1: ja die waren na 4 jaar compleet afbetaald.
Bij mij niet. Des te beter voor U.
Meesten die ik ken zit de terugverdientijd ergens tussen de 6 en de 10 jaar.
2: 70k? LOL goedkoopste elektrische wagen die deftig is begint aan 17 000. Je moet je getallen toch echt eens updaten
Hangt maar af van wat je deftig noemt natuurlijk.. Een tweedehandse van 3-6k op benzine is ook nog deftig en je moet geen schrik hebben dat je in de winter bij -5 geen 150km kunt rijden voordat de batterij plat is.
Overzicht van alle 100% elektrische auto's (BEV) die je in 2024 nieuw kan kopen in België. Inclusief prijzen, rijbereik en specificaties
www.egear.be
Al dacht ik niet dat die dacia spring nu al te koop was, was voor einde van het jaar of zo. Maar nog geen configurator tegengekomen waardoor je dan ook nog niet echt weet wat daar eigenlijk allemaal voor inzit en hoe zich dat in het echt verhoudt tot de bestaande alternatieven. Ik sprak dan ook eerder van de modellen die men eerder koopt. Zoals BMW, audi, mercedes, tesla ... Allez anders gezegd degenen met een range van 400 - 500km. Als ik namelijk elke 150-200km aan een lader moet gaan aanschuiven dat noem ik dan niet echt comfortabel hoor...
Maar allez kom, kzal een vergelijkingske maken van een autootje dat ik anders zou overwegen al irriteert die beperkte range mij wel :
1) peugeot 208 -> goedkoopste modelleke 13k
2) peugeot e-208 -> goedkoopste modelleke 25k
3) peugeot 208 duurste modelleke : 19k
4) peugeot e-208 duurste modelleke : 29k
Prijzen zijn zonder BTW. En we spreken hier over een stadsautootje hé. Niet dat hier iets mee mis is, maar eerlijk is eerlijk.
Wil je een Peugeot 208 besturen? Configureer hem volgens jouw behoeften: kies de kleur, de motorisatie, de afwerking, de eigenschappen, de bekleding…
www.peugeot.be
Dus 10k verschil zonder BTW. Ok is wat simplistisch want houdt geen rekening met het BIV (maar dat moet dan afgeschaft worden conform uw statement) en goedkopere onderhoud maar dan kun je toch al eventjes ermee door niet ? En de goedkopere elektriciteit dan "naft" is er dan ook enkel maar omdat men niet dezelfde accijnzen heft op elektriciteit als die men heft op "naft". net zoals dat mazout een pak goedkoper is dan diesel. Terwijl het hetzelfde product is maar waarbij men een extra behandeling heeft gedaan om ervoor te zorgen dat het opvalt als je mazout in uwe dieseltank steekt. Maar voor een elektrische wagen die dat doet stel je dan ineens dit niet in vraag?
Je begrijpt toch zelf dat dit voordeel dan ook maar tijdelijk is niet ? Dus goed dat je er gebruik van maakt... maar
EN elektriciteit geen belastingen? Tiens de grootste kost van elektriciteit is belastingen, je kan ook gewoon in een stopcontact opladen hoor. Overheid kan dat nooit tegenhouden.
Neen de grootste kost is niet een belasting. De grootste kost is de distributie en transmissiekosten. En dat zijn geen belastingen hé... dat zijn kosten voor de infrastructuur om ervoor te zorgen dat die stroom tot bij u thuis geraakt. Of anders gezegd dat is hetgeen je betaalt voor het comfort om stroom uit uw stopcontact te trekken op elk moment.
De belastingen zijn de BTW, die kosten voor WKK en groene energie (dus de windmolens op zee die men uitrolt en subsidies geeft en dergelijke maar waarvan men van plan is om die in de algemene belasting te steken en niet meer bij de energiefactuur te steken (dus kun je ze ook niet meer ontwijken indien je zonnepanelen hebt)). En dan misschien nog wat zaken die ik vergeten ben... Of men moet mensen met zonnepanelen in de toekomst daarvan gaan vrijstellen. Maar zou mij verwonderen.
Mazout kost 0.5€/l
diesel kost : 1.4€/l.
Als men diezelfde accijnzen zou heffen op elektriciteit dan zou de elektriciteit voor de wagen 0.13- 0.18€ per kwh extra kosten bovenop uw huidige prijs. Dat gaan ze natuurlijk niet doen, maar een kilometerheffing verwacht ik op termijn nog wel. Ze moeten als men die energietransitie doet die reductie in de inkomsten ergens anders gaan halen.