Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat denken jullie; als Rusland morgen de gaskraan toedraait. Wie plooit er dan eerst? Wij, of zij?
Het begint lente te worden. Al zal onze industrie nog wel mee nodig hebben ?

Als dit nu in het najaar is met de winter voor de deur was de druk groter

Thousands Detained In Anti-War Protests Across Russia

Detained Protesters In Perm, Russia, Speak Out Against The War In Ukraine

Moest dat nu 20 jaar geleden allemaal gebeurd zijn, had Putin er gemakkelijker mee weggekomen.

Nu gaat dat meteen internationaal rond, en vindt informatie (quasi) overal zijn weg.

Laatst bewerkt:
Wat denken jullie; als Rusland morgen de gaskraan toedraait. Wie plooit er dan eerst? Wij, of zij?
Hangt er vooral vanaf waar hij centen moet aan geven.

Full blown oorlogje voeren gaat hij als eerste plooien. Hij kan niet op die twee fronten vechten.

Als de oorlogsmachine getemperd is, dan is vooral Duitsland royaal gepaald als hij de gaskraan toe smijt. Frankrijk en Nederland gniffelen met hun (nieuwe) kerncentrales.

Dus Rusland is een oorlog met Oekraïne gestart om zo een oorlog in Oekraïne te voorkomen?
Allé nu. Is toch logisch.

Hangt er vooral vanaf waar hij centen moet aan geven.

Full blown oorlogje voeren gaat hij als eerste plooien. Hij kan niet op die twee fronten vechten.

Als de oorlogsmachine getemperd is, dan is vooral Duitsland royaal gepaald als hij de gaskraan toe smijt. Frankrijk en Nederland gniffelen met hun (nieuwe) kerncentrales.

Iemand die ik uit Nederland ken had gesugereerd om Groningen op te offeren om meer gas eruit te halen. Alle scenarios zijn mogelijk. :unsure:

Als het daar bij blijft, want dit begint allemaal een beetje te escaleren. Nu zijn ook al wapenleveringen een teken van deelnemen aan het conflict volgens de russen. Ze zoeken gewoon naar excuses om het nig meer te laten escaleren en nu worden ze nog openlijk gesteund door China.
Mja, daar hebben ze wel een punt natuurlijk. Omgekeerd zouden wij dat ook als een de facto oorlogsverklaring zien, zelfs los van alle economische sancties.

Het feit dat de Russen de gaskraan vooralsnog niet hebben teruggedraaid en eigenlijk nog maar bijzonder weinig tegengeprikt hebben met sancties naar ons toe, doet mij vermoeden dat ze niet direct uit zijn op escalatie (en wat de gas betreft dat ze het geld ook gewoon nodig hebben). Eerder met woorden dreigen om zo verdere sancties en ingrepen te vermijden, en om het verenigde Europese/NAVO front tegen hen te proberen doorbreken. Het gevaar met woorden is natuurlijk dat die in een situatie als deze ook de boel kunnen doen escaleren.

Maar ik heb het al eerder gezegd in dit topic: de sleutel ligt bij China. Ik had verwacht dat ze zich meer afzijdig gingen houden, gezien hun economische belangen nog veel groter zijn, maar het feit dat ze steeds meer de retoriek van Poetin beginnen volgen doet mij ook voor het ergste vrezen. Zij willen het verleden terugdraaien en weer werken met invloedsferen (en dus ook de facto met vazalstaten). En ik vrees dat ze daarin ook zullen slagen en dat we niet anders zullen kunnen dan daarin mee te gaan tenzij we effectief een Derde Wereldoorlog willen.

Mja, daar hebben ze wel een punt natuurlijk. Omgekeerd zouden wij dat ook als een de facto oorlogsverklaring zien, zelfs los van alle economische sancties.

Het feit dat de Russen de gaskraan vooralsnog niet hebben teruggedraaid en eigenlijk nog maar bijzonder weinig tegengeprikt hebben met sancties naar ons toe, doet mij vermoeden dat ze niet direct uit zijn op escalatie (en wat de gas betreft dat ze het geld ook gewoon nodig hebben). Eerder met woorden dreigen om zo verdere sancties en ingrepen te vermijden, en om het verenigde Europese/NAVO front tegen hen te proberen doorbreken. Het gevaar met woorden is natuurlijk dat die in een situatie als deze ook de boel kunnen doen escaleren.

Maar ik heb het al eerder gezegd in dit topic: de sleutel ligt bij China. Ik had verwacht dat ze zich meer afzijdig gingen houden, gezien hun economische belangen nog veel groter zijn, maar het feit dat ze steeds meer de retoriek van Poetin beginnen volgen doet mij ook voor het ergste vrezen. Zij willen het verleden terugdraaien en weer werken met invloedsferen (en dus ook de facto met vazalstaten). En ik vrees dat ze daarin ook zullen slagen en dat we niet anders zullen kunnen dan daarin mee te gaan tenzij we effectief een Derde Wereldoorlog willen.
Tja China kan ook niet anders. Ze hebben Tibet, en andere "afvallige regio's" dicht bij India + Hong Kong en Taiwan dat ze volledig onder hun invloedsfeer willen plaatsen.

Tot nu toe domineert de Russische luchtmacht niet sterk.

Enkele verklaringen:
Owel houden ze het nog achter de hand.

In ieder geval al >100 vliegtuigen en helikopters neergehaald.
Dat zullen ze wel voelen.
Ik had het artikel ook al gelezen. Ik zie hier en daar wel tweets verschijnen dat de Oekraïense luchtmacht nog alive and kicking zou zijn, maar de meeste Russische vliegtuigen die worden neergehaald zijn close air supports zoals de SU-25 en uiteraard helikopters die altijd kwetsbaar zijn voor manpads. Ik lees weinig berichten dat een Oekraïense Mig of Sukhoi actief is, tenzij het gaat over de Ghost of Kyiv maar dat is een urban legend.
Da's toch strategisch totaal niet logisch? Je zou je "betere lucht-assets" toch inzetten om een doorbraak te forceren op het moment dat het duidelijk werd dat het moeilijker was als gedacht (rond het punt dat de Hostomel terug veroverd werd door de Oekrainers bvb).

Mij lijkt het dat hun top-of-the-line luchtmacht vooral op papier en in de hoofden van de generaals bestaat, en er op het veld wel een handvol moderne toestellen beschikbaar zijn, maar ook niet meer dan dat.
Je hebt gelijk: de Russische defensieindustrie blaast een en ander op over de capaciteiten van hun vliegtuigen - maar dat zal de taak zijn van iedere defensieindustrie, niet? Zolang de waarde van een toestel niet wordt bewezen is het gewoon een duur prestigeproject. Het grote voordeel van het Westen en met name vooral de VS is een hoger militair budget en daardoor meer vlieguren en ondersteuning en meer geavanceerd materiaal. Omdat het Russische budget minder is moeten ze creatiever zijn, wat dus leidt tot minder verfijnde technologie. "Cutting corners". Zal ook een van de redenen zijn dat de Russische vloot héél wat kruisers en onderzeeërs op pensioen liet gaan omdat ze simpelweg te duur zijn om te onderhouden.

Je kan top of the line toestellen hebben, maar als de hele omkadering niet klopt zijn het letterlijk dure vogels die je maar uit de lucht kan plukken. Rusland heeft nuttige ervaring opgedaan in Syrië, maar dat was een héél andere oorlog.
Het F-35 programma heeft ettelijke malen in het westen serieuze bakken kritiek gekregen. Dit terwijl het Russische Su-35 programma relatief onbekend bleef. Als je de lage productie getallen ziet van de Su-35, een toch al wel ouder platform van eind jaren 80 en het voorlopige mega falen van de Su-57 waarvan er tot op heden nog maar 4 aan het testen zijn, dan is het niet slim om al je beste gevechtsvliegers dicht bij het conflict te zetten.

Moest het ooit tot problemen komen in je hoofdstad dan heb je gewoonweg niks.
De SU-35 dat op het Flankerplatform is gebaseerd is het beste wat Rusland te bieden heeft op vlak van 4.5th generation, maar de SU-57 heeft inderdaad wat achterstand opgelopen. Een "mega falen" zou ik het niet noemen, maar Rusland heeft simpelweg niet de mogelijkheid om een volwaardige fifth generation fighter zoals de F-22 in grote aantallen te produceren. Daarvoor is de economie en het militaire budget te klein. Zelfs de VS stuurt de F-22 vervroegd op pensioen omdat het te duur is en omdat ze goedkopere toestellen hebben die dezelfde taken kunnen uitvoeren. En de F-35 wordt nu massaal geproduceerd, maar de eerste vlucht dateert al van 2000 terwijl de SU-57 pas in 2010 voor het eerst vloog. Bovendien had de VS dan al véél ervaring met stealthtechnologie, Rusland niet en die R&D zal niet goedkoop zijn. Mijn gok van de SU-57 is dat het een mooi ding zal blijven om te showen op luchtshows - vanaf Russen daar terug welkom zijn welteverstaan - en dat ze het hoogstens beperkt gaan inzetten in strijdtonelen, al zou het neerhalen ervan een blunder zijn.

@Sir.Killalot De VS is toch ook nooit gestopt met invloedssferen? Zie recent nog de poging in Venezuela om Guaido te ondersteunen om Maduro omver te werpen.

De jongste en tegelijk ook oudste (want enige) kerncentrale in Nederland is ouder dan de oudste kerncentrale van België. U zegt?

Dus ja die twee lachen in het vuistje tegenover een Duitsland die veel te veel met gas (en andere fossiele grondstoffen) ligt te stoken.

Frankrijk als het land dat er veel heeft en Nederland als het land dat zegt: doe ons er ook (waarschijnlijk) maar twee jongens.

Enkele maanden voor een internationaal conflict met een mega gas producent zeggen: we kiezen voor kern energie. Chapeau wel. Als je een goede gokje maakt dan is dat toch zeer leuk?

Iemand die ik uit Nederland ken had gesugereerd om Groningen op te offeren om meer gas eruit te halen. Alle scenarios zijn mogelijk. :unsure:
Op zen Nederlands: we storten wel een nief stukske grond. Nieuw Flevoland?

Laatst bewerkt:

Ik begin beter te begrijpen waar die beelden van die lange vernietigde konvooien vandaan komen nu. Ik begreep niet goed hoe de Oekraïense troepen dat klaarspeelden.

Maar blijkbaar zitten die anti-tank teams eigenlijk op een hele afstand (tweetal kilometer), waardoor ze een directe confrontatie met de Russen uit de weg gaan. Ze vuren enkele schoten af, en verdwijnen dan weer.

Interessante en goed gedocumenteerde video over hoe het Russische militaire apparaat zich intern mobiliseert en wat de problemen zijn eenmaal ze Rusland verlaten.

Dus ja die twee lachen in het vuistje tegenover een Duitsland die veel te veel met gas (en andere fossiele grondstoffen) ligt te stoken.

Frankrijk als het land dat er veel heeft en Nederland als het land dat zegt: doe ons er ook (waarschijnlijk) maar twee jongens.
Als je het artikel leest, dan weet je enkel dat er over nieuwe kerncentrales nog niks beslist is (enkel "we gaan de bouw ondersteunen door voor 5 miljard na te denken") en dat de Nederlandse capaciteit zelfs met die 2 nieuwe stukken kleiner is (ook relatief) dan wat Duitsland nog als reserve capaciteit liggen heeft. Want de reeds afgesloten kerncentrales kunnen eenvoudig opgestart worden.

Terug
Bovenaan