Alstublieft zeg, dat zeg ik toch helemaal niet. Er zijn daar al topics voor, da's alles.
Maar voor de volledigheid: aangezien het gaat over iemand die airco's wilt gaan installeren om de energie van zijn zonnepanelen optimaal te benutten en elk jaar in november op vakantie gaat denk ik wel te mogen stellen dat het hier gaat over een vrij klein probleem, zeker wanneer ge het vergelijkt met 3 dagen lang overleven op sneeuw terwijl uw vrouw is aan het bevallen in een metrostation vind ik het inderdaad nogal toondoof.
Is dat niet zowat de essentie van de grootste politieke kloof in onze maatschappij. Hoeveel percentjes van je eigen comfort zou jij willen opgeven om allerhande miserie rondom je op te lossen? Voor veel mensen is dat percent lager dan 0,001%. Genoeg mensen die in hun verbouwingsbudgettering 0,0% rekening houden met energietransitie, direct voor gasketel gaan, en vervolgens gaan klagen bij de overheid om geld los te krijgen. als blijkt dat de realiteit hen inhaalt.
Ik ben geen grootverdiener. Ik heb niet eens een bachelordiploma, mijn vriendin is lerares. Wij zitten qua inkomen onder de mediaan voor een koppel met één kind ten laste.Toch investeren wij bij onze verbouwing in verregaande energiebesparende maatregelen. Geothermische warmtepomp, houtmassiefbouw, ventilatie D, drielagig glas, dik isolatiepakket.
Daar tegenover staat dat wij een redelijk lange periode waarschijnlijk geen geld hebben om verre reizen te maken, een dikke SUV te kopen, designerkleren te dragen, allerhande dure uitstapjes naar de privésauna of viersterrenhotels te maken, een wei te huren om er een paard op te zetten,, of een vakantiewoning te kopen. Er is echter een zéér groot aandeel van Vlamingen dat zich met allerlei dergelijke luxegezwans bezighoudt, die heus niet allemaal in de top 5% zitten.
Ik krijg dan ook het vliegend schijt als iemand afkomt met het argument dat het allemaal wel 'betaalbaar hoeft te blijven voor de modale Vlaming'. Ik ben nog niet eens een modale Vlaming, en blijkbaar lukt het wel voor ons. De hogere middenklasse in ons land is zo belachelijk, absurd rijk dat
de verpaarding van Vlaanderen al een decennium een probleem aan het worden is. Het probleem is niet dat er arme grootmoedertjes met een mager pensioen hun gas niet meer gaan kunnen betalen, het probleem is dat veel Vlamingen simpelweg niet willen snijden in hun absurd hoge comfort.
En het allergrootste probleem is dan nog dat politici daar volop in meegaan en mensen steevast beloven dat er nooit of te nimmer in hun comfort gesneden gaat worden.