Ik snap niet dat mensen durven beweren dat dit koude oorlog 2.0 is. Imo was de rus ten tijde van de koude oorlog wat minder gewelddadig tegenover het westen.
In feite als je het keizerrijk (wat ook een beetje een "vijand" was maar dan minder acute vijand, maar gewoon een autoritaire wereldmacht was) vergelijkt met de USSR werd gevolgd door een instabiele democratie en vervolgens een beleid dat compleet waanzin en niet humanistisch was (de nazi's), zie je wel wat analoog wat hier gebeurt met Rusland. Na de val van de USSR verliest men de status als wereldmacht, en leidt dat tot een soort nostalgie van toen, niet voor het communisme maar echt door hoe groots Rusland toen was. Ik denk dat velen spijt hebben van hoe "relatief soft" de USSR wel niet was. Met de USSR viel te praten, met dit Rusland niet. Yeltsin is dan een soort incapabele overgangsleider, beetje vergelijkbaar met Von Hindenburg. Maar zelf absoluut ook achteraf gezien een slecht figuur.
Ik heb respect voor de USSR en de sovjetcultuur, absoluut. Maar naar dit Rusland kijk ik met afschuw. Er zijn weinig zaken die wel goed gaan in dit Rusland, terwijl de USSR wel kan uitpakken met het eerste land dat abortus legaliseerde en vooruitstrevend in vrouwenrechten (vooraleer Stalin het weer afnam, en Khroeschnev dit opnieuw invoerde. Onder Poetin door een dalende toename v/d bevolking is de wetgeving weer strenger worden.
Verder kan het uitpakken met supergoed onderwijs, door de snelle stijging van geletterdheid tijdens de overgang van het tsarenrijk en hoofdzakelijk agrarisch karakter van Rusland tot het land dat als eerste een mens in een baan rond de ruimte zou sturen en tot het Maanproject eigenlijk altijd de VS te snel af was in de Space Race. De VS heeft trouwens veel te danken aan Duitse ex-nazi wetenschappers zoals Von Braun en kennis opgedaan daar. Zonder die import van die wetenschappers had het wat langer geduurd vooraleer een macht een man op de maan zou zetten.
En de USSR heeft ook gevochten voor "bevrijding" in Oost-Europa van de nazi's hoewel sommige Oost-Europeanen dat terecht anders zullen zien. Maar zonder de USSR (en evt. een Russisch tsarenrijk en ondanks de purges van Stalin) hadden de nazi's het een stuk makkelijker in het oosten gehad en zou Europa bevrijden moeilijker geweest zijn, eventueel stalemate tussen VS-VK en Duits gedomineerd Europees vasteland.
Tegenover andere mogendheden heeft men eigenlijk weinig misdaan. In de eigen warschaupactzone heeft men wel revoluties met veel geweld en harde hand terug slaan in bepaalde Warschaupactlanden, en de misdaden onder Stalin natuurlijk (genocide, Holodomor, purges, schrikbewind, etc.). Maar eerder een binnenlandse autocraat/typische dictator. Zo hebben we er helaas veel gehad. En verder praat ik over de USSR, niet over andere communistische landen.
Poetin is zeker van een andere aard dan elke post-Stalin leider. Na Stalin viel er absoluut te praten met elke sovjetleider en voor leiders als Chroestjsjov en Gorbatsjov heb ik veel respect. Dat is voor Poetin (en zijn clan) absoluut niet het geval. De wereld heeft de val v/h communisme gevierd, en wat betreft Rusland zijn ze nog veel dieper gezakt dan toen, en staan we verder weg dan ooit van een ideale wereld.
Rusland verder heeft in zeer snel tempo geïndustrialiseerd, maar heeft nooit een democratische traditie gehad. Deels ook waarom de democratie in de jaren '90 of de poging tot gewoon faalt, en achter de schermen hadden vele machthebbers zich al voorbereid op de revanche. Als je niet akkoord gaat met Rusland vandaag = nazi analogie, dan is de democratie van jaren '90 wel zeer vergelijkbaar met de Weimarrepubliek: een democratie die van het begin gedoemd was om te mislukken. En staat alles in het teken om terug de macht te worden wat het ooit was (wat bij de nazi's ook was bij het Duitsland van voor WO1: het keizerrijk) te beginnen met het verenigen van Duitse-meerderheidgebieden (wat men bij de nazi's ook deed: Sudetenland, Oostenrijk, etc.)
Wat betreft de USSR vandaag, die rol lijkt China overgenomen te hebben, hoewel enkel communistisch in naam maar wel qua wereldmacht en tegenhefboom tegen het westen/Amerikanen en qua internationaal diplomatisch, maar binnenlands autoritair wel zeker wat gemeen met de USSR van weleer.