Mja, daar hebben ze wel een punt natuurlijk. Omgekeerd zouden wij dat ook als een de facto oorlogsverklaring zien, zelfs los van alle economische sancties.
Het feit dat de Russen de gaskraan vooralsnog niet hebben teruggedraaid en eigenlijk nog maar bijzonder weinig tegengeprikt hebben met sancties naar ons toe, doet mij vermoeden dat ze niet direct uit zijn op escalatie (en wat de gas betreft dat ze het geld ook gewoon nodig hebben). Eerder met woorden dreigen om zo verdere sancties en ingrepen te vermijden, en om het verenigde Europese/NAVO front tegen hen te proberen doorbreken. Het gevaar met woorden is natuurlijk dat die in een situatie als deze ook de boel kunnen doen escaleren.
Maar ik heb het al eerder gezegd in dit topic: de sleutel ligt bij China. Ik had verwacht dat ze zich meer afzijdig gingen houden, gezien hun economische belangen nog veel groter zijn, maar het feit dat ze steeds meer de retoriek van Poetin beginnen volgen doet mij ook voor het ergste vrezen. Zij willen het verleden terugdraaien en weer werken met invloedsferen (en dus ook de facto met vazalstaten). En ik vrees dat ze daarin ook zullen slagen en dat we niet anders zullen kunnen dan daarin mee te gaan tenzij we effectief een Derde Wereldoorlog willen.