Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Laten we het hopen, dan kan de huidige Tsaar binnenkort ook afgevoerd worden.
En ineens zijn hulpjes in Tsjetsjenië en Belarus ook. Als Putin valt, gaan die ook snel vallen.

Rusland dreigt nu opnieuw met kernwapens bij uitbreiding van de NAVO.
Lijkt het enige te zijn wat ze nog hebben om mee te dreigen.
Hoewel ik me afvraag in hoeverre die wel werken gezien de geldtekorten en corruptie.
Ik denk soms (beetje hoopvol) dat de Russen meer schrik moeten hebben van het lanceren van een hun raketten dan wij.

Fun fact :
En ineens zijn hulpjes in Tsjetsjenië en Belarus ook. Als Putin valt, gaan die ook snel vallen.

Lijkt het enige te zijn wat ze nog hebben om mee te dreigen.
Hoewel ik me afvraag in hoeverre die wel werken gezien de geldtekorten en corruptie.
Ik denk soms (beetje hoopvol) dat de Russen meer schrik moeten hebben van het lanceren van een hun raketten dan wij.

Is het wel een effectief dreigement : de Oostzee was kernwapenvrij : dat is toch relatief gezien de range van kernwapens :)
Het is niet alsof Finland en Zweden niet in bereik lag van Russische kernwapens.

Fun fact :

Is het wel een effectief dreigement : de Oostzee was kernwapenvrij : dat is toch relatief gezien de range van kernwapens :)
Het is niet alsof Finland en Zweden niet in bereik lag van Russische kernwapens.

Litouwen is niet onder de indruk, in ieder geval:
De Litouwse minister van Defensie reageerde meteen na de uitspraken van Medvedev. 'Er zijn al kernwapens in de Baltische regio', zei hij. Onder meer in de Russische exclave Kaliningrad staan volgens hem kernwapens opgesteld. 'Dat was zelfs al zo voor de oorlog in Oekraïne', zegt hij. 'Nu gebruiken ze het als een bedreiging.' De premier van Litouwen is ook niet meteen onder de indruk. 'De Russische militaire dreiging, zelfs de nucleaire, is niets nieuws.'
(bron: De Standaard liveblog van vandaag)

Even nog wat meer info over de Moskva. Een artikel van Forbes van januari:

Komt misschien wat lyrisch over, als geschreven door een fanboy. Maar was dus wel serieus schip:
She packs 16 fixed launchers for P-1000 anti-ship missiles with a range of 300 miles, vertical tubes for 64 S-300 air-defense missiles with a range of 56 miles, rail launchers for 40 Osa missiles for aerial self-defense plus a bevy of guns—twin 130-millimeter guns that can hit targets 15 miles away plus self-defense guns. Torpedo tubes and a helicopter round out her capabilities.
En een vervolgartikel over deze aanval van dezelfde auteur:
If the Ukrainians really did hit Moskva with a Neptune or two, it means they first managed to cobble together, man and deploy at least one complete battery with all its supporting systems—all in the middle of a devastating war.
It also means they fed accurate targeting data to the battery, via a drone, land-based radar or some other sensor. None of this is easy, but it’s certainly possible.

Armstoelgeneraal Avi maar het valt mij op dat de Russische zeemacht met een gelijkaardig probleem zit als de Russische luchtmacht. Het Pentagon heeft al na enkele weken geconcludeerd dat die takken van de Russiche strijdkrachten niet of bijna niet in staat zijn om gecoördineerde operaties op grote schaal uit te voeren.

We zien sorties van zeer kleine groepjes gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers. En nu dus blijkbaar ook operaties met een hun schepen van de eerste rang die op individuele basis lijken te worden ingezet. Een slagschip afleiden met een drone en het tegelijk beschieten met kruisraketten? Waar zijn de begeleidende schepen? Waar is de gecoördineerde luchtafweer?

Ter vergelijking; de Amerikanen hebben in de eerste Golfoorlog honderden vliegtuigen tegelijkertijd en op grote schaal laten samenwerken.
Een beetje hetzelfde verhaal als vaker verteld in dit topic: Rusland en de Sovjet-Unie hebben geen grootschalige conventionele oorlogen gevoerd sinds 1945. Berlijn, Boedapest en Praag waren opstanden. Tsjetjenië en Afghanistan waren eerder guerilla-oorlogen (daarmee vergeleken was zelfs Vietnam conventioneler) en Georgië was zeer kleinschalig. Syrië is vooral een zaak van de luchtmacht. De VS had met Korea, Vietnam en de Golfoorlogen haar volledige arsenaal kunnen inzetten en daarmee een ontplooiing van een combined arms op het hoogste niveau. Oekraïne is de eerste ontmoeting met combined arms op hoog niveau sinds WOII. En daar moet je ook nog de Maskirovka bij bedenken en de antecedent van het Potemkinleger: je moet vooral doen alsof je een groot sterk leger hebt waar iedereen schrik voor heeft.

De VS heeft altijd al een hoger militair budget gehad en heeft als zowat enige land na de WOII de mogelijkheid tot force projection via carrier task groups. Rusland heeft dan wel Admiral Kuznetzov maar dat is een beetje een zorgenkindje en vergeet ook niet dat de grootste Russische schepen werden gemaakt in Oekraïne. Het vlaggenschip van de Noordelijke Vloot is de Pjotr Veliky, een Kirov-klasse slagkruiser dat maar liefst 250 meter lang is en eigenlijk de moderne variant is van het slagschip, dus een stuk groter dan het vlaggenschip Moskva (Slava-klasse) van de Zwarte Zeevloot. Van die klasse hadden de Russen er vier, maar ze hebben er twee moeten schrappen omdat die dingen nu eenmaal peperduur zijn. Een ervan, de Admiral Nakhimov, wordt momenteel gerefit aan een geschatte prijs van 1 miljard dollar.

Rusland heeft wel projecten om "supervliegdekschepen" van het kaliber Nimitz te bouwen, maar dat is niet meer dan een prestigezaak dat het niet kan waarmaken. Bovendien heeft Rusland zeer weinig ervaring daarin, de Amerikanen des te meer. Dat is ook de reden waarom de Russen des te feller inzetten op hypersonische "carrier killers". Een andere manier om een Amerikaans vliegdekschip te doen zinken is oververzadiging van het luchtafweersysteem van zo'n carrier task force, net zoals Hamas dat probeert te doen met de Iron Dome.

Even nog wat meer info over de Moskva. Een artikel van Forbes van januari:

Komt misschien wat lyrisch over, als geschreven door een fanboy. Maar was dus wel serieus schip:

En een vervolgartikel over deze aanval van dezelfde auteur:
Rusland heeft ondertussen bevestigd dat hij gezonken is
Volgens Rusland door een brand aanboord waardoor munitie op het schip ontploft is :)

Laatst bewerkt:

Volgens Rusland door een brand aanboord waardoor munitie op het schip ontploft is :)

Sta me nu even toe om niets van waarde toe te voegen aan dit topic behalve een goeie vette Slava Ukraini !!

Zo'n schip pakken met één drone en 6(?) raketten is meesterlijke planning en uitvoering. Eigenlijk best waanzinnig.

Ik moet ook toegeven dat ik door dit bericht goed gezind wordt. Zal het de oorlog fundamenteel doen keren? Waarschijnlijk niet, maar het is verdorie toch een mooie overwinning. Dat schip teistert sinds begin van de oorlog Oekraïne, bedreigt Odessa en terroriseert het Zuiden van het land.

Het is een boost in het moraal voor UKR en een dreun voor de Russen!

Slava Ukraini!

Vladimir Putin loses 40TH high-ranking officer in latest blow to Russian forces

As Russia's bloody invasion of Ukraine reaches its 50th day of fighting, the Kremlin has reportedly lost its 40th high-ranking officer, Lieutenant Colonel Denis Mezhuev

Ook goed.

Maar nog te weinig. :sneaky:

+
This comes as a Russian Black Sea flagship has been sunk after being struck in a missile attack, according to a Ukrainian official.

Unconfirmed reports say 300 Russian sailors who were aboard have died.

Blub

Laatst bewerkt:
Ik kan toch moeilijk geloven hoe de Russen dit kunnen volhouden om dit een "speciale operatie" te noemen met het aantal verliezen dat ze leiden.

Putin zit daar op zijn gemakje zijn ruimteagentschap te bezoeken terwijl ze relatief grote verliezen aan het lijden zijn.
Je kan zolang claimen dat je wilt dat alles "volgens plan gaat" maar als je dan je vlaggenschip verliest in praktisch je achtertuin, dan moet er toch een paar alarmlichtjes toch branden uiteindelijk bij de gewone Russische soldaat/bevolking?

Ik denk dat de beslissingen in Zweden en Finland, rond het lid worden van de Nato, deze week ook een zwaar verlies voor Poetin zijn.
Rusland heeft helemaal geen controle meer over de Baltische zee. De Nato wordt terug afgestoft, defensie investeringen zullen in de EU ook opnieuw toenemen.

Ik denk dat de beslissingen in Zweden en Finland, rond het lid worden van de Nato, deze week ook een zwaar verlies voor Poetin zijn.
Rusland heeft helemaal geen controle meer over de Baltische zee. De Nato wordt terug afgestoft, defensie investeringen zullen in de EU ook opnieuw toenemen.

De grote vraag is of hij en zijn haviken rationeel genoeg zijn om te beseffen dat ze hun hand overspeeld hebben. Ik vrees ergens dat hij en zijn bende malloten een pad ingeslagen zijn waar ze niet meer van kunnen afwijken, omdat dat het einde van hun macht zoals ze het kennen zou betekenen.

Ik heb het nare gevoel dat ze het steeds verder op de spits gaan drijven en we een koude oorlog 2.0 op ons bord krijgen.

200.gif

Mariupol is toch de vestiging van het Azov-bataljon? Gelet op het feit dat hun bestaan voor Rusland de reden was om Oekraine aan te vallen, zou het vreemd zijn als ze zich overgeven want die gaan gegarandeerd gefolterd worden tot ze dansen naar de pijpen van Ome Poetin en alles publiekelijk bevestigen over hun "monsterdaden".
Volgens mij had je in Mariupol nog 2 "groepen", de 36th marine brigade en het Azov-bataljon. het 36th was volledig afgesloten en heeft getracht zich bij Azov te voegen voor de verdediging. Mij lijkt het alsof ze toen de "keuze" gelaten hebben, "surrender to the Russians" of mee naar Azov tot "last man standing" Blikbaar zit het Azov-bataljon enkel nog "Azovstal" fabriek, een imense staalfabriek in de haven. Link en Link
Ik kan toch moeilijk geloven hoe de Russen dit kunnen volhouden om dit een "speciale operatie" te noemen met het aantal verliezen dat ze leiden.

Putin zit daar op zijn gemakje zijn ruimteagentschap te bezoeken terwijl ze relatief grote verliezen aan het lijden zijn.
Je kan zolang claimen dat je wilt dat alles "volgens plan gaat" maar als je dan je vlaggenschip verliest in praktisch je achtertuin, dan moet er toch een paar alarmlichtjes toch branden uiteindelijk bij de gewone Russische soldaat/bevolking?
Is er trouwens iemand die ergens "een beetje objectief" kan terugvinden hoeveel verliezen er bij het Oekraiens leger al zijn? Niet dat deze een keuze hebben natuurlijk, ongeacht hun verliezen, maar precies weet Oekraine beter hoeveel Russische verliezen er zijn dan in eigen rangen. Zal uiteraard allemaal met "propaganda" en het hooghouden van de moraal te maken hebben maar het enige dat ik kan terugvinden zijn cijfers van een paar weken geleden.

Volgens mij had je in Mariupol nog 2 "groepen", de 36th marine brigade en het Azov-bataljon. het 36th was volledig afgesloten en heeft getracht zich bij Azov te voegen voor de verdediging. Mij lijkt het alsof ze toen de "keuze" gelaten hebben, "surrender to the Russians" of mee naar Azov tot "last man standing" Blikbaar zit het Azov-bataljon enkel nog "Azovstal" fabriek, een imense staalfabriek in de haven. Link en Link

Is er trouwens iemand die ergens "een beetje objectief" kan terugvinden hoeveel verliezen er bij het Oekraiens leger al zijn? Niet dat deze een keuze hebben natuurlijk, ongeacht hun verliezen, maar precies weet Oekraine beter hoeveel Russische verliezen er zijn dan in eigen rangen. Zal uiteraard allemaal met "propaganda" en het hooghouden van de moraal te maken hebben maar het enige dat ik kan terugvinden zijn cijfers van een paar weken geleden.
Er is inderdaad weinig informatie te vinden over de Oekraïense verliezen. Oryx houdt die verliezen wel bij, maar dat zijn enkel bevestigde verliezen met beeldmateriaal en ik denk dat die input niet vanuit Russische kant komt dus dat geeft een vertekend beeld. Ongetwijfeld heeft Rusland zeer veel materiaal verloren - al zijn hun voorraden aan militaire hardware aanzienlijk en is het vooral aan de kant van Oekraïne aan de krappe kant. Recent nog een artikel gelezen dat de Oekraïne luchtmacht geen verouderde MIGs wil, maar moderner materiaal al lijkt het me niet waarschijnlijk dat ze eventjes een aantal F-15's of F-35's mogen leasen.

Terug
Bovenaan