Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik denk dat je impact hier serieus onderschat. Op politiek niveau is er een tsunami gepasseerd.
Vertrouwen in Rusland is voor jaren weg, besef dat EU niet kan rekenen op softpower dus militair gezien gaan we veel zien bewegen.
En grootste verandering dat je gaat zien is de afhankelijkheid van landen buiten de EU voor ons energie. Dit gaat nu in een stroomversnelling komen.
Poetin is een onbetrouwbare persoon gebleken die flagrant alles negeert ondanks de waarschuwingen, dit wordt niet vergeten op topniveau.
Jij spreekt over een lokale politieker die zou zich laten inpalmen door Rusland, mss maar impact daarvan gaat miniem zijn.
Trouwens momenteel geassocieerd worden met Rusland is politieke zelfmoord.
Zeker zichtbaar in de Franse polls voor de verkiezingen volgende maand. Macron werpt zich op als sterke man op het Europese toneel terwijl zijn voornaamste tegenstanders (Le Pen, Zemmour, Pecresse, Melenchon) in de verdediging worden gedrongen over hun houding t.o.v. Rusland.

We doen er beter aan onze afhankelijkheid van autocratische staten helemaal te herbekijken, zowel Rusland als China en als EU veel meer intern te produceren ondanks de kost op korte termijn want op lange termijn zitten we, zoals nu al blijkt, vast in een omknelling waarvan de andere partijen niet voor terugschrikken om ze uit te spelen.
Gisteren waren het Chinese mondmaksers, vandaag is het Russisch gas en olie, morgen zijn het... dit alles is maar proefdraaien voor China aan Taiwan begint en wat gaat of kan onze respons zijn tegenover China wanneer je er voor zoveel van afhankelijk bent en dat weten ze daar maar al te goed, wij zijn even afhankelijk van hen als een junkie van zijn dealer.

Jij spreekt over een lokale politieker die zou zich laten inpalmen door Rusland, mss maar impact daarvan gaat miniem zijn.
Trouwens momenteel geassocieerd worden met Rusland is politieke zelfmoord.

Ik spreek niet over een lokale politieker

Ik spreek over regeringen van partijen die aan de macht zijn, die goedkope energiefacturen voorgeschoteld krijgen, de economie hierdoor kunnen stimuleren en de bevolking kunnen paaien, enzo aan de macht kunnen blijven.

Rusland kan via zijn gas quasi letterlijk beslissen wie aan de macht blijft in Duitsland Hongarije, Polen en Italie, is het iemand die ze sympathiek vinden dan gaat de gasprijs omlaag, is het iemand die ze niet sympathiek vinden, dan gaat de gasprijs omhoog.

Ik vraag me bv af hoeveel van Orban zijn succes te wijten is aan goedkoop Russisch gas.
De CDU van Duitsland wrs exact hetzelfde, puur aan de macht door goedkoop Russisch gas.

"Hungary buys Russian gas five times cheaper than market price in Europe"

Ik spreek over regeringen van partijen die aan de macht zijn, die goedkope energiefacturen voorgeschoteld krijgen, de economie hierdoor kunnen stimuleren en de bevolking kunnen paaien, enzo aan de macht kunnen blijven.

Rusland kan via zijn gas quasi letterlijk beslissen wie aan de macht blijft in Duitsland Hongarije, Polen en Italie, is het iemand die ze sympathiek vinden dan gaat de gasprijs omlaag, is het iemand die ze niet sympathiek vinden, dan gaat de gasprijs omhoog.

Ik vraag me bv af hoeveel van Orban zijn succes te wijten is aan goedkoop Russisch gas.
De CDU van Duitsland wrs exact hetzelfde, puur aan de macht door goedkoop Russisch gas.

Ook dat is vrije markt.

Maar weet dat als je in zo een constructie stapt je ook uw vel verkoopt aan de duivel. Want Rusland gaat u geen korting geven omdat je een toffe kerel bent of voor uw mooie ogen.

Ik geef je zeker geen ongelijk. Maar als we eerlijk zijn: niemand kon de toekomst gaan voorspellen en het is nu wel makkelijk om nu uit te pakken.
Tot voor kort was een gasketel bijvoorbeeld vele malen interessanter dan een WP. En met de digitale meter erbovenop hebben ze dat nog minder interessant gemaakt.
Wat er nu gebeurd met de energiemarkt kon je tot voor kort gewoon niet weten, dus ik vind je woorden nogal ..verkeerd.
En voor de rest zijn de EPB eisen voor nieuwbouw zo streng dat je sowieso een laag verbruik zal hebben.
Ik heb veel respect voor uw keuzes natuurlijk, maar om op andere te schieten vind ik niet correct.

Ik weet dat dit misschien ook weer beter in een andere thread thuishoort, maar de oorlog in Oekraïne is zeer dicht betrokken bij heel het energieverhaal.
Weten kon je het niet, vermoeden wel. Hier is een post van mij van een jaar geleden waar ik onafhankelijkheid van geopolitieke kwesties als een argument opwerp om een warmtepomp te nemen in plaats van een gasketel. Bovendien, 'vele malen interessanter', da's weeral enkel op financieel vlak. is het werkelijk verkeerd om kritiek te geven op beslissingen die enkel in het belang van het financiële genomen werden? Het feit dat burgers tegenwoordig alle noties van maatschappelijke verantwoordelijkheid volledig op de overheid afschuiven en zelf enkel egoïstischer handelen is misschien wel het grootste probleem van onze democratie.

dus lokale politiekers :)
Ik heb het op internationaal niveau : EU en bij uitbreiding NAVO.

Vergroening wordt al gepushed door EU, dit zal worden opgedreven.
Duitsland heeft al beslist om z'n militair budget te verhogen tot 3de van de wereld. Ook wordt er nu voorkeur gegeven aan LNG ipv russisch gas.
Dit in combinatie met gewoon afstappen van fossiele brandstoffen.
Poetin heeft net z'n macht via gas opgegeven door die inval.

En de leveringen van gas blijven ook gebeuren : wat een illustratie is dat Rusland ook heel hard afhangt van z'n export.

Weten kon je het niet, vermoeden wel. Hier is een post van mij van een jaar geleden waar ik onafhankelijkheid van geopolitieke kwesties als een argument opwerp om een warmtepomp te nemen in plaats van een gasketel. Bovendien, 'vele malen interessanter', da's weeral enkel op financieel vlak. is het werkelijk verkeerd om kritiek te geven op beslissingen die enkel in het belang van het financiële genomen werden? Het feit dat burgers tegenwoordig alle noties van maatschappelijke verantwoordelijkheid volledig op de overheid afschuiven en zelf enkel egoïstischer handelen is misschien wel het grootste probleem van onze democratie.
Maar is dat zo? Of is het de media die hier (mis)bruik van maakt? Zeker geen veralgemeningen maken.

Overschat de mensen ook niet. Het overgrote deel van de bevolking is niet eens mee met heel de energiemarkt. Ze weten begot niet vanwaar hun energie (of het nu gas of elektriciteit is) vandaan komt.

Is dat ook niet net omdat we een overheid die op allerlei vlak die verantwoordelijkheid overneemt? Het is misschien niet van harte maar er zullen globaal gezien weinig groepen mensen zoveel financieel bijdragen aan de maatschappij dan de Belgische middenklasse, het is ergens dan ook logisch dat er een mentaliteit ontstaat die daarbovenop ook niet al te veel extra meer wil afstaan. Vergelijk dat met de VS waar je veel minder verplicht moet bijdragen maar waar de vrijwillige bijdragen aan liefdadigheid relatief gezien zeer hoog liggen.

Ik ga akkoord met jou dat de geïnformeerde burger wel kon inzien dat gas niet de oplossing was op lange termijn, maar ik denk toch dat je overschat hoeveel mensen hier i) van op de hoogte zijn, en niet gewoon doen wat ze horen dat nu het beste is, en ii) die de keuze hebben om zich op ideologie of langetermijnsdenken te baseren.

Eigen situatie: ouder "droomhuis" gekocht, nog bezig met dat op te waarderen. Momenteel zijn we nog overgeleverd aan een dakwerker die alles op de lange baan blijft schuiven, dus amper geïnsoleerd dak. Wij zijn blij met onze moderne gascondensatieketel hoor. Op termijn wil ik wel voor zonnepanelen en een warmtepomp gaan, maar op dit moment is dat gewoon geen optie met onze ouderwetse CV. En wij hebben dan nog wel een spaarpotje dat hieraan besteed kan worden, nu moet je je inbeelden dat dit minder het geval is, je het zelf niet weet, en je overal hoort "och zo'n warmtepomp is veel te duur voor wat het is".

Verder ook wat @beryl zegt: wij betalen toch wel genoeg belastingen om af en toe eens naar de overheid te kijken wat betreft advies en/of verantwoordelijkheid. Ik vind persoonlijk dat daar toch ook wel het een en ander schort aan de langetermijnsvisie. Als de gemiddelde burger zich dan toch best op zowat elk vlak bekwaamt om een plantrekker te worden, dan liever belastingstarieven die dat reflecteren hoor.

Niet enkel Rusland maar zeker ook China is massaal aan het investeren in Hongarije. Wat uiteraard zeer problematisch is, want China is zo ook politieke invloed in de Europese Unie aan het opkopen.

Ook dat is vrije markt.

Maar weet dat als je in zo een constructie stapt je ook uw vel verkoopt aan de duivel. Want Rusland gaat u geen korting geven omdat je een toffe kerel bent of voor uw mooie ogen.

Vrije markt zou ik het niet noemen, aangezien Rusland dat gas zwaar onder de echte marktprijs verkoopt.

Daarom dat een verbod op Russisch gas de enige uitweg is.

dus lokale politiekers :)
Ik heb het op internationaal niveau : EU en bij uitbreiding NAVO.

Vergroening wordt al gepushed door EU, dit zal worden opgedreven.
Duitsland heeft al beslist om z'n militair budget te verhogen tot 3de van de wereld. Ook wordt er nu voorkeur gegeven aan LNG ipv russisch gas.
Dit in combinatie met gewoon afstappen van fossiele brandstoffen.
Poetin heeft net z'n macht via gas opgegeven door die inval.

En de leveringen van gas blijven ook gebeuren : wat een illustratie is dat Rusland ook heel hard afhangt van z'n export.

Ja inderdaad nu wordt er voorkeur gegeven voor LNG.

Maar die voorkeur die draait gewoon mee met de wind.

Als de oorlog gedaan is en al een jaartje is gepasseerd en het zijn verkiezingen het volgende jaar in "CDU en Orban land" dan zal de voorkeur rap veranderen.

Oorlog gedaan, dan gaat het terug over inflatie en hupla daar staan de Russen weer met hun goedkoop gas.

Niet enkel Rusland maar zeker ook China is massaal aan het investeren in Hongarije. Wat uiteraard zeer problematisch is, want China is zo ook politieke invloed in de Europese Unie aan het opkopen.
Ik denk dat algemeen de EU meer kan en moet doen om dit soort invloeden van regimes die echt niet ok zijn in te perken. Maar ik denk ook dat door deze crisis men dat wel begint te beseffen. We zien nu uiteindelijk toch welke gevolgen het kan hebben om afhankelijk te zijn van een onbetrouwbaar regime voor de energiebevoorrading.

Ik zou het anders bekijken: Je toont pas echt aan Rusland dat het u menens is, wanneer je principiële sancties treft en een harde lijn aanhoudt waarbij het duidelijk is dat je ermee zelfs in eigen vel wil snijden.
We snijden met de andere maatregelen ook in eigen vel, maar het is dom om te hard in uw eigen vel te snijden.

Wat ben je met die softe halfbakken maatregeltjes waarvan iedereen weet dat je er zelf nauwelijks last van hebt? Dan geef je gewoon een signaal van "we willen stoer doen voor de buitenwereld maar eigenlijk kan het ons niet veel schelen zolang we zelf maar niet teveel schade ondervinden".
Uw eigen economie harder laten groeien dan andere. Waardoor je in de toekomst betere kaarten hebt en uw bevolking welvarend blijft.
Dat is ook wat nu deels gebeurt, de gaskraan naar Europa staat nog steeds volledig open.

Er is nu terecht grote verontwaardiging door de berichtgeving uit Oekraïne, maar de gewone mens wil niet bijdragen of een, voor hem, te groot deel van zijn welvaart afstaan.
Mocht dit wel zo zijn dan was er bijvoorbeeld allang geen hongersnood meer in de wereld. Dit is op te lossen, volgens de hoogste schattingen, met 267 miljard euro per jaar. In 2019 had de EU een BBP van 16.400 miljard euro/jaar.

Ik denk dat algemeen de EU meer kan en moet doen om dit soort invloeden van regimes die echt niet ok zijn in te perken. Maar ik denk ook dat door deze crisis men dat wel begint te beseffen. We zien nu uiteindelijk toch welke gevolgen het kan hebben om afhankelijk te zijn van een onbetrouwbaar regime voor de energiebevoorrading.
Laat ons hopen dat dat inderdaad het geval is en dat we niet vervallen in het opportunisme dat Lolplayer hierboven beschrijft. Uiteindelijk komt het er op neer dat 'we' in dat geval de prijs zullen moeten betalen voor onze overtuigingen, op zich vind ik daar niks mis mee maar ik hoef dan ook niet elke euro die ik uitgeef twee keer om te draaien dus dat is dan ook weer gemakkelijk gezegd.

Op m'n werk is een Russische. Toen ik haar mening vroeg over Rusland, was het verdriet en ongerustheid te lezen op haar gezicht.
K denk dat er een groot deel van de Russische bevolking tegen deze oorlog .

Als de navo niets doet zal Oekrainië zal verliezen. Ze kunnen zich niet verweren tegen de overmacht van artillerie, jachtvliegtuigen. De eisen van putin zijn echt onredelijk.

Laat ons hopen dat dat inderdaad het geval is en dat we niet vervallen in het opportunisme dat Lolplayer hierboven beschrijft. Uiteindelijk komt het er op neer dat 'we' in dat geval de prijs zullen moeten betalen voor onze overtuigingen, op zich vind ik daar niks mis mee maar ik hoef dan ook niet elke euro die ik uitgeef twee keer om te draaien dus dat is dan ook weer gemakkelijk gezegd.
Ja, hier hetzelfde en dat is ook wat ik in de post daarboven wil zeggen. Er lopen mensen genoeg rond die wél zullen afzien als we uit langetermijnsoverwegingen of ideologie bepaalde keuzes maken die het leven (tijdelijk?) duurder laten worden. En in een democratie moet men daar ook naar luisteren. Poetin heeft dat probleem niet.

Op m'n werk is een Russische. Toen ik haar mening vroeg over Rusland, was het verdriet en ongerustheid te lezen op haar gezicht.

Als de navo niets doet zal Oekrainië zal verliezen. Ze kunnen zich niet verweren tegen de overmacht van artillerie, jachtvliegtuigen. De eisen van putin zijn echt onredelijk.
Ik heb de indruk dat het verbeten verzet van Oekraïne toch behoorlijk grote schade toebrengt aan het imago van het Russische leger, dat momenteel te kampen heeft met overmatig verlies aan materiaal, demoralisatie in eigen rangen en ernstige logistieke problemen. Zoals eerder aangehaald: Rusland heeft geen ervaring met dit soort conflicten, die zeer complex zijn. Het valt nog te bezien of de Russen zich op korte termijn gaan herpakken of dat ze hun tanden gaan kapotbijten om iets uit dit conflict te kunnen slepen. De ultieme nederlaag zou een herhaling van Tsjetsjenië 1995 zijn, waarbij Oekraïne het initiatief overneemt en de Russen uit Oekraïne jaagt. Als de Russen dit toch kunnen volhouden is het ook te bekijken of de draagkracht van het Oekraïense leger overeind blijft, want hun verliezen moeten toch ook niet gering zijn.

De conventionele afschrikking van het Russische leger krijgt nu toch ook wel een ferme deuk. En als je een metaalboer bent in Oekraïne valt er na de oorlog véél Russisch schroot te verzamelen ...

Ik had ergens gelezen (vrt of de standaard, vind het niet meer terug) dat er al 13.000 betogers in Rusland zouden opgepakt zijn de voorbije weken.

Dat lijkt relatief gezien niet veel, maar ik kan me voorstellen dat bijlange niet iedereen durft te protesteren ginder.
Eigenlijk is dat het smerigste en ergste aan de zaak, dat Poetin zijn eigen bevolking zo hard onder controle heeft (al jarenlang is dat opgebouwd, stap per stap).

edit: ik vraag me trouwens af wat men met al die mensen dan doet. Even vastzetten en terug vrijlaten (met dreigement dat ze de volgende keer naar Siberië mogen gaan)? Familie afdreigen? De propaganda is heel cruciaal (de 'narrative' dus), want anders blijven mensen het toch niet pikken allemaal... :unsure:

We snijden met de andere maatregelen ook in eigen vel, maar het is dom om te hard in uw eigen vel te snijden.

Uw eigen economie harder laten groeien dan andere. Waardoor je in de toekomst betere kaarten hebt en uw bevolking welvarend blijft.
Dat is ook wat nu deels gebeurt, de gaskraan naar Europa staat nog steeds volledig open.

Er is nu terecht grote verontwaardiging door de berichtgeving uit Oekraïne, maar de gewone mens wil niet bijdragen of een, voor hem, te groot deel van zijn welvaart afstaan.
Mocht dit wel zo zijn dan was er bijvoorbeeld allang geen hongersnood meer in de wereld. Dit is op te lossen, volgens de hoogste schattingen, met 267 miljard euro per jaar. In 2019 had de EU een BBP van 16.400 miljard euro/jaar.

Op lange termijn is het ook veel beter voor ons om onafhankelijk te worden van Russisch gas. Maar wat zagen we in de praktijk? Dat het toch nog altijd de weg van de minste weerstand was om toch nog maar wat extra Russisch gas te gaan invoeren. In plaats van de import van Russisch gas te beperken bouwden we verdomme nog een Nord Stream II...

Soms heb je eens een disruptie nodig om significante stappen vooruit te zetten. Wel, never waste a good crisis. Met het definitief afvoeren van Nord Stream II vangen we 4 vliegen in één klap:
- Op geen enkel vlak kunnen we Poetin zo hard pijn doen als met de afbouw van import van Russisch gas, zijn belangrijkste bron van inkomsten
- Diplomatiek geef je een enorm fors signaal dat het ons verdomme menens is deze keer, zoals ik hierboven had beschreven
- Onze hernieuwbare energiedoelstellingen zullen veel makkelijker gehaald worden door een enorme boost
- Ook op lange termijn worden we geopolitiek volledig onafhankelijk van die dictator

Terug
Bovenaan