Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Eerlijk waar, ik vind het absurd en schrijnend dat je denkt dat je het lobbywerk en de partijdonaties in de VS kunt of moet vergelijken met de Russische oligarchen. Door dan nog eens specifiek het pro-democratische lobbywerk op diezelfde lijn te zetten, en te zwijgen over het pro-republikeinse, ... dat is eigenlijk gewoon degoutant.

Je wil dus echt de invloed van een aantal toplui van Amerikaanse tech-bedrijven op de Amerikaanse politiek, ten voordele van de Democratische Partij, je weet wel, die partij die nog maar sinds een jaar opnieuw de president levert en voor haar belangrijkste wetten niet aan de nodige meerderheid geraakt, vergelijken met de oligarchen die al 20 jaar onlosmakelijk verstrengeld zijn met het regime van Poetin? Een Bezos kan alleen maar dromen van de politieke invloed van een Abramovich, hoeveel geld hij ook naar lobbyisten en presidentskandidaten gooit.

Ik heb ook mijn ernstige bedenkingen bij het lobbyen en bij de partijdonaties in de VS, maar serieus ...

Mij wel volledig quoten hé.

Nu goed, is een andere discussie los van Rusland en Oekraïne.
Maar of ze rechtstreeks aan de touwtjes trekken zoals in Rusland is wat anders natuurlijk, daar ben ik het mee eens.

Specifiek voor Musk, Gates, Bezos etc. weet ik het niet.

Maar over het algemeen is het politiek systeem in de VS onderhevig aan extreem veel lobbywerk. Presidentskandidaten krijgen ook vaak sponsoring van bedrijven.

Dat is helemaal niet gelijkaardig aan wat er in Rusland gebeurt en daar is dat toch wel een stukje transparanter dan Rusland.
Onethisch, dat zeker wel maar absoluut niet gelijkwaardig.

Ik volg Louis Rossman een beetje op Youtube die een voorvechter is van "right to repair" wetgeving is in de VS. Die vertelt hoe dat bedrijven wetgeving daarrond proberen te blokkeren met lobbywerk en betalingen. Maar hij kan dat opzoeken online, hij kan daarover communiceren en hij kan zijn eigen lobbywerk doen.

Vergelijk dat eens met Rusland.
Daar zou hij opgepakt worden na een paar maand wegens het rondspreiden van subversieve ideeën door een oligarch die zijn politicus aanspreekt :p

Uiteindelijk is die man 77 en ervaren, dus die kan daar in Ukraine ook full bitch mode gaan en extra risico nemen.

Misschien wel incognito enzo, de Russen gaan die niet als soldaat zien.

Ja behalve dat. Ik bedoelde welke invloed op de prijzen. wat het artikel wilt aanhalen

Oa de vrees dat dit voor de VS een impact op de groei van de economie kan hebben?
En bijgevolg dus ook de onze.

Al lijkt me wel dat de VS voldoende voorraden heeft om aan hun noden te voldoen. Alleen zullen ze dan toch wel het vervoer en levering (bijv keystone XL dat Biden een jaar geleden nog tegenhield) moeten regelen.

Nog meer goed nieuws voor de gasprijzen (en alle andere prijzen die er onlosmakelijk mee verbonden zijn)
Kijk ik snap dat niet. Er zijn onderhandelingsgesprekken aan de gang...
Everybody take a chill pill en wacht de resultaten van die gesprekken af ipv vanop afstand steeds maar olie (pun intended) op het vuur te gooien.

Amerika en Rusland zijn twee heel verschillende landen wat politieke cultuur betreft en je hebt gelijk dat dit kort door de bocht is, want oligarchen zijn per definitie meer verstrengeld in de machtsstructuur van Rusland. Amerikaanse miljardairs steken wel wat geld in lobbywerk te Washington, maar dat is niet altijd onschuldig. Oligarchen hebben wel niet zoveel vat op Poetin als ze misschien willen ...

Eerlijk waar, ik vind het absurd en schrijnend dat je denkt dat je het lobbywerk en de partijdonaties in de VS kunt of moet vergelijken met de Russische oligarchen. Door dan nog eens specifiek het pro-democratische lobbywerk op diezelfde lijn te zetten, en te zwijgen over het pro-republikeinse, ... dat is eigenlijk gewoon degoutant.

Je wil dus echt de invloed van een aantal toplui van Amerikaanse tech-bedrijven op de Amerikaanse politiek, ten voordele van de Democratische Partij, je weet wel, die partij die nog maar sinds een jaar opnieuw de president levert en voor haar belangrijkste wetten niet aan de nodige meerderheid geraakt, vergelijken met de oligarchen die al 20 jaar onlosmakelijk verstrengeld zijn met het regime van Poetin? Een Bezos kan alleen maar dromen van de politieke invloed van een Abramovich, hoeveel geld hij ook naar lobbyisten en presidentskandidaten gooit.

Ik heb ook mijn ernstige bedenkingen bij het lobbyen en bij de partijdonaties in de VS, maar serieus ...

Dat is dus inderdaad het belangrijkste verschil: Poetin zit daar al jaren op zijn troon.
In de VS verandert het politieke landschap elke 4 jaar, en zelfs als die enkele superrijke mensen via-via geld toestoppen aan hun favoriete presidentskandidaat, dan kan die wanneer hij president wordt nog altijd niet op zijn eentje beslissen over alles.

Dat is helemaal niet gelijkaardig aan wat er in Rusland gebeurt en daar is dat toch wel een stukje transparanter dan Rusland.
Onethisch, dat zeker wel maar absoluut niet gelijkwaardig.
Ja ik heb die vergelijking hier niet gemaakt he :p
Ik wou gewoon zeggen dat er in de VS wel degelijk veel lobbywerk gedaan wordt, en money talks. Dat zal ongetwijfeld ook niet altijd koosjer zijn allemaal, maar inderdaad nog verre van vergelijkbaar met Poetinland.

case in point: https://www.theguardian.com/us-news...trump-campaign-donations-fossil-fuel-industry

Uiteindelijk is die man 77 en ervaren, dus die kan daar in Ukraine ook full bitch mode gaan en extra risico nemen.

Misschien wel incognito enzo, de Russen gaan die niet als soldaat zien.
Die man is 77, heeft artrose en recent ook een heupoperatie ondergaan. 50 jaar geleden was hij para maar aan die ervaring zal hij op het huidige slagveld niet veel hebben. Die heeft letterlijk een brief geschreven naar de ambassade van Oekraïne om zich kandidaat te stellen voor een gevechtseenheid.

En incognito? Voor undercover operaties lijkt hij me niet voldoende snugger. Waar slaat die laatste zin uit je comment eigenlijk op? Heb je ervaring met een slagveld? Ik niet dus informeer me gerust. Als je echt expertise hebt uiteraard, anders is je mening maar evenveel waard als die van eender welke andere zelfverklaarde oorlogsstrateeg hier.

Kan het artikel niet helemaal lezen.
Maar de man was para en heeft mee in Congo gediend.
Beetje respect in plaats van die man te verslijten als gek, lijkt me wel op z'n plaats.

Zijn eigen kinderen hebben hem voor zot verklaard. Dat hij wilt helpen is een goede zaak maar dat die man, op zijn leeftijd, nog onder wapens zou gaan is gewoon knettergek.

Euh jawel? Dat is net de hele nuance. Je kan je bedenkingen hebben bij de macht van de bigtech zonder te doen alsof het Russische toestanden zijn.
En toch vond je het nodig om op mijn reactie dat je het lobbysysteem in de VS niet kan vergelijken met het oligarchisch systeem in Rusland te antwoorden een heel verhaal te doen over Democratische sponsors, met een hoop insinuaties er bij. Dan vond je het toch nodig om een beetje te gaan vergelijken hé.

En nuance? Wanneer je enkel pro-democratisch lobbywerk verdachtmaakt? Alé kom :). Zelfs in deze reactie heb je het enkel over de macht van de big tech, daarbij voorbijgaand aan alle andere machtige lobbygroepen- en industrieën in de VS. Waarvan er velen net de Republikeinen steunen.

Het blijft gewoon absurd om in een discussie over Rusland en haar oligarchen het plots over de lobbyisten en sponsors in Washington te hebben. Totaal niet te vergelijken.

En toch vond je het nodig om op mijn reactie dat je het lobbysysteem in de VS niet kan vergelijken met het oligarchisch systeem in Rusland te antwoorden een heel verhaal te doen over Democratische sponsors, met een hoop insinuaties er bij. Dan vond je het toch nodig om een beetje te gaan vergelijken hé.

En nuance? Wanneer je enkel pro-democratisch lobbywerk verdachtmaakt? Alé kom :). Zelfs in deze reactie heb je het enkel over de macht van de big tech, daarbij voorbijgaand aan alle andere machtige lobbygroepen- en industrieën in de VS. Waarvan er velen net de Republikeinen steunen.

Het blijft gewoon absurd om in een discussie over Rusland en haar oligarchen het plots over de lobbyisten en sponsors in Washington te hebben. Totaal niet te vergelijken.
Jullie verliezen precies focus? ;)

Dat laatste is ook waarom ik er maar kort over uitweidde en de toch wel belangrijke samenvatting op het einde van mijn post.
Jij maakt ervan alsof ik dat vergelijk met Russische oligarchen terwijl ik enkele malen dat expliciet ontken. Ik ging gewoon, met nuance, verder in op een stukje van de discussie.

Afgesloten stuk voor mij. (zoals hierboven terecht aangehaald)

Jullie verliezen precies focus? ;)

Haha inderdaad, dat is door @Avondland zijn bericht waar hij zei dat oligarchen in de VS gewoon "entrepreneurs" heten.
En hij heeft hierboven al gezegd dat het kort door de bocht was :p dus eigenlijk zijn we het allemaal eens met elkaar!

Er is ook een US topic om te discussiëren over democrat vs republican.

edit: om er nog 1 ding over te zeggen: eigenlijk zou het niet mogen in een pure democratie dat de rijkeren op een bepaalde manier meer invloed hebben dan de rest. Maar het is wel heel menselijk (als je privileges of opportuniteiten hebt, gebruik je ze om te krijgen wat je wil).
En een pure democratie bestaat naar mijn weten nergens.

Laatst bewerkt:
Dat laatste is ook waarom ik er maar kort over uitwijdde en de toch wel belangrijke samenvatting op het einde van mijn post.
Jij maakt ervan alsof ik dat vergelijk met Russische oligarchen terwijl ik enkele malen dat expliciet ontken. Ik ging gewoon, met nuance, verder in op een stukje van de discussie.

Afgesloten stuk voor mij. (zoals hierboven terecht aangehaald)
Met zoveel nuance dat je enkel focuste op het pro-Democratische lobbywerk :sarcastic:.

En je ging in op een stukje discussie waarin een vergelijking wordt gemaakt, dan ben je mee aan het doen met de vergelijking hé. Hoe vaak je dan ook wil zeggen dat je niet aan het vergelijken bent.

Je probeerde gewoon even de topic te kapen om nog eens te kunnen bashen op big tech en hun (vermeende) banden met de Democratische Partij. Niets nuance aan. Soit, laatste dat ik er ook over zeg.

Terug
Bovenaan