Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Rich people problems. Toont weer eens perfect aan hoe ver dat sommige staan van werkelijke problemen.

On a serious note.

"Kremlin naar eigen zeggen niet op de hoogte dat Poetin Oekraïne ging binnenvallen"

Begint steeds meer de hersenkronkels van een madman aan te nemen.

Dat soort berichten zagen we ook al toen de inval begon. Men was op de hoogte van een inval in de Donbas, maar niet in heel Oekraïne incl. Kiev.

Als het klopt, is het inderdaad dictatoriale waanzin. Dat is alsof bij De Croo op zijn eentje plots beslist om een land aan te vallen, zonder dat de regering daarvan op de hoogte was. Ik geloof het ook nog niet helemaal, want kan ook zijn dat er gewoon politici zichzelf aan het indekken zijn ('wij wisten van niks hoor!')

Ik had nochtans ergens anders (denk vrt nws) gelezen dat die Sergey Shoygu een echte politieke overlever was. M.a.w. altijd subtiel/sluw genoeg om niet buitengegooid te worden
In DS stond dit weekend een plus-artikel over de haviken van Poetin. Sjojgoe is er daar één van. Ze beschrijven hem daar als heel populair bij de Russen, maar geen politieke bedreiging voor Poetin. Degene die achter de annexatie van de Krim zat, de Donbas-seperatisten bewapende en de operaties in Syrië coördineerde. Bovendien een echte vriend van Poetin. Gaan altijd samen op reis.

Dat soort berichten zagen we ook al toen de inval begon. Men was op de hoogte van een inval in de Donbas, maar niet in heel Oekraïne incl. Kiev.

Als het klopt, is het inderdaad dictatoriale waanzin. Dat is alsof bij De Croo op zijn eentje plots beslist om een land aan te vallen, zonder dat de regering daarvan op de hoogte was. Ik geloof het ook nog niet helemaal, want kan ook zijn dat er gewoon politici zichzelf aan het indekken zijn ('wij wisten van niks hoor!')
Politici is één ding maar de administratie is iets anders.

In DS stond dit weekend een plus-artikel over de haviken van Poetin. Sjojgoe is er daar één van. Ze beschrijven hem daar als heel populair bij de Russen, maar geen politieke bedreiging voor Poetin. Degene die achter de annexatie van de Krim zat, de Donbas-seperatisten bewapende en de operaties in Syrië coördineerde. Bovendien een echte vriend van Poetin. Gaan altijd samen op reis.

Ook gelezen. Hierboven is echt een losstaande tweet van iemand die voor zover ik kan zien geen enkele credentials heeft om zijn claims mee te staven dus ik ga het alvast gewoon klasseren in de schuif fake nieuws. Dat artikel over Poetin en Tsjetsjenië in DS was ook de moeite, vond ik.

Zijn meestal diegene waar je moet voor opletten.
Doet me denken aan de historische foto van Stalin waar mensen werden verwijderd :)

En het grappige is net door de inval dat EU versneld gaat omschakelen naar hernieuwbare energie en energie-onafhankelijkheid.
Beetje in eigen voet schieten op meerdere niveau's door Poetin.

Poetin gaat er vanuit dat eenmaal de oorlog gedaan is, dat we die snel vergeten en gewoon terug verder doen zoals ervoor. Na de eerste Oekraiense oorlog is het gelukt, waarom zou het niet opnieuw lukken.

Egoisme en individualisme is zowat de zwakte van Westerse kapitalistische democratieën, je ziet nu al mensen zagen (terwijl de oorlog nog bezig is!) over hun factuur en met plezier gas en olie zouden kopen van Poetin, zolang het maar in hun voordeel is.

Vroeg of laat biedt Poetin een bepaalde politieker voordelige gascontractjes en goedkope energie aan en hupla we zijn weeral vertrokken.

Daarom dus, zichzelf zo profileren dat hij geen politieke bedreiging vormt voor het regime. Die tweet lijkt om die reden niet erg waarschijnlijk.

(en Shoygu zou tot een etnischee minderheid behoren, waardoor Russen hem ook niet beschouwen als potentiële leider)

Poetin gaat er vanuit dat eenmaal de oorlog gedaan is, dat we die snel vergeten en gewoon terug verder doen zoals ervoor. Na de eerste Oekraiense oorlog is het gelukt, waarom zou het niet opnieuw lukken.
Omdat het gaat over een conflict van een totaal andere grootteorde die op internationaal verzet kan rekenen, miljoenen vluchtelingen voortbrengt en ons op de rand van een nucleaire oorlog brengt, daarom misschien?

Omdat het gaat over een conflict van een totaal andere grootteorde die op internationaal verzet kan rekenen, miljoenen vluchtelingen voortbrengt en ons op de rand van een nucleaire oorlog brengt, daarom misschien?

Eenmaal Oekraine ingelijfd, is het kalf toch al verdronken.

De mensen zullen dat allemaal rap vergeten zijn, zeker als ze zien dat hun energiefactuur zakt.

Alstublieft zeg, dat zeg ik toch helemaal niet. Er zijn daar al topics voor, da's alles.

Maar voor de volledigheid: aangezien het gaat over iemand die airco's wilt gaan installeren om de energie van zijn zonnepanelen optimaal te benutten en elk jaar in november op vakantie gaat denk ik wel te mogen stellen dat het hier gaat over een vrij klein probleem, zeker wanneer ge het vergelijkt met 3 dagen lang overleven op sneeuw terwijl uw vrouw is aan het bevallen in een metrostation vind ik het inderdaad nogal toondoof.
Is dat niet zowat de essentie van de grootste politieke kloof in onze maatschappij. Hoeveel percentjes van je eigen comfort zou jij willen opgeven om allerhande miserie rondom je op te lossen? Voor veel mensen is dat percent lager dan 0,001%. Genoeg mensen die in hun verbouwingsbudgettering 0,0% rekening houden met energietransitie, direct voor gasketel gaan, en vervolgens gaan klagen bij de overheid om geld los te krijgen. als blijkt dat de realiteit hen inhaalt.

Ik ben geen grootverdiener. Ik heb niet eens een bachelordiploma, mijn vriendin is lerares. Wij zitten qua inkomen onder de mediaan voor een koppel met één kind ten laste.Toch investeren wij bij onze verbouwing in verregaande energiebesparende maatregelen. Geothermische warmtepomp, houtmassiefbouw, ventilatie D, drielagig glas, dik isolatiepakket.
Daar tegenover staat dat wij een redelijk lange periode waarschijnlijk geen geld hebben om verre reizen te maken, een dikke SUV te kopen, designerkleren te dragen, allerhande dure uitstapjes naar de privésauna of viersterrenhotels te maken, een wei te huren om er een paard op te zetten,, of een vakantiewoning te kopen. Er is echter een zéér groot aandeel van Vlamingen dat zich met allerlei dergelijke luxegezwans bezighoudt, die heus niet allemaal in de top 5% zitten.

Ik krijg dan ook het vliegend schijt als iemand afkomt met het argument dat het allemaal wel 'betaalbaar hoeft te blijven voor de modale Vlaming'. Ik ben nog niet eens een modale Vlaming, en blijkbaar lukt het wel voor ons. De hogere middenklasse in ons land is zo belachelijk, absurd rijk dat de verpaarding van Vlaanderen al een decennium een probleem aan het worden is. Het probleem is niet dat er arme grootmoedertjes met een mager pensioen hun gas niet meer gaan kunnen betalen, het probleem is dat veel Vlamingen simpelweg niet willen snijden in hun absurd hoge comfort.

En het allergrootste probleem is dan nog dat politici daar volop in meegaan en mensen steevast beloven dat er nooit of te nimmer in hun comfort gesneden gaat worden.

Laatst bewerkt:
Eenmaal Oekraine ingelijfd, is het kalf toch al verdronken.

De mensen zullen dat allemaal rap vergeten zijn, zeker als ze zien dat hun energiefactuur zakt.

Ik denk dat je impact hier serieus onderschat. Op politiek niveau is er een tsunami gepasseerd.
Vertrouwen in Rusland is voor jaren weg, besef dat EU niet kan rekenen op softpower dus militair gezien gaan we veel zien bewegen.
En grootste verandering dat je gaat zien is de afhankelijkheid van landen buiten de EU voor ons energie. Dit gaat nu in een stroomversnelling komen.
Poetin is een onbetrouwbare persoon gebleken die flagrant alles negeert ondanks de waarschuwingen, dit wordt niet vergeten op topniveau.
Jij spreekt over een lokale politieker die zou zich laten inpalmen door Rusland, mss maar impact daarvan gaat miniem zijn.
Trouwens momenteel geassocieerd worden met Rusland is politieke zelfmoord.

Daarom dus, zichzelf zo profileren dat hij geen politieke bedreiging vormt voor het regime. Die tweet lijkt om die reden niet erg waarschijnlijk.

(en Shoygu zou tot een etnischee minderheid behoren, waardoor Russen hem ook niet beschouwen als potentiële leider)
Ter info, efkes opgezocht en:

Shoigu was born on 21 May 1955 in Chadan, Tuvan Autonomous Oblast, to an ethnic Tuvan father, Kuzhuget Shoigu (1921–2010) and a Ukrainian-born Russian mother, Alexandra Yakovlevna Shoigu (1924–2011)... (https://en.wikipedia.org/wiki/Sergei_Shoigu)

Is dat niet zowat de essentie van de grootste politieke kloof in onze maatschappij. Hoeveel percentjes van je eigen comfort zou jij willen opgeven om allerhande miserie rondom je op te lossen? Voor veel mensen is dat percent lager dan 0,001%. Genoeg mensen die in hun verbouwingsbudgettering 0,0% rekening houden met energietransitie, direct voor gasketel gaan, en vervolgens gaan klagen bij de overheid om geld los te krijgen. als blijkt dat de realiteit hen inhaalt.

Ik ben geen grootverdiener. Ik heb niet eens een bachelordiploma, mijn vriendin is lerares. Wij zitten qua inkomen onder de mediaan voor een koppel met één kind ten laste.Toch investeren wij bij onze verbouwing in verregaande energiebesparende maatregelen. Geothermische warmtepomp, houtmassiefbouw, ventilatie D, drielagig glas, dik isolatiepakket.
Ik geef je zeker geen ongelijk. Maar als we eerlijk zijn: niemand kon de toekomst gaan voorspellen en het is nu wel makkelijk om nu uit te pakken.
Tot voor kort was een gasketel bijvoorbeeld vele malen interessanter dan een WP. En met de digitale meter erbovenop hebben ze dat nog minder interessant gemaakt.
Wat er nu gebeurd met de energiemarkt kon je tot voor kort gewoon niet weten, dus ik vind je woorden nogal ..verkeerd.
En voor de rest zijn de EPB eisen voor nieuwbouw zo streng dat je sowieso een laag verbruik zal hebben.
Ik heb veel respect voor uw keuzes natuurlijk, maar om op andere te schieten vind ik niet correct.

Ik weet dat dit misschien ook weer beter in een andere thread thuishoort, maar de oorlog in Oekraïne is zeer dicht betrokken bij heel het energieverhaal.

Ik denk dat je impact hier serieus onderschat. Op politiek niveau is er een tsunami gepasseerd.
Vertrouwen in Rusland is voor jaren weg, besef dat EU niet kan rekenen op softpower dus militair gezien gaan we veel zien bewegen.
En grootste verandering dat je gaat zien is de afhankelijkheid van landen buiten de EU voor ons energie. Dit gaat nu in een stroomversnelling komen.
Poetin is een onbetrouwbare persoon gebleken die flagrant alles negeert ondanks de waarschuwingen, dit wordt niet vergeten op topniveau.
Jij spreekt over een lokale politieker die zou zich laten inpalmen door Rusland, mss maar impact daarvan gaat miniem zijn.
Die miljoenen verkiezingspamfletjes van Marine Le Pen die glimlachend de hand schudt van Poetin ... :unsure:

Op korte termijn is er inderdaad heel veel gebeurd, maar er zijn zoveel onzekerheden die het moeilijk maken om de toekomst te voorspellen. De EU die krasse taal spreekt en niet meer dat langzame, makke moloch is dat naar vis noch vlees smaakt. De vraag is alleen hoelang dat gaat blijven en waar we heen gaan. Het is duidelijk dat we opnieuw wakker geschudt worden, maar het verleden heeft al aangetoond dat we ook snel kunnen indommelen (cfr. de Trumpjaren). Gaan we ervan uit dat Poetin het nog enkele jaren gaat uitzingen voor hij de fakkel gaat doorgeven aan een opvolger die ergens in coulissen staat te wachten? Of vindt er een paleisrevolutie plaats en spreken we over een jaar van post-Poetin Rusland met een héél andere leiding? Wat als Biden na de midterms vleugellam wordt en binnen twee jaar wordt vervangen door een Trumpiaan?

Ik denk dat het vooral ook belangrijk dat er NU (in het heetst van de strijd) iets concreet in gang gezet wordt. Als we (de EU) te lang wacht, gaat alles weer verwateren. Ook een beetje wat @Lolplayer zegt.

Terug
Bovenaan