De energiethread

goh op haar 20.000 kerndoden bij fukushima is ze toch teruggefloten door heel wat politici.
Toch wel beangstigend wat een ideologie bij mensen kan teweegbrengen.
Het punt is heel simpel, kan je een nucleair incident van ernstig niveau vermijden? Nee dat kan je nooit, maar de vraag is of in Antwerpen de grootste zorg de kerncentrale van Doel is. Je zit daar met een hele cluster aan seveso bedrijven die een zeer grote impact kunnen hebben op de leefbaarheid en de levens van de Inwoners van een straal van kilometers rond Antwerpen.


Ik denk dat we vaak vergeten dat onze kerncentrales geroemd worden als de veiligste en meest transparante die er zijn. Ook zijn er al projecten geweest die op internationale schaal heel wat hoge ogen hebben geworpen.

Fukushima was een grote ramp. Maar in feite is de impact echt heel beperkt gebleven. Het probleem is de onwetendheid van de mensen en de schrik die aangepraat wordt door talloze partijen.
 
Weet iemand wat er hier zoal staat ?


Vond op basis van het eerste stuk dat het een beetje te positief keek naar de wijziging.
 
Samengevat is het: Voorzitter van de raad van bestuur van de VREG vindt dat de VREG niets te verwijten valt. Klagers hebben ongelijk en als ze toch gelijk hebben is het de schuld van de politiek.
Heeft die daar lang over moeten nadenken?
 
Enkele stukken:
‘Ik zeg u dit als academicus en EnergyVille-voorzitter: je kunt de Vreg geen gebrek aan duidelijke lijn verwijten. Hij heeft altijd helder gezegd dat de terugdraaiende teller zou verdwijnen als er een digitale in de plaats komt. Ik heb ook vastgesteld dat mensen vorig jaar nog zonnepanelen hebben aangeprezen met de belofte van vijftien jaar terugdraaiende teller, terwijl er al duidelijk was gewaarschuwd dat er een rechtszaak liep bij het Grondwettelijk Hof. Dat is jammer.’
Verder:
-principe hoort te zijn dat netkosten gedragen worden door degene die ze veroorzaken
-matheuseffecten: als we het elektriciteitsnet moeten verzwaren doordat elektrische auto's tijdens piekperiodes worden opgeladen, moeten mensen zonder EV's betalen om net te verzwaren
-Er komt een VREG simulator aan om te berekenen wat gevolgen zijn van capaciteitstarief
-Tegen subsidies voor warmtepompen, zonnepanelen, laadpalen of thuisbatterij, want deze zijn comfortverhogende investeringen, die je huis meer waard maken. Volgens hem binnen 5 jaar 'normaal'.
 
Wat is er comfortverhogend aan een laadpaal, zonnepanelen, thuisbatterij of een warmtepomp?

Of hij gaat er vanuit dat elektriciteit uit een stopcontact krijgen wanneer gewenst niet mag verwacht worden. Want ik zie anders niet hoe comfort er iets mee te maken heeft.

Ik heb namelijk niet meer comfort met een warmtepomp als met een gasketel.
 
Wat is er comfortverhogend aan een laadpaal, zonnepanelen, thuisbatterij of een warmtepomp?

Of hij gaat er vanuit dat elektriciteit uit een stopcontact krijgen wanneer gewenst niet mag verwacht worden. Want ik zie anders niet hoe comfort er iets mee te maken heeft.

Ik heb namelijk niet meer comfort met een warmtepomp als met een gasketel.
laadpaal: buitenshuis tanken niet nodig
zonnepanelen: verlagen energiekost
thuisbatterij: verlaagt energiekost en kan huis van elektriciteit voorzien bij stroompanne
warmtepomp: geen schadelijke uitstoot rond woning; geen risico op CO-vergiftiging, mogelijkheid tot koeling, warmtevoorziening onafhankelijk van (geo)politieke kwesties als gaswinning in Nederland en Rusland.
 
laadpaal: buitenshuis tanken niet nodig
zonnepanelen: verlagen energiekost
thuisbatterij: verlaagt energiekost en kan huis van elektriciteit voorzien bij stroompanne
warmtepomp: geen schadelijke uitstoot rond woning; geen risico op CO-vergiftiging, mogelijkheid tot koeling, warmtevoorziening onafhankelijk van (geo)politieke kwesties als gaswinning in Nederland en Rusland.
laadpaal : Als je elektrisch rijdt is dat correct. Maar ik rijd niet elektrisch en zal dat zeker de komende 7 jaren niet doen. Dus meh.
zonnepanelen : een besparing heeft niets te maken met comfort. Had de prijs 20€ / kwh gekost dan had ik nog kunnen volgen ja... maar toch niet wanneer dit 21 - 25 cent kost...
thuisbatterij : heeft niets te maken met comfort. En ik verwacht in een land als belgië dat er geen stroompannes zijn. Dus comfortverhogend meh...
warmtepomp : schadelijke uitstoot : zie de link niet met comfort. Risico op co vergiftiging : dan zou ik het gebrek aan explosiegevaar hoger inschatten (maar met de thuisbatterij is dat gevaar niet geneutraliseerd :(), en dat laatste telt helemaal niet want met de afbouw van onze nucleaire installaties gaan we het juist uit gas moeten halen - dus die kwetsbaarheid blijft al heeft dat geen enkele invloed op mijn comfort)
 
laadpaal : Als je elektrisch rijdt is dat correct. Maar ik rijd niet elektrisch en zal dat zeker de komende 7 jaren niet doen. Dus meh.
zonnepanelen : een besparing heeft niets te maken met comfort. Had de prijs 20€ / kwh gekost dan had ik nog kunnen volgen ja... maar toch niet wanneer dit 21 - 25 cent kost...
thuisbatterij : heeft niets te maken met comfort. En ik verwacht in een land als belgië dat er geen stroompannes zijn. Dus comfortverhogend meh...
warmtepomp : schadelijke uitstoot : zie de link niet met comfort. Risico op co vergiftiging : dan zou ik het gebrek aan explosiegevaar hoger inschatten (maar met de thuisbatterij is dat gevaar niet geneutraliseerd :(), en dat laatste telt helemaal niet want met de afbouw van onze nucleaire installaties gaan we het juist uit gas moeten halen - dus die kwetsbaarheid blijft al heeft dat geen enkele invloed op mijn comfort)

Ik bespaar met 2 van de 4 serieus veel geld, dat vind ik toch "comfort" hoor. Zijn argument is dat deze omdat je dar winst uithaalt niet zou moeten subsidiëren.
 
Ik bespaar met 2 van de 4 serieus veel geld, dat vind ik toch "comfort" hoor. Zijn argument is dat deze omdat je dar winst uithaalt niet zou moeten subsidiëren.
Allez kom hé ik spaar hoop en al 300 - 400€ uit per jaar met mijn zonnepanelen. Dat noem ik nu niet serieus veel geld. Daar lig ik nu echt niet wakker van hé... zelfs als dat 1000€ is lig ik daar niet wakker van. Dat is leuk meegenomen. Maar dat gaat het verschil echt niet zijn in comfortabel leven als je er eerst 10, 20 tot 40k€ hebt ingestoken (5-8k voor de panelen, 4-8k voor de thuisbatterij, 10 - 20k voor de warmtepomp tot geothermische warmtepomp) voor 20 jaar.

Met 20-40k kan ik enorm veel energie kopen hé... of iets anders doen dat echt mijn comfort verhoogd.

En zijn argument kan gerust zijn dat omdat je er winst uithaalt dat je het niet zou moeten subsidiëren. Maar als je uw objectieven wilt halen en mensen vinden de winst niet voldoende om dieje brol te installeren (en ja, ik heb vrienden die het geld hebben liggen en dat gewoonweg niet doen juist om de hogervermelde reden) dan ga je toch iets moeten doen om hen te overtuigen. En dan wat staan zeveren over comfort (als dat er staat - ik ga ervanuit dat het er ook staat ik geloof jullie) is gewoon dikke nonsens.

Comfort wil voor mij zeggen dat het uw leven vergemakkelijkt. Een robotmaaier, een robotstofzuiger, heck zelfs dienstencheques... airco/centrale verwarming dat soort zaken. Niet een mogelijk kostverlagende maatregel
 
Allez kom hé ik spaar hoop en al 300 - 400€ uit per jaar met mijn zonnepanelen. Dat noem ik nu niet serieus veel geld. Daar lig ik nu echt niet wakker van hé... zelfs als dat 1000€ is lig ik daar niet wakker van. Dat is leuk meegenomen. Maar dat gaat het verschil echt niet zijn in comfortabel leven als je er eerst 10, 20 tot 40k€ hebt ingestoken (5-8k voor de panelen, 4-8k voor de thuisbatterij, 10 - 20k voor de warmtepomp tot geothermische warmtepomp) voor 20 jaar.

Met 20-40k kan ik enorm veel energie kopen hé... of iets anders doen dat echt mijn comfort verhoogd.

En zijn argument kan gerust zijn dat omdat je er winst uithaalt dat je het niet zou moeten subsidiëren. Maar als je uw objectieven wilt halen en mensen vinden de winst niet voldoende om dieje brol te installeren (en ja, ik heb vrienden die het geld hebben liggen en dat gewoonweg niet doen juist om de hogervermelde reden) dan ga je toch iets moeten doen om hen te overtuigen. En dan wat staan zeveren over comfort (als dat er staat - ik ga ervanuit dat het er ook staat ik geloof jullie) is gewoon dikke nonsens.

Comfort wil voor mij zeggen dat het uw leven vergemakkelijkt. Een robotmaaier, een robotstofzuiger, heck zelfs dienstencheques... airco/centrale verwarming dat soort zaken. Niet een mogelijk kostverlagende maatregel
Enkel zonnepanelen is dit iets van een 2000 euro winst per jaar. En dat kost me 0,0 moeite.

Laadpaal kan ik makkelijk mijn elektrische wagen opladen, weeral een 1000 per jaar minder kosten voor mijn vervoer.

Ik verdien goed maar tegen 3000+ per jaar zeg ik geen nee hoor. Vandaar zijn argument: dit moet je niet subsidiëren.
 
Enkel zonnepanelen is dit iets van een 2000 euro winst per jaar. En dat kost me 0,0 moeite.

Laadpaal kan ik makkelijk mijn elektrische wagen opladen, weeral een 1000 per jaar minder kosten voor mijn vervoer.

Ik verdien goed maar tegen 3000+ per jaar zeg ik geen nee hoor. Vandaar zijn argument: dit moet je niet subsidiëren.
1) na aftrek van de kost van de zonnepanelen ? Ik heb gewoon niet zo'n enorm verbruik om dat voordeel eraan te kunnen liëren.
2) Is maar hoe je het bekijkt hé. Eerst 70 - 120k leggen voor een auto om dan 1000€ per jaar te besparen ? Voor iets dat tijdelijk van aard is. Want zodra dat iedereen en zijn kat een elektrische wagen heeft dan betaal je geen accijnzen meer op uw elektriciteit maar doen ze dat op uw verplaatsing... want de enigste reden waarom het u daar 1000€ oplevert is omdat op die elektriciteitskost geen accijnzen gehoffen worden. Wat ze eigenlijk perfect kunnen door te verplichten om een aparte digitale meter te plaatsen tussen de laadpaal en uw aansluiting om op die manier toch de juiste belastingen te kunnen betalen (al is dat niet perfect, en zou die digitale meter dan beter in de wagen staan met een gps module).

Maar ok als dat uw argument is dit moet je niet subsidiëren. Geldt die argumentatie dan ook voor de favorabele behandeling van de EV (dus verlaagde BIV, etc...)? Ik stel mij dan echt vragen hoeveel mensen van hun werkgever dan nog een EV mogen kiezen indien dit zou wegvallen...

Dat je echter daar geen nee tegen zegt, dat begrijp ik. Maar ik noem dat nu niet direct een voorbeeld van comfort.
 
1) na aftrek van de kost van de zonnepanelen ? Ik heb gewoon niet zo'n enorm verbruik om dat voordeel eraan te kunnen liëren.
2) Is maar hoe je het bekijkt hé. Eerst 70 - 120k leggen voor een auto om dan 1000€ per jaar te besparen ? Voor iets dat tijdelijk van aard is. Want zodra dat iedereen en zijn kat een elektrische wagen heeft dan betaal je geen accijnzen meer op uw elektriciteit maar doen ze dat op uw verplaatsing... want de enigste reden waarom het u daar 1000€ oplevert is omdat op die elektriciteitskost geen accijnzen gehoffen worden. Wat ze eigenlijk perfect kunnen door te verplichten om een aparte digitale meter te plaatsen tussen de laadpaal en uw aansluiting om op die manier toch de juiste belastingen te kunnen betalen (al is dat niet perfect, en zou die digitale meter dan beter in de wagen staan met een gps module).

Maar ok als dat uw argument is dit moet je niet subsidiëren. Geldt die argumentatie dan ook voor de favorabele behandeling van de EV (dus verlaagde BIV, etc...)? Ik stel mij dan echt vragen hoeveel mensen van hun werkgever dan nog een EV mogen kiezen indien dit zou wegvallen...

Dat je echter daar geen nee tegen zegt, dat begrijp ik. Maar ik noem dat nu niet direct een voorbeeld van comfort.
1: ja die waren na 4 jaar compleet afbetaald.

2: 70k? LOL goedkoopste elektrische wagen die deftig is begint aan 17 000. Je moet je getallen toch echt eens updaten :)

EN elektriciteit geen belastingen? Tiens de grootste kost van elektriciteit is belastingen, je kan ook gewoon in een stopcontact opladen hoor. Overheid kan dat nooit tegenhouden.
 
Niet kan, niet kan. Als je je installatie ernaar ontwerpt is dat perfect mogelijk. Je hebt een grid forming invertor nodig ipv de grid following die jij wsl hebt.
En hoe ga jij zoiets residentieel plaatsen? Allez legaal bedoel ik dan :p
Het heeft een reden waarom residentiële omvormers grid following zijn, je moet goed beseffen dat wanneer je uw eigen net gaat maken daar ook verantwoordelijkheden bij komen kijken.
En dat wanneer de netspanning terugkomt dit ook naar behoren geen directe invloed heeft op uw eigen gecreëerd net.

Ken zo iemand die ook een automatisch omschakelsysteem had gebouwd met een klein dieselgroepje, laat ons zeggen dat de krukas van zijn dieselmotor in 4 stukken was en zijn zuigers geen zuigers meer zijn.
 
Laatst bewerkt:
En hoe ga jij zoiets residentieel plaatsen? Allez legaal bedoel ik dan :p
Het heeft een reden waarom residentiële omvormers grid following zijn, je moet goed beseffen dat wanneer je uw eigen net gaat maken daar ook verantwoordelijkheden bij komen kijken.
En dat wanneer de netspanning terugkomt dit ook naar behoren geen directe invloed heeft op uw eigen gecreëerd net.

Ken zo iemand die ook een automatisch omschakelsysteem had gebouwd met een klein dieselgroepje, laat ons zeggen dat de krukas van zijn dieselmotor in 4 stukken was en zijn zuigers geen zuigers meer zijn.
Goh, ik ken de legale situatie in België niet, maar als we spreken over wat binnen vijf jaar mogelijk ga ik me daarop ook niet vastpinnen. Bij Tesla is het alleszins een kwestie van naast je Powerwall ook de zogenaamde 'Backup gateway' te reserveren die ook door Tesla verkocht en geïnstalleerd wordt. Maar goed, we zijn hier nu echt wel over details aan het nickpicken.
 
1: ja die waren na 4 jaar compleet afbetaald.
Bij mij niet. Des te beter voor U.
Meesten die ik ken zit de terugverdientijd ergens tussen de 6 en de 10 jaar.

2: 70k? LOL goedkoopste elektrische wagen die deftig is begint aan 17 000. Je moet je getallen toch echt eens updaten :)
Hangt maar af van wat je deftig noemt natuurlijk.. Een tweedehandse van 3-6k op benzine is ook nog deftig en je moet geen schrik hebben dat je in de winter bij -5 geen 150km kunt rijden voordat de batterij plat is.
Al dacht ik niet dat die dacia spring nu al te koop was, was voor einde van het jaar of zo. Maar nog geen configurator tegengekomen waardoor je dan ook nog niet echt weet wat daar eigenlijk allemaal voor inzit en hoe zich dat in het echt verhoudt tot de bestaande alternatieven. Ik sprak dan ook eerder van de modellen die men eerder koopt. Zoals BMW, audi, mercedes, tesla ... Allez anders gezegd degenen met een range van 400 - 500km. Als ik namelijk elke 150-200km aan een lader moet gaan aanschuiven dat noem ik dan niet echt comfortabel hoor...

Maar allez kom, kzal een vergelijkingske maken van een autootje dat ik anders zou overwegen al irriteert die beperkte range mij wel :
1) peugeot 208 -> goedkoopste modelleke 13k
2) peugeot e-208 -> goedkoopste modelleke 25k
3) peugeot 208 duurste modelleke : 19k
4) peugeot e-208 duurste modelleke : 29k
Prijzen zijn zonder BTW. En we spreken hier over een stadsautootje hé. Niet dat hier iets mee mis is, maar eerlijk is eerlijk.
Dus 10k verschil zonder BTW. Ok is wat simplistisch want houdt geen rekening met het BIV (maar dat moet dan afgeschaft worden conform uw statement) en goedkopere onderhoud maar dan kun je toch al eventjes ermee door niet ? En de goedkopere elektriciteit dan "naft" is er dan ook enkel maar omdat men niet dezelfde accijnzen heft op elektriciteit als die men heft op "naft". net zoals dat mazout een pak goedkoper is dan diesel. Terwijl het hetzelfde product is maar waarbij men een extra behandeling heeft gedaan om ervoor te zorgen dat het opvalt als je mazout in uwe dieseltank steekt. Maar voor een elektrische wagen die dat doet stel je dan ineens dit niet in vraag?
Je begrijpt toch zelf dat dit voordeel dan ook maar tijdelijk is niet ? Dus goed dat je er gebruik van maakt... maar

EN elektriciteit geen belastingen? Tiens de grootste kost van elektriciteit is belastingen, je kan ook gewoon in een stopcontact opladen hoor. Overheid kan dat nooit tegenhouden.
Neen de grootste kost is niet een belasting. De grootste kost is de distributie en transmissiekosten. En dat zijn geen belastingen hé... dat zijn kosten voor de infrastructuur om ervoor te zorgen dat die stroom tot bij u thuis geraakt. Of anders gezegd dat is hetgeen je betaalt voor het comfort om stroom uit uw stopcontact te trekken op elk moment.

De belastingen zijn de BTW, die kosten voor WKK en groene energie (dus de windmolens op zee die men uitrolt en subsidies geeft en dergelijke maar waarvan men van plan is om die in de algemene belasting te steken en niet meer bij de energiefactuur te steken (dus kun je ze ook niet meer ontwijken indien je zonnepanelen hebt)). En dan misschien nog wat zaken die ik vergeten ben... Of men moet mensen met zonnepanelen in de toekomst daarvan gaan vrijstellen. Maar zou mij verwonderen.
Mazout kost 0.5€/l
diesel kost : 1.4€/l.
Als men diezelfde accijnzen zou heffen op elektriciteit dan zou de elektriciteit voor de wagen 0.13- 0.18€ per kwh extra kosten bovenop uw huidige prijs. Dat gaan ze natuurlijk niet doen, maar een kilometerheffing verwacht ik op termijn nog wel. Ze moeten als men die energietransitie doet die reductie in de inkomsten ergens anders gaan halen.
 
Bij mij niet. Des te beter voor U.
Meesten die ik ken zit de terugverdientijd ergens tussen de 6 en de 10 jaar.
Zelfs daar die gaan normaal gezien 20 jaar mee, tijd genoeg om volop winst erop te maken.

Hangt maar af van wat je deftig noemt natuurlijk.. Een tweedehandse van 3-6k op benzine is ook nog deftig en je moet geen schrik hebben dat je in de winter bij -5 geen 150km kunt rijden voordat de batterij plat is.
Al dacht ik niet dat die dacia spring nu al te koop was, was voor einde van het jaar of zo. Maar nog geen configurator tegengekomen waardoor je dan ook nog niet echt weet wat daar eigenlijk allemaal voor inzit en hoe zich dat in het echt verhoudt tot de bestaande alternatieven. Ik sprak dan ook eerder van de modellen die men eerder koopt. Zoals BMW, audi, mercedes, tesla ... Allez anders gezegd degenen met een range van 400 - 500km. Als ik namelijk elke 150-200km aan een lader moet gaan aanschuiven dat noem ik dan niet echt comfortabel hoor...
De meeste verkochte niet lease EV is iets zoals een Nissan leaf. Mercedes/audi/BMW ed spelen daar amper in mee. Meest gekochte merken qua EV in de EU zijn volkswagen, Nissan, Renault, kia, Hyundai,...




Maar allez kom, kzal een vergelijkingske maken van een autootje dat ik anders zou overwegen al irriteert die beperkte range mij wel :
1) peugeot 208 -> goedkoopste modelleke 13k
2) peugeot e-208 -> goedkoopste modelleke 25k
3) peugeot 208 duurste modelleke : 19k
4) peugeot e-208 duurste modelleke : 29k
Waarom moeilijk als makkelijk kan :


Ik rij momenteel met een (nieuwe) VW ID.4 ik rij een 20-25k km per jaar en doe gemiddeld iets van een 13 jaar met mijn auto .

Die is vergelijkbaar met een VW Tiguan qua grootte/prestaties.
Over die 13 jaar bespaar ik me een 10-12k euro of een 1000 per jaar.

Is dat altijd zo dat EV goedkoper is? Tuurlijk niet echter in vele gevallen wel en dus comfort & geld winst.
 
Terug
Bovenaan