijn voor Poetin

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan