De energiethread

Zelfs daar die gaan normaal gezien 20 jaar mee, tijd genoeg om volop winst erop te maken.


De meeste verkochte niet lease EV is iets zoals een Nissan leaf. Mercedes/audi/BMW ed spelen daar amper in mee. Meest gekochte merken qua EV in de EU zijn volkswagen, Nissan, Renault, kia, Hyundai,...





Waarom moeilijk als makkelijk kan :


Ik rij momenteel met een (nieuwe) VW ID.4 ik rij een 20-25k km per jaar en doe gemiddeld iets van een 13 jaar met mijn auto .

Die is vergelijkbaar met een VW Tiguan qua grootte/prestaties.
Over die 13 jaar bespaar ik me een 10-12k euro of een 1000 per jaar.

Is dat altijd zo dat EV goedkoper is? Tuurlijk niet echter in vele gevallen wel en dus comfort & geld winst.
de aankoop van een tiguan start bij 31k. De id4 bij 46k.
Ben ook benieuwd naar de status van de batterij na 13 jaar.
(hierzelf in blijde verwachting van een ID4 trouwens)
 
de aankoop van een tiguan start bij 31k. De id4 bij 46k.
Ben ook benieuwd naar de status van de batterij na 13 jaar.
(hierzelf in blijde verwachting van een ID4 trouwens)
Gebruik die tool en zie de berekening, dat zit daar in.

Rijd echt goed, was een beetje bang voor zo een zware wagen maar merk je niks van.
 
Zelfs daar die gaan normaal gezien 20 jaar mee, tijd genoeg om volop winst erop te maken.
Dat kan wel goed zijn. Maar het mag dan nog 10 jaar opbrengen (nadat je de kost voor vervanging van de omvormer hebt meegenomen). Als mensen zonder die aanmoeding het niet op hun dak willen. Dan mag je uw objectieven vergeten hé.
En dat was uiteindelijk de reden waarom men het subsidieert. Om zo snel mogelijk die hoge objectieven te halen. Indien we geen objectieven moesten halen tegen 2020, 2025 en 2030 dan hadden we daar nooit belastingsgeld tegenaan gegooid.

Waarom moeilijk als makkelijk kan :
Ik rij momenteel met een (nieuwe) VW ID.4 ik rij een 20-25k km per jaar en doe gemiddeld iets van een 13 jaar met mijn auto .
Die is vergelijkbaar met een VW Tiguan qua grootte/prestaties.
Over die 13 jaar bespaar ik me een 10-12k euro of een 1000 per jaar.
Is dat altijd zo dat EV goedkoper is? Tuurlijk niet echter in vele gevallen wel en dus comfort & geld winst.
13 jaar is wel lang hé. Ik ken niet veel mensen die zolang rijden met een wagen. 5 - 8 jaar zie ik regelmatig. Maar meer niet echt.
Maar als het niet altijd of niet in de meerderheid van de gevallen is, dan is er geen voordeel in geld noch in comfort. Dus kun je het dan ook niet zo generaliseren.

Daarnaast zit HET voordeel zich in :
1) het belastingsvoordeel / premies
2) energiekost

Maar dit zijn juist gesubsidieerde maatregelen... hetgeen waarvan de expert juist meldde van kijk dat hebben we niet nodig en mensen zouden nog altijd die keuze maken. Ik heb voor het voorbeeld van de peugeot gekozen (op 10 jaar) en zowel 10k km als 25k km genomen en de elektrische was gewoon duurder dan de benzine versie. Dus neen, extra comfort ik zie het niet.
 

Wanneer komt 'Tiny op zoek naar elektriciteit' uit? Moet een topboekje zijn voor kinderen!
Wel grappig dat we momenteel nog geen stap dichter staan tot het vinden van vervangcapaciteit.
Dit gaat echt uitdraaien op een mop.
 
De komende jaren worden in ons land twee à drie nieuwe gascentrales gebouwd. Dat heeft de ministerraad vrijdag beslist. De nieuwe gascentrales moeten ervoor zorgen dat het licht blijft branden als in 2025 de kerncentrales sluiten, en dat ons land de overstap naar hernieuwbare energie kan maken.

De ministerraad keurde het wettelijk kader goed voor het CRM of het capaciteitsvergoedingsmechanisme: het steunsysteem voor investeerders in extra productiecapaciteit. Die steun zal worden toegekend via een veiling. De regering heeft vrijdag het volume vastgelegd voor de veiling in oktober. Het gaat om steun voor de bouw van productie die tot vier jaar nodig heeft om gebouwd te worden, bijvoorbeeld gascentrales. Maar ook andere technologie komt in aanmerking.

In oktober wordt steun toegekend voor 2,3 gigawatt. Daarbij wordt het aantal nieuwe gascentrales beperkt tot een minimum. Concreet zullen twee tot maximum drie gascentrales worden gebouwd, elk goed voor zowat 800 MW of de capaciteit van een middelgrote kerncentrale. Wie het laagste biedt op de veiling, kan dan gaan bouwen als de nodige vergunningen binnen zijn.

Omslag versnellen

Het CRM-mechanisme, aldus minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen), moet toelaten om de omslag naar hernieuwbare energie ‘te versnellen’ en om de nodige ‘flexibiliteit in ons netwerk te krijgen’. Daarbij is flexibele gascapaciteit nodig, maar de regering wil ook investeringen in andere technologieën - zoals opslag, batterijen, vraagbeheer of interconnectie - stimuleren.

Er komt dan ook een tweede veilingmoment, in 2024. Een belangrijk volume (1,4 GW) wordt daarbij gereserveerd voor dergelijke innovatieve systemen.

Centraal in het regeringsbeleid staan volgens de minister ‘bevoorradingszekerheid en betaalbaarheid’.

De eerste veiling staat in oktober gepland. Producenten kunnen hun dossiers voorbereiden en indienen. Europa moet wel nog definitief het licht op groen zetten voor het steunmechanisme, maar uit een ontmoeting vorige week tussen Van der Straeten met Europees commissaris Margrethe Vestager bleek al dat er geen onoverkomelijke obstakels zijn.

In 2025 sluiten zeker vijf van de zeven Belgische kernreactoren. Die moeten sowieso sluiten, wegens te oud en te kostelijk om de veiligheid te garanderen. Of de twee resterende reactoren sluiten, zal later dit jaar worden beslist, afhankelijk van de bevoorradingszekerheid.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210430_94880867
 
Dit doet de ronde op het internet vandaag.

kr7p8d9gy0071.png
 
Groen slaagt erin om met hun beleid omtrent fossiele brandstoffen, ondanks het feit dat ik niet voor hen gestemd heb, me toch wat verraden te doen voelen als kiezer.
 

Ik blijf niet overtuigd. Er wordt wederom volledig voorbij gegaan aan het feit dat de opgewekte hernieuwbare energie gewoonweg niet beschikbaar zal zijn in de wintermaanden. De capaciteit van de batterij kan dan worden uitgebreid met slimme laadpalen want die auto's hebben overdag kunnen opladen. Aan de laadpaal van de werkgever dan of wat? :') Ook handig natuurlijk dat men warmtewisseling kan doen met koelwater van de nabijgelegen industrie en dus niet volledig elektrisch moet verwarmen.

Kortom; fijn studieprojectje voor de mannen van IMEC en nog eens een kans voor Tinne om met haar gezicht op TV te komen, maar voor de effectieve energietransitie van gemiddeld Vlaanderen is dit weer een oefening voor niks.
 

Ik blijf niet overtuigd. Er wordt wederom volledig voorbij gegaan aan het feit dat de opgewekte hernieuwbare energie gewoonweg niet beschikbaar zal zijn in de wintermaanden. De capaciteit van de batterij kan dan worden uitgebreid met slimme laadpalen want die auto's hebben overdag kunnen opladen. Aan de laadpaal van de werkgever dan of wat? :') Ook handig natuurlijk dat men warmtewisseling kan doen met koelwater van de nabijgelegen industrie en dus niet volledig elektrisch moet verwarmen.

Kortom; fijn studieprojectje voor de mannen van IMEC en nog eens een kans voor Tinne om met haar gezicht op TV te komen, maar voor de effectieve energietransitie van gemiddeld Vlaanderen is dit weer een oefening voor niks.
Zoals je zegt een heel tof project op zich.
Maar een maat voor niks voor modaal Vlaanderen.

Het energiebeleid dat momenteel gevoerd wordt is zelfs het woord beleid niet waard.
 
Knack.be: 'Betalen we straks stempelgeld voor onze gascentrales?'.

Joepie, ons tinne heeft afgesproken om een kabel te trekken naar Denemarken. Kostprijs 1 miljard.

Ik hoop zo dat Europa die subsidies compleet weigert.. .
 
Iemand gisteren de reportage over groene energie gezien op VTM?

Was wel om te huiveren hoe we hier op een oppervlakje van niets alles op alles zetten om heel het land vol windmolens te zetten, alles in te zetten op batterijen...terwijl over de landsgrenzen heen gigantische oppervlakten aan fauna en flora kapot gaan omwille van de hunker naar zeldzame metalen, koper,...(over andere zaken zoals het dumpen van de gigantische composietwieken van windmolens nog niet gesproken) De CO2 uitstoot, luchtvervuiling,...worden in gebieden van Azie en Zuid-Amerika elk jaar groter en groter.
 
Iemand gisteren de reportage over groene energie gezien op VTM?

Was wel om te huiveren hoe we hier op een oppervlakje van niets alles op alles zetten om heel het land vol windmolens te zetten, alles in te zetten op batterijen...terwijl over de landsgrenzen heen gigantische oppervlakten aan fauna en flora kapot gaan omwille van de hunker naar zeldzame metalen, koper,...(over andere zaken zoals het dumpen van de gigantische composietwieken van windmolens nog niet gesproken) De CO2 uitstoot, luchtvervuiling,...worden in gebieden van Azie en Zuid-Amerika elk jaar groter en groter.
Zijn ze voor die wieken niet bezig met deze recycleerbaar te maken?
 
Zijn ze voor die wieken niet bezig met deze recycleerbaar te maken?
Momenteel verwerken ze die composiet, dat denk ik toch, in cement. Dat is echter zo een marginaal gegeven...Ongetwijfeld zoeken ze nog altijd naar betere alternatieven.
 
Gaan we Jean-Marie, de roeptoeter uit de westhoek, echt zijn scheefgetrokken argumenten gebruiken om kritiek te uiten op het energiebeleid? Als je dat wil doen, gebruik aub deftige bronnen. Hoewel hij op een amusante manier schrijft, trekt die op een consistente manier alle studies uit zijn context, zodat die in zijn narratief passen. Dat zal het niveau van deze discussie toch hopelijk verhogen.

Ik ben op zich wel content (op geostrategisch vlak) dat we eindelijk afstappen van Electrabel/Engie als onze dominante energie provider. Hoeveel miljarden zijn ondertussen al niet weggevloeid naar Parijs? Enkele dagen geleden kwam het opnieuw in het nieuws. 700 miljoen was het. Ook al is Engie in België (op papier) verlieslatend.
Enkel en alleen daarom is het al goed dat we die investeringen maken (die internationale aansluitingen). Een andere minister zou exact hetzelfde doen.
 
Terug
Bovenaan