Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Oekraine wil ondertussen al niet meer bij de Navo.

Zelensky is het gebedel beu.

Oekrainers moeten stilaan toch een degout krijgen van de navo en EU hun lafheid.

Poetin gaat winnen.

Allez, ge gaat weer beginnen dus :sarcastic:

Ik ga hier niet opnieuw aan beginnen, maar wil er nog 1 ding over zeggen: NIEMAND gaat winnen.

Winnen dat doet ge in een sportwedstrijd ofzo, in een oorlog verliest iedereen.
Poetin heeft sowieso al verloren (financieel op meerdere vlakken, en qua persoonlijke status vooral buiten maar ook binnen Rusland).
Oekraïne kan niet meer winnen, daar zijn al anderhalf miljoen mensen moeten vluchten, half dat land is vernield.

Gastjes, ik besef dat het een delicaat topic is en de gemoederen wat kunnen oplopen, maar kunnen we de persoonlijke aanvallen tot een mimimum beperken? Laat ons het bakkeleien over wie de grootste heeft maar aan de Russen laten.

Niet helemaal OT (allez ja, eigenlijk zelfs nauwelijks) maar (huishoudelijke) verwarming is echt maar een fractie vh gasverbruik. Dit gaat veel verder dan "wat koud in huis" of "de gasrekening loopt hoog op"... dit gaat vooral over productieprocessen (bvb chemie of metaal) die vanaf een bepaald punt gewoon niet meer rendabel zijn tenzij zij hun prijzen ook omhoogduwen, wat met lopende contracten niet altijd gaat. Zelfs uw pintje dat serieus in prijs stijgt omdat de gas/stroom duurder wordt of de diesel voor hun transport.
Ik weet van 1 fabriek die op dit moment bvb overstock blijft produceren zonder afnemer omdat, tot nu toe, stockage/fabricage nog net goedkoper uitkomt dan een volledige shutdown en latere restart.

Vervang goedkoop eens door betaalbaar.
Vandaag nog een interventie gehad waar ik moest gaan kijken of de cv ketel wel normaal werkte, want die mensen hun voorschot ging van 180 naar 750 ofzo. En dat zou nog een peulschil zijn vergeleken met als de gaskraan van Rusland echt gewoon compleet toe gaat. Zou je graag hebben dat je een compleet maand loon mag geven gewoon om niet in de koude te zitten?

En hebben ze hun huis al ooit eens deftig geïsoleerd? Want die niet/slecht geïsoleerd huizen zorgen mee voor tekort en dus duurdere prijzen ook voor die wel geïsoleerd hebben

En hebben ze hun huis al ooit eens deftig geïsoleerd? Want die niet/slecht geïsoleerd huizen zorgen mee voor tekort en dus duurdere prijzen ook voor die wel geïsoleerd hebben
Recent gerenoveerd en uiteraard ook geïsoleerd. Gaat hier echt niet over een of ander oud kot met nen oude ketel, is splinternieuwe viessmann die er staat.

Niet helemaal OT (allez ja, eigenlijk zelfs nauwelijks) maar (huishoudelijke) verwarming is echt maar een fractie vh gasverbruik. Dit gaat veel verder dan "wat koud in huis" of "de gasrekening loopt hoog op"... dit gaat vooral over productieprocessen (bvb chemie of metaal) die vanaf een bepaald punt gewoon niet meer rendabel zijn tenzij zij hun prijzen ook omhoogduwen, wat met lopende contracten niet altijd gaat. Zelfs uw pintje dat serieus in prijs stijgt omdat de gas/stroom duurder wordt of de diesel voor hun transport.
Ik weet van 1 fabriek die op dit moment bvb overstock blijft produceren zonder afnemer omdat, tot nu toe, stockage/fabricage nog net goedkoper uitkomt dan een volledige shutdown en latere restart.
Hier had iemand eens een grafiek gepost en in de winter was dat echt wel een piek door in gas dus dat is voornamelijk door huishoudelijk gebruik lijkt me

Grootste deel van gezinnen die in België wonen in slecht geïsoleerde woningen zijn niet eigenaar maar huurders. Verhuurders triggeren is moeilijk en er is geen politieke wil om dit te doen.

Hier had iemand eens een grafiek gepost en in de winter was dat echt wel een piek door in gas dus dat is voornamelijk door huishoudelijk gebruik lijkt me
Vandaag nog in de radio gehoord dat moest iedereen zijn thermostaat 1 graad zakken dat het al een merkbaar verschil zou zijn.

Polen transfereert zijn Migs naar USA (basis Duitsland).
En die gaan ze dan doorspelen aan Oekraïne wellicht.
(bron vrt nieuws daarnet).

Verstandig?

Vandaag nog in de radio gehoord dat moest iedereen zijn thermostaat 1 graad zakken dat het al een merkbaar verschil zou zijn.
Dacht ooit eens gehoord te hebben dat dat 7% minder verbruik zou betekenen.

Heb mijne halve graad lager gezet gisteren, voorlopig klaagt vriendin nog niet :lol:

Ik ben lichtjes optimistisch. Volgens mij is veel kans dat er donderdag een akkoord uit de bus komt. Ik acht die kans in ieder geval groter dan 't feit dat Putin een kernbom gaat droppen.

Ik ben lichtjes optimistisch. Volgens mij is veel kans dat er donderdag een akkoord uit de bus komt. Ik acht die kans in ieder geval groter dan 't feit dat Putin een kernbom gaat droppen.
Ik hoop in ieder geval dat men tot een vergelijk komt, eventueel zelfs in samenspraak met europa om eindelijk ook die oude rancunes aan te pakken.

Vanmiddag even moeilijk gehad. Een chauffeur die stond te wachten om de dispatch binnen te wandelen had het duidelijk moeilijk. Maar zijn engels was vrij beperkt. 'Poetin catastrophy', was duidelijk het huilen nabij.
Die man zit hier te werken, op 100 km van bij hem thuis, en hij weet waarschijnlijk niet of zijn familie in veiligheid is.

Oekraine wil ondertussen al niet meer bij de Navo.

Zelensky is het gebedel beu.

Oekrainers moeten stilaan toch een degout krijgen van de navo en EU hun lafheid.

Poetin gaat winnen.

Zal als signaal naar Poetin zijn, om te willen onderhandelen.
Rationeel zal hij ook wel inzien dat het beter is om niet bij de NAVO te gaan en de Krim / Donbass regio's te herkennen beter is dan wanneer heel Kiev wordt platgebombardeerd. Maar een puppet van Poetin installeren als PM zal een brug te ver zijn.

De opmars en luchtaanvallen van Rusland lijken ook wat trager te verlopen. Wellicht komt dat ook wel doordat ze er in het begin grote hoeveelheden raketten hebben doorgejaagd (in combinatie met de andere logistieke problemen waar Rusland mee kampt)

Is heel die invasie dan gewoon spierballengerol geweest om Oekraïne uit de NAVO te houden? Dat het eigenlijk nooit om de inlijving van Oekraïne zelf te doen was?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan