De energiethread

Ik hoop zo dat Europa die subsidies compleet weigert.. .

Ik denk dat we zo stilaan op het punt komen dat jij (en ik) net het omgekeerde mogen hopen.

Wat betreft de kerncentrales is het point-of-no-return bereikt. Als de regering nu toch zou beslissen (maar die oefening doen ze pas eind dit jaar...) dat er kerncentrales nodig zijn, dan is het
-de vraag of Engie nog zin heeft om de centrales open te houden. Niet vergeten: Doel en Tihange zijn de enige kerncentrales in hun portefeuille, ondanks het imago in België zijn ze eigenlijk vooral een producent van groene energie.
-als ze de centrales nog willen openhouden hebben ze de Belgische regering volledig in de tang.
-operationeel zo goed als onvermijdelijk dat de kerncentrales gedurende de winter 25/26 alsnog stilliggen. Onderhoudsplanningen worden jaren op voorhand vastgelegd, brandstof wordt jaren op voorhand besteld etc.

Dus eigenlijk is er geen enkel alternatief behalve gascentrales bouwen. En daarbij is het niet enkel het oordeel van Europa over de CRM, maar ook het recente stikstofarrest. Gascentrales stoten, weliswaar relatief kleine hoeveelheden, stikstof uit, en niemand weet hoe ze dit in de aanvragen en vergunningen moeten aanpakken. Er is geen wettelijk kader, geen precedent, wat dus een open doel is voor langgerekte rechtszaken en investeringsonzekerheid. Dat dus nog los van de CRM.


Het zou leuk zijn om de politiek met z'n kop tegen de muur te zien lopen. Ik zeg de politiek, en niet enkel de groenen, want de reden dat we nu in deze situatie zitten is het gevolg van 20 jaar non-beleid, niet van het laatste jaar. Maar in de praktijk zijn het u en ik die er last van zullen hebben, en die de rekening zullen betalen. Dus, laat het steunmechanisme maar goedgekeurd geraken.
In elk geval heb ik nu wel al wat leedvermaak in de twist tussen wat ik graag de rekkelijken en preciezen binnen de groene beweging noem. De rekkelijken, die nucleair willen uitfaseren maar wel voor gascentrales zijn. En de preciezen, die enkel nog hernieuwbare energie willen. Kansen genoeg voor de andere partijen om de groenen uit elkaar te spelen...
 
Ik ben op zich wel content (op geostrategisch vlak) dat we eindelijk afstappen van Electrabel/Engie als onze dominante energie provider. Hoeveel miljarden zijn ondertussen al niet weggevloeid naar Parijs? Enkele dagen geleden kwam het opnieuw in het nieuws. 700 miljoen was het. Ook al is Engie in België (op papier) verlieslatend.
Enkel en alleen daarom is het al goed dat we die investeringen maken (die internationale aansluitingen). Een andere minister zou exact hetzelfde doen.
Het scheelt natuurlijk dat we zoveel eigen productie hebben natuurlijk. EDF is Frans, RWE is Duits en BASF is Duits.
Dan heb je nog de windmolenparken natuurlijk, maar deze zijn ook geen zuiver Belgisch eigendom natuurlijk.
 

In 2018 verbond de toenmalige federale regering zich ertoe de laatste kerncentrales in ons land ten laatste in 2025 te sluiten. Maar om de energiebevoorrading te verzekeren zijn wel investeringen nodig in andere energiebronnen, in de vorm van bijvoorbeeld gascentrales of hernieuwbare energie. Bovendien moet de prijs daarvan voor gezinnen en ondernemingen binnen de perken blijven.

Het regeerakkoord van de Vivaldi-coalitie bepaalt dat er in november 2021 een evaluatie komt over de haalbaarheid van de kernuitstap. Bij onverwachte problemen zal de regering maatregelen nemen om de energiebevoorrading te verzekeren, bijvoorbeeld door de kerncentrales toch nog beperkt in te schakelen.


De discussie over het openhouden van Doel 4 en Tihange 3 heeft Engie/Electrabel afgesloten. ‘Ik moet toegeven dat wij ons die vraag niet meer stellen’, zegt ceo Thierry Saegeman.

De focus ligt bij Engie/Electrabel nu helemaal bij de veilige en efficiënte ontmanteling van de kerncentrales. Uitstel van de kernuitstap? ‘Die bladzijde hebben we omgeslagen.’ Thierry Saegeman

Nog drie en half jaar (42 maanden) om al die gascentrales vergund, gebouwd, en operationeel te krijgen jongens. Een gewoon huisje vergund en gebouwd krijgen duurt ongeveer 18 maanden by the way.

BG groepsaankoop noodgroepen?
 






Nog drie en half jaar (42 maanden) om al die gascentrales vergund, gebouwd, en operationeel te krijgen jongens. Een gewoon huisje vergund en gebouwd krijgen duurt ongeveer 18 maanden by the way.

BG groepsaankoop noodgroepen?
Staat nu al in de sterren geschreven dat dit een lijk in de kast is voor de volgende regering eind 2024, start 2025.

Hoe veilig is het trouwens om kerncentrales niet continue te laten werken maar enkel zo nu en dan bij onverwachte problemen?
 
Hoe veilig is het trouwens om kerncentrales niet continue te laten werken maar enkel zo nu en dan bij onverwachte problemen?
Dat is zowel economisch als technisch onmogelijk. Een kerncentrale is geen piekeenheid. Een kerncentrale kan flexibel zijn, maar binnen marges.
Een kerncentrale in een toestand laten staan waarbij deze onmiddellijk bij vermogenvraag kan uprampen is ten eerste gevaarlijk en ten tweede zeer arbeidsintensief.

Een scenario waar deze stilgelegd wordt en er niet gestart wordt met de ontmanteling in afwachting van misschien een go om terug op te starten is eveneens niet gewenst ten eerste omdat de kosten gewoon blijven verder lopen. Je moet die centrale in top condities houden en blijken actief onderhouden en ook een stuk gebruiken. Dat kost zeer veel geld en is gewoon niet te verantwoorden. Het is dus logisch dat men na het stilleggen onmogelijk begint met de ontmanteling, en deze is na neem nu een half jaar al niet meer omkeerbaar.

Je kan dus stellen dat de regering een sterk staaltje blufpoker speelt terwijl Engie Electrabel een straight flush in handen heeft.
 
Laatst bewerkt:
Je kan dus stellen dat de regering een sterk staaltje blufpoker speelt terwijl Engie Electrabel een straight flush in handen heeft.

Blufpoker impliceert dat dit allemaal een beredeneerde zaak is. Maar dat is het niet. Het is letterlijk Jezus Take the Wheel wanneer het op het energiebeleid van dit land aankomt. Dat typisch Belgische idee van de zaken wel te zullen oplossen als ze zich stellen zit zo in de kleren van die bende idioten in de wetstraat dat men daar met een vals gevoel van zekerheid naar de situatie kijkt.

Enfin dat artikel over de afbraak had verleden jaar ook al kunnen worden gepubliceerd op het moment dat Engie stilletjes aankondigde geen nieuwe brandstofstaven te hebben besteld voor Belgische reactors.
 
Kan ik ergens geld inzetten op het feit dat het zogenaamde spaarpotje dat Electrabel had dienen te voorzien voor de afbraak van de kerncentrales verdwenen is met Verhofstadt's uitverkoop aan Frankrijk? En dat de Belgische belastingbetaler/elektriciteitsverbruiker dus nog een keertje extra zal mogen betalen voor de afbraak van de oude centrales?
 
Kan ik ergens geld inzetten op het feit dat het zogenaamde spaarpotje dat Electrabel had dienen te voorzien voor de afbraak van de kerncentrales verdwenen is met Verhofstadt's uitverkoop aan Frankrijk? En dat de Belgische belastingbetaler/elektriciteitsverbruiker dus nog een keertje extra zal mogen betalen voor de afbraak van de oude centrales?
Is dat geen publiek geheim dat dat enkel op papier/in de boekhouding bestaat maar in de praktijk al lang in Frankrijk zit en dat als puntje bij paaltje komt, de Belgische lege doos gewoon failliet zal gaan. Althans dat is wat mijn prof me vertelde - het kan ook een roddel zijn.
 
Is dat geen publiek geheim dat dat enkel op papier/in de boekhouding bestaat maar in de praktijk al lang in Frankrijk zit en dat als puntje bij paaltje komt, de Belgische lege doos gewoon failliet zal gaan. Althans dat is wat mijn prof me vertelde - het kan ook een roddel zijn.
Dat is een roddel hoor. Engie dingt ook mee om de nieuwe gascentrales te bouwen. Hebben alles in huis om dit ook te doen overigens. De opbouw van het bedrijf is ook niet zo eenvoudig. Maar de nucleaire mag dan wel apart zijn, het valt nog altijd onder Engie Electrabel, waar ook gewoon nog de klassieke productie onder valt.

Er zijn gewoon garanties en die gaan nagekomen worden. Maar de vraag die bestaat is waar het afval naartoe moet, daar is nog altijd geen definitief besluit over. En of natuurlijk het voorziene budget voldoende is. Maar daar nu al uitspraken over doen is gewoon nog veel te vroeg.
 

‘Bouw van 600 steenkoolcentrales in Azië brengt klimaatdoelstellingen in gevaar’​


Tja, dan zijn en blijven wij een bleep op de radar.
 

Nu dus ook Vlaams-Brabant die geen nieuwe gascentrale in hun provincie willen. Natuurlijk niet verwonderlijk als 2 gedeputeerden en de gouverneur van N-VA zijn. Dat is zo logisch als 1+1=2
 

Nu dus ook Vlaams-Brabant die geen nieuwe gascentrale in hun provincie willen. Natuurlijk niet verwonderlijk als 2 gedeputeerden en de gouverneur van N-VA zijn. Dat is zo logisch als 1+1=2
Wat gaat ons Tinne daarvan zeggen !!!!

Wir haben es nicht gewust ?
Of ze ondergraven mijn beleid !!!!!
 
Onlangs kwam er het nieuws dat de gas- en elektriciteitsprijzen gingen stijgen. Hierdoor zou elektriciteit dus exponentieel stijgen als deze opgewekt wordt met gas.

Wordt een WKK dan niet interessant?
 
Ik denk dat we zo stilaan op het punt komen dat jij (en ik) net het omgekeerde mogen hopen.

Wat betreft de kerncentrales is het point-of-no-return bereikt. Als de regering nu toch zou beslissen (maar die oefening doen ze pas eind dit jaar...) dat er kerncentrales nodig zijn, dan is het
-de vraag of Engie nog zin heeft om de centrales open te houden. Niet vergeten: Doel en Tihange zijn de enige kerncentrales in hun portefeuille, ondanks het imago in België zijn ze eigenlijk vooral een producent van groene energie.
-als ze de centrales nog willen openhouden hebben ze de Belgische regering volledig in de tang.
-operationeel zo goed als onvermijdelijk dat de kerncentrales gedurende de winter 25/26 alsnog stilliggen. Onderhoudsplanningen worden jaren op voorhand vastgelegd, brandstof wordt jaren op voorhand besteld etc.
Het point of no return is nog niet bereikt, maar we zijn er wel bijna.
Dus eigenlijk is er geen enkel alternatief behalve gascentrales bouwen. En daarbij is het niet enkel het oordeel van Europa over de CRM, maar ook het recente stikstofarrest. Gascentrales stoten, weliswaar relatief kleine hoeveelheden, stikstof uit, en niemand weet hoe ze dit in de aanvragen en vergunningen moeten aanpakken. Er is geen wettelijk kader, geen precedent, wat dus een open doel is voor langgerekte rechtszaken en investeringsonzekerheid. Dat dus nog los van de CRM.
Wanneer ze dit stikstofarrest aanhouden, moeten ze ook maar meteen alle tankstations dichtgooien, die stoten (onrechtstreeks) meer stikstof uit.
Het zou leuk zijn om de politiek met z'n kop tegen de muur te zien lopen. Ik zeg de politiek, en niet enkel de groenen, want de reden dat we nu in deze situatie zitten is het gevolg van 20 jaar non-beleid, niet van het laatste jaar. Maar in de praktijk zijn het u en ik die er last van zullen hebben, en die de rekening zullen betalen. Dus, laat het steunmechanisme maar goedgekeurd geraken.
In elk geval heb ik nu wel al wat leedvermaak in de twist tussen wat ik graag de rekkelijken en preciezen binnen de groene beweging noem. De rekkelijken, die nucleair willen uitfaseren maar wel voor gascentrales zijn. En de preciezen, die enkel nog hernieuwbare energie willen. Kansen genoeg voor de andere partijen om de groenen uit elkaar te spelen...
Groen gaat de rekening betalen. Ik ben zelf zeer 'groen' maar ook wetenschapper. Kernenergie is nog 10-20 jaar nodig voor de nodige alternatieve energiebronnen beschikbaar zijn. Dat is ook het probleem van alle mensen bij mensen van groen: totaal gebrek aan redelijkheid, op heel veel vlakken. Ik merk dat heel erg vaak in discussies, en wordt er moedeloos van. We hebben een groene partij nodig, maar na enkele black-outs blijft van die partij niets over.
 
Groen gaat de rekening betalen. Ik ben zelf zeer 'groen' maar ook wetenschapper. Kernenergie is nog 10-20 jaar nodig voor de nodige alternatieve energiebronnen beschikbaar zijn. Dat is ook het probleem van alle mensen bij mensen van groen: totaal gebrek aan redelijkheid, op heel veel vlakken.
Heel herkenbaar, jammer dat ze zo ideologisch zwart/wit denken. Zie bv ook GMOs. Naar mijn gevoel is er een "gat in de markt" voor een meer centrale groene partij. Groen is voor mij top op lokaal niveau, ze weten bv hoe ze de leefbaarheid van een stad kunnen verhogen. Maar op nationaal niveau zijn ze een ramp imo.
 
Heel herkenbaar, jammer dat ze zo ideologisch zwart/wit denken. Zie bv ook GMOs. Naar mijn gevoel is er een "gat in de markt" voor een meer centrale groene partij. Groen is voor mij top op lokaal niveau, ze weten bv hoe ze de leefbaarheid van een stad kunnen verhogen. Maar op nationaal niveau zijn ze een ramp imo.
Een groene partij die wat minder wollig is en af en toe een compromis kan maken, maar nog altijd sociaal is, dat zou ideaal zijn. Ze laten zich veel te veel opjutten door enkele fanatieke schreeuwers in hun achterban.
 

Nu dus ook Vlaams-Brabant die geen nieuwe gascentrale in hun provincie willen. Natuurlijk niet verwonderlijk als 2 gedeputeerden en de gouverneur van N-VA zijn. Dat is zo logisch als 1+1=2

Gent: negatief advies, vergunning verleend.
Vilvoorde: positief advies, vergunning geweigerd.

Waarom steken we als maatschappij eigenlijk nog geld in een administratie? Het enige criterium waar het uiteindelijk om draait is politiek gemanouvreer.

Hier ook: de beslissing is nog niet aan Engie meegedeeld. Maar de politiek lekt wel de conclusies én de details naar de pers. Op een vrijdagmiddag zodat het mooi in de zaterdaggazet komt. En uit welke hoek het lek komt is niet moeilijk te achterhalen want de NVA had z’n communicatie al klaarstaan...

Het point of no return is nog niet bereikt, maar we zijn er wel bijna.

Winter 25/26 halen ze niet meer. De procedures voor de verlenging van de vergunningen (en dus ook: publieksconsultaties, impactstudies etc) zijn niet opgestart.
De kerncentrales zijn ook effectief afgeschreven in de boekhouding. Een beursgenoteerd bedrijf speelt geen blufpoker met iets dat zijn aandelenkoers doet zakken.
 
Laatst bewerkt:
De kerncentrales zijn ook effectief afgeschreven in de boekhouding. Een beursgenoteerd bedrijf speelt geen blufpoker met iets dat zijn aandelenkoers doet zakken.
Laat ons zeggen dat er wel een vorm van blufpoker in zit hoor. Een verlening kan nog altijd, maar dan moet er financieel over de brug gekomen worden.
Met andere woorden de winsten moeten dan omhoog, de nucleaire rente naar omlaag.

Na de aankondiging heeft het aandeel ook niet zoveel gedaan hoor. Vergeet niet dat Engie meer is dan onze Belgische nucleair en zij op de Euronext Parijs zitten. De Fransen lachen zich een kriek met ons beleid op vlak van energie.
 
Winter 25/26 halen ze niet meer. De procedures voor de verlenging van de vergunningen (en dus ook: publieksconsultaties, impactstudies etc) zijn niet opgestart.
De kerncentrales zijn ook effectief afgeschreven in de boekhouding. Een beursgenoteerd bedrijf speelt geen blufpoker met iets dat zijn aandelenkoers doet zakken.
Volgens wat ik begrepen heb, is voor wat de productie betreft het point of no return nog nabij, maar nog niet verstreken.
Ik spreek dan niet over de vergunningen.
 
Terug
Bovenaan