Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik zag een tweet passeren waarin stond dat Hongarije toch in roebels wil betalen, zoals Putin eist. Iemand die dat bevestigen?

Ik zag een tweet passeren waarin stond dat Hongarije toch in roebels wil betalen, zoals Putin eist. Iemand die dat bevestigen?
Wordt ook gezegd in De Standaard liveblog over de oorlog.

Orban benadrukte dat Hongarije zeker geen wapens naar Oekraïne stuurt. 'We zullen niet toegeven aan de druk om de sancties tegen Russische olie en gas uit te breiden', klonk het. Wanneer Rusland hem zou vragen om gas in roebel te betalen, dan zou Orban daar 'geen moeilijkheden' mee hebben.

Gezien blijkbaar een groot deel van de Russische soldaten actief in Oekraïne gerekruteerd werden in de verarmde uithoeken en gemeenschappen van Rusland, zullen die gasten eerder verkommeren zonder enige adequate (of betaalbare) zorgen.
Het kost ongeveer 5000 dollar aan smeergeld en zoonlief hoeft niet te dienen.

Als je dan ziet naar praktijken als "dedovsjtsjina" begrijp je waarom velen dit bedragje maar al te graag ophoesten.

That awkward moment you actually agree with Guy Verhofstadt. Hele sterke en correcte tussenkomst wat mij betreft.

ik kwam hier exact dezelfde reactie posten :laugh:

in artikelvorm

Elke week vergaderen om nieuwe sancties uit hun duim te zuigen. Hoeveel sancties kunnen ze nog uitvinden?

Deze morgen gehoord op de VRT radio + het staat op de site van VRTNWS:
Het bannen van steenkool. Klinkt goed, maar is eigenlijk iets heel erg klein in vergelijking met wat serieus hard zou pijn doen (ban van olie en gas):

bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/05/sancties-q-a/
Omdat de NAVO gewoonweg schrik heeft van Rusland omdat die over zoveel kernwapens beschikken en dreigen om ze eventueel te gebruiken.. anders hadden ze meer dan wss allang met hun NAVO-troepen alles opgekuist daar in Oekraïne.

Nu proberen ze met zoveel mogelijke economische sancties hun niet militaire ingrijpen te "vergoelijken" bij wijze van spreken. Ik begrijp 100% dat niemand een WOIII wenst maar de rode lijn is volgens mijn bescheiden mening al meermaals ver overschreden om niet meer militair te mogen in te grijpen. Echter zullen ze altijd blijven vasthouden aan hun artikel 5 als verdedigende alliantie. Een rode lijn is er blijkbaar niet voor de NAVO zolang er niets in een NAVO land zelf gebeurd qua militaire aanval en/of dreiging. En dan nog heb ik mijn twijfels of ze in actie zullen schieten als bv. Letland toevallig een raket op hun dak krijgt...

That awkward moment you actually agree with Guy Verhofstadt. Hele sterke en correcte tussenkomst wat mij betreft.

Je moet het hem nageven, hij staat er toch maar steeds en durft iets te zeggen.
Eerst in 2014, op het Maidanplein.
En nu ook weer, in het Europees Parlement. Maar wat ook zeer tekenend is aan de situatie is dat die zaal met moeite voor 1/3(!!!) gevuld is.

Ik dacht dat - gezien de titel - een stukje desinformatie was op Youtube

Maar deze is dus echt interessant, en bewijst waarom we gewoon onmiddellijk moeten stoppen met het aankopen van olie/gas vanuit Rusland.

unpopular opinion maar ik denk dat je toch anders kijkt naar rusland als je een groot deel van je leven (35 jaar) in oost duitsland doorgebracht hebt.
Eender hoe de schuld ligt bij vele niveaus binnen het Europese geheel, nu en in het verleden.
(je knipt uw afhankelijkheid ook niet zomaar weg zonder in te boeten aan welvaart)
Ieder probeert zijn propere handjes te tonen, tegelijk wijst men naar anderen.
Enkele omstreden figuren krijgen al meer de volle lading, maar hun gewicht in de schuldschaal is maar pover.

Laatst bewerkt:
Maar deze is dus echt interessant, en bewijst waarom we gewoon onmiddellijk moeten stoppen met het aankopen van olie/gas vanuit Rusland.
Eens. Onbegrijpelijk dat men niet direct stopt met aankoop Russische olie. Uiteraard heeft het consequenties, maar daar zijn oplossingen voor. De consequenties van ermee doorgaan zijn in mijn ogen vele malen erger.

Ik dacht dat - gezien de titel - een stukje desinformatie was op Youtube

Vind het toch maar een warrig filmpje eerlijk gezegd.
Al slaan ze wel nagels met koppen wat betreft olie/gas en ook de hele financiële kant van oorlog

Eens. Onbegrijpelijk dat men niet direct stopt met aankoop Russische olie. Uiteraard heeft het consequenties, maar daar zijn oplossingen voor. De consequenties van ermee doorgaan zijn in mijn ogen vele malen erger.

Ik vrees er wel voor dat West Europa de nadelen daarvan wil dragen. Je moet maar eens het topic lezen over het verlagen van de maximum snelheid op de snelwegen in ditzelfde forum...

Van Qatar kopen o.a.

Genoeg omstreden land waarvan we kunnen kopen.

EU has spent €35bn on Russian energy since the war began and just €1bn on aid to Ukraine - Borrell

Zo gaat dat.

Van Qatar kopen o.a.

Genoeg omstreden land waarvan we kunnen kopen.
Er is "omstreden" en er is "in een actieve oorlog waarin ze verschillende oorlogsmisdaden plegen en dreigen met kernbommen".

Edit: Die 35bn vs 1bn zegt ook niks, hè. Als het daarvoor 100bn was, waar Rusland op voorzien is om die te krijgen, en nu maar 35, dan is dat een fikse klap. Ook al blijft het veel geld dat er wél naar daar gaat. Dan kan dat nog genoeg zijn om alles onder gigantische druk te zetten.

Er is "omstreden" en er is "in een actieve oorlog waarin ze verschillende oorlogsmisdaden plegen en dreigen met kernbommen".

Edit: Die 35bn vs 1bn zegt ook niks, hè. Als het daarvoor 100bn was, waar Rusland op voorzien is om die te krijgen, en nu maar 35, dan is dat een fikse klap. Ook al blijft het veel geld dat er wél naar daar gaat. Dan kan dat nog genoeg zijn om alles onder gigantische druk te zetten.

Maar ondertussen zijn we meer dan 40 dagen verder en blijft de oorlog aanhouden. Er is druk. Maar is het gigantische druk? Gigantische druk betekent wat mij betreft dat Rusland moet stoppen omdat het niet kan weerstaan aan de sancties. Dat lijkt alsnog niet het geval.

Maar ondertussen zijn we meer dan 40 dagen verder en blijft de oorlog aanhouden. Er is druk. Maar is het gigantische druk? Gigantische druk betekent wat mij betreft dat Rusland moet stoppen omdat het niet kan weerstaan aan de sancties. Dat lijkt alsnog niet het geval.
Met een gigantische reserve kan dat niet anders. En zeker niet gezien China en India niet echt meewerken aan de meeste sancties, of toch hen niet duidelijk en volledig afwijzen.

Maar als je ziet wat er daar allemaal gebeurt op dit moment in Rusland, dan is het wel degelijk gigantische druk, hè. Een economie die totaal crasht, producten die niet meer verkrijgbaar zijn, mensen die geen geneesmiddelen kunnen kopen... Het is niet omdat de staat Rusland, het staatshoofd en het leger, zich er niks van aantrekken, dat het land niet aan het kraken is.

Terug
Bovenaan